Flyer ontwerpen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimdeGroot94

Flyer ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 00:23

Hello medebokkers,

Ik wil graag simpele flyers maken maar wel met mijn eigen design (dus niet vistaprint). Nu heb ik een site waar je flyers goedkoop kunt bestellen, alleen moet je dan je eigen ontwerp maken in photoshop. Ik werk wel met photoshop voor het bewerken van foto's maar dus niet voor zoiets..

Ik ga proberen een goed ontwerp te maken, maar ik zou het fijn vinden als iemand die er verstand van heeft even wilt dubbelchecken of mijn ontwerp klopt met de eisen voordat ik het opstuur en er dus aan vastzit!

Is er iemand die dat zou willen doen? En hebben jullie nog algemene tips?

Alvast bedankt!

Thesserd

Re: Flyer ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 00:26

Ik zou het eerder in InDesign of Illustrator maken eigenlijk.

Wil je toch met Photoshop aan de gang, zorg iig dat je bestandsformaat klopt. Dus in centimeters. Wrs heb je ook afloop nodig, dus reken dat er eerst bij op. Meestal 3mm afloop rondom, dus dat zou neerkomen op 6mm in de breedte extra en 6mm in de hoogte extra. Zet je kleurmodus op CMYK, dan komt het qua kleurweergave het dichtst bij hoe het gedrukt gaat worden.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 00:31

Thesserd schreef:
Ik zou het eerder in InDesign of Illustrator maken eigenlijk.

Wil je toch met Photoshop aan de gang, zorg iig dat je bestandsformaat klopt. Dus in centimeters. Wrs heb je ook afloop nodig, dus reken dat er eerst bij op. Meestal 3mm afloop rondom, dus dat zou neerkomen op 6mm in de breedte extra en 6mm in de hoogte extra. Zet je kleurmodus op CMYK, dan komt het qua kleurweergave het dichtst bij hoe het gedrukt gaat worden.

Volgensmij heeft een vriendin van mij zowel InDesign als Illustrator, ze snapt er alleen zelf ook niks van.. Welke van die twee zou ik me beter in kunnen verdiepen (lees; wat is makkelijker?).

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 00:32

Poeh, de een vind Illustrator makkelijker, de ander InDesign. Ik denk dat Illustrator meer op Photoshop lijkt (ergens... :') ) dus dat zou misschien de beste optie zijn voor jou dan :)

Misschien een paar tutorials volgen online. Belangrijk bij drukwerk is dat je de aanleverspecificaties goed bekijkt en daar aan voldoet. Als je bijv. een document zonder afloop gebruikt, heb je kans op witte randen aan je flyer.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 00:35

Ik heb toevallig laatst zelf een (vrij simpele, maar wel prima) flyer in photoshop gemaakt. Op A4 formaat. Zelf een paar proefprintjes gedaan en het ziet er prima uit. Je kunt elke kleur die je maar wil, tekenen, typen, foto's, enzovoort. Ik vond het prima werken in PS.

Overigens zou ik niet weten wat die flyerdrukker voor eisen heeft om goed te kunnen afdrukken?

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 00:35

Thesserd schreef:
Poeh, de een vind Illustrator makkelijker, de ander InDesign. Ik denk dat Illustrator meer op Photoshop lijkt (ergens... :') ) dus dat zou misschien de beste optie zijn voor jou dan :)

Misschien een paar tutorials volgen online. Belangrijk bij drukwerk is dat je de aanleverspecificaties goed bekijkt en daar aan voldoet. Als je bijv. een document zonder afloop gebruikt, heb je kans op witte randen aan je flyer.

Bedankt, ga ik doen!

Via de site zijn er sjablonen die je kunt gebruiken en inderdaad aanleverspecificaties! Ik ga het proberen, zou jij het eventueel willen controleren als ik m af heb (de aanleverspecificaties) zodat ik weet dat het goed is wanneer ik ze daadwerkelijk bestel?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 00:38

'Vroeger' maakte ik ook altijd alles in Photoshop, maar ben er inmiddels achter dat dat alles behalve efficiënt is, om verschillende redenen :P Maar goed, misschien als je geen kennis van Illustrator en/of InDesign hebt, dat het qua tijd niks uit maakt, gezien de tijd je moet steken in het leren van 1 van de 2 programma's.

Eisen van drukker zijn vaak PDF X1a (JPG wordt ook vaak geaccepteerd volgens mij, maar doe ik nooit), met afloop > meestal 3mm, 150 tot 300 DPI. Bij flyers vaak 300 geloof ik. Tekst niet te dicht op de rand etc...

@TS ik wil 'em best bekijken, maar ik durf geen beloftes te doen of het nou daadwerkelijk goed is of niet :+ Er kan vanalles in een ontwerp zitten wat voor een probleem kan zorgen. Overdruk is soms sneaky bijv.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 00:41

Thesserd schreef:
'Vroeger' maakte ik ook altijd alles in Photoshop, maar ben er inmiddels achter dat dat alles behalve efficiënt is, om verschillende redenen :P Maar goed, misschien als je geen kennis van Illustrator en/of InDesign hebt, dat het qua tijd niks uit maakt, gezien de tijd je moet steken in het leren van 1 van de 2 programma's.

Eisen van drukker zijn vaak PDF X1a (JPG wordt ook vaak geaccepteerd volgens mij, maar doe ik nooit), met afloop > meestal 3mm, 150 tot 300 DPI. Bij flyers vaak 300 geloof ik. Tekst niet te dicht op de rand etc...

@TS ik wil 'em best bekijken, maar ik durf geen beloftes te doen of het nou daadwerkelijk goed is of niet :+ Er kan vanalles in een ontwerp zitten wat voor een probleem kan zorgen. Overdruk is soms sneaky bijv.

Er zijn inderdaad verschillende eisen! Ik ga er morgen mee aan de gang! Dat snap ik natuurlijk, maar voor mijn gevoel is het toch fijn! Zal ik je een pb sturen wanneer ik m af heb?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 00:42

KimdeGroot94 schreef:
Thesserd schreef:

Er zijn inderdaad verschillende eisen! Ik ga er morgen mee aan de gang! Dat snap ik natuurlijk, maar voor mijn gevoel is het toch fijn! Zal ik je een pb sturen wanneer ik m af heb?

Prima, en stuur maar linkje mee van WeTransfer, kan je daar je bestand uploaden en kan ik em downloaden.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:11

Agossie schreef:
Ik heb toevallig laatst zelf een (vrij simpele, maar wel prima) flyer in photoshop gemaakt. Op A4 formaat. Zelf een paar proefprintjes gedaan en het ziet er prima uit. Je kunt elke kleur die je maar wil, tekenen, typen, foto's, enzovoort. Ik vond het prima werken in PS.

Overigens zou ik niet weten wat die flyerdrukker voor eisen heeft om goed te kunnen afdrukken?

Afloop, high res afbeeldingen, dpi, formaat... enz enz enz ;)

Een flyer zou ik zelf niet in PS maken omdat je tekst daar "photoshop smooth" van wordt, en dat vind ik zonde. Afbeeldingen doe ik in PS, lijnwerk in AI en samenstellen van drukwerk in Indesign. Maar ik kan met alledrie de programma's werken én ik héb ze ook, dat is ook wel prettig :P Uiteraard kán het wel in PS hoor, en als je het niet storend vindt dat je teksten een beetje soft worden én je kunt werken met PS maar niet met de rest, tuurlijk maak je dan je flyers beter in PS ;)

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 09:14

Er moet redelijk veel tekst op een klein formaat, dus ik denk wel dat het storend is als de tekst soft zal zijn, maakt het denk ik altijd iets minder leesbaar..

Overigens ben ik ook geen pro met Photoshop hoor!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:34

Weet niet waar je gaat drukken, maar bij bv drukwerkdeal word je bestand voor het drukproces via het systeen en handmatig gecontroleerd, als het niet goed is krijg je mail.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 09:43

robbie88 schreef:
Weet niet waar je gaat drukken, maar bij bv drukwerkdeal word je bestand voor het drukproces via het systeen en handmatig gecontroleerd, als het niet goed is krijg je mail.

Ik wil bestellen via cewe print, daar kun je het ook laten controleren maar dat kost extra, en het moet zo budget mogelijk..

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:53

Bij drukwerkdeal kost het niet extra;p, en is daar ook niet duur, wellicht vergelijken? Anders mag je mij wel sturen,wil het wel nakijken

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 21:29

Ik heb het vergeleken maar cewe print heeft nu korting, dus is wel een stukje goedkoper!

Ik heb er toch voor gekozen om het te gaan doen met photoshop, ik wil het graag vanavond doen en kan pas volgende week naar de vriendin met de andere programma's.. En het heeft best een beetje haast.

Ik heb het sjabloon gedownload en in photoshop gezet! Binnen welke lijnen moet ik nu mijn ontwerp maken? Het sjabloon is te zien in de volgende link; http://we.tl/lmznjV1wtm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:36

Rode lijnen zijn je afloop = drukwerk moet hier wel in doorlopen maar zet hier geen informatie in aangezien dit wegvalt.
Grijze lijnen is je marge = drukwerk moet hier wel in doorlopen, zet ook hier geen belangrijke info in omdat dit je veilig marge is.
Witte = veilig om what ever you like te plaatsen.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 21:45

WiancaR schreef:
Rode lijnen zijn je afloop = drukwerk moet hier wel in doorlopen maar zet hier geen informatie in aangezien dit wegvalt.
Grijze lijnen is je marge = drukwerk moet hier wel in doorlopen, zet ook hier geen belangrijke info in omdat dit je veilig marge is.
Witte = veilig om what ever you like te plaatsen.

Super, dacht ook dat het zo was! Bevestiging is fijn, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:54

Geen probleem! Ik wil hem ook wel even voor je checken als je dat graag wil, moet je hem even mailen naar hello@malissaverhoef.nl

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 22:26

WiancaR schreef:
Geen probleem! Ik wil hem ook wel even voor je checken als je dat graag wil, moet je hem even mailen naar hello@malissaverhoef.nl

Super, ga ik doen! Ben er druk mee bezig!

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 22:55

Ik denk dat ik klaar ben! Voor de mensen die het willen checken: http://we.tl/jxq70gtaio

Ik weet niet of jullie hier voldoende aan hebben bij het beoordelen? Het zijn twee foto's met de lijnen er nog in en de kleur even weg, en de andere twee foto's zijn het eindresultaat!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:42

KimdeGroot94 schreef:
Ik denk dat ik klaar ben! Voor de mensen die het willen checken: http://we.tl/jxq70gtaio

Ik weet niet of jullie hier voldoende aan hebben bij het beoordelen? Het zijn twee foto's met de lijnen er nog in en de kleur even weg, en de andere twee foto's zijn het eindresultaat!

Ik zou persoonlijk nog iets verder uit de randen blijven, niet zo zeer om de veiligheid, maar omdat dat mooier is dan dat alles vrij dicht op de rand staat :)

Verder is de kleur van de achterkant anders dan die op de voorkant. Hoort dat?

Op de donkere kant vraag ik me af of de tekst niet beter leesbaar zou zijn in het wit.

Wat voor formaat flyer wordt het?

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 00:52

De kleuren zouden exact hetzelfde moeten zijn, dat is vreemd! Heb bij de eerste ingevuld en bij de achterkant pipetje gebruikt, verder ook niet gecheckt dus zal er naar kijken!

Ik zat ook te twijfelen om de tekst meer van de rand af te doen maar dan moet het kleiner, ben bang dat het dan onleesbaar gaat worden..

Formaat is a6, vrij klein dus!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:54

Hoe veel pt (punts) is je letter nu? :)

En, als je CMYK kleuren gebruikt, kan je gewoon op beide kanten dezelfde waardes invullen. Is betrouwbaarder en heb je vaak schonere kleuren. Je kan in dat kleurenvenster in Photoshop ook CMYK waarden invullen. Tip, zorg dat altijd minimaal 1 van de CMYK kleuren op 100% staat. Dan krijg je het beste resultaat qua drukwerk. Dan is er minimaal 1 volvlak waardoor je het drukraster niet zo makkelijk terug ziet.

Nog een tip, maak niet alle leestekst dikgedrukt (achterkant). Dat maakt het juist slechter leesbaar.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 01:02

Thesserd schreef:
Hoe veel pt (punts) is je letter nu? :)

En, als je CMYK kleuren gebruikt, kan je gewoon op beide kanten dezelfde waardes invullen. Is betrouwbaarder en heb je vaak schonere kleuren. Je kan in dat kleurenvenster in Photoshop ook CMYK waarden invullen. Tip, zorg dat altijd minimaal 1 van de CMYK kleuren op 100% staat. Dan krijg je het beste resultaat qua drukwerk. Dan is er minimaal 1 volvlak waardoor je het drukraster niet zo makkelijk terug ziet.

Nog een tip, maak niet alle leestekst dikgedrukt (achterkant). Dat maakt het juist slechter leesbaar.

Heel erg bedankt voor de tips! Ik ga er morgen nog even naar kijken!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 01:04

Geen probleem, succes :D
8 of 9 punts tekst is overigens prima leesbaar. Verwar punts niet met pixels in Photoshop trouwens! Bij voorkeuren kun je ze switchen. Ik heb t altijd op pixels staan omdat ik alleen websites ontwerp in Photoshop.