Macbook start niet meer op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Macbook start niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 02:35

Bokt, ik heb jullie nodig!

Zojuist heeft mijn macbook het uit het niets begeven -O- Tot kwart voor 1 niks aan de hand, maar als ik de laptop nu open krijg ik enkel een zwart scherm, waar ik ook op druk. De lichtjes aan de zijkant branden wel gewoon, maar verder maakt hij geen enkel geluid.

Volgende week heb ik een belangrijke toets, dus ik ben nu als de dood dat alle samenvattingen verloren zijn... Op internet lees ik verschillende opstarttechnieken, maar wat is veilig? Uiteraard wil ik hier het liefst mee naar een winkel, maar morgen is alles dicht en ik móet leren :(

Mijn macbook is de afgelopen 24 uur wel een paar keer oververhit geraakt (lees: gedurende vijf minuten flink beginnen zoemen en heel heet worden in de buurt van de cijfertoetsen). Zou dit er mee te maken kunnen hebben? En zo ja, hoe?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Thesserd

Re: Macbook start niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 03:05

Maakt hij nog wel geluidjes etc? Is het echt puur het scherm wat niet meer werkt? Of heb je het idee dat hij helemaal niks meer doet. In het eerste geval zou het iets met de videokaart kunnen zijn geloof ik. Misschien eens proberen in veilige modus op te starten? Zo uit mijn hoofd weet ik dat je dan een paar toetsen ingedrukt moet houden, is wel op google te vinden. Vraag me alleen af of dat gaat werken als je scherm het niet meer doet..

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 09:50

Welke Macbook heb je, type en jaar? Er zijn series geweest waarvan de grafische chip kapot gaat. Door deze te reflowen (opnieuw te verhitten) kan je hem tijdelijk verhelpen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 10:30

Het is een macbook pro uit de serie van eind 2011. Nu ik nog eens luister zoemt er wel iets in de laptop :) maar het toetsenbord verlichten lukt bijvoorbeeld ook niet.. Dus ik denk dat het meer is dan het scherm alleen.

En eh, opnieuw verhitten? Ik ben een computerleek, maar bedoel je dan de föhn o.i.d. er op?

Edit: als ik de startknop ingedrukt houd klinkt er na vijf seconden een klikgeluidje, en dat is het.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:04

Toevallig heb ik een bedrijf in laptopreparaties. Dit is je videokaart die kapot gegaan is. Als je een reparatie nodig hebt, stuur maar een PB. Uiteraard mag je ook langs een Apple winkel maar die vervangen het moederbord en dan ben je gelijk 400 euro verder ;)

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:10

En ga alsjeblieft niet met een föhn of verfverbrander in de weer!!! Die geïoniseerde lucht daaruit molt je Logic Board!!!

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:13

xIrlijn schreef:
Bokt, ik heb jullie nodig!

Zojuist heeft mijn macbook het uit het niets begeven -O- Tot kwart voor 1 niks aan de hand, maar als ik de laptop nu open krijg ik enkel een zwart scherm, waar ik ook op druk. De lichtjes aan de zijkant branden wel gewoon, maar verder maakt hij geen enkel geluid.

Volgende week heb ik een belangrijke toets, dus ik ben nu als de dood dat alle samenvattingen verloren zijn... Op internet lees ik verschillende opstarttechnieken, maar wat is veilig? Uiteraard wil ik hier het liefst mee naar een winkel, maar morgen is alles dicht en ik móet leren :(

Mijn macbook is de afgelopen 24 uur wel een paar keer oververhit geraakt (lees: gedurende vijf minuten flink beginnen zoemen en heel heet worden in de buurt van de cijfertoetsen). Zou dit er mee te maken kunnen hebben? En zo ja, hoe?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

heb je perongelijk t scherm op zwart gezet dat heb ik nml n x gedaan zo ja hou m jn t licht zo kan je t scherm beter zien

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:38

Niet bij dit probleem :) Dit is echt een dode videokaart, heb ze al vaak genoeg op de pijnbank gehad, ze gaan allemaal stuk uit 2008 en 2011. Overige jaargangen zijn vooralsnog probleemvrij.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 14:20

Choiix schreef:
Niet bij dit probleem :) Dit is echt een dode videokaart, heb ze al vaak genoeg op de pijnbank gehad, ze gaan allemaal stuk uit 2008 en 2011. Overige jaargangen zijn vooralsnog probleemvrij.

Als dat zo is miet ik snel iets gaan kopen om mijn foto's op te zetten mijn macbook is al bijna 5 jaar oud

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 14:23

Je hebt je foto's en alles gewoon nog dan, die staan op je schijf ;)

Mijn oude macbook (nu een jaartje of 5?) doet het nog wel gewoon goed... (Heb hem wel weggegeven omdat ik macbookmoe was :') maar paps vindt hem ideaal)

Zit net te bedenken dat ik die macbook daarvoor die ik had, 2x dit heeft gehad en toen was het wel de harde schijf :S (Toen van de verzekering een nieuwe gekregen de 3e keer dat ie dat deed binnen een jaar :')) en die was wel goed :p

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:30

Lianne86 schreef:
Je hebt je foto's en alles gewoon nog dan, die staan op je schijf ;)

Mijn oude macbook (nu een jaartje of 5?) doet het nog wel gewoon goed... (Heb hem wel weggegeven omdat ik macbookmoe was :') maar paps vindt hem ideaal)

Zit net te bedenken dat ik die macbook daarvoor die ik had, 2x dit heeft gehad en toen was het wel de harde schijf :S (Toen van de verzekering een nieuwe gekregen de 3e keer dat ie dat deed binnen een jaar :')) en die was wel goed :p

aha maae alsnog La hij stuk gaat ben ik bang al mn foto's kwijt te zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:52

Repareert Apple dit niet kosteloos? Als het een productiefout is bij de modellen van 2011? Ik had het met mijn 2008 macbook ook, was mn videokaart, is kosteloos buiten de garantie om gerepareerd :j (kosteloos nieuw logicboard ingegaan)

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:55

Ik had dit probleem ook, moederbord kapot. Inmiddels al 5 keer opnieuw laten repareren (en al bijna €500,- verder) en hij doet het nog steeds niet.
Ik zou even langs Apple gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:57

Als het buiten garantie is, en ook niet in een repairprogramma valt, dan zou ik er niet persé mee naar Apple gaan maar eerder met Choiix contact zoeken. Apple rekent echt de hoofdprijs, maar besteed reparatie alsnog vaak uit :=

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:59

Bij mij was het binnen de garantie/en was goed verzekerd :S dus had iets van 100 euro aan eigen risico uiteindelijk... Maar die nieuwe die we toen kregen, nooit problemen mee gehad :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:04

Staat hij aan de oplader? Kan ook zijn dat hij gewoon leeg is namelijk, ik heb het ook wel eens. En dat oververhitten heeft deze ook erg vaak ;) Maar dit is een model van 7,5 jaar oud en alles begint wat moeizamer te worden voor deze oldie. Dat blazen maakt echt niet uit, zolang hij maar de ruimte heeft om te koelen in de lucht. Dus evt. je laptop even half op een boek zetten ofzo.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:09

Eefj33 als hij blaast kan hij ook z'n warmte niet goed kwijt door stofophoping. Als het een Unibody is, even deksel losschroeven, ventilatoren loshalen en koelribben stofvrij maken. Eigenlijk een must elke 2-3 jaar, ik doe het elk jaar.

Jans, nee helaas erkent Apple het probleem (nog) niet. Punt hierbij is dat ATI/AMD de schuldige is en zij weigeren enige aansprakelijkheid. Met de 2008 modellen was dit een formaliteit omdat NVidia alles toen betaalde, nu ligt dat anders.

Mijn 2011 is still going strong, komt denk ik ook door het onderhoud wat ie jaarlijks krijgt. Ding is ook flink verbouwd, DVD speler is er uit, daar zit nu een 2e harddisk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:12

Choiix schreef:
Eefj33 als hij blaast kan hij ook z'n warmte niet goed kwijt door stofophoping. Als het een Unibody is, even deksel losschroeven, ventilatoren loshalen en koelribben stofvrij maken. Eigenlijk een must elke 2-3 jaar, ik doe het elk jaar.

Ooh dat wist ik niet :P Binnenkort maar even doen dan!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 22:49

Een beetje laat, maar nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken! Ontzettend fijn en verhelderend :)

Uiteindelijk is mijn Macbook op wonderbaarlijke wijze op eigen kracht weer opgestart nadat we de powerknop meer dan een halve minuut ingedrukt hielden. Na een grijs scherm met een appelteken startte hij eigenlijk vrij normaal en waren alle bestanden nog aanwezig. Op een 'beschadiging aan de database van Microsoft Word' na gaf de laptop ook geen melding van een probleem.

Voor de zekerheid toch langs de winkel gegaan, maar ze vonden nergens fouten/problemen. Het warm worden kwam volgens hen dan ook door het stof in de behuizing (hoewel ze tegelijkertijd aangaven dat de hoeveelheid stof eigenlijk wel mee viel) en daardoor zou de laptop zijn uitgevallen… Ook moesten er nog een aantal updates gebeuren, die hebben ze meteen maar uitgevoerd.

Ik vertrouw het alleen niet := Het opwarmen gebeurt al vanaf het begin en de laptop is niet uitgevallen, hij startte alleen niet op. En zojuist tijdens het skypen liep de temperatuur wederom weer omhoog. Nu kwam ik via Hulpprogramma's uit op de 'Console'. Ik weet niet echt wat dit betekent, maar het lijkt op een log van mijn laptop? Hoe dan ook, ik zie dat de laptop zowel voor als na het 'uitvallen/niet opstarten' continu dit bericht heeft verwerkt:

15-02-15 00:43:32,654 Microsoft Word: kCGErrorIllegalArgument: CGSGetWindowTags: Invalid window 0xf32f
15-02-15 00:43:32,655 Microsoft Word: kCGErrorIllegalArgument: _CGSFindSharedWindow: WID 62255
15-02-15 00:43:32,655 Microsoft Word: kCGErrorIllegalArgument: CGSGetWindowFlushSeed: Invalid window 0xf32f

Vervolgens blijkt mijn macbook de hele nacht gewoon bezig te zijn geweest, want om half 3 en half 6 heeft hij ook nog handelingen opgeslagen (iets met het 'noticeboard') :+ Dus eh, was dit paniek om niks en had mijn macbook gewoon moeite met Word? Of bestaat er nog steeds een grote kans dat de videokaart aan zijn einde is?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 00:04

Het is een 2011 dus het is niet de vraag OF hij stuk gaat, maar wanneer ;)

Warmlopen is voorbode. Uitstel van executie is smcFanControl draaien met een minimale ventilatorsnelheid van 4000RPM en gfxcardstatus forceren op Alleen geïntegreerd. Alles warmer dan 45 C is momenteel funest. De Macs die ik binnen krijg blijven meestal rond de 60 graden of hoger. Tsja, gebrekkig onderhoud. Had voorkomen kunnen worden met betere koelpasta en beter werkende ventilatoren :)

Temperatuur in de gaten houden en bij hoger dan 60 gelijk fans op 6197/6200 RPM zetten!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 00:15

Dat stof-verhaal klinkt voor mij ook niet echt als het echte probleem.. maar als het de GPU is weet je het natuurlijk pas als het erg/te vergevorderd is :+ (Draai een leuk Matlab-scriptje.. that should kill it :Y) :') )

(Internet vertelt mij ook net dat er inmiddels blijkbaar ook eindelijk een rechtzaak is aangespannen tegen Apple afgelopen oktober door drie mensen omdat Apple van het probleem met de AMD GPUs weet en hier niks aan doet (behalve mensen nieuwe logic boards aansmeren >;) ). Artikel staat: Hier.)

Ik heb een MacBook Pro (early 2011) en die heeft het afgelopen zomer ook begeven op de GPU. Uiteindelijk heb ik besloten mijn vriend (met ervaring met elektronica/computer hardware) die verwarm-truc te laten doen en hij heeft ook de koelpasta vervangen. Nu doet mijn MacBook het weer gelukkig.. *\o/* maar hij wordt idd nog steeds wel warm en de vraag is maar hoe lang deze reparatie het nog houdt.. momenteel 6 maanden and counting.. :j

Om de temperatuur in de gaten te houden heb ik nu altijd de Lite versie van Hardware Monitor draaien (gratis :) Linkje) en dat zorgt er met de goede instellingen voor dat ik in mijn Menu Bar altijd 'GRAPH: ' met de bijbehorende temperatuur zie staan. Als ik erop klik kan ik ook snel zien wat de temperaturen voor mijn Logic Board/Battery etc. allemaal zijn.. Ik hou nu strikt in de gaten dat die temperatuur niet té hoog wordt (kreeg idd ook te horen dat de grens 60 graden was na 'reparatie'). Misschien het installeren waard om te kijken hoe warm je MacBook daadwerkelijk wordt? Volgens mij zat de Lite versie er in de gewone package bij in..

Van die log-berichten weet ik helaas niks..

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 00:17

Ja jongens lekker bemoedigend :') Mijne komt ook uit 2011 :')
(alhoewel ik mogelijk de problemen al achter de rug heb? Mijn laptop wilde na 1,5 jaar ook niet meer opstarten, was kabel naar harde schijf kaduuk)

Wel heel raar, dat verhitten enzo. Ik zou er voorzichtig mee zijn en op tijd aan de bel trekken als het wel foute boel lijkt. Sowieso zsm een back-upje maken van je bestanden ;)

Ik lees trouwens wel dit.... klinkt bekend?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 00:22

@Aleeneh: Dat wat in dat artikel staat inderdaad. En Apple weet inmiddels heus wel dat het een probleem is.. ze doen er alleen niks aan.. Er is ook een apple forum thread van bijna 10.000 replies met mensen die allemaal dit probleem hebben (gehad). Afgelopen oktober is er een rechtzaak over begonnen: Nieuwsartikel.

In het geval van mijn MacBook:
- Geen problemen
- Op een dag: Poef! Opeens uit..
- Daarna: Niet meer verder komen dan een grijs opstartscherm met appeltje en daarna een blauw scherm (met eventuele dunne verticale streepjes in zwart en/of roze)
Laatst bijgewerkt door Tessa_1 op 18-02-15 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 00:31

Zet je je macbook niet uit dan TS? Ik zou overigens snappen als je dat niet doet, gezien de kans dat ie nooit meer aan wil... :') Vreemd die handelingen 's nachts idd.

Dat Word probleem lijkt mij meer een probleem van alleen Word, kan me niet voorstellen dat dat de hele laptop overhoop brengt.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 02:27

Ik zet mijn macbook eigenlijk nooit uit (misschien onbewuste voorzorg haha :')), hij gaat altijd op sluimerstand. Nooit verder over nagedacht eigenlijk.

Bedankt voor de bruikbare tips en links Choiix en Tessa_1, die ga ik zeker toepassen! Vind het flink zuur dat een hele lijn macbooks zo'n fout heeft, en dat de reparatiezaak hier verder niks over heeft gezegd. Na de tentamens ga ik nog eens overwegen of ik onderdelen ga laten vernieuwen (want zo te horen is dat de beste optie) of de genadeklap maar zo lang mogelijk uitstel. De externe harde schijf is in ieder binnen voor de dagelijkse back-up. :Y)