Houten werkblad in keuken, jullie ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Houten werkblad in keuken, jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 21:21

Mijn vriend en ik zijn momenteel bij diverse winkels keukens aan het bekijken. Wij hebben zelf in ons hoofd dat we een houten werkblad willen, maar vanmiddag werd ons dat afgeraden in de winkel waar we waren, ivm de gevoeligheid van hout voor vlekken, kringen, butsen etc.
Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben, en zo ja, kunnen jullie hier iets nuttigs over zeggen? We vinden dit best lastig, een keuken moet toch lang mee...

M_EL_ISSA

Re: Houten werkblad in keuken, jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:23

Lijkt mij erg lastig schoon te maken.. Ook in verband met opspattend vet tijdens het koken.
Het is wel mogelijk met een glas plaat erboven.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:24

Je hebt tegenwoordig ook hele mooie "Neppe" houten keukenbladen. Een echt houten keukenblad zou ik nooit doen :) En dan bedoel ik ruwe bovenkant natuurlijk.

Ons mooie keukenblad is deels marmer en deels hout :) Maar wel met een tja..gelamineerd laagje zegmaar?
Laatst bijgewerkt door Allejandro op 05-02-15 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:24

Hout is erg kwetsbaar, dus als je van een smetteloos aanrecht houdt: niet doen. Als je een onderhoudsvrij blad wil: niet doen. Maar als je een doorleeft blad mooi vindt: doen.
Ik heb een gelamineerd blad op een dik berkenmultiplex blad en na 12 jaar ziet er nog uit als nieuw en ik ben niet zuinig op en voorzichtig met mijn blad.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:25

Dat is denk ik heel persoonlijk.

Wij hebben voor Belgisch Blauw gekozen. Ook poreus stenen blad. Krijgt ook wat kringen etc.
Maar daardoor ziet het er wel heel gebruikt en landelijk uit.

Zo'n hoogglans blad zou hier totaal misstaan. We staan nog steeds achter onze keuze!!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:29

Allejandro schreef:
Je hebt tegenwoordig ook hele mooie "Neppe" houten keukenbladen. Een echt houten keukenblad zou ik nooit doen :) En dan bedoel ik ruwe bovenkant natuurlijk.

Ons mooie keukenblad is deels marmer en deels hout :) Maar wel met een tja..gelamineerd laagje zegmaar?

Wij hebben sinds een week zo'n "neppe" van de ikea. 99,- per blad. Tot nu toe bevalt het ons prima. Er zit een halve cm "echt" hout op. Een fineer laagje van hout.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:29

Ik zou nooit voor een houten, of ander poreus materiaal, blad kiezen. Niet omdat het snel niet mooi meer is, maar omdat je het nooit echt schoon kunt krijgen. Er nestelen zich bacteriën in die je er van z'n levensdagen niet meer uit krijgt, en dat wil je in mijn optiek in je keuken niet.

In professionele keukens zijn alle houten gebruiksvoorwerpen als snijblokken, lepels en messen met een houten handvat zelfs al verboden, omdat het niet schoon te maken is. Terwijl professionele keukens vaak véél schoner zijn dan je thuis keuken.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:31

Butsen zul je wel houden met hout, maar is afhankelijk van hoe hard het hout is. Kringen en vlekken zul je op den duur ook wel krijgen, maar denk dat dat behoorlijk te beperken is door goed onderhoud van het hout. Dus goed olien, of goede lak/beitslaag. En meteen schoonmaken als je er wat op knoeit.
Voor de rest moeten jullie de keuze zelf maken, maar goed hout&onderhoud doet een boel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:37

Kan goed, wel hardhout, bijv teak nemen. Het bedrijf van mijn zwager en schoonzus maakt al tientallen jaren houten keukens, vaak ook met houten blad, zal dus wel bevallen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:38

Ik heb een betonnen aanrechtblad,geimpregneerd met twee componenten zijdeglans lak...doekje er over en schoon...en erg stevig

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:42

Wij hebben reeds 8 jaar lang een echt houten werkblad in onze keuken en naar volle tevredenheid: het is heel erg mooi en geeft een mooie landelijke uitstraling aan je keuken. Hout 'voelt' fijn. ik vind het echt fantastisch.
MAAR: het is niet onderhoudsvrij!
- om de paar maanden moet je licht opschuren (kan makkelijk met een licht type schuurmachientje en fijn schuurpapier) en even opnieuw inoliën, als je dit goed bijhoudt blijft het erg mooi.
- je moet voorzichtig zijn met snijden: altijd een plankje eronder als je niet wil dat je aanrechtblad er als een snijplankje uit komt te zien ;-)
- Hete pannen zetten we ook alleen met een onderzetter op het aanrecht.
- je moet oppassen met bepaalde schoonmaakmiddelen, met name de basische (PH <7), zoals geconcentreerde zeep, of in extremere vorm gootsteenontstopper (natronloog): hiermee krijg je vlekke of kringen in het hout (is overigens hetzelfde als je een echt houten vloer hebt: bepaalde vlekken wil je dan gewoon vermijden).
Dat is allemaal even wennen in het begin, maar je weet niet anders meer op een bepaald moment.
Het is zeker goed schoon te houden en het lijkt me apart dat je op hout wel bacteriën zou hebben in beschadigingen/sneden en niet bij andere materialen (daar geldt dat nl. net zo goed).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:47

vladimir1979 schreef:
Dat is allemaal even wennen in het begin, maar je weet niet anders meer op een bepaald moment.
Het is zeker goed schoon te houden en het lijkt me apart dat je op hout wel bacteriën zou hebben in beschadigingen/sneden en niet bij andere materialen (daar geldt dat nl. net zo goed).

In andere materialen krijg je ook bacteriën in sneden en beschadigingen, maar niet in het onbeschadigde materiaal. Bij hout krijg je dat wel, omdat het organisch materiaal is wat vocht vast kan houden.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:49

@ Vjestagirl; voor een deel waar, MAAR daarom behandel je houten aanrechtbladen met een olieproduct om het waterafstotend te maken, zodat je geen vochtig werkblad hebt, en dus ook geen bacteriegroei

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:04

Wij hebben thuis jaren lang een houten blad gehad. Eiken en geverfd. Met dingen snijden altijd een plank gebruiken en hete potten/pannen en bekers niet zo er op zetten. Eens in de zoveel jaar opnieuw schuren en weer verven/lakken en gaat weer jaren mee. Zelf heb ik in mijn eerste huisje een grenen blad gehad, is wel gevoeliger voor deuken dan eiken, maar beviel prima. Had er 7 lagen blanke lak op en na 8 jaar daar wonen zag het er nog steeds goed uit (op een paar deukjes na :D ) Voor mijn nieuwe huisje komt er ook weer een houten blad, puur omdat ik het mooi vind en voelt minder koud aan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:10

Over die bacteriën :ik heb eens een onderzoek naar de bacteriegevoeligheid van hout vertaald, heb hem hier helaas niet meer, maar daaruit bleek dat hout juist een antisceptische werking heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:11

Ik hou ook van hout, en wij hebben gekozen voor een nephouten blad.. Fineer is het denk ik. Het is hygiënischer, je kan er hete pannen op zetten, vuil veeg je er zo vanaf, geen vlekken en vooral bijna geen onderhoud.
Op onze boot hebben we veel teak in het keukentje, en op zich gaat dat ook prima. Maar dat is dan wel goed in de lak gezet. Zo'n laklaag moet je wel zo nu en dan bijwerken.
Wat ook kan is oliën.. dat houdt water tegen, maar vuil trekt er nog steeds in, dus dat zul je vaak moeten schrobben en opnieuw oliën.
Helemaal onbewerkt kan ook heel mooi zijn, dan kun je denken aan steigerhout, en daar valt een vlek niet eens op, maar voor de hygiëne zou ik dan wel al het eten op snijplanken klaarmaken. Zo'n onbewerkt hout kun je het beste schoon maken met een harde borstel.. even met een vaatdoekje er overheen werkt niet..

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:20

Wij (mijn ouders) hebben ook een houten keukenblad. Mijm vader heeft deze zelf gemaakt en weet ik hoe veel lagen speciaal spul erop gesmeerd zodat hij niet zo snel zou beschadigen. Toch is hij na een paar jaar al best beschadigd... Ik zou dit absoluut afraden, ook al kan het erg mooi staan bij je keuken.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:29

Ik heb een keukenblad van tegels. Al 25 jaar!! Eerst uit financiële overwegingen, huis compleet verbouwd en de keuken een sluitstuk (ik wilde graag graniet). Echter vorig jaar is het blad vervangen en weer tegels genomen, nu hele grote in de betonlook. Ideaal schoonmaken en je kunt zo je pannen er op zetten, iets wat ik perse wil want ik ga gewoon een keer de fout in. Ze hebben nu ook tegels in houtlook, net echt zoals b.v. in sloophout maar ook eiken. Je bent dan niet zo duur uit en hebt een hele makkelijke keuken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:31

Hier een "nep" houten keukenblad vd ikea en die bevalt prima!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 22:39

Wat een reacties al, bedankt!
Wel wisselende meningen dus :+ . Dit is dus waarom we er zelf ook nog niet uit zijn. We zijn ons er zeker van bewust dat hout meer onderhoud en voorzichtigheid vergt, als we er voor kiezen gaat hij ook zeker in de olie.
De kunststof bladen met houtpatroon vinden we eigenlijk niet mooi genoeg :o . We hebben met verschillende versies in onze handen gestaan, het is zeker mooier dan het gelamineerde werkblad dat we nu alweer 15 jaar hebben (en waar ook wel beschadigingen opzitten), maar het voelt voor ons niet helemaal echt. Misschien wel verstandig, maar eigenlijk willen we een blad dat 'leeft'. We zijn nu ook een houten vloer aan het uitzoeken.

Qua hygiëne maak ik me niet zoveel zorgen, met goed onderhoud zal er niet veel in trekken en wij zijn sowieso gewend een snijplank te gebruiken. We hebben katten, die we niet kunnen verbieden om op het aanrecht te komen als we er niet zijn, dus een snijplank pakken is wel zo fris.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:47

Sja je moet het inderdaad goed onderhouden. Ik ken mensen met een houten blad en daardoor weet ik dat ik daar niet voor kies. Op plekken waar regelmatig water ligt is het hout echt zichtbaar verslechterd.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:51

Mijn ervaring:het is tien keer niks... Het is gevoelig voor vocht en gaat dus werken... En ja we zijn heel braaf geweest en hebben altijd al het natte gedroogd... Maar ja... In een keuken gebruik je water (afwassen, groente wassen etc) dus het wordt regelmatig nat... En nu 7 jaar later zie je dat dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:02

Ik heb een dik massief donker eiken blad. Erg gaaf en landelijk maar idd, er komen snel water vlekken en droge kale plekken. Vaak insmeren met kokosolie werkt super. Ik gooi er zo de hete pannen op, het is in feite 1 mega grote onderzetter rondom mee heen :D
Na een poetsbeurt met kokosolie zijn alle vlekken en plekken weer voor een tijd verdwenen tot er er nieuwe komen.
Mocht je je blad echt afbreken dan is er altijd nog Corcol van Aquamarijn om je te redden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:09

Hier ook een houten blad, zat er al in toen we het huis kochten. Het is best mooi en redelijk schoon te houden alleen rondom de wasbak vind ik het een drama, en eigenlijk vooral rond de zeeppomp. Ik zou er zelf niet snel voor kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:22

Ik zat in de tijd dat wij samen op stal stonden in de keukenbladen ;)

Een houten blad is altijd (veel) meer werk dan een kunststof blad. Je moet het echt minimaal 2x per jaar heel goed in de olie zetten, en direct actie ondernemen als je er iets op gekregen hebt. Gewoon goed droog houden, onderzetters onder je pannen (moet bij hpl ook), niet op je blad snijden (bij hpl ook niet) en vetspetters ook meteen afnemen en niet eerst een dag laten zitten.

Ik zou er zelf nooit voor kiezen; ben er te slordig voor. Maar volgens mij hou jij een houten blad wel mooi ;)