Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Marie111 schreef:Ik heb goede ervaring met Cameranu.nl http://www.cameranu.nl
Ze hebben een hele grote winkel, zodat je alles goed kunt vergelijken. Klanten komen overal vandaan om daar wat te kopen.
Want waar vind je tegenwoordig nog een gesorteerde fotozaak ten slotte.
drawerlover schreef:spiegelreflex die zijn fijner
drawerlover schreef:Marie111 schreef:Ik heb goede ervaring met Cameranu.nl http://www.cameranu.nl
Ze hebben een hele grote winkel, zodat je alles goed kunt vergelijken. Klanten komen overal vandaan om daar wat te kopen.
Want waar vind je tegenwoordig nog een gesorteerde fotozaak ten slotte.
Ik heb even gekeken. Goede camera's maar wat een geld 350 is ongeveer wat ik tot nu toe het goedkoopste heb gezien. Ik moet ook al een eigen telefoon betalen. Dat duurt dan wel even voordat ik die kan kopen.
Zeker als je ook wilt kunnen filmen zul je dus een vrij uitgebreide camera nodig hebben. HorseQuote schreef:Spiegelreflexen zijn pas een must als je iets gevorderder bent in fotografie. Misschien is een systeemcamera wat? Daar kan je ook gewoon mee door als je verder wilt met fotografie, een systeemcamera kan namelijk van lenzen wisselen.
Tazzey schreef:HorseQuote schreef:Spiegelreflexen zijn pas een must als je iets gevorderder bent in fotografie. Misschien is een systeemcamera wat? Daar kan je ook gewoon mee door als je verder wilt met fotografie, een systeemcamera kan namelijk van lenzen wisselen.
Daar ben ik het niet mee eens. Een beginnende, hobby fotograaf kan prima af met een SLR. Je hoeft geen pro te zijn om een instap of semi-pro model te kopen hoor.
Ik heb zelf de een Canon 5D en die was, alleen voor de body, een paar duizend euro. Het hangt er helemaal vanaf wat je ermee wilt gaan doen en wat je daarvoor nodig hebt.
drawerlover schreef:spiegelreflex die zijn fijner

laughterline schreef:drawerlover schreef:spiegelreflex die zijn fijner
Kijk eens naar een systeemcamera.
In principe (kwalitatief) hetzelfde (sterker nog, beter dan de instapmodellen spiegelreflex waar jij op uit komt), alleen zit hier in geen spiegel in, daarom mogen ze het geen 'spiegelreflex' noemen. Ze zijn kleiner, lichter, sneller en vaak lichtgevoeliger dan spiegelreflexen, én goedkoper
Als je meer wil dan een compact maar niet de prijs van een spiegelreflex wil uitgeven maar wel hetzelfde kunnen bereiken qua kwaliteit is dat een mooie oplossing.
Edit: oh sorry, zie nu dat systeem al genoemd is. En verder ben je nooit uitgeleerd, elke professionele fotograaf leert elke dag nog
http://www.fotodevakman.nl
succes!Jolien87 schreef:Ik heb een Canon EOS 1000D, deze heb ik gekregen toen ik ben afgestudeerd. Wat deze destijds precies heeft gekost weet ik dus niet. Ik kreeg er een cursusdag bij van de fotovakschool, dit was erg leerzaam om zo een beetje de basis onder de knie te krijgen. Het is geen professionele camera, maar ik heb er inmiddels al een heleboel leuke foto's mee gemaakt.
Een oud-docent van mij zei mij ooit dat de fotograaf zorgt voor de kwaliteit en niet zozeer de camera. Nu zit er natuurlijk een hoop verschil in kwaliteit tussen verschillende camera's maar het is aan de fotograaf om dit er ook uit te halen op de foto's. Kijk dus goed naar wat je wilt gaan doen met je camera, wat voor functies zullen relevant zijn voor jou? Op basis daarvan kun je diverse cameramodellen selecteren die geschikt zijn voor je. Je hebt er niets aan om een superdeluxe camera te kopen waarvan je de helft niet gebruikt. Ga desnoods een cursus volgen zodat je, je camera optimaal leert kennen en leert hoe je, je foto's zo mooi/leuk mogelijk kunt maken.
hamsterfan schreef:Canon of Nikon wordt veel gebruikt. Camera's van Sony zie ik ook steeds vaker voorbij komen..
Maar wat is je budget? Goede camera's kosten nou eenmaal geld, zeker als je een spiegelreflex wilt..