Enige tijd geleden is er in mijn appartement waterschade ontstaan omdat bij de bovenburen iets heeft gelekt. Hierdoor heeft hun hele appartement onder water gestaan en dat water is vervolgens langs de muren en door het plafond omlaag gekomen. Enfin, dat doet er verder niet toe.
Nu heb ik dus waterschade / watervlekken op het behang. Het behang laat niet los, omdat er sierlijsten aan de bovenzijde gemonteerd zijn. Wel zitten er donkere vlekken in het behang en is de muur zeiknat geweest. Dit is nu langzaam aan het drogen, maar de vlekken blijven uiteraard zichtbaar.
Normaalgesproken, heb ik mij uit laten leggen, moet je een watervlek in een muur isoleren (met voorstrijkspul) en kun je daarna overschilderen.
Dat willen ze nu ook doen, echter, over het behang heen. Dus het isolerende goedje over het behang op de verkleuring smeren, en daarna op kleur verven.
Ik heb mij door een schilder uit laten leggen dat dat niet zo handig is, omdat je dan over het behang gaat zitten prutten, waardoor het behang wederom nat wordt en los kan gaan laten, en je op deze manier ook nooit de muur goed kan isoleren (omdat die behanglaag ertussen zit). Hij twijfelt ook heel erg of het wel mooi wordt.
Echter, de expert blijft beweren dat mijn behang er niet af hoeft, en dat de aannemer (die ik van vriendjespolitiek verdenk
) gewoon over het behang heen kan herstellen.Wat vinden de klussers met verstand van natgeworden behang hiervan? (dus niet de procedure met de verzekering etc, maar puur het herstel van de schade).