Macbook air voor studie ervaringen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Macbook air voor studie ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 14:36

Hallo iedereen,

Ik ben inmiddels al wat weekjes opzoek naar een geschikte laptop voor school en volgend jaar ook voor stage. Daarnaast fotografeer ik hobbymatig en denk ik wel dat ik hierin graag verder zou willen. Dus ik had een snelle laptop nodig en een goede.

Ik heb heel lang gezocht tussen de gewone windows laptops maar toch viel mijn oog laatst op de macbook air van apple. Goede specificaties en de meesten zijn er erg enthousiast over. Tweedehands kopen hou ik persoonlijk niet zo van en dan zou ik een gloed nieuwe moeten kopen. Ik zag er één voor 995 euro bij de mediamarkt. Mijn oog viel overigens op de macbook omdat ik van fotograferen hou en ook filmpjes maken vind ik leuk om te doen.

Het is veel geld dat zegt iedereen, maar toch zit ik er serieus over te denken. Misschien straks als kerstcadeautje. Omdat het een heel eigen systeem heeft, dus niet windows heb ik wel een klein beetje een angst of ik dan straks niet in de problemen kom met het delen van bestanden naar andere klasgenootjes. Stel ik moet een hoofdstuk maken voor een verslag. Ik heb het getypt maar wil het versturen naar iemand die een windows laptop heeft. Gaat dat wel goed?

Groetjes,
Willemijn

Lauraennala

Re: Macbook air voor studie ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:42

Ik gebruik ook een macbook voor de studie! Ik heb een 13", deze zomer nieuw.
Het is een hoop geld, maar zeker een hele fijne laptop! Batterij gaat heel lang mee en het systeem werkt fijn.
Tegenwoordig krijg je Pages, Numbers en Keynote er gratis bij. (De Word, Excel en PPT van apple )
Je kan bij pages er ook voor kiezen om het al word document op te slaan, dan kan je het dus makkelijker delen met klasgenoten.
Word, Excel en PPT bestaan ook gewoon voor de Mac, die zou je dus ook aan kunnen schaffen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:42

Op een macbook zit het programma Pages. Lijkt op Word, maar veel makkelijker in gebruik :) En je kan een verslag natuurlijk opslaan als .doc zodat je klasgenootjes het kunnen openen en aanpassen.
Maar het is sowieso ook mogelijk om Windows op je macbook te installeren naast OSX, dan kun je bij het opstarten een toets inhouden en kiezen tussen Windows en OSX, of met virtualbox gewoon vanuit OSX een venster met windows openen :) ook handig voor die stomme programma's van school die alleen op windows draaien, als die nog bestaan.

Verder zijn macbooks echt heerlijk <3 zeker aan te raden :)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 14:46

oke, super bedankt voor de reacties hierboven! ik begin er ook steeds meer verliefd op te worden. <3 want ik zag dan in het begin een laptop van lenovo bij de mediamark en die is 899 euro en daar had ik heel lang over zitten twijfelen, maarja je hoorde toch wat probleempjes met de wifi en ik had zoiets van ja 100 euro meer en dan heb ik een macbook.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:50

Ik heb sinds kort ook een Macbook Air 13 inch voor mijn studie.
Vorige week is het academiejaar hier pas begonnen dus veel ervaring heb ik er nog niet mee, maar tot nu toe vind ik het geweldig! Een volledige dag notities nemen is geen probleem, terwijl ik vroeger tussen 2 lessen door altijd een stopcontact moest opzoeken met mij Sony. Ik maak mijn notities in Pages en kan ze probleemloos doorsturen naar mensen met windows, dat gaat heel makkelijk!

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:14

Ik neem ook inderdaad nooit een oplader mee. De accu gaat heel de dag mee en is ook binnen een paar uur (meestal 3) weer opgeladen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 22:56

o dat is zeker weten een pluspunt, zo'n lange accuduur. daar zie je veel andere laptops nog in falen. bedankt voor jullie reacties :)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 09:44

Ik heb besloten om voor een macbook te gaan dankzij jullie reacties en omdat je ook nog eens studentenkorting krijgt bij de Apple store. Waardoor het niet uitmaakt of ik voor die Lenovo zou kiezen. :D en het bedrag wat ik er 'slechts' bij moet betalen omdat ik jarig ben geweest en mijn oude tablet goed heb verkocht is 350 euro haha.

Mousaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:27

sorry voor het omhoog halem maar zag niks anders in dit onderwerp

hooi, ik wil ook een macbook kopen,en ga voor de pro.
maar nu zit ik te twijfelen of ik de 13'' of de 15'' kopen, ook qua prijs vind ik het een erg groot verschil :=

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 23:54

Mousaka schreef:
sorry voor het omhoog halem maar zag niks anders in dit onderwerp

hooi, ik wil ook een macbook kopen,en ga voor de pro.
maar nu zit ik te twijfelen of ik de 13'' of de 15'' kopen, ook qua prijs vind ik het een erg groot verschil :=

Hey!

Ik kwam ook van een 15,7 inch en zat eerst over een lenovo te twijfelen omdat ik hem wel mee wilde nemen naar school. Toch om alle recensies voor een Apple gegaan omdat ik dat stiekem wel altijd al wilde. En ik heb geen seconde spijt gehad van het formaat. Zelfs met films kijken is die heel fijn :) en snel etc. Kan nog wel even door gaan haha.

Mousaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 00:01

oke ja ik wil hem voornamelijk voor school en foto bewerking gebruiken, maar ook omdat de 15'' 70oeuro duurder is, was/ben ik erg aan het twijfelen. Mijnvader zegt dat ik beter voor een 15'' kan gaan.
heb jij dat je veel moet schuifen in je beeld?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 00:30

Nee dat viel mij heel erg mee. Ik heb hem ook gekocht om daarbij mee foto te bewerken, al dan wel amateuristisch. Maar ik moet zeggen dat ik dat nog niet veel heb gedaan. En inderdaad het scheelt nogal in prijs. Mijn vader zei eerst ook dat ik voor een 15" moest gaan. Omdat ik eerst lang twijfelde of 13 groot genoeg was. Ik denk dat het ook smaak is. Gek genoeg heb ik bij de laptop van mn zusje (samsung) wel last van de grootte, ook 13". Maar denk ook door de vormgeving dat de 13" van Apple ruimer oogt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 01:31

Hier een macbook air voor de studie, al 3 jaar ondertussen. Batterij is top en hij blijft snel. De helft van mijn klas heeft een mac dus met documenten werkt het wel. Ik heb gewoon Office er op, Pages enz gebruik ik niet. Photosshoppen gaat top. Ik denk alleen dat een andere laptop voor dit bedrag ook goed werkt. Macbooks worden vaak met laptops van 400 vergeleken maar dat is natuurlijk krom. Ik heb wel aparte harde schijven voor backup en foto's.

13 inch bevalt mij heel goed! Zou geen 15 willen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 15:35

Ik heb ook word erop en heb nu van de week net een document uitgewisseld met de klas en het werkt super! En in combinatie met onedrive is het makkelijk te delen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:07

Ik heb sinds een paar weken de macbook air, ik ben er SUPER blij mee. Het is even omschakelen, maar je went er heel snel aan. Je kan bestandjes gewoon overzetten naar word en omgekeerd kan jij gewoon alle bestandjes openen. :j

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:11

Ik heb hem ook aangeschaft voor mijn studie en ik ben er altijd super tevreden over geweest!!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:12

Welke opleiding doe je ?

Ik zelf doe de economische richting, waarbij ik word, excel , project enzo allemaal moet af toetsen om te laten zien dat ik het beheers. En deze cursussen zijn allemaal voor windows geschreven.

Weet niet of dit een punt is voor jou om over na te denken ?
verder geen ervaring met een macbook, maar dit was voor mij de reden om een windows laptop te kopen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:15

_Mellanie schreef:
Welke opleiding doe je ?

Ik zelf doe de economische richting, waarbij ik word, excel , project enzo allemaal moet af toetsen om te laten zien dat ik het beheers. En deze cursussen zijn allemaal voor windows geschreven.

verder geen ervaring met een macbook, maar dit was voor mij de reden om een windows laptop te kopen

Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, want dit soort programma's kun je gewoon op een mac draaien via virtualbox of bootcamp :)

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:16

8nnemiek schreef:
_Mellanie schreef:
Welke opleiding doe je ?

Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, want dit soort programma's kun je gewoon op een mac draaien via virtualbox of bootcamp :)

Kijk dat scheelt weer, heb verder geen verstand van een macbook, ik vond het al verschrikkelijk dat ik een cursus volgde van 2007 terwijl ik al 2013 op mijn laptop had staan :+

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:17

Wacht even hoor, je oog viel op een Macbook omdat je van fotograferen houd en filmpjes maken leuk vind ....?

Mousaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:25

Neenee ik zou sowieso al een Mac kopen voor school

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:27

Courses schreef:
Wacht even hoor, je oog viel op een Macbook omdat je van fotograferen houd en filmpjes maken leuk vind ....?
Is dat zo gek dan? :+
Hobbymatig filmpjes bewerken, daar is imovie echt perféct voor! En als ik nu met een windows laptop werk dan denk ik wel eens, hoe heb ik hier óóit foto's op kunnen bewerken! Slechte beeldschermen, stotterende en vastlopende programma's.. Een mac is zeker niet alleen voor grafisch vormgevers :)

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:31

Ik doe mediavormgeving en op onze opleiding zijn er vaak problemen met de laptops omdat ze net wat anders werken. Verder hebben ze wel een top kwaliteit qua beeld. Als je het geld ervoor hebt, zou ik het zeker doen alleen al omdat het beeld kwalitatief 10x beter is.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:33

8nnemiek schreef:
Courses schreef:
Is dat zo gek dan? :+
Hobbymatig filmpjes bewerken, daar is imovie echt perféct voor! En als ik nu met een windows laptop werk dan denk ik wel eens, hoe heb ik hier óóit foto's op kunnen bewerken! Slechte beeldschermen, stotterende en vastlopende programma's.. Een mac is zeker niet alleen voor grafisch vormgevers :)

Wie zegt dat ik Grafisch vormgever ben? :+

Ik mag dan zowel een iMac als Macbook hebben maar het is echt niet zo dat Apple zogenaamd 'beter' is op het gebied van grafische programma's, foto- en videoretouch en editing. Het is maar net wat je fijner vind. Het is gewoon nou eenmaal zo dat wat je aan capiciteit in een Mac hebt zitten je voor minder geld in een Windows stopt en dit even goed werkt (anders worden de programma's ook echt niet voor allebei de besturingsmiddelen uitgebracht). Sterker nog, genoeg professionele edit programma's (te denken hierbij valt aan extra programma's voor Adobe als externe plug-ins) enkel op Windows draaien ipv beide.

Ik ben overgestapt omdat ik het besturingssysteem fijner vond, maar dat het 'beter is' is echt een mythe. Als fotograaf werk ik alleen nog maar met Apple maar dat kan ik even goed op Windows want aan de programma's ligt het echt niet :j Beeldschermen is een kwestie van calibreren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:59

Ik zeg niet dat jij grafisch vormgever ben :+ Macs waren vroeger echt vooral populair onder vormgevers, bij ons op school hadden we hele klaslokalen vol macs :Y)

Een mac koop je niet om zijn specs, maar om het besturingssysteem. Ja, dezelfde specs krijg je goedkoper in een windows computer, maar osx is helemaal afgestemd op de hardware en draait veel lichter dan windows, waardoor je met minder geheugen en grafische kaart toch een snellere computer hebt. En het beeldscherm.. Jij gaat een 72 dpi beeldscherm nooit zo goed krijgen als een retina scherm van mac :Y) en ik heb wel wat beters te doen dan beeldschermen kalibreren, drivers en updates installeren, harde schijf moeten defragmenteren, virusscanners installeren en dan nog moeten ergeren aan een computer die niet doet wat je wil :+ nee, ik moet helaas heel af en toe nog met windows werken, maar wordt dan elke keer weer blijer met mijn mac :Y)