Dier aangereden, nu turbo stuk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Dier aangereden, nu turbo stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:07

Gisteren heb ik een dier tegen de voorkant van mijn auto gehad. Heb niet kunnen zien wat het was, maar het was naar mijn idee iets groter dan een kat.
Ik reed 80/90 en het was dus een beste knal. Ben gestopt, maar heb geen dier zien liggen. Auto even nagekeken en mijn bumper is kaduuk (kunststof, dus een mooie scheur erin). Toen ik weer verder reed voelde ik direct dat mijn auto trager was, voornamelijk in de 2e en 3e versnelling. Tussen de 2000 en 3000 toeren houdt hij echt in. Heb mijn raam open gedaan, normaal kan ik de turbo namelijk horen "fluiten", maar die hoorde ik niet meer. Kan het zijn dat de turbo door die knal kapot is gegaan?

Ik ben allrisk verzekerd, dus de bumper wordt sowieso vergoed, maar maken ze de kapotte turbo dan ook (mocht die idd stuk zijn)?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:10

Turbo zelf gaat niet zomaar kapot. Dus laat eerst goed kijken, niet hele turbo laten vervangen. Kost bakken geld. Wellicht een slang e.d.

Voorin auto: Koeler en airco... Let goed op de temperatuur. Ga naar de garage. Beperk de km's

Wat voor auto?

Valt dit wel binneb all risk?
Laatst bijgewerkt door Anomien op 31-08-14 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:11

Morgen bel ik direct de schadehersteller op die ik van de verzekering door heb gekregen, dus dat komt goed.

Temperatuurmeter zal ik in de gaten houden! Airco moest nog bijgevuld worden, dus die doet het momenteel niet :o

Het is een fiat punto 1,3 JTD uit 2003

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:13

Zit het beest niet ergens in je auto?
Wij hadden eens twee vossen aangereden. Een lag op de weg. De ander waren we kwijt, maar toen we de auto nakeken aan de onder kant zagen we iets niet zo heel prettigs...

Liselot

Re: Dier aangereden, nu turbo stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:15

Kan me niet voorstellen dat het dier door die scheur onder de motorkap gekomen kan zijn, maar zal voor de zekerheid straks even kijken.

kentenkenplaathouder heeft ook en flinke tik gehad, evenals de plaat zelf; die was helemaal krom. Ook is het merktekentje van fiat wat voorop zit eraf gevlogen.

Op het inhouden na hoor ik geen rare geluiden en merk ik niets vreemds. Kan ik hier morgen nog mee naar mijn werk rijden (ik heb vroege dienst) en dan na mijn werk wegbrengen?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:17

Rijd er echt heel beperkt in. Neem desnoods koelvloeistof mee. Weet waar je moet bijvullen. Ik zou leenauto neenemen. Je rijdt misschieb auto kapot.

Die turbo niet klakkeloos laten vervangen...doen ze graag voor je als je snapt wat ik bedoel.

Laat eerst naar de slangen, koeler, airo kijken.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 31-08-14 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:18

Koelvloeistof heb ik standaard in de achterbak liggen, evenals een fles olie. Bijvullen weet ik van hoe het moet :)

Snap wat je bedoelt, echter komt dit als het goed is allemaal voor de verzekering. Eigen risico ben ik met de bumper al wel kwijt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:20

Verzekerd verzekeraar ook schade aanrijding wild? Kijk dit maar na, je hebt ook geen bewijs. Op schade na.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:20

Bij mij was bij eenzelfde soort aanrijding mijn bumper ook stuk, alleen was door de klap ook mijn radiator stuk gegaan, toen ik 2 km later stilstond (even doorgereden naar een benzinestation) lekte ik dus ook radiatorvloeistof.
Omdat ik niet zo'n held ben en totaal a-technisch ben ik dus geen meter verder meer gereden en me door de wegenwacht naar mijn garage laten slepen (die toevallig ook zo'n beetje de dichtsbijzijnde was dus dat scheelde :P) en hem daar op de stoep geparkeerd/achtergelaten, het was nl midden in de nacht.

Garage heeft hem de volgende dagen volledig hersteld (was zelf op vakantie, aanrijding gebeurde omdat ik net mijn katten weg had gebracht naar hun logeeradres), en het viel volledig onder mijn verzekering.
Ik was wa-beperkt casco verzekerd, aanrijding was hoogstwaarschijnlijk met een vos geweest.

Kon ook in mijn spiegel zien dat het groter dan een kat was, loslopende hond was onwaarschijnlijk en er kleefde een paar mooie rood/bruine haren aan mijn bumper. Ik was trouwens niet gestopt of vol in de remmen gegaan, het was 's nachts, in een bocht en het regende, weinig overzichtelijk punt dus, de klap was hard... zeer hard, wist dus dat het dier het niet overleefd had/zou hebben, zeker omdat ik hem in mijn spiegels nog tig keer over de kop zag gaan helaas.
Wel de dierenambu gebeld die een kijkje zouden gaan nemen maar niet meer terug gebeld voor de uitslag (ik ging immers op vakantie binnen een paar uur)

Werd volledig vergoed omdat het onder 'natuur-schade' viel, aanrijding met een dier zonder eigenaar/wild dier

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:22

Waarschijnlijk is of de intercooler of een slang van de turbo kapot.

Ligt eraan waar de schade zit, niet te lang ermee doorrijden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:23

Oliepomp..

Nadeel bij zulke auto's is dat er veel kwetsbaar spul zitten acchter paar kunststof spatbordjes.

Zeg het dus toch nogmaals: beter om hem meteen garage te brengen. Maak goede foto's vooraf.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:25

Knert: Heb de verzekering gisteren al gebeld, schade door loslopend wild wordt volledig vergoed zonder terugval in no-claim. Eigen risico heb ik wel.

Schadebedrijf ik morgen pas om 8 uur open en moet voor die tijd al aan het werk zijn :/ Zit nu heel erg in dubio, of morgen naar mijn werk rijden en dan direct bellen of thuis blijven en direct bellen en dan maar hopen dat ze hem direct kunnen repareren en een leenauto hebben. Als ze geen leenauto hebben staan (kan maar zo zijn dat die allemaal vergeven zijn) heb ik een probleem

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:27

Als ts allrisk verzekerd is, is dit gedekt. Aanrijdingen met dieren vallen nl onder je WA plus en die heb je sowieso als je all risk bent ;)
Bovendien geldt bij een WA plus schade vaak geen eigen risico.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:28

Oh het is een Fiat? Geen idee wat voor model je hebt, maar bij mijn Fiat zitten alle turbo-onderdelen helemaal vooraan. Ik moest laatst de olie wisselen en een paar onderdelen van de turbo zijn uit hard plastic dat makkelijk breekt. (De olie filter ligt eronder verstopt dus je moet het één en ander demonteren) Het kan zomaar zijn dat er iets gebroken is waardoor de turbo geen druk meer kan opbouwen. Dus langs de garage met je auto.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:30

Lara: Zoals hierboven staat is het een fiat punto 1,3 JTD, turbodiesel dus

Liezel: Ik heb een budget allrisk, dus helaas wel eigen risico van 250 euro. Alles daarboven wordt vergoed zonder terugval in no-claim :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:30

Heb je niet de drang om terug te gaan en te kijken wat je er voor hebt gehad, groter dan een kat is al snel een das of ree en misschien wel een hond van iemand.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:32

TS; Dan alsnog even langs de garage, het hoeft niets ergs te zijn. Zover ik weet word alle schade vergoed bij een ongeval. Dat is bij mijn all-risk in ieder geval zo. Wel balen van het eigen risico in ieder geval, al is dat van jou nog lekker laag!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:36

Mijn vriend zegt dat de interkoeler misschien lek is door de klap en dat ie daarom geen turbo druk op bouwt. Dan zou je de interkoeler moeten vervangen als daar een gat in zit. Is een gokje, wij zitten meer in de volkswagens

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:36

Bigone: Gisteren op de terugweg al langzaam gereden en gekeken of ik wat kon zien/vinden. Maar zag niets, dus heb echt geen idee wat ervoor heeft gezeten. Wat ik in een flits zag was bruinig en sprong voor de auto.

Net even de motorkap opengemaakt, zie zelf niets raars, maar ik heb er ook niet mega veel verstand van. Zal de foto's zo even uploaden.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:37

Is het niet verplicht om de politie te bellen zodat zei contact kunnen opnemen met de boswachter om het dier te zoeken ?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:40

Wanneer men in Nederland een aanrijding heeft met wild, is men wettelijk verplicht daarvan melding te maken bij de politie. Die zal een faunabeheerder inschakelen om het gewonde dier met zweethonden op te sporen en indien nodig uit zijn lijden te verlossen.

Bel altijd het alarmnummer 112 of het algemene nummer van de politie 0900-8844, om een eventuele aanrijding te melden.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:40

Gelukkig heb je niks lugubers aangetroffen onder de kap :p Zou wel schelen als het alleen de interkoeler is, dat je dan niet de hele turbo hoeft te vervangen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:40

Is dat zo? Heeft de dame van de verzekering mij ook niet verteld toen ik de schade meldde. Misschien kan ik nu alsnog bellen?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:41

Je weet niet zeker of het wild was hè. Gewoon een belletje aan wagen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:42