Samenwonen en gezamelijke rekening

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

caroline_max

Samenwonen en gezamelijke rekening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 12:57

Wij zijn aan het kijken naar onze financiën en willen graag een gezamenlijke rekening openen voor de gezamenlijke uitgaven. Nu vroeg ik me af wie dat ook heeft en wat voor kosten jullie wel/niet van de gezamenlijke rekening doen.

Wij hebben beiden een (vaste) baan en een eigen inkomen dat dus niet veel van elkaar verschilt. We willen onze eigen rekening houden en dan een vast bedrag per maand op de gezamenlijke rekening zetten. In de toekomst ga ik misschien minder werken ivm kinderen en dan zou het naar ratio zijn.

Mijn partner heeft een koophuis, en die blijft van hem (ivm koppeling aan bedrijf) en daar betaal ik niet aan mee (ook geen huur oid). Dit gaat van zijn rekening, evenals stroom, water en gas (is ook gekoppeld aan bedrijf)

Ik volg nog een studie en die betaal ik zelf van mijn rekening.

Ook de verzekeringen (zorg/wa) betalen we elk zelf.

Van de gezamenlijke rekening zouden we dus vooral de boodschappen, uitstapjes, abonnement op krant enz betalen.

iemand tips?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:59

Ik zou verbruikskosten zoals GWL, internet, TV wel gezamenlijk betalen, daar maak je immers samen gebruik van.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:02

In ons geval: ik heb een koophuis, vriend woont daar bij in. We betalen samen de rente voor het koophuis, ik betaal daarnaast los mijn spaardeel. We verdienen hetzelfde, dus daar hoeven we niet moeilijk over te doen.

We hebben samen een rekening waar we de gezamenlijk kosten van betalen: boodschappen, gas/water/licht, zaken voor het huis (onderhoud/aankopen), uitstapjes, kado's, verzekeringen, gemeentebelasting, internet, tv. We storten wekelijks geld van onze eigen rekening hier naar toe en hebben beiden een pasje, werkt heel erg goed.
Laatst bijgewerkt door Yucca op 29-08-14 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:03

Wij hebben een gezamenlijke rekening. Daar storten we maandelijks elk hetzelfde bedrag op (we verdienen nagenoeg evenveel) en daarvan betalen we:
*huur
*GWL
*boodschappen
*een deel van de brandstof voor de auto
*cadeautjes voor feestjes waar we gezamenlijk heen gaan
*gezamenlijke activiteiten (dagje weg, uit eten, vakantie)

Zorgverzekering, contributies enzo doen we van onze eigen rekening.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:04

Wij hebben ook een gezamenlijke rekening en ieder een eigen rekening.
Wij storten een vast bedrag per maand op deze rekening voor: huur, G/W/E, internet en tv abbonement, woonverzekeringen en de boodschappen.
Ik doe vrijwel altijd de boodschappen en zo hebben we geen geklooi met terugbetalen etc.
Soms als we een keer uit eten gaan of een gezamenlijk cadeau halen dan betalen we dat er ook van.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:09

Wij hebben een eigen rekening waar ons salaris op gestort wordt, naar rato storten we door naar de gezamenlijke.
Alle vaste lasten betalen wij van een gezamenlijke rekening, evenals boodschappen cadeau's etc.
Beiden hebben we nog steeds een eigen rekening waar onze eigen lasten van betaald worden, maar dat komt niet zo nauw meer na al die jaren.

Wel gaan we binnenkort een extra gezamenlijke rekening openen om de boodschappen en cadeautjes van te betalen, op die manier wil ik meer inzicht krijgen. Zo hebben we een rekening voor de vaste lasten en dus voor de variabele, om het zo maar te noemen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:10

Hier ook een gezamenlijke rekening en ook ieder een aparte rekening.

Situatie is nagenoeg hetzelfde als die van jou. Mijn vriend heeft een koophuis en dat blijft op zijn naam staan. De hypotheek betaalt hij dan ook zelf, maar ik maak wel ongeveer de helft van de rente naar hem over iedere maand. Gas, water, electra, internet en alle gemeentelijke lasten gaan van de gezamenlijke rekening. Niemand kan gratis wonen, dus dit vind ik tov mijn vriend ook wel zo eerlijk.

Ik werk 3 dagen ivm studie en mijn vriend werkt fulltime. Daardoor stort mijn vriend net iets meer op de gezamenlijke rekening.

Boodschappen, keertje uit eten, dat soort dingen worden vooral betaald van de gezamenlijke rekening.

Naar rato is alles nu eigenlijk best netjes verdeeld, dus helemaal prima zo :)

Ik zou er iig niet voor kiezen om je vriend alle vaste lasten te betalen. Helemaal als je inkomen nagenoeg gelijk is. Dat lijkt me niet echt fair.

belle_boef

Re: Samenwonen en gezamelijke rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:17

Wij hebben beide een eigen rekening. Boodschappen betaald degene die zijn portomonnee bij heeft. Geld wordt van de ene naar de andere rekening overgeboekt als dat op dag moment handig is. Gezamenlijke rekening hebben we gehad maar dat was onnodig voor ons plus dat er er wel elke mAand voor betaalde maar geen gebruik meer van maakte. Zeker Als er onverwachts geld af werd geschreven stond hij weer negatief.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:21

Wij hebben een gezamenlijke rekening voor de huur, g/w/l, internet/tv, boodschappen... kortom, alle gezamenlijke kosten en dingen waar we samen profijt van hebben.
Zelf betaal ik boodschappen/aankopen die echt voor mezelf zijn, benzine voor mijn auto, de verzekering/belasting voor mijn auto, etc.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:22

Op het moment nog niet van sprake omdat ik nog een leerlingen salaris heb. Maar in de toekomst openen wij een rekening waar we een bepaald bedrag op storten, dat is dan de huishoudrekening. Dus voor boodschappen, spullen voor het huis etc. Verder houden we nu alles gescheiden, en straks ook. Ik maak hem iedere maand het bedrag voor de gezamenlijke rekeningen over en hij betaald ze, en hebben we beiden onze persoonlijke rekening. Die word gebruikt voor benzine (allebei een auto), persoonlijke rekening, en persoonlijke uitgaven. Veel fijner zo, krijg je ten minste geen gedonder van wie wat mag betalen met de gezamenlijke rekening.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:27

Wij zijn al 25 jaar bij elkaar, waarvan 15 jaar getrouwd. Ik werk niet, ben thuis voor de kinderen en de honden. Wij hebben, al zolang we samenwonen (toen werkte ik nog wel) een gezamenlijke rekening. Daar wordt alles van betaald. Wij hebben niet een 'van mij' en 'van hem', het is gewoon allemaal van ons.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:36

Mijn vriend en ik hebben hier pas ook naar gekeken omdat we op zoek zijn naar een huis en besloten dat we beide een bedrag op de gezamelijke rekening storten en na het storten van dat bedrag houden we allebei een zelfde bedrag op de eigen rekening.

Dus stel hij verdient 3000.- ik verdien 1500.- en onze lasten zijn 2500 dan houden we ieder 1000.- op de eigen rekening. Ik betaal zo wel veel minder maar we houden een gelijk deel om aan leuke dingen uit te geven of te sparen o.i.d.. Onder lasten valt bij ons wel alles, dus hypotheek, gwl, boodschappen, huisdieren, sparen voor gezamelijke zaken etc.

In dit geval zouden wij wel samen een huis kopen. Ik snap wanneer het huis op naam van jou vriend blijft staat TS dat je niet mee betaald aan de aflossing maar ik zou wel meebetalen aan de rente.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:52

Ik heb hetzelfde als koenlover, nu mijn salaris verhoogt is kan ik zeker 20 a 30% meer betalen (mijn vriend ving tot nu toe grote stukken op). Omdat we net een koophuis hebben, blijft zijn deel nog even gelijk, maar straks kan hij iets minder gaan betalen en wat meer overhouden voor leuke dingen en eigen aankopen/sparen. Ik kan niet zonder sparen dus ik heb in mijn overgehouden deel altijd een deel spaargeld zitten. Straks is mijn auto afbetaald en kan ik nog meer inleggen in de huisrekening en een leuk deel overhouden. Alles voor en in en om het huis gaat van deze rekening af, incl het eten en cadeaus voor verjaardagen. Daarnaast willen we altijd zo'n 3 a 4 maanden aan salaris van 1 persoon erop hebben om werkeloosheid op te kunnen vangen, dit is tot nu toe altijd gelukt. (mijn vriend is ook nog eens verzekerd tegen werkeloosheid (gedeelte van de hypotheek wordt dan betaald door de verzekering)).

Allemaal behoorlijk geregeld dus :) .

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 14:23

Mijn vriend en ik wonen nu zo'n 1,5 jaar samen. We betalen zelf onze eigen dingen (zorgverzekering, kleding, ik mijn paard etc.). Onze salarissen zijn nog ongeveer gelijk. We maken beide iedere maand een vast bedrag over naar onze gezamenlijke rekening en van die rekening betalen we alle gezamenlijke dingen; huur, tv abonnement, water en elektra, boodschappen etc. maar ook uitstapjes, cadeautjes voor familie/vrienden etc.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 16:21

Meebetalen aan de rente/hypotheek ga ik absoluut niet doen en is ook niet gewenst, dit is ook zo vastgelegd in onze partnerschapsvoorwaarden. De post GWL is niet gesplitst/te splitsen van het bedrijf dus dat hoeft ook niet. Overigens 'werk' ik deels mee in het bedrijf, geen vaste uren maar wel dagelijks kleine dingen + ik spring zo nodig bij. Vandaar deze constructie (eigenlijk soort van in ruil voor inwoning dus).

Tv en internet is wel een goede, daar hadden we nog niet aan gedacht! Gemeentelijke belastingen kan ook wel gezamenlijk.

Betalen jullie een vakantie ook van de gezamenlijke rekening of hebben jullie er een gezamenlijke spaarrekening ernaast voor dat soort dingen? We willen over een paar jaar bijv. graag eens naar canada oid, en twijfelen over elk apart sparen of gezamenlijk.

De extra rekeningen kosten ons niet extra trouwens, dat kan bij mijn bank onder 1 pakket (die ik dus al heb). Je kunt daar max 5 rekeningen onder openen (ik heb er al 2, 1 betaalrekening en 1 spaar)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 22:46

Hier gewoon 1 rekening waar beide salarissen op binnenkomen en waar alle vaste en variabele lasten van betaald worden. We hebben samen ook 1 gezamenlijke spaarrekening.
Al het geld is dus van ons samen, werkt voor ons prima!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 22:55

Hier ook een gezamenlijke, hier boeken we elk de helft van huur, gas,water,elektrisch, gemeentelijke heffingen, inboedel verzekering etc, boodschappen, tv/internet. Eigenlijk alles wat met het huis te makne heeft omdat we dat beide gebruiken.
wat er dan pm overblijft storten we door naar gezamenlijke spaar :)

Eigen verzekeringen(auto, zorg), wegenbelasting, paard etc wat echt van mij of hem is betalen we van eigen rekening :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:57

Wij doen alles met enveloppen. Heel ouderwets maar het werkt heel goed en we zien letterlijk wat er in en uit gaat op deze manier.

Het bedrag van alle rekeningen / vaste lasten staat op de enveloppe geschreven en we pinnen beide de helft van dat bedrag van onze eigen rekening en stoppen dat in de enveloppe.

Ook voor boodschappen hebben we een aparte enveloppe. We pinnen vooraf aan de week een boodschappen bedrag, stoppen dat in de enveloppe en dat besteden we. Zo kunnen we veel beter in de gaten houden wat we na alle vaste lasten per persoon netto overhouden per maand.

Eerst pinde we overal, maar ik werd er gek van om de administratie te doen en door de duizende pin transacties heen te moeten zoeken op mijn bankrekening.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:06

Wij betalen in principe alles van de gezamenlijke rekening.

Alleen zaken die echt persoonlijk zijn die halen we fijn van onze eigen rekening af, heerlijk hoor om nog een eigen rekening te hebben waar je gewoon helemaal vrij mee bent :)

Maar wij zijn er niet zo strikt in, komt regelmatig voor dat we een eigenlijk gezamenlijke / huishoud uitgave toch van onze eigen rekening betalen gewoon omdat dat even makkelijker uitkomt qua pasje / inloggen bij een online aankoop ofzo :P

Voordeel is dan ook weer dat de gezamenlijke rekening wat voller blijft en dat is altijd lekker als je nog volop aan het klussen bent :)

Een aparte rekening voor uitjes / vakanties is ook wel een leuk idee ja.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 12:27

Thanx! Dat met elke week boodschappengeld pinnen willen we ook doen inderdaad.

Hebben jullie een specifiek weekbudget?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:38

Mijn vriend en ik hebben allebei onze eigen rekening, en ook onze eigen spaarrekening. Daarnaast hebben we een gezamenlijke rekening waar we allebei een x bedrag op zetten maandelijks. Van deze rekening wordt de hypotheek, verzekeringen voor het huis, gas, water, elektriciteit, gemeentebelasting, en boodschappen betaald. Ook hebben we een gezamenlijke spaarrekening. Hier staat gezamenlijk gespaard geld op voor bijv. reparaties aan het huis, of als er in huis iets kapot gaat wat vervangen moet worden. Heel veel rekeningen dus, maar is overzichtelijk zo, en beiden houden we ons eigen geld in de hand.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:42

Hier geen gedeelde rekening. We betalen gewoon net zoals het uitkomt van de een of de ander rekening. Ik doe meestal boodschappen, dus die gaan van mijn rekening. Mijn man heeft de betalingsopdracht voor de huur op zijn rekening.
Gaat al 10 jaar goed.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:29

Ik woon sinds kort samen en wij doen alle uitgaven gezamenlijk maar kosten voor mijn paard zijn van mij en kosten voor het jagen en zijn schapen van hem oja en zijn auto.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:39

Wij zijn getrouwd, maar hebben een gezamelijke en een eigen rekening

van de gezamelijke wordt alles in en om huis van betaald, de eigen is voor paarden, benzine, telefoon kleding ed.
Zo hoef ik niks te verantwoorden en hij ook niet

de gezamelijke rekening is een percentage van onze verdiensten 65% van mijn loon gaat naar de gezamelijke toe

we hebben 3 spaarrekeningen, 1 gezamelijke, en beide een eigen
gezamelijke is voor reparaties ed voor in huis, vakantie leggen we beide bij, en etentjes en uitstapjes ook

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:12

Dit vind ik altijd wel een 'dingetje'. Wij hebben allebei een eigen rekening+spaarrekening en een gezamelijke. Hier storten we elke maand een x bedrag op voor de vaste lasten en de boodschappen.
Maar hij werkt meer en verdient ook wat meer. Hij houdt dus meer over. Nou maakt mij dat niet veel uit want als er echt eens iets groots moet komen zoals een andere auto dan gaat dat van zijn spaargeld. Dus voor ons werkt dit al jaren prima, maar soms denk ik wel eens hoe hebben andere mensen dat nou? Wel leuk om dat eens te lezen.