Tuin inrichten met wat voor planten, struiken en boompjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tuin inrichten met wat voor planten, struiken en boompjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:09

Ok nu klinkt het alsof wij een hele grote tuin hebben maar dat valt nog wel mee. Nu is de tuin heel groen, toen we er net woonde wilde we er dat allemaal uit hebben maar we zijn toch gehecht geraakt aan al dat groen. De haag aan de linkerkant gaat er helemaal uit, ook de bomen, deze zijn gewoon niet mooi en best groot.
Maar goed, nu willen we er wel weer mooi groen voor terug. Er zit nu een wintervaste klimop in, maar die is helemaal verstrengeld met de bomen en de schutting die er staat(ja er staat een lage schutting onder met hoge balken :') ) Kan ik deze bijv zover afknippen en dan verplaatsen? En er komt een mooie nieuwe schutting en ik wil niet dat de klimop binnen een paar jaar de schutting vernield, helpt het dan om bijv een anti onkruiddoek tegen de schutting aan te hangen bijv? Het linkertuin deel blijft ongeveer even breed als nu, alleen achterin zetten we er nog een hoekbank neer, maar wellicht willen we daar ook wat tegen de schutting, tussen de hoekbank en schutting in, of iets er overheen hangen bijv.
Afbeelding
Verder willen we iets van hoog siergras of bamboe, echt wat schuttinghoog wordt, maar ook daar hoor je vaak van dat het gaat woekeren. JE hebt wel woekervrij bamboe maar werkt dat echt? Dit willen we aan de rechterkant. De rechterkant wordt overigens breder qua zandoppervlak. De verhoging gaat eruit en het pad schuift wat op naar links.

Weten jullie nog andere mooie 'schuttingbedekkers'? Ik vind schorsmatten bijv mooi, maar die zijn duur en kwetsbaar en ik heb liever mooie omhoog groeiende struiken. Het liefst winterhard.
Eigenlijk mag de tuin in originele staat terugkomen, maar dan niet alleen maar klimop. Snappen jullie het nog? :')

Verder willen we wel weer 2 of 3 boompjes terug, ze hoeven niet zo zeer groot te worden, maar wel makkelijk in het onderhoudt en het liefst wintervast. Zou vinden we een acer of sierkers erg mooi, die komt er zeker weten. Hebben jullie verder nog ideeen?
We hebben veel rozenstruiken en hortencia's, die houden we zeker want die geven mooi kleur in de zomer. Dat wil ik dus afwisselen met wat andere struiken en 2 of 3 boompjes. Mijn vriend wil graag nog een paar buxussen in wolkvorm _O- Dat wordt knippen :')

Al met al willen we dus een groene tuin terug, het liefst wintervast groen en niet al te ingewikkeld in onderhoud. Kom maar door _O-

Edit: In het midden van de tuin willen we een kleine waterpartij met een molensteen met gat erin waar water uit komt, met mos en vetlplantjes, dat vind ik nog het allerleukste aan de tuin geloof ik _O-

MarjanB

Re: Tuin inrichten met wat voor planten, struiken en boompjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:15

Wij hebben nu van die matten met heidespul maar die worden al heel snel weer doorschijnend helaas. Heb er nu van die megagrassen voor gezet alleen moeten die dus eerst groeien en zijn ze in de winter weer foetsie. Was nu aan het kijken voor wilgenmatten of om zelf takken van onze mega wilg tussen 2 betongazen te maken.

Wel lastig hoor tuinen ;) Wij hebben achter 700 m2 waar ik eerst paddock had en wat nu tuin moet worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:20

MarjanB schreef:
Wij hebben nu van die matten met heidespul maar die worden al heel snel weer doorschijnend helaas. Heb er nu van die megagrassen voor gezet alleen moeten die dus eerst groeien en zijn ze in de winter weer foetsie. Was nu aan het kijken voor wilgenmatten of om zelf takken van onze mega wilg tussen 2 betongazen te maken.

Wel lastig hoor tuinen ;) Wij hebben achter 700 m2 waar ik eerst paddock had en wat nu tuin moet worden..

Poeh daar ben je wel even zoet mee! En het is ook niet goedkoop, een beetje boom kost al gauw €150.- of meer. Het ziet er ook best ingewikkeld uit om zelf matten te maken van wilgen. Maar succes ermee :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:26

Sierkers moet trouwens esdoorn zijn :P En dan het liefst een rode of gele :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:30

Klimop is natuurlijk wel mooi groen, maar wel een woekeraar en (bij mij) huizen er enorme bromvliegen in. Ik zou dus zelf de klimop tegen de schutting uitroeien en kiezen voor bloeiende klimmers. Mijn moeder heeft winterjasmijn op haar rozenboog. Geen woekeraar en bloeit al heel vroeg in het jaar. Verder zou ik kijken naar bijv. klimrozen (moeten wel in toom gehouden worden), clematis, dat soort klimplanten. Als je een paar kiest met opvolgende bloeiperiodes, kun je ook van februari t/m eerste nachtvorst bloei langs je schutting hebben.

Geheel andere optie, en meer geschikt voor muren: leifruit. Dan leid je een fruitboom langs een hekwerk langs de muur. Niet alle fruitsoorten zijn hiervoor geschikt, informeer bij een goede kweker als je hierin geïnteresseerd bent.

M.b.t. andere boompjes/struiken: denk ook eens aan laagstamfruit. Bloeit mooi in het voorjaar en in het najaar kun je je eigen appels/peren/wat dan ook oogsten.

En heb je paarden in de buurt? Dan zou ik geen esdoorn zetten (ivm atypische myopathie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:34

Oh kijk, dat zijn goede alternatieven, ik ga eens kijken. Dank je wel! Die bromvliegen vielen me ook op toen we gingen kijken, dat was in het najaar en toen stikte het ervan. Volgens mij heb ik klimrozen in de tuin staan, het zijn iig hele hoge rozenstruiken die 1 lange stengel hebben :P
En geen paarden in de buurt gelukkig :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:45

Vind ook altijd hele dikke spinnen in de klimop :) Er stond wat in de laatste landleven over die wilgentakken. Die hadden ze gewoon tussen twee roosters ingelegd (dan is het ook niet zo'n heel werk)

Onze buren hebben een klimhortensia die groeit ook goed dicht maar is in de winter ook kaal. Hier staan wel wat klimmers http://www.tuinieren.nl/a/planten-bomen/klimplanten

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:08

Leuke tuin !!
Mag ik je een goede raad geven, geen bamboe dat geraakt je nooit meer kwijt en blijft woekeren. Woekervrije bamboe bestaat volgens mij niet.
Zelf hebben wij ook siergras, Miscantus, een snelgroeier maar wordt bruin in de winter. In het voorjaar snoeien wij het af tot een klein stukje boven de grond. Wordt de struik steek je er een stuk vanaf.
Ik denk niet dat doek tegen het onkruid gaat helpen, klimop zoekt zijn weg. Pas wel op dat de klimop niet rond de boomstammen gaat woekeren. Is niet goed voor de boom.
¨

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:21

het schijnt dat je bamboe in een speciekuip kan ingraven :j

Mijn ouders hebben een paar mooie bloeiende klimmers op de schutting, kan je zaterdag anders wel ff vragen aan mams welke dat zijn. Ik ben echt een nitwit dus heb geen idee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:22

Hoe hoog wordt dat siergras dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:28

Ik vind een blauwe regen wel erg mooi, en hij ruikt heerlijk. Heeft alleen wel een hekwerk nodig om tegenaan te groeien.

Afbeelding

Kamperfoelie ruikt ook erg lekker, of Jasmijn.

Afbeelding

Afbeelding

Wil je ook in de herfst kleur in je tuin, kun je voor klimmers gaan waar het blad van verkleurt. Zoals een wilde wijn.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 31-07-14 12:36, in het totaal 2 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:34

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:38

Nog een klimmer, maar die gaat ook woekeren: bruidssluier

Afbeelding

en voor nog meer kleur in de herfst, en om de vogels een plezier te doen: vuurdoorn

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:59

Wauw, die jasmijn en wilde wijn zijn mooi zeg!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:02

Hou er alleen wel rekening mee dat, als je klimmers tegen een schutting aanzet, deze zich gaan vasthechten aan die schutting. Wat je kunt doen is draden spannen zodat het minder houvast zoekt aan die schutting, maar helemaal voorkomen doe je dat niet.

Wil je een andere schutting dan van hout, kun je even kijken naar dit soort schuttingen:

http://schutting33.nl/schanskorfschutti ... tAodBl4AYQ

En als je ruimte wilt besparen, kun je ook even kijken naar de mogelijkheden om vertikaal te tuinieren.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 31-07-14 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:09

We plaatsen ook nog een pergola met schuifzeil erop, misschien kunnen we daar ook iets moois tegenaan laten bloeien, dan vernaggeld de schutting iig niet. Er komt een nieuwe schutting dus zou zonde zijn als ie wordt opgeslokt door woekerspul.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:11

Bij verticaal tuinieren kun je zelf beslissingen hoeveel planten je bij de schutting wilt hebben. Ik kijk zelf liever tegen planten aan dan tegen een schutting. Maakt niet uit hoe nieuw die is.
En vetplanten kunnen heel goed gebruikt worden bij verticaal tuinieren.

Wil je een duurzame schutting, kun je ook gaan voor een schutting van kokoshusk.

http://www.tuinieren.nl/a/schuttingen/d ... -schutting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:17

Bij duurzame schutting denk ik altijd aan duurrrrr _O- Ziet er wel mooi uit!
Bedoel je met vertikaal hangzakken of iets? Dat is ook wel een leuk idee trouwens. Of zelf iets fabriceren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:22

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 31-07-14 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:24

JA dat is wel een leuk idee om mee te gaan rommelen, hou wel van creatieve dingen zelf verzinnen dus dat moet goedkomen :D
Schiet me nu al te binnen om oude pannen te gebruiken ofzo :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:25

Ja die volg ik ook al :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:26

Bedenk dan wel dat een verticale tuin ook water moet hebben. Er zijn constructies te bedenken met slangetjes zodat je niet iedere keer met die gieter langsmoet.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:49

Cassidy schreef:
Bedenk dan wel dat een verticale tuin ook water moet hebben. Er zijn constructies te bedenken met slangetjes zodat je niet iedere keer met die gieter langsmoet.

Succes!

Vandaar dat mijn hangplanten dood zijn..? Ik ben nog niet zo goed in het in leven houden van groen, ook binnen niet _O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:53

Het ligt aan het soort planten dat je binnen hebt, er zijn planten die tegen droogte kunnen.