Nieuwe auto kopen, maar welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

welke auto zou jij kiezen?

Poll eindigt op

Kia Picanto
12 (20%)
Mitsubishu Space Star
8 (13%)
VW Up
24 (40%)
Toyota Aygo nieuwe model
15 (25%)

Totaal aantal stemmen: 59

chazzie

Nieuwe auto kopen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 13:34

Hai Bokkers,

Ik ben bezig mij te oriënteren voor een nieuwe auto, maar de keuze is best moeilijk!

Laatst heb ik met mijn huidige auto Toyota Aygo van 2011) een ongeval gehad, waardoor ik mijn auto in wil gaan ruilen na reparatie (was voornamelijk blikschade).

Ik rijdt per jaar 15000 tot 20000 km (woon-werk-verkeer), vooral op de snelweg.

Nu gaat mijn interesse uit naar de Kia Picanto-Comfortline, Mitsubishi Space Star-Inform, VW Up-Move up en Toyota Aygo-X-play.

Ik ben nu erg benieuwd of jullie misschien ervaring hebben met deze auto's qua wegligging op de snelweg of misschien nog een goed alternatief weten. 2e hands wil ik niet aan beginnen, mijn vorige auto was een jonge 2e hands en heb daar zoveel ellende mee gehad...

Uiteraard ben ik van plan om proefritten te gaan maken, maar dan moet eerst mijn huidige auto terug zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:25

Ik heb zelf een Fiat 500. Staat niet in je lijstje, maar lijkt er wel op que grootte, en ze zijn lekker luxe en degelijk :) Ik heb zelf wel voor een tweedehandse gekozen, maar ben er ontzettend blij mee en hij loopt héérlijk en is lekker ruim voorin (vriendlief is 1.93 en dit is een van de weinige kleine auto's waar hij met gemak in past) en heeft een prima wegligging, rijdt super op de snelweg.. En lekker zuinig (1 op 21 bij mij, uit 2009. De nieuwe modellen zijn nog wat zuiniger volgens mij)

BertBaley

Re: Nieuwe auto kopen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:33

Ook ik heb een fiat 500, wel een hele nieuwe !

Heerlijk wagentje :j !

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:39

Persoonlijk vind ik Mitsubishi's niet zo fijn rijden, iets aan de handeling stoort me gewoon.

VW, Kia en Toyota vind ik zelf fijne, betrouwbare auto's, je zit sowieso in de goede richting. Ik denk dat de Aygo qua wegligging het fijnst is, ik vind de up vrij hoog (en dus een windvanger).
Ik denk dat je het beste alle auto's gewoon een keer kan proberen, tenslotte is het ook heel erg persoonlijk wat je fijn vind rijden. En dan kan je daar nog altijd vergelijken met verbruik, ruimte ed.
Wat vind je trouwens van de Suzuki swift? Denk dat die ook wel in je rijtje thuispast. Heeft ook een GTI uitvoering dus met de wegligging zit het wel snor.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:41

Hier ook 1 met een fiat 500 (twin air). Ben zo blij dat ik een fiat 500 heb gekozen. Net even wat meer power dan de gemiddelde Aygo en net wat meer luxe. Ik kon destijds kiezen tussen een nieuwe redelijk basic Aygo of een 2 jaar oude fiat 500 met 12.000km op de teller en met alles erop en eraan. Ik heb geen minuut spijt gehad van de fiat 500.

Vergeleken met de Aygo van een vriendin van mij: meer kofferruimte, meer opties zoals airco, centrale deurvergrendeling, radio en telefoon via het stuur bedienen, blue & me (handsfree+muziek via ipod of telefoon), elektrische ramen, boordcomputer, automatisch op slot als je wegrijdt, lichtmetalen velgen, mooier afgewerkt aan de binnenkant, heeft meer power, stiller op de snelweg.

Daarbij vind ik het ook nog eens een (veel) leukere auto om te zien.

Edit: up heb ik ook in proefgereden maar ik vond ze te duur voor wat je krijgt.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:45

Ik mag morgen mijn Kia Picanto op halen :D
Lange termijn kan ik dus nog niets van zeggen, maar ik heb er natuurlijk al wel in (proef) gereden.
Ik heb samen met mijn vader proef gereden in een nieuwe en met mijn vriend en zijn vader in een jonge 2e hands. Alledrie waren helemaal verbaasd over de hoeveelheid ruimte die er in zit en hoe luxe hij er uit ziet voor zo'n kleine goedkope auto. Mijn vader vond het vooral prettig dat je ook in de breedte ruimte heb (dat je niet schouder aan schouder zit). Mijn vriend en zijn vader vonden de beenruimte erg prettig. Nuttig om te weten: vader van mijn vriend (1.90) zat op bijrijdersstoel, mijn vriend (1.95) achter hem. Vader van mijn vriend is alleen gewend aan grote dure auto's, maar was toch enorm enthousiast over de Picanto.
Alles wat ik wilde van de auto ging prima, vlot rijden in de stad en genoeg vermogen op de snelweg, bij het inhalen had de auto duidelijk vermogen over en dat terwijl er toch 3 mensen in zaten.
Wegens wat problemen met de garantie van de 2e hands (dealer was zeer onduidelijk en kon niets zwart op wit aan mij geven, dat terwijl er eigenlijk nog 4 van de 7 jaar garantie op had moeten zitten) uiteindelijk besloten om de nieuwe te kopen.
Je zou trouwens even op de site van 'van Kouwen' kunnen kijken. Wegens een uit-voorraad-actie geven die op dit moment enorme korting op de KIA's die ze nog hebben staan.
Laatst bijgewerkt door Roulette_ op 20-07-14 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:50

Fiat 500... vreselijk dat Start & Stopsysteem. Die dingen slaan automatisch af wanneer je voor het rode stoplicht staat en rijden traag weg wanneer je weer groen licht krijgt. Die koekblikken zouden ze van de weg moeten halen :D ...

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:51

Beb_bokt schreef:
Fiat 500... vreselijk dat Start & Stopsysteem. Die dingen slaan automatisch af wanneer je voor het rode stoplicht staat en rijden traag weg wanneer je weer groen licht krijgt. Die koekblikken zouden ze van de weg moeten halen :D ...

Houd je je voet op de koppeling :(:) ;) !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:21

Of je drukt op de uit-knop :Y)
Maar ik vind het ideaal, voor de trein of trage stoplichten laat je de motor uitslaan, en je rijdt zo weer weg :) en zeker niet langzaam, ik ben de meeste auto's echt te snel af als ik wil hoor :) heb ik wel een automaat, dat scheelt ook.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:00

Waarom geen vw polo ? Ik heb er eentje eneen up gehad als vervang wagen

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:20

Zeker de nieuwe aygo! Leuke auto, Japans dus betrouwbaar en zuinig. Bovendien een heel fijn autotje die erg leuk naar eigen smaak te stylen is. En er rijden er nu nog niet belachelijk veel van zoals bij de up of 500.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:40

Voor een Up! zou ik dus echt niet gaan, trage rotautootjes zijn het! We hebben er onder andere (naast enkele Polo's) zo eentje als vervangwagen, maar het is een ramp om te rijden, wil je dat het trekt ben je constant in de tweede bezig.. Als je voor een Fiat 500 zou gaan, neem dan wel de sportversie dat trekt net wat meer. Of een Polo 105 pk, die zijn ook vlot, heb er dagelijks een paar van onder de kont voor onderhoudsbeurten. Met de rest geen ervaring, maar heb een kennis die ook monteur is maar op Toyota en blijkbaar gaan die hartstikke goed. Zelf heb ik een Fiat 500 Abarth en ben er echt heel tevreden over! Om september gekocht en nu al 15000 km verder. Zuipt helemaal niets (1 op 15) en is gewoon leuk en heerlijk sportief!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:47

Wij zijn voor vriendlief ook weze kijken voor de aygo, picanto en up. Uiteindelijk toch een polo geworden. Is toch meer auto en met name steviger en degelijker dan de bovenstaande. Ikzelf heb een lancia ypsilon op lpg, auto heeft niet mega veel vermogen maar is wel erg. Voor mij is lpg voordelig omdat ik iedere dag 140 km rijd :-)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:02

staat niet in je lijstje, maar is al vaker genoemd!
een vw polo!
betrouwbaar, zuinig en goede wegligging!

ik heb er 2e hands van 2011.heb ook de nieuwe gereden. rijden heerlijk

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:09

Ligt aan het budget. Autovisie heeft een test gehad met een tiental koekblikjes. Als ik er daar 1 uit zou moeten kiezen dan wordt het een Hyundai I10 versie 1.2 liter. Vooral de snelweg laat ik die kleine dingen staan. Ook onze Alto, tweede auto bij 2010, neem ik niet meer mee op de snelweg, verder is dat een zeer goede stadsauto.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:24

Ik ben erg happy met mijn Hyundai i10 1.2L :) Heb een proefrit gemaakt in een Aygo en daarna in die van mij, maar dan is het verschil qua power wel echt gigantisch, toch wel prettig dat je een keer flink gas kunt geven als dat nodig is, vooral als je veel op de snelweg rijdt met invoegen e.d.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:26

Ik heb een Kia Picanto (design edition) super fijne auto! Zit nog 7 jaar garantie op ook!

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 17:31

Hai allemaal,

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

De VW Polo vind ik zeker een mooie optie, helaas wordt dat financieel te duur als ik voor nieuw wil gaan.

Fiat hoor ik wel goeie verhalen over, heb een aantal keer in een fiat gereden (wel andere modellen), maar vond ze veel te licht sturen, is dat niet zo bij de 500?

Wat ik als minpunt heb bij mijn huidige Aygo is dat hij bij een beetje wind erg zenuwachtig begint te worden, verder ben ik over de power goed te spreken.
Voor mijn werk rijdt ik in een VW Caddy, is natuurlijk een heel stuk zwaarder, maar die ligt als een rotsblok op de weg.

De 7 jaar garantie van de Kia is wel een voordeel, hoorde alleen dat de auto nogal zou rammelen, is dat echt zo?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:43

Ik neem aan dat je wel voor diesel kijkt aangezien je tussen de 15 en 20.000 km per jaar rijd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:46

ik heb zelf net een citroen c3, ben daar erg tevreden over ook over de middenlange en langere afstanden.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 17:57

Ik kijk niet naar een diesel, zit net op het randje, maar heb zitten rekenen dat benzine nog voordeliger is op dit moment. Diesel wordt pas lonend boven de 20000 en daar kom ik net niet aan.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:08

lastig, maar ik zou kiezen voor een degelijker auto, gezien je snelwegkilometers.
de kleinere wagens zijn er tegenwoordig wel voor geschikt, maar ik voelde me er niet prettig bij.(is persoonlijk natuurlijk)
ik heb gekozen voor 2e hands, maar wel vrij nieuw met garantie.
dit na ook een hoop trammelant met andere 2e hands wagens.
vind het een hoop geld schelen en je hebt er in mijn ogen een betere wagen voor.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 23:05

Fiat stuurt inderdaad vrij licht, vind ik wel fijn. Maar er is nog erger, de Ford Fiesta bijvoorbeeld stuurt echt idioot licht. Als je een Fiat 500 sport kiest, heb je al het 'sport' knopje, dan word zowel het pedaal als het stuur wat stroever, het verschil is duidelijk merkbaar. Maar wie weet vind je het zonder ook al meevallen. Kwestie van een testrit maken! De 1.4 l modellen Polo's zijn het geld wel waard (niet de 1.2 l versie trouwens!) , een goed onderhouden tweedehandse kopen is ook een optie, ik ken geen typische leeftijdskwaaltjes en roesten doen ze niet. Maar goed de auto's waar ik op werk zijn max. 3/4 jaar oud en max. 80 000 km, vrij jong dus.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:52

Of de fiat 500 licht stuurt ligt aan het type. Ik heb proefgereden in een fiat met 'city stearing' waarbij je met een knopje ervoor kon zorgen dat ie licht of zwaar stuurt. (Bijv. voor inparkeren.)

Bij mijn eigen fiat 500 is het anders geregeld, hoe sneller ik ga, hoe zwaarder ie stuurt. Dus op de snelweg heb ik gewoon een stevig gevoel, terwijl ik met inparkeren een stuurwiel heb wat ik op 1 vinger kan bedienen.

Er zijn nog weer andere modellen waarbij het weer anders geregeld is zoals Lara ook als voorbeeld noemt.

Ik vind een polo ook wel weer een andere klasse: andere wegenbelasting, hoger benzineverbruik.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:59

Waarom ga je niet naar een jong tweedehandse auto kijken, dan heb je voor de prijs van zo'n klein autotje een iets grotere auto die al wat beter op de weg ligt.

Bijvoorbeelde de Suzuki swift, Qau aanschaf volgens mij goedkoper als de Polo...