Spanplafond vol water, help?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Truf

Spanplafond vol water, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 19:43

In ons huis hebben we in een aantal ruimtes een spanplafond, leuk overblijfsel van de vorige bewoners. Die in de hal is inmiddels vervangen voor een gewoon gipsplafond, gezien we veel lekkage hebben gehad, wat nu gelukkig zo goed als opgelost is.

Nu hebben we in 1 ruimte een probleem, waarschijnlijk heeft het maandag zo hard geregend dat het water van de goot naar binnen is gekomen en op het spanplafond is gekomen. Dit heeft mn moeder vandaag pas opgemerkt, omdat ze daar meestal alleen in het donker langs komt.
Er hangt nu dus een zak water midden in de ruimte en we hebben geen idee hoe we dit weg moeten krijgen, het liefst zonder dat álles nat is en het hele plafond kapot is. We kunnen er niet van bovenaf bij, dus die optie valt weg. Een gaatje in het plafond zijn we ook huiverig voor, we zijn bang dat het dan helemaal scheurt en/of het water zo hard naar beneden komt, dat we het niet op kunnen vangen.

Dus help! Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen?

laraxXxemma

Re: Spanplafond vol water, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:44

Ik zou er echt een professioneel iemand bij halen, ik denk niet dat je dit zelf echt kan oplossen..

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:45

Toch maar een grote bak er onder en een gat maken? Aangezien je er van boven niet bij kan zul je haast wel moeten.. Eventueel een ( oude) badkuip er onder zodat er veel water in valt? En zeil er onder?
Weet niet hoe groot jullie hal is natuurlijk maar je kunt met zeil een groot deel van de grond en muren wel afdekken, dan is het niet zo erg dat er wat spettert :)

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 19:57

Even voor het idee:

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil morgen gaan bellen met iemand die spanplafonds aanlegt, hopelijk heeft die een goed idee. Wel jammer dat mn moeder dat vanmiddag niet bedacht heeft.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:59

:oo daar ben je mooi klaar mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:59

Nou, als ik jou was zou ik vandaag nog iemand proberen te bereiken, mag er niet aan denken dat dit opeens openbarst :(:)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:01

Wat erg zeg :( Hoop dat jullie snel meer duidelijkheid hebben. Sterkte
Het gaat weer regenen....dakgoot nu leeg gemaakt of gemaakt of waar het vandaan kwam?

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:02

Jeetje zeg. Ik zou dit zeer onprettig vinden :D ik heb helaas geen tip voor je. Leverancier lijkt mij ook de beste optie..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:02

:oo :oo :oo Mijn god, dat ziet er uit.......

Zit me rot te denken wie ik zou bellen in zo'n geval?!?!? Wachten tot morgen zou ik in het ieder geval niet

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:07

Woningbouw inschakelen? Die zijn toch met spoed bereikbaar ook?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:07

Wow... Als dat open scheurt.. Ik zou niet te lang meer wachten. Ik vraag me inderdaad af wat er gebeurt als je er een klein gaat in maakt.. Misschien niet in het midden een gaatje maken maar steeds aan de buiten rand, zodat er niet te veel spanning op staat. en dan elke keer als het water niveau gedaald is een nieuw gaatje maken. Je moet toch wat..

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 20:10

De dakgoot is inmiddels leeg, daar lag inderdaad behoorlijk wat rommel in.
Leverancier zal niet lukken, denk dat dit plafond er al 20-30 jaar in zit en t is een koophuis (boerderij met 30-40cm beton als plafond), dus de woningbouw hebben we ook niks aan.

Ik maak me er niet zo veel zorgen om, gezien het waarschijnlijk al sinds maandag er zo bij hangt en het dus ook niet zomaar kapot zal gaan. Het lijkt hier echt nooit normaal te kunnen, zeker met alles wat de vorige bewoners aangelegd hebben, die hadden over een 'mannetje' voor, maar dan niet het goede soort :P

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:12

Kun je niet via je verzekering kijken bij wie je terecht kan? Even een telefoontje naar de verzerkeringsman geven met uitleg van de situatie.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:13

Truf schreef:
Het lijkt hier echt nooit normaal te kunnen, zeker met alles wat de vorige bewoners aangelegd hebben, die hadden over een 'mannetje' voor, maar dan niet het goede soort :P

Nee sommige "mannetjes" helpen je van de wal in de sloot.. ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:19

Nee joh, hoe bizar!
Ik zou dus wel degelijk nu nog iemand gaan bellen en er niet vanuit gaan dat er niets gebeurt want 'het is al zo vanaf maandag'. Je vergeeft het jezelf nooit als straks de boel blank staat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:24

Dat plafond redden kun je vergeten, dat ga je helemaal moeten vervangen.
Daar zit idd heel veel water in en reken maar dat dit uit gaat delen als het openbarst.
Het beste is dat je een flink opblaasbaar kinderbad eronder plaatst, dan een gaatje maken en hopen dat het redelijk gecontroleerd in dat zwembad loopt.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:25

Goeeeeoedag dan, beschouw mijn post maar als niet geplaatst _O-

Wat een 'zak' :oo Ik ben benieuwd hoe dit op te lossen valt..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:27

Hier de zus die even mee leest.
In de hal was het niet zo een groot probleem, plafon was zo lelijk en er onder was alleen een kale tegelvloer. Daar is toen op hoop van zege een gaatje in gemaakt en dat ging prima zonder scheuren. Plafon heeft er (incl gaatje) nog lang prima in gezeten totde oorzaak van die lekkage aangepakt werd.

Plafon redden zou leuk zijn, grootste zorg is niet te veel extra schade aan te richten.

Maar nu gaat het om een vol gebouwd kantoor met veel papierwerk en apparatuur(en rommel opslag), met daar onder vloerbedekking. En dat maakt het juist spannend ;). "Even" het kantoor leeg halen lijkt leuk, maar gaat nog een flinke klus worden.
Dat plafon blijft vanacht wel heel, daar twijfel ik niet over. Het hele huis is na gelopen en het moet bijna zeker van de goot komen, en de laatste flinke regen is maandag geweest. Dat wat er al 4 dagen hangt blijft ook wel 5 dagen op zn plaats.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:31

Dennis schreef:
Dat wat er al 4 dagen hangt blijft ook wel 5 dagen op zn plaats.

Of niet natuurlijk. Er storten ook huizen en kerken in die al eeuwen staan...tot het op een dag teveel is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:31

pff, dat klinkt helemaal minder!
Vond de tip van de verzekering bellen wel een hele goede! Zij zullen toch wel een goede tip hebben wie te bellen!?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:35

Je vraagt onze mening, wij geven hem en vervolgens wimpel je hem af met de mededeling, dat blijft nog wel hangen zo... maar wat nou als het vannacht knapt? Dan ben je verder van huis. Ik zou met dit soort dingen echt niet wachten, ik had allang de verzekeringsmaatschappij gebeld. Maar goed, wie ben ik he...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:39

Ik zou ook gaan voor de optie kinderzwembadje neerzetten er er een gaatje in maken evt nog een extra plastic zeil onder het badje.
Dan kan je met emmers het badje leegmaken

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:40

Aan die zak te zien, gaat het niet om een emmertje water, maar echt een flinke hoeveelheid. Misschien een dom idee, dat de brandweer kan helpen, door het leeg te zuigen. Brandweer doet meer dan alleen brandjes blussen, ze halen ook katten uit de boom, pauwen uit de vijver. Dus als ze daar druk mee kunnen zijn, kan dit klusje er misschien ook wel bij. Je gaat het weekend in...als het knapt, heb je ook je vloer blank. Ik weet niet wat voor vloer je hebt, maar parket, laminaat vloerdelen trekt dan helemaal krom.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:42

Ik zou toch ook leeghalen en een vakman bellen :=. Ik zou hier niet nog een dag mee willen wachten, eigenlijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:46

Beton met vloerbedekking ligt er onder. Brandweer kan er ook niet bij zonder de boel open te halen, het is nu vooral de vraag hoe je dat handig en gecontroleerd doe.

Ik schat dat t ong 100 liter is, zat dus, maar niet extreem. Kinderbad is een goed idee.

Handig en goed is t niet, maar we raken hier niet zo snel in paniek, een schoorsteen brand is ook niet iets om van op tilt te gaan. Dus een beetje water zeker niet ;), water is vervelend, maar niet rampzalig.