Een huis opsplitsen en onderverhuren aan meerdere personen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Een huis opsplitsen en onderverhuren aan meerdere personen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 23:46

Hallo allemaal,

In mijn zoektocht naar een huis heb ik misschien een leuk appartement gevonden. Ik zit echter met een aantal vragen. Zijn hier mensen die ervaringen hebben met dergelijke situaties of juridisch weten hoe dit in elkaar zit?
Graag gefundeerde reacties :)

Situatieschets:
Prachtig nieuw huis met drie verdiepingen. Huis is gekocht door verhuurder, maar hij is ergens anders gaan wonen. Het huis is door hem opgesplitst in twee 'appartementen': begane grond met tuin, en eerste verdieping + tweede verdieping met dakterras. Gezamenlijke voordeur. De trap leidt naar het ene appartement, de deur naar de eerdere woonkamer naar het tweede appartement. Deze deur kan afgesloten worden. In principe hoeven de bewoners van beide appartementen niet met elkaar te maken te hebben als ze dat niet willen. Beide appartementen zijn zo omgebouwd dat ze allebei alle voorzieningen hebben.

Vragen:
Mag dit, wettelijk gezien? Het is mij niet helemaal duidelijk of we ook hetzelfde adres (huisnummer zonder toevoeging) hebben, maar daar ga ik wel vanuit (ga ik nog checken). Kan dat? Is dat niet heel onpraktisch voor allerlei instellingen als twee 'gezinnen' hetzelfde adres hebben?
Vaak hebben studenten ook samen een huis en is één de hoofdhuurder, maar hebben allen wel hetzelfde adres. Is deze situatie daar aan gelijk?

Ik hoop dat iemand hier verstand van heeft :) Het bepaalt grotendeels of ik wel of niet het appartement wil.. Ik heb geen zin in onnodig gedoe met instellingen en post e.d.
Laatst bijgewerkt door Century op 28-05-14 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Re: Een huis onderverhuren aan meerdere personen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:46

Mag het van zijn hypotheekverstrekker?

StalNollie

Re: Een huis opsplitsen en onderverhuren aan meerdere personen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:49

ik ken iemand die woont zelf onderin en een huurder boven. de huurder woont officieel niet op dit adres maar heeft een postadres ergens anders.
Dus dat zou ik navragen of het ook een postadres is en dus officieel.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 23:52

@vuurneon: weet ik niet, dat is ook een vraag die ik ga stellen :) Ik dacht hier allemaal pas over na toen ik weer in de auto zat. Ik zou hem toch bellen dus ik ga hem meteen alle vragen stellen die ik nog kan bedenken. En natuurlijk alles goed vastleggen mocht het doorgaan!

@StalNollie: hoe bedoel je precies? Het huis heeft vast een officieel postadres, maar ik ben bang dat de andere mensen en ik hetzelfde adres zullen hebben...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:55

In Belgie zie je dit vaak :)
Huurder 1 heeft dan 'dit adres, bus 1', huurder 2 'dit adres, bus 2'.

Vriendin van mij woont zelfs in een huis waar 3 appartementen van gemaakt zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:56

dit huis in mijn voorbeeld heeft ook een vast postadres maar niet voor 2 bewoners.
vandaar dat 1 iemand daarvan een ander postadres heeft ipv het huis wat hun huren.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:56

vuurneon schreef:

Wie zegt dat hij die heeft?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:57

Wolkje schreef:
vuurneon schreef:

Wie zegt dat hij die heeft?

Vandaar ook het vraagteken :)
Het antwoord kan daarop ook zijn:
'Niet van toepassing'

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 00:01

Als het goed is heeft hij hiervoor vergunning bij de gemeente aangevraagd. Indien deze verleend is, zullen de appartementen een verschillend huisnummer hebben. Check ook even of je een eigen gas- en elektra meter hebt. Als hij geen vergunning heeft voor het splitsen van de woning, moet de de kosten van gas, water en elektra delen met je mede-huurder.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 00:03

Ik zal een vast bedrag betalen voor g/w/l. Ik neem aan de andere bewoners ook.
Kan ik daaruit opmaken dat hij geen vergunning heeft? (ga het sowieso navragen)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 00:11

ons huis bestaat ook uit twee delen. De eigenaar woont in het voorhuis, en ik in het appartement. Wij hebben gewoon hetzelfde adres 1 brievenbus met 2 namen. Telefoonaansluiting met 2 nrs. Ik betaal huur incl energie. Ook bij de gemeente staan we op hetzelfde adres. We zijn zgn voordeurdelers Geen enkel punt. Er is toch geen wet die bepaald met hoeveel mensen je in 1 huis woont.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 07:51

Precies, het mag gewoon, maar er moet wel ergens op papier staan dat het huis is gesplitst. Voordeur en adres maken hierbij niet uit. Zelfs dat is niet nodig, maar anders heb je geen recht op huurtoeslag. Voor wat betreft infra: KPN levert normaal gezien altijd minstens twee telefoonaansluitingen en Ziggo/UPC is gewoon te splitsen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 07:57

Heel Amsterdam staat hier vol mee. Adres is dan bijvoorbeeld gewoon Bloemgracht 34-2h (hoog).

Of de verhuurder eea heeft geregeld met z'n (mogelijke) hypotheekverstrekker is jouw pakkie an niet.
Als g/l/w inbegrepen is in de huurprijs zijn gescheiden meters ook niet nodig.

Lijkt mij verder geen probleem om zoiets te huren.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 07:58

je huis particulier verhuren mag eigenlijk nooit van de hypotheekverstrekker als je dat vraagt omdat ze bang zijn dat als er verkocht moet worden dat je de huurder er niet uitkrijgt.
toen ik mijn huis particulier ging verhuren kreeg ik van de makelaar de tip om het gewoon niet te gaan vragen aan de bank want als je het vraagt en er wordt nee gezegd kun je het ook niet meer doen....

maar wie weet is er helemaal geen hypotheekverstrekker in het spel dus dan is dat ook overbodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:02

Een meter is anders zo geplaatst hoor. Ik denk dat het belangrijker is of jij je kan laten inschrijven in de woning. En het plaatsen van 2 brievenbussen met hetzelfde huisnr. en dan de toevoeging A of B erachter, lost ook dat probleem op.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:21

Lijkt mij niet handig om met 2 families op 1 adres te woning aangezien dit invloed heeft op eventuele toeslagen. Indien het pand 2 huisnummers heeft is er niks aan de hand. Een 2e huisnummer moet worden geregeld bij de gemeente dus daar zou je kunnen informeren. Je mag niet zelf een A of B achter je huisnummer plakken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:36

Er zitten wel wat haken en ogen aan die niet meteen duidelijk zijn, maar waar je wel mee te maken kunt krijgen.
Of het officieel mag is alleen van belang voor als je het wilt kopen en dezelfde situatie wilt doorzetten.
Ga je (een deel) huren dan heb je met andere dingen te maken.
-krijg je een woonvergunning c.q. huurbescherming
-betaal je gwl gewoon gedeeld met de andere bewoner of is er een metersysteem zodat je betaald naar verbruik (wel aan te raden).
-als je voordeurdeler bent kan dit gevolgen hebben voor een evt uitkering mocht je werkeloos worden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 12:34

Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken! Hieronder heb ik even het een en ander op een rijtje gezet mbv topic en eigen input/uitzoekwerk:

Algemeen
Het gebeurt vaker, al dan niet met vergunningen/toestemming.
Huurtoeslag is niet van toepassing, daar verdien ik teveel voor.

Toestemming hypotheekverstrekker
Geen idee of hij dat heeft.

Vergunning van de gemeente
Er schijnen twee manieren te zijn om een huis op te splitsen: bouwkundig en kadastraal. Dat laatste is
nodig als je verschillende huisnummers wilt. (als ik het goed begrepen heb). Voor bouwkundig heb je een omgevingsvergunning nodig, en voor kadastraal een vergunning op basis van Huisvestingsverordering.

Aparte huisnummers/brievenbussen
Het is natuurlijk mogelijk om twee brievenbussen met aparte namen op te hangen. Dat scheelt al weer wat uitzoekwerk elke dag. Volgens mij is de situatie zo dat er nu één brievenbus en één huisnummer is.

Aparte aansluitingen gas etc
Situatie: ik betaal een vast bedrag per maand voor gas/water/licht. Ongeacht wat ik verbruik. Wat ik vermoed is dat er maar één meter is, en dat de andere bewoners en ik allebei een vast bedrag betalen, ongeacht wat we verbruiken. Als dit correct is, dan zou de verhuurder dus soms geld over houden en soms bij moeten betalen (al zal hij vast een marge meegenomen hebben in het vaststellen van het vaste bedrag).

Overblijvende vragen
1. @Ibbel/Alja: mocht hij geen toestemming hebben en mocht de hypotheekverstrekker er achter komen dat hij het huis heeft opgesplitst en verhuurd, kan ik er dan uitgezet worden door de hypotheekverstrekker?
2. @DubbelDun: wat bedoel je met een woonvergunning/huurbescherming? En hoe kan ik regelen, mocht ik bijvoorbeeld een uitkering moeten aanvragen, dat ik deze wel kan krijgen ook al woon ik op hetzelfde adres als andere mensen?
3. Als hij helemaal geen vergunning heeft, wat voor gevolgen kan dat hebben?
4. Weet iemand ergens een contract misschien dat ik kan bekijken en waar in staat wat ik allemaal vast moet leggen? Ik kan natuurlijk wel het een en ander bedenken, maar ik wil niets vergeten...

Wat ik na ga vragen
- Heeft hij toestemming van zijn hypotheekverstrekker? (ga ik alleen vragen als het antwoord voor mij gevolgen heeft; anders is het, heel egoïstisch gezegd, niet mijn afdeling)
- Heeft hij een vergunning? Zo ja, welke? Zo nee, wat voor gevolgen kan dat hebben?
- Is het mogelijk het huis kadastraal te splitsen mocht hij dat niet hebben gedaan, en dat ik een eigen huisnummer krijg?
- Als het huis niet kadastraal gesplitst is/wordt, kan ik wel een eigen brievenbus krijgen met eigen naam (in samenspraak met andere bewoners)?

Nieuwe/aanvullende informatie is natuurlijk welkom :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:55

Century schreef:
2. @DubbelDun: wat bedoel je met een woonvergunning/huurbescherming? En hoe kan ik regelen, mocht ik bijvoorbeeld een uitkering moeten aanvragen, dat ik deze wel kan krijgen ook al woon ik op hetzelfde adres als andere mensen?)

Als jij van de gemeente geen woonvergunning krijgt dan heb je dus ook geen huurbescherming en mag je er idd zo uitgezet worden.
Als jij als voordeurdeler te boek staat (meerdere mensen op hetzelfde adres) dan krijg jij bij een evt bijstandsuitkering minder of zelfs niets.
Iets om wel even vooraf goed in te duiken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 13:11

DubbelDun schreef:
Century schreef:
2. @DubbelDun: wat bedoel je met een woonvergunning/huurbescherming? En hoe kan ik regelen, mocht ik bijvoorbeeld een uitkering moeten aanvragen, dat ik deze wel kan krijgen ook al woon ik op hetzelfde adres als andere mensen?)

Als jij van de gemeente geen woonvergunning krijgt dan heb je dus ook geen huurbescherming en mag je er idd zo uitgezet worden.
Als jij als voordeurdeler te boek staat (meerdere mensen op hetzelfde adres) dan krijg jij bij een evt bijstandsuitkering minder of zelfs niets.
Iets om wel even vooraf goed in te duiken.

Bedankt voor je uitleg. :) Zo'n woonvergunning, moet ik dat zelf regelen omdat het huis is opgesplitst? Hoe gaat dat in zijn werk?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:14

Een woonvergunning c.q. huisvestingsvergunning moet je altijd bij de gemeente regelen, want je moet daar ook een adreswijziging doorgeven.
Per gemeente kan de aanvraag wel anders zijn.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 13:24

Ah, okee. Het is al even geleden dat ik verhuisde dus ik was even kwijt hoe dat ook al weer in elkaar zat. :)

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:27

Ik zit in precies dezelfde situatie! Het is een rijtjes huis. De begane grond telt in dit geval niet mee. Dat is een winkel. De eerste verdieping daar zitten mijn vriend en ik in. Op de 'zolderverdieping' zit een man. We hebben wel dezelfde
verwarmingsketel en meterkast dus die kosten moeten we delen.

Maat let heel goed op daar mee!! Mijn bovenbuurman zou iedere maand het gas en licht betalen aan de energiemaatschappij. Dit is een aantal keer niet gebeurd waardoor het contract werd ontbonden. En wij hebben wel iedere maand de helft aan hem betaald.. Onze bovenbuurman zit in de schuldsanering.
Waar je heel erg mee uit moet kijken is dat als er ooit een deurwaarder op de stoep staat niets bij jullie kan weghalen!! Zorg dat het 2 aparte adressen zijn. Ik en mijn vriend wonen op nr 5, de bovenbuurman op nr 6.
Daarbij hebben wij ook nog is een flink lakse huurder. Dit is al voor de 2e keer dat we hier mee gedoe hebben gehad.
Wij zitten nu ook ons jaarcontract uit hier en dan verhuizen we ergens anders heen.

Mijn ervaring is dus, niet doen. Het kan jaren goed gaan als iedereen netjes betaald en een meedenkende verhuurder. Maar binnen een half jaar tijd ook helemaal mis.

Mijn vriend en ik gaan naar iets opzoek waar we niet 'afhankelijk' zijn van een ander en dat we weten dat het betaald worden.

Daarij moesten ik en mijn vriend ool allebei onzd loonstrook laten zien voor de zekerheid van de verhuurder, en dan vervolgens iemand van de schuldsanering wel er in laten zetten.

Kortom ik beveel het niet aan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 13:36

Daar heb je een paar goede punten.
Wat als de verhuurder zijn hypotheek niet goed aflost? Het huis is vaak het onderpand bij een hypotheek, en dan zou het huis toevallen aan de hypotheekverstrekker. Hoe zit het met ons als huurders dan?
Wat als de verhuurder g/w/l tv/internet etc niet betaalt en wij wel elke maand ervoor aan hem betalen? Als het afgesloten wordt zit ik in de puree natuurlijk. Zijn goede dingen om goed vast te leggen in het contract, mocht ik toch voor deze woning willen gaan! Het kan natuurlijk allemaal goed lopen, maar ik dek me graag in...

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:42

Century schreef:
Daar heb je een paar goede punten.
Wat als de verhuurder zijn hypotheek niet goed aflost? Het huis is vaak het onderpand bij een hypotheek, en dan zou het huis toevallen aan de hypotheekverstrekker. Hoe zit het met ons als huurders dan?
Wat als de verhuurder g/w/l tv/internet etc niet betaalt en wij wel elke maand ervoor aan hem betalen? Als het afgesloten wordt zit ik in de puree natuurlijk. Zijn goede dingen om goed vast te leggen in het contract, mocht ik toch voor deze woning willen gaan! Het kan natuurlijk allemaal goed lopen, maar ik dek me graag in...

Zou ik zeker doen ja. Wij hebben nu een contract met de bovembuurman met een maand extra voor als hij weer niet betaald.

Onze verhuurder wilde geen energiecontract op zijn naam omdat hij heen financieel risico wil lopen.
Dus wij moeten dat risico dus gaan lopen. En ik ben totaal niet van plan om voor iemand anders zijn schulden te werken.
Tv en interner hwb je gewoon een aansluiting voor in het huis neem ik aan, dat moet je zelf regelen.
Maar ik zou vooral het risico beperken op het gas en licht. Ik wens je veel succes, als je vragen hebt kan je pb'en. En ga anders naar het juridisch loket. Die kunnen je goed helpen.
Zijn met vriend en ik ook 2x geweest toen het dreigde agesloten te worde