Combi-oven of combimagnetron?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Combi-oven of combimagnetron?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 13:07

Oh help... -O-

Ik krijg een nieuwe keuken en ik moet nu een keuze maken tussen een combimagnetron en een combi-oven. Het scheelt mij € 200,- wat ik in principe goed kan gebruiken.

Maar, ik wil ook niet dat ik eeuwig spijt heb van mijn keuze omdat je toch wel mag verwachten dat je nieuwe keuken zeker weer een jaartje of 15 mee zou moeten gaan.

Combimagnetron is een magnetron met een grillfunctie en een heteluchtfunctie (motor) die de hete lucht van de grill door de machine heen blaast.

Voordelen combimagnetron:
- de prijs
- een goede magnetronfunctie (onderin een draaischijf die de straling goed verdeeld)
- je zou er 'alles mee moeten kunnen' volgens de verkopers qua hete lucht als dat een gewone oven ook zou doen

Combi-oven is een oven met een grill- en magnetronfunctie. Je hebt een goede oven met boven- en onderwarmte, hetelucht, en een magnetronfunctie.

Voordelen combi-oven:
- je weet zeker dat je ovengerechten er altijd goed uitkomen
- hij heeft alles wat je eventueel nodig hebt
- je hoeft in ieder geval geen spijt te krijgen

Ik ben iemand die erg graag kookt en veel in de oven gooit. Op dit moment kook ik eigenlijk maar een paar keer per week en gooi ik het de dag erna weer in de magnetron. Maar ik vind het wel heel erg leuk om allerlei vlees, gebak, hartige taarten in de oven te doen.

De mogelijkheid tot twee losse apparaten is er helaas niet. (Anders was dat mijn voorkeur geweest).

Wat hebben jullie? Bevalt het?
Nog aanbevelingen?

Yucca

Re: Combi-oven of combimagnetron?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:09

Ik zou de combi-oven kiezen. Ik heb destijds gekozen voor een echte oven en helemaal geen magnetron. Ik warm dingen op in de oven of in de pan. Mis de magnetron echt niet...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:12

Combi-oven sowieso! Met de combi-magnetron heb ik zelf geen goede ervaringen, al was die van mij wel oud. De ovenstand werkte nooit echt goed en dat was bij meerdere apparaten.
Onze combi-oven is echt een verademing :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:13

De Combi-Oven! de magnetron gebruik je alleen voor popcorn en dingen opwarmen, de oven gebruik je zoveel meer. Dan zou ik liever een oven met magnetron functie hebben, dan een magnetron met oven functie.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:13

Ik heb zelf een combimagnetron gekocht een jaartje geleden, wel goedkoop model (rond 100 euro).
Maar ik merkte echt wel verschil tussen zo'n combimagnetron en een echte heteluchtoven hoor.

Ik had vaak dat de bovenkant dan al donker/krokant was, terwijl het onderin nog niet goed doorbakken was. Als ik de temperatuur en tijd van de verpakking aanhield. Maar dit kan natuurlijk liggen aan de lage prijs :+ Verder was het een prima ding hoor, werkte verder zoals hij zou moeten doen.

En als ik jouw verhaal zo lees, wil je sowieso liever een combi oven! Gelijk heb je, als je 15 jaar met je keuken wilt doen dan is die 200 euro extra ook niks hoor. Iets meer dan een tientje per jaar extra :D

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:15

Tja, ik heb hier op mijn studentenkamer een combi-magnetron staan. Voor simpele dingen (taco's 'afbakken', pizza's klaarmaken bijv.) werkt hij prima als oven. Maar ik heb er ook één keer brownies in proberen te bakken. Echt een recept wat amper mis kon gaan, minimaal al tien keer met een echte oven gemaakt. Maar in mijn combi-magnetron kregen ze een zwarte bovenkant en was het onder die eerste laag nog helemaal vloeibaar. En mijn brandalarm ging nog net niet af van de rook die vrijkwam :+ Dat soort dingen probeer ik dus maar niet weer :P
Laatst bijgewerkt door TE5 op 04-05-14 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:16

Combi oven. Combi magnetron is een magnetron met als een extaatje een ovenfunctie.
Liefst een oven met hete lucht en gril functie.
Eet ze.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 13:23

Dispar_Vulgo schreef:
En als ik jouw verhaal zo lees, wil je sowieso liever een combi oven! Gelijk heb je, als je 15 jaar met je keuken wilt doen dan is die 200 euro extra ook niks hoor. Iets meer dan een tientje per jaar extra :D

Ssst. :oo
Ik heb geprobeerd mijn verhaal zo emotieloos op te schrijven. :')

Het grappige aan deze situatie is dat alle mannen in mijn omgeving vinden dat ik voor de combimagnetron moeten gaan en alle vrouwen roepen combi-oven. Ik ben vooral heel erg bang voor een miskoop omdat ik dit soort dingen vrees:

TE5 schreef:
Maar in mijn combi-magnetron kregen ze een zwarte bovenkant en was het onder die eerste laag nog helemaal vloeibaar. En mijn brandalarm ging nog net niet af van de rook die vrijkwam Dat soort dingen probeer ik dus maar niet weer

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:27

Combi-oven, absoluut. Meestal zijn ze ook nog eens groter qua inhoud, dus je kunt er ook makkelijk grotere dingen in braden (kalkoen met de kerst, om maar eens wat te noemen). Dat past niet in een combi-magnetron.
En een losse magnetron kost geen drol en neemt geen plek in, dus die kan je later altijd nog neerzetten als je liever een kleine magnetron voor opwarmen hebt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:28

Combi oven!! Is een stuk handiger en ruimer; kun je tenminste nog 2 pizza's in gooien in de magnetron die ik heb zou ik er 1 kleine maar in kunnen doen.
Ik heb wel een combi magnetron, maar durf niet te grillen met dat ding. Voor onhandige mannen; de man van een collega heeft zo alle flesjes doen smelten omdat ie het op de grill stand heeft gezet ipv magnetron.

Zou er gewoon voor een paar tientjes een aparte magnetron aanschaffen :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 13:30

Ik heb maar een 3 meter keuken en geen kelder maar een trappenkast. Ik heb m daarom wel tot de max volgebouwd met kastjes en dergelijke. Een losse magnetron past echt helemaal nergens, tenzij ik m op de eettafel zet. :')

Dames, ik neig toch echt jullie gelijk te gaan geven.
Is er echt helemaal niemand die roept: joh, je kan alles met zo'n combimagnetron?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:32

Nee, rot ding is het :')
Het is voor mij alleen een veel te dure magnetron en misschien leuk voor een keertje cupcakes oid want veel ruimte zit er echt niet in.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:37

Ik zou voor de combi-oven gaan! Puur omdat je het zelf stiekem ook wil maar eigenlijk wacht tot iemand zegt "nee joh doe die magnetron!". Daarnaast merk ik zelf dat alles zowat in de oven moet en dat wat in de magnetron zou moeten kan prima in een pannetje. Beter een goede oven dan een magnetron met oven functie die naar een jaar zegt bekijk het!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:40

Van een goeie oven heb je wel plezier hoor! Ik ken het onderscheid combi-oven/combimagnetron niet echt, en weet dus niet waar mijn apparaten bijhoren. Maar eentje die groot genoeg is voor een behoorlijke ovenschaal (4-persoons lasagne) is wel fijn en zou ik echt aanraden.

Overigens: oven gebruiken als je de magnetron moet hebben of vice versa geeft altijd problemen, dus dat combineren blijft altijd een risico :) /been there, done that.

Maar eh, zo duur zijn combi's toch niet? Rond de 300 euro?

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:44

Als ik mocht kiezen zou ik ook voor de combi-oven gaan. Denk dat die degelijker is dan een magnetron :P

Máár, ikzelf heb een combi-magnetron, overgenomen van de vorige bewoners toen ik in maart ging verhuizen. En ik moet zeggen, die doet het dikke prima met zijn ovenfunctie. Ovenschotels gaan altijd goed en ook opwarmen geeft geen problemen. Zelfs een appeltaart gebakken twee weken terug en die is perfect gegaard. Dus hier geen problemen met de combi-magnetron.

Dus ik roep; joh, je kan alles met zo'n (iig mijn :P) combi-magnetron! :P

Ik heb wel eentje met relatief weinig inhoud, een rechthoekige ovenschaal gaat er niet in. Heb onlangs wel een vierkanten gekocht en dat lukt dan wel weer :P Komt door de draaischijf.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 13:48

Ik heb gelezen dat je dan kennelijk ook de draaischijf eraf kan halen en een bakje andersom over het draaiende gedeelte kan zetten zodat je daar iets bovenop kan zetten. :j

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:50

Ik heb al jaren een combi magnetron en doe er alles mee, tot taarten mee bakken aan toe.
Combi oven heb ik geen ervaring mee.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:51

Ik zou sowieso voor de combi-oven gaan. Mijn ervaring is dat je in een combi-magnetron best een paar simpele dingetjes kan maken, maar dat hij vooral functioneel is voor opwarmen.
Afbakken gaat ook wel goed (hoewel bijv. pizza's naar mijn idee net wat vochtiger de magnetron uit komen dan de oven), maar echt dingen bakken heb ik hier geen goede ervaringen mee...
Taart oid wordt niet goed gaar, ongelijke verwarming etc. etc. ;)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:55

Om wat voor combi magnetrons praten we eigenlijk? Ik heb zelf een vrij prijzige. Vroeger een goedkoper exemplaar en dat ging idd minder goed.

Ik bak er echt veel in, van hartige taarten tot cakes en koekjes. Nooit ergens last van. Kwestie van goed instellen gok ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:58

Maar voor een gezin is het te klein vind ik zelf. Ik heb hier ook een goede en dure, maar qua inhoud lang niet zo groot als mijn oven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:59

Ok, even gekeken.
- ovens
- grotere combi's
- inbouwcombi's

Ik denk dat je in een kleine keuken voldoende hebt aan een van de combi's. Mijn ervaring met zo'n wat grotere combi was prima in elk geval, ik kon er ovenschotels in maken. Je hebt nog een slag kleiner (en goedkoper en simpeler) en da's echt te weinig, maar ik denk dat hier wel wat te vinden is met een goede balans tussen 'je kunt er even mee voort' en 'kosten nog te overzien'.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 13:59

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:07

Ik heb beide. Een combi-magnetron van mezelf en een ingebouwde combi-oven in het appartement dat wij huren. De oven heeft veel meer functies ook, is groter en betrouwbaarder om bv. taarten te bakken. De combi-magnetron is prima voor kleinere schoteltjes of zelfs cupcakes, maar als je dan eenmaal de oven gewend bent...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:10

Ik zou dus echt die bovenste meer dan genoeg vinden - dat is al een behoorlijk grote en serieuze.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:13

Ik zou zeker voor de combi-oven gaan. Combi-magnetron hebben wij ook en gebruiken we één keer in de maand om bevroren brood even snel te ontdooien, verder nooit! De oven gebruiken we voor ovenschotels, vlees/vis, brood bakken, taarten bakken etc. Die is zn geld meer dan waard :)