Waar op letten bij huisbezichtiging?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Waar op letten bij huisbezichtiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 11:51

Mijn vriend en ik gaan morgen bij een huis kijken. Het zal -mits alles ons bevalt natuurlijk- ons eerste koophuis worden *\o/* Het is tot nu toe ook een van de weinige huizen dat ons allebei echt aanspreekt :=
Waar moeten we allemaal op letten? Het huis is een vrijstaand huis met een redelijk grote tuin en vrijstaande garage. Nou vind ik de prijs voor het huis best meevallen. Voor die prijs heb je in mijn woonomgeving nog geen rijtjeshuis :') Ik ben dus bang dat er ergens een addertje verscholen zit.
Zijn er nog meer mensen momenteel aan het rondkijken voor een koophuis? en zijn er nog onvoorziene zaken waar jullie eerst niet aan gedacht hadden, maar waar je wel goed op voorbereid moet zijn?
Kortom, hoe werkt het? :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Re: Waar op letten bij huisbezichtiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:58

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:59

Wat ik uit programma's op tv haal is dat je goed moet kijken naar de bouwkundige staat, de fundering en het dak. Vaak als iets te mooi is om waar te zijn is het dat ook. Ik zou echt iemand meenemen die verstand van zaken heeft. Ik heb zelf nooit gekocht, spijt van gehad want ik kom uit de tijd dat je een vierkamer appartement voor 250000 gulden kon kopen, maar het lijkt me wel eng. Heel veel succes en ik hoop dat het allemaal positief uitvalt!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 12:02

Chanicha, ja we vonden eerst een huis in Schijndel mooi, maar daar bleek astbest in het dak te zitten waarbij bij verwijdering het hele dak zou moeten worden opgetild. Dat ging ons te ver (en was een flink kostenplaatje in verhouding met wat er nog aan moest gebeuren).
Dit huis heeft als enige nadeel een kleine badkamer, maar dat zou opgelost kunnen worden door terzijnertijd een slaapkamer op te offeren. Toch vind ik het weinig geld verder voor dit huis, waardoor ik sceptisch blijf en mijn vriend inmiddels denkt dat ik gericht naar fouten aan het zoeken ben, maar ik wil ons gewoon voor problemen behoeden :=

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:20

Waar ik naar zou kijken (als leek zijnde!):

-Bouwkundige staat van het huis
-Komt de te verkopen grond overeen met het kadaster
-Buurtonderzoek, ga eens op verschillende tijden langs, zijn er geen lawaaierige buren
-Is de CV-installatie recent of is de ketel op korte termijn na aanschaf woning aan vervanging toe?
-Willen jij en je vriend gaan thuiswerken of een bedrijf aan huis realiseren? Controleer via dds.nl en dan onder ADSL wat de geschatte haalbare snelheid is op jouw adres via ADSL/VDSL en controleer ook of er eventueel kabel/glasvezel ligt. De mooiste woningen, en daar kunnen heel wat Bokkers over meepraten, hebben vaak de belabberdste internetverbindingen..!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:24

Let vooral op afwerking, indien mogelijk kijk achter objecten om te zien of ze niet iets verbergen. (bij ons stond er een kast voor een vochtplek (later bleek de hele douche te lekken)

Laat een bouwkundig rapport opstellen. Kan het je aanraden. Probeer er achter te komen waarom het huis wordt verkocht en hoeveel druk er bij is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:25

Bij de eerste bezichtiging gaat het in eerste instantie alleen om of het huis je aanspreekt.
Is de indeling zoals je graag wilt, is de tuin groot genoeg, kijk evt naar de mogelijkheden voor veranderingen (zodat je het huis alsnog kan aanpassen aan jullie wensen).

Spreekt het huis je enorm aan en zie je potentie?
Dan ga je voor een 2de bezichtiging waar je dieper ingaat op de mogelijkheden en om te kijken of je het huis nog net zo leuk vindt als de eerste x.
De 2de x zie je vaak ook dingen die je de 1ste x niet zag.

Nog steeds enthousiast?
Dan kun je evt voor je gaat bieden een bouwkundige uitnodigen die met jouw de mogelijkheden door neemt (als je van plan bent grotere dingen aan te pakken bv badkamer verplaatsen, tussenmuur slopen of uitbouwen) en die daar een prijskaartje aan hangt.
Wij hebben dat niet gedaan en zijn gelijk gaan bieden... en wel met als voorwaarden dat het huis (na aanvaarding van het bod) goed door de bouwkundige keuring komt.
Toen wij het eens waren over het geld, hebben wij een expert geregeld die het huis helemaal is nagelopen (ook gelijk een taxateur geregeld die de waarde gaat bepalen voor en na verbouwing ivm de hypotheek).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 16-03-14 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:26

Wij hebben ook een bezichtiging gedaan en hebben iets meegenomen wat rolt want als je ergens op moet letten is of het huis recht is. Als je dat neerlegt in een willekeurige kamer en het rolt snel naar een kant heb je dus een scheef huis wat kan duiden op verzakkingen. :j

Verder goed opletten of je nergens schimmel of natte plekken ziet, lekkages etc, bobbels in het behang of muur. Het dak even goed nakijken, zie je verschillende dakpannen? (gerepareerd stuk) zijn er dakpannen die echt versleten uit zien?

Uit welk jaar zijn de kozijnen en de CV ketel? Alles goed nakijken.

Is er iemand in je naaste familie die iets in de bouw doet?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:32

Is het prijsverschil niet ook vanwege de omgeving? Van het geld waar je in Alkmaar bijvoorbeeld een 2 onder 1 kap kunt kopen, kun je in Heiloo een 1kamer appartement betalen :')

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:34

Ik denk ook, dat als je na de eerste bezichtiging enthousiast bent nogmaals heen moet gaan en iemand in de arm moet nemen die er echt verstand van heeft!! beter wat centen uitgeven aan iemand die je goed en eerlijk kan adviseren over de staat van het huis, dan dat je later allemaal ellende tegenkomt.

De kopers van de quinta van mijn man hebben dat ook laten doen bij het huis (was nog casco) voor dat zij het voorlopig koopcontract hebben laten opstellen/tekenen. Zowel voor de kopers een geruststelling dat alles ok is, maar ook voor ons dat er later geen narigheid van kan komen als er toch iets niet goed gebouwd zou zijn. Er bleek 1 lek in het dak van het pomphuis van het zwembad, deze hebben wij moeten laten repareren, daarna is de koop doorgegaan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 12:37

Choiix, er zit een begraafplaats naast, dus met lawaaierige buren zal het wel meevallen :D
Die van de CV installatie is een goede! Dat ga ik even opschrijven. Als het goed is ligt er glasvezel. Ik werk thuis en mijn vriend zit in de IT, dus een goede internetverbinding is voor ons een pre.

Afwerking is idd een goede! Ik hoor weleens dat mensen vaak bij een tweede bezichtiging naar dat soort dingen kijken.

Brainless, dus een bouwkundige doe je past na ongeveer twee bezichtigingen?
Een punt waar ik morgen extra goed op wil letten is de zolder (en daarmee dus ook het dak). Daar stonden namelijk geen foto's van op Funda.
En hoe kun je vochtplekken etc opsporen. Aan de buitenkant van het huis is op een plek op de muur wat donkers te zien, waarvan ik vermoed dat het vocht zou kunnen zijn.

KimD, nee geen familie in de bouw helaas.

Lieveli, ligt waarschijnlijk ook aan de omgeving, maar een vrijstaandhuis met grote garage en 500m2 tuin (alles goed onderhouden) voor onder de drie ton? := Staat ook al 4 maanden te koop..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:40

Ha, misschien is het vanwege de begraafplaats? Vreeeemdeee verschijnselen die zijn waargenomen? :=

Ik snap overigens nu je zorgen om de prijs, geen geld...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 12:42

Had al gegoogled of er misschien iemand in het huis vermoord is ofzo, maar ook niet :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:42

Wij wel; omdat het zonde is als het huis niet is wat je wilt.

Wij hebben wel 10/15 huizen bezocht voordat wij deze kochten (en dan was het al halverwege de bezichtiging al duidelijk dat het niets voor ons was), dan is het zonde van je geld als je telkens een expert moet meenemen.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:46

Neem een aankoop makelaar mee..Wij hebben ons huis gekocht met makelaar.
En die heeft dingen voor ons uitgezocht en onderhandeld.
Wat die man koste was een schijntje in vergelijking met wat hij voor ons verdient heeft .

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:46

Nou Cayenne ik ga altijd heel erg op mijn gevoel af, als ik geen goed gevoel over een huis heb ga ik er niet wonen. Die badkamer is overheen te komen door inderdaad een slaapkamer op te offeren. Over die vlek op de muur, volgens mij kunnen ze dat zo meten hoor of er veel vocht zit en inderdaad die bouwkundige inspectie vind ik heel belangrijk.

Edit; er zijn inderdaad veel mensen die niet naast een begraafplaats willen wonen dus misschien vandaar!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 12:48

Scooby, dat willen we idd gaan doen na deze bezichtiging (als het huis dan blijft aanspreken).
Het rijmt gewoon niet voor mij dat het huis zo relatief goedkoop is en ook al 4 maanden te koop staat. We hebben vergelijkbare huizen gezien die ons weliswaar iets minder aanspraken maar je wel kunt vergelijken, maar die waren in een paar weken verkocht.

Chanicha, ik heb een enorm goed gevoel over het huis, maar toch blijf ik sceptisch. Ik kan het gewoon echt niet rijmen.

Zou wel een link naar het huis willen plaatsen, maar dan zul je net zien dat een bokker hier toevallig op zoek is naar zo'n zelfde huis :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:52

Hier in onze wijk, ook vrijstaand met tuin en garage.. zijn er ook huizen te koop van 3 ton! denk dat het ook echt aan de omgeving ligt hoor!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:54

Je kan toch gewoon vragen aan de makelaar waarom het huis voor deze prijs te koop staat? Misschien is er wel een goede reden voor en moeten ze er gewoon snel vanaf, en rust er geen hypotheek meer op het huis?
Ook de omgeving is niet te vergelijken met elkaar. Waar we hier ons rijtjeshuis voor hebben gekocht, kunnen we in friesland ook een vrijstaande woning voor krijgen... Dus wat doen andere huizen in dezelfde omgeving?

Ik zou gewoon kijken naar het huis en evt bj de tweede bezichtiging een deskundige meenemen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 12:56

Verootjoo, maar zal de makelaar dat eerlijk vertellen? Ik wil niet paranoide overkomen maar zo'n man wil natuurlijk bovenal verkopen :P
Weet dus niet in hoeverre je zo'n man op zijn blauwe ogen kunt geloven.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:57

Of het niet lekt? ( geen idee hoe je dat wou checken)
Als er bij ons huis een zware vrachtwagen langs rijd trilt het hele huis.
Dat kan storend zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:58

scooby09 schreef:
Wat die man koste was een schijntje in vergelijking met wat hij voor ons verdient heeft .

Met een eerste bezichtiging?
Dat kost tegenwoordig kapitalen, vanaf 1 januari betaal je ze per uur.....
Wij zijn van Friesland tot onder de rivieren naar huizen wezen kijken, daar gaat die goede man echt niet zijn tijd voor opofferen (tenzij hij niks te doen heeft natuurlijk, maar dat is ook geen goed teken).

De eerste x ga je gewoon lekker zelf kijken of het huis je aanspreekt.
Wij hebben zo vaak gehad dat het op papier perfect leek, en dat we op moesten passen dat we niet hard lachend wegliepen bij een bezichtiging.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:59

Gewoon lekker sfeer snuiven en kijken is.
Veel plezier met bezichtigen is erg leuk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:01

Cayenne schreef:
Verootjoo, maar zal de makelaar dat eerlijk vertellen? Ik wil niet paranoide overkomen maar zo'n man wil natuurlijk bovenal verkopen :P
Weet dus niet in hoeverre je zo'n man op zijn blauwe ogen kunt geloven.

Of je het moet geloven is aan jou :D ik ben altijd gewoon benieuwd wat voor antwoord ze gaan geven. Klinkt het als een banketstaaf, of komt hij met een hele plausibele reden voor de prijs? Gaat hij zelf al zeggen dat het een lage prijs is kun je daarop ingaan, maar als hij gaat uitleggen waarom de prijs zo hoog is weet je ook genoeg. Je kunt heel veel uit zo'n antwoord halen, ongeacht of hij de waarheid vertelt of niet :+

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:01

Brainless schreef:
scooby09 schreef:

Met een eerste bezichtiging?
Dat kost tegenwoordig kapitalen, vanaf 1 januari betaal je ze per uur.....
Wij zijn van Friesland tot onder de rivieren naar huizen wezen kijken, daar gaat die goede man echt niet zijn tijd voor opofferen (tenzij hij niks te doen heeft natuurlijk, maar dat is ook geen goed teken).

De eerste x ga je gewoon lekker zelf kijken of het huis je aanspreekt.
Wij hebben zo vaak gehad dat het op papier perfect leek, en dat we op moesten passen dat we niet hard lachend wegliepen bij een bezichtiging.

Nee hoeft niet bij de eerste bezichtiging naatuurlijk,maar als het huis je serieus wat lijkt zou ik er daarna wel in investeren.
Eerste bezichtiging hebben wij ook zonder gedaan hoor.