Roosch schreef:Je kunt voor jezelf op de en/of-rekening een adreswijziging laten doorvoeren. Beide rekeningen moeten op hetzelfde adres staan, vandaar. Dat is in ieder geval zo bij de bank waar ik werk.
Wat betreft de studentenrekening zou ik als ik jou was even kijken op de website van desbetreffende bank,
Ik zou dolgraag naar de bank toegaan als dat mogelijk zou zijn. Maar alles is op de minuut berekent, wanneer ik niet op tijd, lees 5min vertraagd door file na werk etc, "thuis" ben word ik gebelt en wat ze een half uur lang prima 30x kunnen volhouden waarna ze bij geen gehoor mijn werk bellen om verhaal te halen of nog erger...
De situatie probeer ik een beetje uit te leggen hieronder:
Ik werk minimaal 3 dagen per week(rond de 30uur excl atv), en doe een HBO thuisstudie waarvan ik nu in mijn tweede jaar zit. Ik woon nog thuis en moet alles zelf betalen, overigens prima. Sinds een paar maanden heb ik een oudere vriend(woont op zichzelf, vaste baan), flink leeftijdsverschil merken er beiden niks van. Ik ben vanaf het begin af aan onwijs eerlijk geweest tegenover mijn ouders, maar die keuren dit dus niet goed. Waarna de bom ontploft is, aangezien ik het vertik om een gelukkig leven op te zeggen voor twee onwijs hypocriete en egoïstische mensen die iig al 20 jaar in een onwijs ongelukkig huwelijk zitten. Overigens was mijn vorige relatie ook niet goed, heeft 3jaar geduurd, prima jongen maar een die graag wilde genieten van zijn leven(lees: uitgaan, met vrienden op vakantie en lang leve de lol, wat jongeren rond die leeftijd horen te doen....).
In november is mijn moeder begonnen met dreigen over dat ik alles per januari zelf kon gaan betalen. (zorgverzekering, auto betaalde ik al, school en paard kwamen erbij) Ik heb na het dreigement niks meer gehoord erover.
Per januari ben ik inderdaad alles zelf gaan betalen. Dit heeft zij deze maand nog overgemaakt aangezien ik niet in haar financiële zaken kan kijken en nou niet echt de behoefte voelde om dingen dubbel te gaan betalen. Bij mij barstte de bom half januari toen ik bij het tankstation wilde afrekenen en er onvoldoende saldo op mijn bankrekening stond, terwijl ik twee dagen ervoor nog had gekeken?! Ik maar contant afgerekend, gelukkig dat ik dat bij me had... En thuis verhaal gehaald, mevrouw had bedacht dat ze al mijn studiekosten die ze de afgelopen 1,5jaar aan me kwijt was maar terug ging halen.
Toen heb ik mijn vader gebeld, alles uitgelegd en een goed gesprek met hem gehad thuis. Ergens tijdens dat gesprek is mijn moeder voorzichtig naar boven gekomen en heeft het afgeluisterd aan de deur. Mijn vader en ik hebben het eigenlijk nooit zo goed met elkaar kunnen vinden omdat ik altijd met mijn moeder was (naar de paarden, winkelen, ze bracht me vroeger weleens naar school of werk als ik geblesseerd was etc) en hem vrijwel nooit zag(eigen zaak), pas toen hij invalide raakte zat ie non stop thuis, dat was middenin mijn pubertijd en aangezien hij nooit een vader voor me was had ik toen ook niet ineens de behoefte aan een vervelend bemoeizuchtige vader. Desalniettemin heeft hij zijn excuses aangeboden, tijdens dat gesprek, voor de afgelopen jaren. Hij was het er niet mee eens dat ze ineens had bedacht om mij van mijn geld te ontdoen van kosten die de afgelopen jaren zijn gemaakt. Gegeven vindt ie immers gegeven en er is altijd gezegd dat de studiekosten voor de rekening van mijn ouders waren omdat ze vonden dat ik een goede basis moet hebben voor de toekomst. Ook viel zijn mond open toen ik vertelde dat ik per januari ook mijn paard betaalde en dat ik het raar vond dat ze nooit meer na november daarop terug gekomen is. Hij was woedend omdat er op mijn 13e de afspraak gemaakt is dat ik dat paard zou krijgen en zij hem zouden betalen omdat ze het niet eerlijk vonden mij met een gigantische lastenpost uit huis te laten gaan en dat ik alles wat ik verdiende tot die tijd lekker op een spaarrekening kon zetten voor later.
Mijn moeder zit midden in de overgang, denkt op z'n minst dat ze werkelijk doodziek is, en zodra er een scheet dwars zit ligt ze hele dagen op bed. Ze is te beroerd om te werken, alleen maar aan het miepen dat ze niet genoeg geld heeft en alles wat fout gaat binnenshuis is vooral niet haar schuld. Hier gaf mijn vader me ook gelijk in, waarna mijn ma binnen kwam stormen en zo ongeveer een kwartier heeft staan te tieren dat als ik het niet eens ben met hoe het “thuis” gaat ik kan vertrekken.
Aangezien ik maandelijks op het randje zit financieel wilde ik meer gaan werken, dit mag niet van thuis, want ik moet studeren. Waarna ik gewoon normaal probeer duidelijk te maken dat ik het financieel niet trek dus wel meer moet werken. Antwoord: niks mee te maken als je het er niet mee eens ben vertrek je maar.
Zodoende ben ik dus voorbereidingen aan het treffen om te vertrekken. Dus MOET ik een andere bankrekening hebben, aangezien alles gecontroleerd wordt, wanneer ik vertrek/terug kom mbt werk, stal en school. Wordt dit tijdens mijn aanwezigheid op die locaties ook gecontroleerd en is het een hoofdbrekend iets om alles rond te krijgen mbt uit huis gaan achter hun rug om. Ook aan mijn vader heb ik niks meer, die is na het binnenvallen van mijn ma waarna een ruzie ontstond tussen hen van minstens een week helemaal bijgedraaid, ik ga immers toch wel een keer weg en hij moet jaren leven met mijn ma.
Afgelopen weekend ben ik buitengesloten, heb die nacht in mijn auto geslapen voor de deur(omdat ik 22.03 thuis was i.p.v. 22.00). Dit ook omdat ik mijn vriend niet uit zijn slaap wilde houden die om 3uur 's nachts zijn bed uit moest voor werk en wetende dat als ik gegaan was ik mbt mijn paard een probleem had gehad. Enkeltje slager hebben ze namelijk zo geregeld.
Zodoende heb ik al het eea kleren richting vriendlief gebracht, net als mijn overschrijvingsbewijs/reservesleutel die ze verstopt had in haar kamer, en wat schoolspullen.
De eerste stap is een nieuwe bankrekening, dan alles omzetten mbt adres/bankgegevens en mijn paard en mezelf verhuizen voor ze erachter komen. Aangezien er al gedreigd wordt met dat als ik vertrek ik naar mijn spaargeld kan fluiten. Aangezien het een gedeelde rekening is, is het ook haar geld en heb ik geen poot om op te staan.
Een normaal gesprek gaat niet. Wanneer ik binnen kom begint ze al met tieren. Ik reageer niet eens meer ergens op, hallo en dag zeg ik niet eens meer.
Ik hoop dat jullie nu niet bevooroordeeld zijn over dat ik nooit mijn paard/studie zelf betaald heb. De meesten plakken hier al snel een sticker verwend op. Ik wil prima zelf mijn paard en school betalen, maar ben het niet eens over de manier waarop dit gaat. Ik MOET alles zelf betalen, maar er wordt me verboden om meer te gaan werken. Sterker nog, mevrouw vindt dat ik beter fulltime had moeten gaan studeren want dan had ik studiefinanciering kunnen opstrijken van de overheid... Ik heb altijd onwijs graag gewerkt en heb veel minder met school, dus dat was voor mij ook de reden om een thuisstudie te doen. Daarnaast wilde ik vroeger al heel graag onafhankelijk zijn, en hoe kan dat beter dan met werk, dus geld?
Oeps dit is een heel verhaal geworden, maar hoop dat het duidelijk is.