Verhuizen naar andere provincie wat regelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HouVanUtopia

Verhuizen naar andere provincie wat regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 11:58

Hellupp

Ik ga binnenkort van Brabant naar Zuid holland verhuizen maar wat moet ik nu allemaal regelen?
Ik ga samenwonen in zuidholland vriend heeft al appartement koop.
Nemen nog geen samenlevingscontract aangezien alles van hem is en hij alles heeft gekocht.

Maar wat moet ik allemaal regelen en aandenken voor ik daarheen ga?

- inschrijven gemeenten daar (wordt dan automatisch uitgeschreven neem ik aan?)
- afmelden tandarts dokter? neem aan dat dit moet en daar inschrijven
- Uitvaartverzekering nakijken
- verzekeringen huis verhogen (inboedel)
- gwl verhogen

uhhh en dan weet ik het niet meer...

Willen ook een gezamenlijke rekening en spaarrekening openen.

Wie wil en kan mij helpen

Thanks!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Verhuizen naar andere provincie wat regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:59

Adreswijzigingen sturen?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:02

Inderdaad. Adreswijzigingen voor je bank, zorgverzekeraar, evt. abbo's en andere bedrijven/mensen waar je post van krijgt.
Ik zou je pas uitschrijven bij je TA en HA als je je hebt ingeschreven bij een ander. Verder wil je nieuwe TA/HA graag je dossier hebben.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:10

Zorgverzekeraar gaat automatisch als je je via de gemeente in je nieuwe woonplaats in laat schrijven.

Ik zou juist wel voor een samenlevingscontract gaan als het zijn appartement is. En buiten dat ook nog voor een testament.
Stel dat het ooit zover komt dat jullie uit elkaar gaan dan kan hij jou op dit moment zo uit zijn huis zetten. Hij heeft wettelijk gezien totaal geen verplichtingen naar jou toe. Stel dat hij komt te overlijden. Dan kunnen zijn erfgenamen jou eveneens het huis uitzetten en moet jij bewijzen welke spullen op dat moment van jou zijn.
Jullie willen een gezamenlijke bank-en spaarrekening openen. In geval van een relatiebreuk of overlijden is er dan niets geregeld.

Bij de meeste notarissen kun je terecht voor een gratis adviesgesprek. Mocht je daarna nog steeds vinden dat het niet nodig is om iets te regelen dan doe je het niet, maar dan ben je wel op de hoogte van alle voor-en nadelen.

Voor de praktische regelzaken kun je nog googelen op checklist verhuizing o.i.d. Daar haal je vast ook nog tips uit van dingen die je moet doen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:16

PostNL heeft een handige verhuisservice, zodat alle post die in de weken na je verhuizing nog naar jou wordt gestuurd, door wordt gestuurd naar je nieuwe adres. Dat is handig voor instanties waarvan je bent vergeten het adres te wijzigen, en zo loop je geen post mis.

Bij inschrijving in de andere gemeente wordt je inderdaad automatisch uitgeschreven bij de gemeente waar je nu woont.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:40

LZP -> HTT

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:44

Szan schreef:
PostNL heeft een handige verhuisservice, zodat alle post die in de weken na je verhuizing nog naar jou wordt gestuurd, door wordt gestuurd naar je nieuwe adres. Dat is handig voor instanties waarvan je bent vergeten het adres te wijzigen, en zo loop je geen post mis.

Bij inschrijving in de andere gemeente wordt je inderdaad automatisch uitgeschreven bij de gemeente waar je nu woont.

Ja heel handig die verhuisservice :\ de oude bewoners van ons huis hebben dat ook genomen..... 75% van hun post komt nog bij ons aan en de haleft van onze post wordt op hun nieuwe adres bezorgd :\ Toppie hoor, die verhuisservice.
Gewoon zelf alle dingen omzetten. Even lijstje naast je bed leggen en daar alles opschrijven waar ze je adres hebben.
Zorgverzekering en pensioen gaat via de GBA.

Als je je bij je nieuwe gemeente inschrijft, wordt je automatisch uitgeschreven bij je oude.
Let op dat er allerlei kosten voor je vriend bijkomen qua waterschap/afvalstoffen, kan flink omhooggaan :)
Samenlevingscontract is altijd handig :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:24

Maar dat is ook gewoon laks van de vorige bewoners :) De verhuisservice vervangt natuurlijk niet dat je ook gewoon zelf van tevoren adressen moet wijzigen bij allerlei organisaties.
Het kan alleen handig zijn voor adreswijzigingen die niet helemaal goed zijn doorgevoerd (kan altijd gebeuren) of voor het geval je onverhoopt wat vergeet te wijzigen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:28

Szan schreef:
Maar dat is ook gewoon laks van de vorige bewoners :) De verhuisservice vervangt natuurlijk niet dat je ook gewoon zelf van tevoren adressen moet wijzigen bij allerlei organisaties.
Het kan alleen handig zijn voor adreswijzigingen die niet helemaal goed zijn doorgevoerd (kan altijd gebeuren) of voor het geval je onverhoopt wat vergeet te wijzigen.

Ook, maar ook sloridgheid van de Post :) weet niet hoe ze sorteren, maar volgens mij met hun ogen dicht op de gok ofzo. Onze achternamen zijn héél anders als die van de oude bewoners.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:48

Ik werk bij postnl en vaak krijgen we alleen de achternamen waar we op sorteren moeten en dat is het wel , dan of de verkeerde achternaam of laks :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 01:05

Zelf hebben we ook de verhuisservice, voor 2 namen kostte dat toch al een kleine 100 euro.
Tot nu toe hebben we 1 brief van ons doorgestuurd gekregen. En dat was van een bedrijf waar een aantal dagen van te voren netjes de bevestiging van de adreswijziging gestuurd was, daar was intern nog even iets mis gegaan.

Verder wel talloze poststukken van de nieuwe bewoners van ons oude huis, die toch achternamen hebben die niet op de onze lijken. Niet door laten sturen was beter geweest, nu zijn we in 4 weken tijd al 9 keer naar het oude adres (10 km verderop) moeten rijden om hun post te brengen (totaal een 40 poststukken). Toevallig heeft mijn vriend vandaag een klacht neergelegd.

Ook hun service voor de adreswijzigingen is niet goed, van alles wat wij hadden aangevinkd is maar 1 adreswijziging ook goed gekomen. Die ervaring had ik al van de vorige keer dat dat niet goed ging, dus gelukkig direct ook gechecked en alsnog de wijzigingen zelf doorgegeven.

Op papier, heel handig die verhuisservice, maar in werkelijkheid, een drama.

Om nog even op de vraag van de TS terug te komen, uitschrijven gaat automatisch bij inschrijven in de nieuwe gemeente.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 01:08

Wat betreft de huisarts: eerst inschrijven bij je nieuwe huisarts (bij de meeste kan dat wel telefonisch als je nog in Brabant woont), vervolgens bij je oude huisarts uitschrijven en aan hun vragen om je medische gegevens naar je nieuwe huisarts op te sturen. :) Inschrijven bij een nieuwe apotheek en daarna bij je oude apotheek uitschrijven en ook hun vragen eventuele medische gegevens op te sturen naar de nieuwe apotheek. Ik weet niet hoe dat bij de tandarts gaat.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 10:16

Bedankt!

Ik ga vanuit huis verhuizen dus mijn moeder woont nog in Brabant straks wat betreft post niet heel erg als er daar nog wat aankomt.

Moet natuurlijk ook even bij de belastingdienst aangeven samenwonen ivm zorgtoeslag. Of is dat alleen als je ook daadwerkelijk een sanenlevingscontract aan gaat?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:25

Dat kan je waarschijnlijk wel op hun website vinden

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:01

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:03

Denk ook even aan de gemeentelijke belastingen die bij meerpersoonshuishoudens omhoog gaan.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 13:16

Klopt helaas zit hier in de gemeente rotterdam geen verschil in 1 of meerpersoonshuishoudens dus dat blijft hetzelfde!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:18

Voor het waterschap waarschijnlijk wel ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:20

Eventuele stalling voor paard, (of andere dieren) dierenarts, winkel waar je voer kan halen?

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 10:51

.
Laatst bijgewerkt door HouVanUtopia op 05-03-14 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:00

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 11:03

.
Laatst bijgewerkt door HouVanUtopia op 05-03-14 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:08

Dan bel je de Belastingdienst :)

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:55

TS,wat een toeval.
Jij komt van Brabant en gaat naar Zuid-Holland en ik kom van Zuid-Holland en ik verhuis naar Brabant!!!
Ik zit dus ook met dezelfde vragen dus ik volg je topic ff.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 09:05

lovemyhorse1 schreef:
TS,wat een toeval.
Jij komt van Brabant en gaat naar Zuid-Holland en ik kom van Zuid-Holland en ik verhuis naar Brabant!!!
Ik zit dus ook met dezelfde vragen dus ik volg je topic ff.

wat toevallig zeg!

Waar in Zuid Holland kom je vandaan?

En waar in Brabant ga je heen?