Stekken, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Stekken, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 14:03

Hallo bokkers!

Wie is er nog meer bezig met het stekken van planten en bomen?
Misschien leuk om elkaar tips te geven in dit topic.
Op dit moment heb ik een aantal stekjes van wilgen, appelbomen, rotsheide, oliander en nog wat meer.
Een aantal stekjes van de wilg en appelboom zijn al aan het bloeien en hebben flink wortel geschoten. De rotsheide en bramenstruik zijn ook al flink aan het bloeien en aardig wortelstelsel.
Ik ben van plan een paar van de stekjes te gaan gebruiken voor bonsai.

Wie nog meer? :D

Groetjes!

8nnemiek

Re: Stekken, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:11

Leuk! Ik wil dit jaar een citroenboom halen en die ook gaan stekken. Hebben we eerder gedaan en daar hadden we toen wel veel succes mee. Helaas een paar jaar geleden alles bevroren -O-
Verder heb ik wat kersen-, pruimen- en appelbomen staan waar ik wat stekjes van wil opkweken.
Ik heb het nooit eerder alleen gedaan. Hoe werk je precies? Gewoon een jonge scheut eraf halen en in een potje met grond stoppen?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 17:14

Ik snijd in het geval van zulke bomen altijd in de winter (rustperiode) een houtstekje van een 1-jarige scheut. (De laatst nieuwe scheutjes.) Deze snijd ik onderin schuin af en zorg dat er minimaal 3 ogen aanzitten die boven de grond blijven. Ik steek ze altijd in war stekpoeder en dan gewoon in zaai en stekgrond. Grond vochtig houden, maar zeker niet nat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:18

Je ent je appelbomen niet? Ben benieuwd wat er op eigen wortels van terecht komt.

Ik ben niet zo'n stekker, ik zaai meer. Juist ook bomen en struiken, dat is heel leuk om te doen. Zaad moet je wel uit Engeland halen, in NL is bomen- en struikenzaad vrijwel niet verkrijgbaar. Ben vaste klant bij Chiltern Seeds. Ook voor groente- en kruidenzaden trouwens.

Oh, wat ik wel veel stek is buxus. Mijn hele tuin staat vol met de stekken van 10 ooit gekochte struikjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:22

Citaat:
Ik ben niet zo'n stekker, ik zaai meer. Juist ook bomen en struiken, dat is heel leuk om te doen. Zaad moet je wel uit Engeland halen, in NL is bomen- en struikenzaad vrijwel niet verkrijgbaar. Ben vaste klant bij Chiltern Seeds. Ook voor groente- en kruidenzaden trouwens.

Naast Chiltern haal ik mijn spullen bij Vreeken uit Dordrecht of de Belevenissen van een Tuinkabouter
Voordeel van Vreeken is dat ie ook nog een gewone winkel heeft.

Clematissen stek ik vaak en dan meestal de kleinbloemigen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 17:29

@Ibbel, nee ik ent niet. Dat hoeft ook niet perse, alleen heb ik nu geen garantie of ze ooit vrucht gaan geven. Maar het plan is om er 1 in de tuin te zetten om te kijken wat er uit komt en de rest van de stekjes ga ik gebruiken voor bonsai.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:30

Ik weet niet hoe het met appelbomen zit.. maar onze citroenbomen deden het altijd super met alleen een scheutje in de grond zetten! Die gaven ook heel veel vruchten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:00

Citroenen groeien wel op eigen stam. Appels, peren, kersen ed worden allemaal geënt.
Vreeken heb ik wel eens wat besteld, maar het duurt maanden voordat je je spullen hebt. Leuk als het niet uitmaakt, maar nu bestellen bv omdat je straks in april wilt zaaien geeft reele kans dat het eind mei wordt en je te laat bent... Geen fan van Vreeken dus om die reden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:23

Stekken gebruiken voor bonsai? Ai, dat wordt wel een heel veel jarenplan....

Hier worden voor nieuwe bonsais doorgaans planten van een jaar of 10 oud gebruikt.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 23:52

Het wordt inderdaad een jarenplan, maar dat vind ik erg gaaf. Ik ben wel van plan binnenkort een klein boompje op struikje ergens vandaan te halen en daar ook een bonsai van maken. Deze zijn meestal al klaar om gevormt te worden en het duurt uiteraard minder lang dan vanuit een stekje.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 00:04

Nu zijn bonsais sowieso al een jarenplan en nooit "af". :D

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 00:27

Klopt, ze overleven doorgaans hun verzorger :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:31

Hee, wat een leuk topic. Ik ben niet zo van de bonsais, maar wel van allerlei ander groen.

Momenteel probeer ik een jonge citroenplant en een schijfcactus groot te krijgen, allebei van een per ongeluk afgebroken stukje moederplant. De schijfcactus gaat wel goed, de citroenplant doet het wat wisselend. Ik vermoed dat hij de afgelopen week net even wat te warm en te droog heeft gestaan. Helaas is de enige plek in mijn huis die momenteel licht genoeg is op/bij de vensterbank (lees: op/bij de verwarming). De cactussen vinden het daar heerlijk, mijn andere planten wat minder.

Laat ik dan maar meteen een oproepje doen. :D

Mijn graslelies (oma en drie mama's) hebben de afgelopen maanden flink gejongd. Ik had zo'n vijftien stekken, waarvan ik er nog voor een stuk of tien een leuk nieuw huisje zoek. Het is de geheel groene variant, zonder witte streep (KLIK voor foto). Af te halen in het midden van het land (of in overleg iets te regelen, ik ben bijv. ook regelmatig in het oosten). Ze hoeven niet acuut weg, maar op de langere termijn heb ik gewoon geen plek voor zo veel 'fokmerries'. Want deze gaan t.z.t. zelf ook weer jonkies krijgen. :+

Voorlopig lees ik vooral mee. Na de winter ga ik weer met mijn tuin aan de slag, dan heb ik vast ook wel wat meer inbreng. ;)

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:57

Ik stek aloe vera. Heb een moederplant en een stuk of 15 stekjes varieerend van klein tot groot.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:01

Gaaf. Mijn moeder doet dat met een agave die ze ooit van mijn overleden tante heeft geërfd. Ik heb ook een stek die zelf alweer twee stekken heeft gegeven. Staan nu te overwinteren bij mijn ouders in de schuur. Moederplant moet iig tot nu toe ieder jaar een nieuwe pot. ;)

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:07

Babeth schreef:
@Ibbel, nee ik ent niet. Dat hoeft ook niet perse, alleen heb ik nu geen garantie of ze ooit vrucht gaan geven. Maar het plan is om er 1 in de tuin te zetten om te kijken wat er uit komt en de rest van de stekjes ga ik gebruiken voor bonsai.

Ja hoor, je krijgt wel vruchten, na een jaar of 12, als je boom 8 meter breed en 6 meter hoog is.
Ga je stekken (lukt bijna nooit bij appels) of pitten in de grond stoppen (kleine kans dat er lekkere appels aan komen)

Als je ent, kun je zelf bepalen hoe groot de boom wordt ( kleinste kun je op een vierkante meter houden), en wanneer je vruchten krijgt (bij kleine boompjes vaak al na 2-3 jaar.

Ook weet je dan zeker dat je lekkere appels krijgt.

(ik heb een stuk of 300 verschillende rassen:p)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:10

Als je gaat enten, dan kan dat niet zomaar op elke stam toch? En hoe kom je aan die stam? Laat je dan eerst een andere boom groeien waar je vervolgens de top vanaf haalt ofzo?

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:11

Ik heb ook 2 verschillende Aloë plantjes die het verschrikkelijk goed deden en al 3 keer verpot had maar uit elkaar getrokken. De grootste plant was heel lelijk geworden dus die heb ik maar weggegooid en de stekken groeien alweer als kool... Heb er alleen een beetje veel nu :P.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:05

Bij mijn plant groeien ze aan de onderkant van de stam dus hoef ik hem niet uit elkaar te trekken.
Ja ze groeien mega hard!! allemaal baby's :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 15:43

Als iemand een keer een aloe vera stekje kwijt wilt, ik zou er graah eentje willen hebben. Gebruik het veel voor mijn muggenallergie, maar steeds van die potjes kopen is zo prijzig!
@karin, waar in het midden van het land?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:36

Toen mijn vader nog leefde stekte die werkelijk alles. Coniferen, appelbomen, kersen, bessen, camelia's.
Heb ook heel wat stekjes meegenomen voor mijn tuin.
Vanwege praktische redenen probeer ik zo veel mogelijk te zaaien.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:41

Wat leuk zo'n topic :)
Ik heb eindelijk ruimte voor planten en bomen en ben nu aan het kijken wat ik precies wil.
Op kantoor is er iig een graslelie met 3 baby's er aan die ik maar mooi mee naar huis neem O:)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:55

Vanmiddag hebben hier drie grasleliekleuters (zo groot waren ze al) een nieuw baasje gekregen. Ik had ze haar een tijdje geleden al beloofd en ze was nu in de buurt. Heb ik weer drie potjes vrij voor de nieuwe lichting, want die hangt alweer aan de moederplanten. :D

Babeth, je hebt PB!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:13

Karin doe jij de ukkies eerst in een potje en haal je ze na het wortelen los, of haal je ze meteen los en zet je ze in een potje?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:45

Losknippen of -scheuren en dan direct in een potje. Gaat prima. :j

Eerder zette ik ze nog eerst een tijdje in water voordat ik ze in de aarde stopte, maar dat is niet eens nodig. Ze zijn zo makkelijk. :D