Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_0o

Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 13:17

Naar aanleiding van dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=139&t=1762865
en aangezien mensen het leuk zouden vinden om mijn weg te volgen heb ik dit topic aangemaakt.

Het verhaal:
Ik woon samen met mijn vriend en vader op een (hobby) boerderij. Onze huizen zitten aan elkaar vast, maar zijn wel gescheiden. We hebben iets meer dan een hectare grond, 2 grote schuren (oude champignon cellen), een moestuin en heel wat dieren.
Ik heb een opleiding gevolgd in de dierenverzorging richting kinderboerderij en zorgboerderij. Ik heb dus ook stage gelopen en gewerkt op verschillende boeren bedrijven. Hierdoor heb ik al wel wat kennis, maar ik heb nog nooit dieren gehouden voor de slacht. Dat deel is geheel nieuw voor mij.
Vorige winter hebben we een deel van het gras in de tuin afgegraven en daar een moestuin van gemaakt. Het ging natuurlijk de eerste keer niet perfect, maar de fouten die we hebben gemaakt zullen we dit jaar niet nog een keer maken.
Ook zijn we bezig met alles in de tuin te veranderen, waaronder ook het weiland. We hebben een meer laten graven achter in de wei, het weiland is opnieuw ingezaaid, er is een paddock voor de paarden aangelegd en het hekwerk is vernieuwd.
Op dit moment is de tuin een grote modder bende, maar vanaf maart/april word dit ingezaaid.

Ik zal proberen om iedereen zo goed mogelijk op de hoogte te houden van mijn voortgang met het houden van eigen dieren voor de slacht en met onze moestuin, dieren die worden geboren enz.

Tips zijn altijd welkom!

Eerst onze 'buiten' dieren voorstellen

Afbeelding

De landgeiten, ze zijn nog niet helemaal tam, hebben ze vorig jaar gehad van een bejaardencentrum waar ze weg moesten.

Afbeelding

Onze dwerggeiten Truus en Truus. Zijn beiden al erg oud. Er was eerst een derde, maar die is vorig jaar overleden.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-BWLPJDGF.jpg

De kippen en ganzen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JNGBMWTY.jpg

Pony Aagje (1,5) en trekpaard Teun (2,5).
Het is de bedoeling dat Teun later gaat ploegen en voor de kar gaat.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-WRS8SKSS.jpg

Mijn vriend samen met zijn hond op zijn trekker, deze zal Teun later moeten vervangen! Haha

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-NUQHKQTC.jpg

Hier waren we de moestuin net aan het aanleggen, dat rode ding is de frees, waarmee de grond werd omgeploegd.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-AIIWYWQN.jpg

Alles begon een beetje te groeien.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-BWN34R8Y.jpg

Onkruid met de hand weghalen, hele charmante foto! :P

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-CMAJ3M6D.jpg

Deel van een keertje plukken.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-OVC6WL64.jpg
Zetten van het nieuwe hek nadat de paddock was aangelegd.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-C4T8CXTK.jpg

Dat 'gat' wat je ziet is het meertje.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8A43OBM4.jpg

Eieren van de ganzen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-BLIFZO6Y.jpg

Eerste jong van het jaar :)

Weer terug naar het houden van de varkens.
Ik zit er aan te denken om een stuk af te zetten bij de oude schuilstallen van de pony's, deze worden nu gebruikt als opslag.
De schuilstal zal natuurlijk wel opgeknapt en een stuk verbouwd moeten worden, aangezien varkens niet goed tegen kou en tocht kunnen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-DQAJMSKR.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-QFBXESN8.jpg

Vanmiddag even bellen naar het DR-loket voor een UBN-nummer, aangezien ik het niet via internet kan regelen omdat ik geen bedrijf heb. Kan ik daar ook gelijk alle info opvragen die ik nodig heb.
Laatst bijgewerkt door chocobroodje op 15-01-14 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's toegestaan, rest in link gezet

ZusJacobs

Re: Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:50

Leuk leuk! Ik volg :)

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:55

Wow. Leuk. Succes!
Ik blijf je volgen.

Ruimte voor dieren heb ik jammer genoeg niet, maar ik heb wel een moestuin van 50m2.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:56

Wat jij daar doet zou ik ook wel willen! Geweldig, ik ga je volgen!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:57

Mooi opgezet! Varkens zorgen voor een deel voor hun eigen warmte als ze takken e.d. kunnen afbijten en naar hun nest brengen. Dat gaat rotten en verteren en geeft warmte af, naast dat ze zichzelf er helemaal mee bedekken natuurlijk!

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:58

Gaaf zeg, ben helemaal niet jaloers :n -O-

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:58

Je hebt al een mooie verzameling aan dieren, ziet er goed uit!
Ik blijf zeker volgen :j Ben erg benieuwd hoe het er komende zomer uit ziet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:59

Wat gaaf! Maarre, hebben jullie geen baan, dat jullie tijd hebben voor dit alles? Zelfvoorzienend kost enorm veel tijd, alles bijhouden...

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:59

super hoor!

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:01

Super! Ik blijf je ook volgen!
maar inderdaad: kost het niet heel veel tijd? Ik bedoel is het haalbaar naast een full-time job, een paardenkind, huishouden etc? :o

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:03

Jeetje wat een heerlijk stekje! Ik zou ook wel een moestuin willen maar ik heb denk ik te weinig tijd daarvoor.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:03

Gaaf zeg!

Varkens kunnen afhankelijk van het ras best redelijk tegen kou vooral als je ze een flinke berg stro geeft.
Ik zou dan zelf kiezen voor een wat robuuster ras dan de varkens slachtvarkens die ze in de vleesindustrie gebruiken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:10

Wat goed! Moest wel lachen om de dwerggeiten Truus en Truus waarvan de derde inmiddels was overleden. Was dat ook een Truus? Wel makkelijk.

Teun het trekpaard moet gaan werken voor de kost. Is het jullie bedoeling om naast zelfvoorzienend ook zo eco-friendly mogelijk te zijn of zit dit al in de term zelfvoorzienend?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:22

Leuk! Ik ga ook volgen!

Maar ook ik heb een vraag... Naast dat het heel veel tijd kost, kan het wel economisch rendabel worden? Want zelfvoorzienend ben je imo alleen als je er niet steeds geld bij hoeft te leggen.

Een trekpaard voor de ploeg is heel leuk natuurlijk, maar drukt wel zwaar op je begroting. Zo veel heb je ook niet te ploegen denk ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:28

O geweldig, dit is ook mijn droom!
Ben ook wel benieuwd naar de antwoorden op de vragen van Gamblerscup en LindyH.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:31

Daarom staat er ook "deels" zelfvoorzienend.. ik denk niet dat het mogelijk is helemaal zelfvoorzienend te worden hier? En een paard kost geld, maar die willen "wij" toch niet wegdoen als ie z'n eigen voer niet oplevert en dat van jou, want dat is hobby :D Dat deel kan pas meedoen met helemaal zelfvoorzienend worden als je 5 ha bewerkte grond hebt, waar je ook het paardenvoer etc laat groeien. Ik ben heel benieuwd hoe ver je hiermee komt, het lijkt me enorm veel werk, maar ook enorm leuk!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:33

Heel interessant! Ik volg zeker want ik wil een heleboel meenemen voor later :)
Beetje dezelfde vraag als GamblersCup: hebben jullie nog een baan, of halftijds, of zo?

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:37

Patsab schreef:
Gaaf zeg, ben helemaal niet jaloers :n -O-

IK WEL !!!!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 14:46

GamblersCup schreef:
Wat gaaf! Maarre, hebben jullie geen baan, dat jullie tijd hebben voor dit alles? Zelfvoorzienend kost enorm veel tijd, alles bijhouden...

Apochewinta schreef:
Super! Ik blijf je ook volgen!
maar inderdaad: kost het niet heel veel tijd? Ik bedoel is het haalbaar naast een full-time job, een paardenkind, huishouden etc? :o

Ik wist dat deze vraag ging komen, is ook een goede vraag.
Mijn vader en vriend hebben bijden een fulltime baan. Ik heb tot augustus vorig jaar in de zorg gewerkt en toen mijn contract moest worden verlengt ben ik gestopt in overleg met mijn vriend en vader.
Mijn vader is een hoge pief bij een groot bedrijf en mijn vriend is een zzp'er met te veel werk.
Ze brengen samen per maand een bedrag met 4 nullen binnen. Toen ik nog werkte hadden we nergens tijd voor en was het huis een puinhoop omdat mijn vader en vriend een hekel aan het huishouden hebben. Nu run ik het huishouden, de moestuin en de dieren en hebben hun als ze thuis komen vrije tijd.

Maflinger_S schreef:
Wat goed! Moest wel lachen om de dwerggeiten Truus en Truus waarvan de derde inmiddels was overleden. Was dat ook een Truus? Wel makkelijk.

Teun het trekpaard moet gaan werken voor de kost. Is het jullie bedoeling om naast zelfvoorzienend ook zo eco-friendly mogelijk te zijn of zit dit al in de term zelfvoorzienend?

De derde heette ook Truus ja. De landgeiten hebben nog geen naam.
Teun moet aan het werk, omdat ik het gewoon machtig mooi vind om oude ambachten in stand te houden. Heeft dus niets met het milieu te maken.

LindyH schreef:
Leuk! Ik ga ook volgen!

Maar ook ik heb een vraag... Naast dat het heel veel tijd kost, kan het wel economisch rendabel worden? Want zelfvoorzienend ben je imo alleen als je er niet steeds geld bij hoeft te leggen.

Een trekpaard voor de ploeg is heel leuk natuurlijk, maar drukt wel zwaar op je begroting. Zo veel heb je ook niet te ploegen denk ik.

Zoals ik hierboven al schrijf hoeven we het voor het geld niet te doen. Het is puur omdat ik het leuk vind en omdat we op deze manier weten wat we eten.
En het ploegen is meer voor de hobby dan dat het nut heeft :)

Leuk al die reacties!~ :j

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 14:48

GamblersCup schreef:
Daarom staat er ook "deels" zelfvoorzienend.. ik denk niet dat het mogelijk is helemaal zelfvoorzienend te worden hier? En een paard kost geld, maar die willen "wij" toch niet wegdoen als ie z'n eigen voer niet oplevert en dat van jou, want dat is hobby :D Dat deel kan pas meedoen met helemaal zelfvoorzienend worden als je 5 ha bewerkte grond hebt, waar je ook het paardenvoer etc laat groeien. Ik ben heel benieuwd hoe ver je hiermee komt, het lijkt me enorm veel werk, maar ook enorm leuk!

Precies, dan zouden we ook onze eigen stroom op moeten wekken, eigen riool en grondwater en nooit meer shoppen, aangezien ik de kleding dan van schapenwol zou moeten maken.
Mij niet gezien! Haha

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:49

Geweldig idee! Wat heerlijk dat jullie dit zo kunnen doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:52

Mooi zeg!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:56

Wat gaaf, zoiets wil ik over een tijd ook (nou ja, ik denk iets minder uitgebreid) dus ik vind het leuk om te volgen :j
Een vriendin van me heeft ook varkens voor de slacht, die redden zich prima met een simpel hokje volgens mij. Maar dat zal idd allicht per ras verschillen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:57

Ik volg ook! Had net al jou andere topic gelezen en het lijkt mij machtig mooi!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:01

Ik zag dat 'deels' zelfvoorzienend meer in het feit dat volledig zelfvoorzienend sowieso onmogelijk is. Voor veel dingen zul je toch nog naar de winkel moeten.

Ik bedoel het ook meer als: TS begint aan deze 'sport'. Wat zijn de regels die ze voor zichzelf gesteld hebben? Wat is het streven? Ze schrijft dat ze het voor het geld niet hoeft te doen, maar het lijkt mij ook niet de bedoeling dat het klauwen met geld gaat kosten. Dan is er ook geen sport aan lijkt mij.

Mijn moeder teelt zogenaamd haar eigen tomaten, maar koopt daarvoor wel ieder jaar nieuwe tomatenplanten. Kijk, dat heeft dus niets met zelfvoorzienendheid te maken, alleen al omdat die planten meer kosten dan een heel seizoen tomaten uit de winkel.

Dus daarom vraag ik me af in hoeverre TS economisch rendabel wil zijn.
Je zou inderdaad kunnen zeggen: De kosten voor de paarden tellen we niet mee, want dat is hobby. Prima uiteraard, maar ik ben dus wel benieuwd wat verder de financiële regels zijn die ze voor zichzelf gesteld hebben.