Toen ik die avond in bed lag zag ik hem ineens van de ene hoek naar de andere hoek met een snelheid van rond de 100 km/u rennen. Scheiterd als ik ben, heb ik vliegensvlug mijn dekens gepakt en ben ik naar beneden gerend om vervolgens op de bank te crashen. De volgende dag erover gehad met mijn vader, en die had nog wel gif liggen zei hij. Dit gif hadden wij gebruikt toen er 2/3 jaar geleden ook een muis rondliep en het zou volgens hem niet over de houdbaarheidsdatum zijn, over een paar dagen zou ik muizen vrij zijn. Zo gezegd zo gedaan, schoteltje neergezet met het gif en een paar dagen gewacht.
Het vergif verdween van het schoteltje dus ik kon, dacht ik, weer heerlijk rustig in mijn bed slapen, nadat ik mijn kamer eerst drie keer had schoongemaakt.
En toen, die ene nacht, ik weet het nog zo goed het was 9 december. Het was inmiddels 11 uur s'avonds en half in slaap lag ik te wachten tot de slaap in zou treden. Totdat ik ineens iets voelde kriebelen op mijn hoofd.. Eventjes dacht ik dat het gewoon een kriebel was en er verder niks aan de hand was, tot het toch wel erg raar begon te voelen en ik recht op ging zitten. Eerst voelde ik iets van mijn hoofd afvallen en daarna iets over mijn dekbed naar mijn voeteneinde zag rennen, YUK. Snel weer naar benden gerend met mijn deken en opnieuw op de bank gescrasht, tot grote lol van mijn ouders.
Inmiddels was ik er helemaal klaar mee en heb ik er een val neergezet met pindakaas. Uitleg gekregen hoe het erin moet en hopla, neergezet. Het wachten kon beginnen beginnen dus ik heb zitten wachten. En wachten. En wachten. Na een goede week besloot ik toch maar eens de val te gaan bestuderen om te zien waarom er toch geen muis in zat. Dus ik haalde heel voorzichtig de val uit het hoekje en tot mijn grote schrik was de pindakaas weg, WHUT?
Oke oke, ik beken, dat was mijn fout. Ik had namelijk de val niet op spanning gezet.
Wat moet Fred hebben gelachen toen ie het zag. Maargoed, poging nummer twee! Inmiddels was het 17 december en stond de val er opnieuw met pindakaas, deze keer wel op spanning! De afgelopen dagen wel steeds even om het hoekje gekeken of ie inmiddels het loodje al had gelegd. Maar helaas, niks, nada, noppes. Vandaag de val er weer voorzichtig weggehaald en toen zag ik dat opnieuw de pindakaas eruit was.. Hoe?! De val stond op spanning, zelfs nog getest met een theelepeltje of er niet iets mis was gegaan maar nee hoor, de val deed nog steeds een salto wanneer er iets op het plaatje ging staan. En toch jongens, is de val schoon en leeft de muis nog steeds.
Ik ben er echt helemaal klaar mee inmiddels en wil gewoon weer in mijn eigen bed slapen, potverdorie.
Heeft iemand enige idee wat er mis kan gaan? Of andere manieren om Fred kwijt te raken? Het zal toch niet zo zijn dat wij juist een muis met een hoog IQ op visite hebben?
PS. De muis heb ik een naam gegeven in de hoop dat ik er iets minder bang voor zou zijn. Helaas, elke keer als ik hem zie rond rennen gil ik alsof ik word vermoord.
Jammer dat je er zo bang voor bent.. anders had je een huisdiertje gehad,
Een vriendin van me heeft een val waarin je ze levend kunt vangen, misschien helpt dat beter dan een ouderwetse muizenval? Geen idee hoe zo'n ding werkt. Moet wel zeggen dat haar ongewenste muizen knetterstoned waren dankzij hun blowende buurman, dus wellicht maakte dat het gemakkelijker om ze te vangen
kastje tegen zn koppie aangeschoven.. 
oet een dansje* Eindelijk weer slapen in mijn eigen bed!!