Huurhuis: Lekkage. Hoe lang heeft WB om te repareren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1985

Huurhuis: Lekkage. Hoe lang heeft WB om te repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 15:12

Goede middag :wave:

Wij hebben lekkage vanuit de douche. En inmiddels een prachtige vochtplek in de woonkamer waar het water doorheen drupt als iemand doucht.

6 week geleden melding gemaakt van de lekkage.
Dag later kwam een inspecteur.

Hij kijkt naar de plek en zegt: Dat komt vanuit de douche denk ik :)* zover waren wij ook al.
Wij naar boven.

Jaja, de hele vloer moet eruit mevrouw.

Maar zegt hij, deze douche stamt uit de jaren 70 en is in zijn geheel wel aan vervanging toe.
Nou graag.

Ik ga het in werking zetten en je hoort het binnenkort.

Heb er duidelijk bij verteld dat ik dit toch wel zo snel mogelijk opgelost wil hebben.
Mijn zus had ook lekkage en die heeft een week niet kunnen douchen omdat de muren/vloer moest drogen.

En daar voel ik vrij weinig voor in de winter. Als ik stijfbevroren thuis kom wil ik toch graag onder de warme douche.

Was geen probleem, binnen paar week geregeld.

-O- niet dus.

Na 4 week wachten maar weer eens gebeld. Ja mevrouw het is smoordruk allemaal kapotte huizen(door storm). Ik ga vanmiddag bellen met de inspecteur, bel ik u morgen terug.
Hele donderdag braaf telefoon in de buurt gehouden. Maar niks, dus vrijdag maar weer zelf gebeld.

Ja, mevrouw ik heb hem nog niet gesproken. Zodra ik meer weet bent u de eerste die het hoort.
Vorige week weer de hele week braaf gewacht. Maar niks :n
Dus vanmorgen maar weer gebeld.

Ja, mevrouw ik heb hem gesproken, hij is er mee bezig. Er is een offerte aangevraagd.
Het duurt allemaal wat langer want we zitten ook nog met de stormschade (bij ons liggen de dakpannen ook nog steeds niet op dak maar dat terzijde) enzenz.

Wat moet ik hier nou mee??? Moet ik maar braaf blijven wachten? Boos worden? Eisen stellen?

Heb wel gevonden dat grote problemen als lekkage binnen 6 week hersteld moeten worden als je nieuw in het huis komt.

Maar hoe zit het als je al 17 jaar in het huis woont??

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:28

Het lijkt me toch dat ze dat met voorrang moeten laten verhelpen.
Uiteraard zullen ze het op de langere baan schuiven als ze groot onderhoud hadden ingepland. Het lijkt me dat je toch binnen 2 werkdagen een net antwoord zou moeten krijgen en binnen een week iig een oplossing aangedragen krijgt.

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad, lekkage in de badkamer in een flat, zo erg dat het door de lamp van de benedenbuurman ging lekken.
De woningbouwvereniging was wel snel met een oplossing, binnen een week was de gesprongen leiding vervangen. Niet mooi ondergronds zoals de andere en de afwerking op zich was erg lelijk gedaan, maar het lek was dicht.
Alle andere kosten kwamen op mijn schouders neer, nieuw laminaat, herstelwerkzaamheden aan de muren en de schade die de onderbuurman had. Dat moest allemaal verhaald worden op de inboedelverzekering. Dat schijnt normaal te zijn, al had ik daar zelf andere ideeën over.

Om erger te voorkomen zou ik ze aanmanen tot spoed en desnoods een aangetekende brief er achteraan sturen met een uiterste datum dat het gerepareerd moet zijn en ze aansprakelijk stellen voor de bijkomende onkosten als ze niet opschieten.
6 weken is schandalig lang om iemand te laten barsten met een lekkage voor Nederlandse begrippen.

Edit: je zou nog kunnen dreigen met opschorten van je huur, wel het grootste deel betalen, maar een deel achterhouden wegens niet optimaal kunnen gebruik maken van de voorzieningen.

Ceriadwen

Re: Huurhuis: Lekkage. Hoe lang heeft WB om te repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:32

In iedergeval even een email sturen dat je het gemeld heb, dat je nu vervolgschade hebt en dat je de WB aansprakelijk stelt voor deze schade.

Dat wil niet zeggen dat ze het eerder gaan repareren, maar de schade aan je plafond is dan ook voor hun

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:41

Ohh nou, het heeft hier weken moeten drogen na een lekkage van de bovenburen. Ze zijn nu (1,5jaar later) eindelijk de schade bij ons aan het repareren. Eerst moest het bij de boven buurman gefixt worden dat heeft bijna een jaar geduurd (geen tijdgeen plaats en vooral geen zin!)... En toen dus nog drogen.. Kan zich dus enorm lang trekken.. Hopelijk gaat het bij jou sneller!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:45

Inderdaad mailen dat de vervolgschade voor de wb is en maak foto's! Normaal gesproken zouden ze met een lekkage veel sneller moeten handelen. Ik heb ook een lekkage van mijn douche gehad, het droop zo langs de muur in de huiskamer maar binnen een dag waren ze hier bezig en de schade heb ik via de verzekering laten lopen.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 16:25

klien schreef:
Het lijkt me toch dat ze dat met voorrang moeten laten verhelpen.
Uiteraard zullen ze het op de langere baan schuiven als ze groot onderhoud hadden ingepland. Het lijkt me dat je toch binnen 2 werkdagen een net antwoord zou moeten krijgen en binnen een week iig een oplossing aangedragen krijgt.

Toen ik 2 week geleden belde, toen had ze het er ook over dat ze aan het kijken waren of groot onderhoud op de planning stond voor ons.

In de 17 jaar dat mijn vader hier nou woont, is er nog nooit wat aan de douche gedaan.

En de man die hier was kon meteen zien dat de douche ergens in de jaren 70 is geplaatst (van die spuuglelijke bruin/gele tegels).

En als het nou een enorm grote douche was....maar hij is 3 bij 1,5 meter ofzo. Zit alleen een wasbak en douchekop in.

De mevrouw zei dat de vervolgschade door hun hersteld word.
Maar dat gaat betekenen dat ik de hele woonkamer moet gaan verven, want neem aan dat ze dat niet gaan doen.

Palief rookt al 17 jaar in huis...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:05

Ze wilden hier ook eerst alleen het stuk achter mijn bank doen _-:( heb ze zeer vriendelijk verzocht om de hele muur te sauzen, heb alleen gevraagd of hij dat bij zijn moeder ook zo zou doen en met veel gemopper heeft hij toch de hele muur gedaan. Je moet wel jemondje bij je hebben hoor anders zijn ze snel klaar.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:09

Waarom bel je niet even naar de huurcommissie?
Die instantie is opgericht voor dit soort zaken.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 18:54

Dispar_Vulgo schreef:
Waarom bel je niet even naar de huurcommissie?
Die instantie is opgericht voor dit soort zaken.

Bedankt voor de tip! Ga morgen eens met ze bellen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:40

Is het geen optie om even zelf met een kitspuit aan de slag te gaan als toch de hele vloer er straks uit moet?

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 15:16

cissy schreef:
Is het geen optie om even zelf met een kitspuit aan de slag te gaan als toch de hele vloer er straks uit moet?

Dat heeft geen zin, lekt in de afvoer. Kan je niet bij zonder dat de hele vloer eruit moet

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 16:45

Huurcommissie gebeld, maar had ik niet zoveel aan.

Daarop maar weer gebeld met de woningbouw, en ze vonden het zelf ook te lang duren.
Vandaag inspecteur langs geweest.

En we krijgen compleet nieuwe douche. Nadeel echter is dat we minimaal 2 week niet kunnen douchen. ;( dus niet douchen als ik stijfbevroren thuis kom |(
Streven is om het voor de kerst klaar te hebben.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:29

Lief aan vrienden/ouders vragen of je daar mag douchen?

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 21:31

cissy schreef:
Lief aan vrienden/ouders vragen of je daar mag douchen?

Woon bij mijn vader in (mantelzorg) dus die zit met zelfde probleem :')

Overige familie woont allemaal in stad, net als vriendinnen |(

Word dus afkicken van het dagelijks douchen

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:17

Vragen of je bij de buren mag douchen? Dan kan je waarschijnlijk niet elke dag, maar blijf je toch schoon ;)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 10:53

Ongelooflijk, snap nou ook waarom het allemaal zo lang moet duren.....

Voor elk onderdeeltje komt een nieuw persoon.

Inmiddels zijn er al 5 verschillende mensen over de vloer geweest(vanaf woensdag).

Meneer van vandaag moest even een plafondplaatje vervangen.

1,5 uur mee bezig geweest en is net weg. Verder komt er niemand meer te werken vandaag.
Die van vrijdag is ook maar tot 12 uur aan het werk geweest.

Schiet niet op zo...

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:58

Wat vervelend dat het zo lang duurt zeg. Echt niet normaal. Weet niet wt de regels zijn. Ik huur ook. 2x lekkage gehad en allebei binnen een week verholpen. Ben kei tevreden met de snelle service hier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:03

Wil jij AUB zo vriendelijk zijn om AL JE ZEGENINGEN TE GAAN TELLEN. Vanwege alle bezuinigingen worden bij de meeste verhuurders alleen nog maar bij grote uitzondering (dus lekkage) gerepareerd.
Vervanging wordt alleen nog maar gedaan als er iets echt stuk is. Om even een voorbeeld te geven
Mijn badkamer (een kaal hok van 2 bij 2,5 heeft alleen maar een oude wastafel en een sproeikop aan de muur) is 27 jaar oud en die wordt niet vervangen. Succes.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 11:12

Morganlefay schreef:
Wil jij AUB zo vriendelijk zijn om AL JE ZEGENINGEN TE GAAN TELLEN. Vanwege alle bezuinigingen worden bij de meeste verhuurders alleen nog maar bij grote uitzondering (dus lekkage) gerepareerd.
Vervanging wordt alleen nog maar gedaan als er iets echt stuk is. Om even een voorbeeld te geven
Mijn badkamer (een kaal hok van 2 bij 2,5 heeft alleen maar een oude wastafel en een sproeikop aan de muur) is 27 jaar oud en die wordt niet vervangen. Succes.

En waarom moet ik mijn zegeningen gaan tellen??????

Omdat ik 8 week hebben moeten wachten terwijl het water bij ons in de woonkamer loopt??

Onze badkamer stamt uit de jaren 70(was nog de originele douche).

Nog iets kleiner. 2,5 bij 1,5 meter.

Hele vloer MOET eruit.
En de tegels donderde zelf al van de muur.

Kan 2,5 week niet douchen..

Zou niet weten welke zegeningen ik heb.....

En het is flauwekul. Woningbouw MOET repareren als het kapot is, heeft geen ruk met bezuinigingen te maken.
Daar betaal je huur voor.

Tenzij het dingen zijn die jezelf kan oplossen, deze dingen zijn allemaal bij de wet vastgelegd, en woningbouw mag dingen niet weigeren als het voor hun is.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... huurwoning

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:07

Hier zijn ze uiteindelijk 3 weken bezig geweest en zijn ze voor 1 kamer 3x terug gekomen.. Hier ook steeds halve dagen en voor elk ding een ander persoon..
Verven hebben ze hier wel gedaan! Ook nieuwe plafonds geplaats. Foto's maken en opsturen, en hoe meer plekken er komen, blijf foto's maken! We hadden bv ook een houten tafel recht onder de lekkage staan, als het goed is wordt zelfs die vervangen maar wel door een andere (inboedel) verzekering.

Kitty1985 schreef:
Ongelooflijk, snap nou ook waarom het allemaal zo lang moet duren.....

Voor elk onderdeeltje komt een nieuw persoon.

Inmiddels zijn er al 5 verschillende mensen over de vloer geweest(vanaf woensdag).

Meneer van vandaag moest even een plafondplaatje vervangen.

1,5 uur mee bezig geweest en is net weg. Verder komt er niemand meer te werken vandaag.
Die van vrijdag is ook maar tot 12 uur aan het werk geweest.

Schiet niet op zo...

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 12:21

Heb je de complete 3 week niet kunnen douchen??

Was me nou in de keuken met een teiltje, lekker primitief :')

Merk het heel erg aan mijn lijf dat ik niet meer dagelijks douch. Alles zit muurvast.

Verven van plafond en muren mag ik zelf doen |(
Ze werken alleen de plek weg, en dat wordt spierwit.
En dan in een woonkamer waar al 19 jaar gerookt word..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:25

Nee was gee douche lekkage maar van de bovenburen.. Die hadden de kozijnen jarenlang niet vast gekit maar met houtjes vast geklemt. En het water liep dus via de kozijnen door het beton bij ons uit het plafond. Heeft 18 maanden geduurd voordat de kozijnen waren vastgezet en toen moest de boel nog drogen. Nu dus eindelijk gerepareerd en op gefrist.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:29

Morganlefay schreef:

Misschien moet jij eens met je verhuurder gaan praten over aanpassingen aan je woning, in plaats van anderen op te dragen blij te moeten zijn met een rotsituatie omdat je je eigen situatie kennelijk nog beroerder vindt.

Bij mijn verhuurder wordt alles netjes geregeld. Toen wij er vorig jaar inkwamen is er een gloednieuwe keuken en badkamer geplaatst, terwijl de anderen nog wel functioneerden(dat het er niet uit zag en plafond van badkamer beschimmeld was is wat anders.. ze hadden het ook op kunnen knappen/ plafond verven zodat schimmel niet meer zichtbaar was(absoluut niet netjes, maar zal vast regelmatig gebeuren)). Dat wat er nu in zit is ook niet het goedkoopste van het goedkoopste, dus ook daar geen geval van bezuinigen/ vervangen omdat het moet en dan dus lage kwaliteit/prijs vervanger aanbieden. Kranen liepen gewoon en voor zover ik weet was er ook geen sprake van lekkage (verder ook niet naar gekeken omdat we voor bezichtiging wisten dat dat vervangen zou worden)

Vervanging wordt ook gewoon gedaan als dat niet strikt noodzakelijk is, zo is hier laatst netjes het slot van een van de badkamerdeuren vervangen.

Als jou badkamer echt zo slecht is dan moet je daar eens contact over opnemen met je woningbouwvereniging over dat de badkamer niet meer voldoet aan de eisen van deze tijd, en dat je hem graag aangepast/ vernieuwd ziet.

TS, is het nu allemaal wel opgelost dan? zo niet hoop ik voor je dat dat niet lang meer duurt ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:29

Wat ik doe bij problemen met de WB, juridisch loket bellen. Ik vind mijn WB vreselijk, ik moet eerdere keer druk opvoeren als ik iets gerepareerd wil hebben terwijl ik daarvoor verzekerd ben bij hen. Eikels.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 12:42

Douche ziet er inmiddels zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Douchen kan ik voorlopig nog wel vergeten |(

Ze zijn afgelopen woensdag begonnen...dus nog zo'n 2 week te gaan.

Vroeg me al af waarom het zo lang moest duren, maar met die halve dagen snap ik het wel (en ben ik nog minder gelukkig)

Heb contact gehad met juridisch loket, maar die raadde alleen aan om brief te schrijven.

chocobroodje schreef:
Nee was gee douche lekkage maar van de bovenburen.. Die hadden de kozijnen jarenlang niet vast gekit maar met houtjes vast geklemt. En het water liep dus via de kozijnen door het beton bij ons uit het plafond. Heeft 18 maanden geduurd voordat de kozijnen waren vastgezet en toen moest de boel nog drogen. Nu dus eindelijk gerepareerd en op gefrist.

Zo! dat heeft ook lang genoeg geduurd!