Vochtvreters in de auto?? Ruiten beslaan extreem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Vochtvreters in de auto?? Ruiten beslaan extreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 00:50

Ik heb een oude auto, een Renaultje 5 uit 1990. Een top auto, maar helaas zonder technische snufjes als airco etc. Met dit natte weer beslaan de ruiten ontzettend. De achterruit heeft natuurlijk wel verwarming, en de voorruit kan ik grotendeels wel bij met een zeempje, net zoals de ruit aan de bestuurders kant. Maar de overige ruiten... Dit zijn gewoon wit en ik kan er echt niet doorheen kijken. Zeker als ik de hond (nat van de regen) in de auto heb is het een drama.

Ik vind dat gevaarlijk en niet prettig rijden. Ik kan niet over mijn schouder kijken om te zien of daar iemand is. Ja, ik kan wel kijken, maar ik zie niets.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Een collega vertelde mij dat vochtvreters zouden kunnen helpen, maar ik heb geen idee waar ik die dingen kan kopen. Kunnen jullie mij daarbij helpen?

amyz

Re: Vochtvreters in de auto?? Ruiten beslaan extreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:54

Raam op een kier open en kachel flink stoken.... Dat was mijn oplossing altijd met mn ouwe Mazdaatje...
Vooral raam open als het regent helpt in mijn ervaring goed :)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:55

Je weet dat je in overtreding bent als je met beslagen ramen rijdt??

Politie kan je genadeloos op de bon slingeren.

Citaat:
Artikel 5.2.42

1. De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen:

a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,

b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

2. Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit:

a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,

b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

3. Onze Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.

Artikel 5.2.44

Personenauto's met een voorruit, die na 30 september 1971 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende installatie ter ontdooiing en ontwaseming van de voorruit
.

boetes in 2005:
Citaat:
Onvoldoende zicht

Voorruit € 75,-
Achterruit (tenzij rechterbuitenspiegel aanwezig) € 50,-
Voor-en achterruit € 100,-
Voor- en zij- en achterruit € 135,-
Zijruit € 75,-

Het klopt dat er op alle ruiten geen voorwerpen mogen zitten wat het zicht belemmerd.

Ik kan ook niet zo snel er een regelgeving bij vinden

Hier wat tips voor beslagen ruiten:
http://www.tuning-gids.nl/beslagen_ruiten_auto.htm

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:57

Ik lees nergens dat je niet met beslagen ramen mag rijden? Wel dat je een installatie ter ontwaseming moet hebben (verwarming, kacheltje, etc) en dat er geen beschadigingen/verkleuringen op mogen zitten.

Edit; ik weet sowieso wel dat het voor sneeuw/ijs geldt...
Ben sowieso blij, heb geen zijramen, scheelt weer :')

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 01:01

amyz schreef:
Ik lees nergens dat je niet met beslagen ramen mag rijden? Wel dat je een installatie ter ontwaseming moet hebben (verwarming, kacheltje, etc) en dat er geen beschadigingen/verkleuringen op mogen zitten.

Edit; ik weet sowieso wel dat het voor sneeuw/ijs geldt...
Ben sowieso blij, heb geen zijramen, scheelt weer :')

Dat valt onder verkleuring

Beslagen voorruit kost hedendaags 227 euries.

Voor zijruiten kan ik even niet vinden, en ga nu op bed

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 01:04

Maar met een beslagen voorruit rijd ik ook inderdaad niet zo fijn, zeker niet gezien het gebrek aan zijruiten :+ Dus daar gaat altijd de blower op voordat ik wegrijd... :P

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 01:06

Mijn vriend had in zijn oude clio een zakje liggen met pitten die ook vocht op namen, werkte super goed! Hij had het alleen gekregen en weet nu niet meer wat er precies in zat.. Maar wss werkt een vochtvreter idd ook

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 01:10

Ik heb ook een tijd een vochtvreter in m,n oude auto gehad, m,n moeder en m,n zus hebben er ook 1, mijn moeder heeft er 1 die je weer op de verwarming kan laten drogen en daarna weer kan hergebruiken. Weet zo even niet wat voor merk oid, kan het morgen wel even navragen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 01:11

Ja hoor vochtvreter werkt prima, net als een anticondensspray, die haalde ik bij de Hema. Vochtvreter haal je bij de Action, Blokker, bouwmarkt soms ook wel bij t Kruidvat... Succes!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 01:12

Vochtvreter koop je voor 2 euro bij de action met 1 navulling. Wel legen als hij bijna vol is anders gaat het water over het randje en heeft het nog geen nut.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 01:17

Je kunt ook een goede badkamerreiniger gebruiken om je ruiten schoon te maken. Die maken een waterafstotende film bedoeld tegen kalk maar werkt natuurlijk ook prima tegen condens.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 01:20

Bedankt voor de tips! Ik wist niet eens dat ik er een bekeuring voor kon krijgen! Ik vond het sowieso niet veilig, dus ik wilde er sowieso wat aan doen.
De kachel heb ik altijd wel aan, alleen duurt het gewoon even voordat de motor warm is. En dan duurt het nog eindeloos voordat de ruiten achter schoon zijn. Sterker nog, dat is me nog nooit gelukt tijdens het natte weer. Misschien als ik een heel eind moet rijden, maar ik rijd vooral korte stukjes, dus tegen de tijd dat de motor eht lekker op temperatuur is en de verwarming het goed doet ben ik al op mijn bestemming.
Ik ga morgen eens langs bij bovenstaande winkels, kijken wat ze hebben liggen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:45

Bij de Hema heb je volgens mij een klein flesje, anti condens. Werkt echt, vooral de oudere auto's hebben deze kwaal vaak.
Eens in de maand even op de binnenkant ruit doen, scheelde bij mijn oude auto echt.

Nu heb ik het probleem niet meer :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:51

heb je geen koelvloeistof probleem? Ik had een lek in de radiator van het koelvloeistof en de condens liep langs m'n ramen. Blower trok het niet en met een zeem bleef je vegen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 08:27

Ik heb de auto sinds juni. en hij is een paar weken geleden nog nagekeken ivm vloeistofniveaus etc, en alles was gewoon nog goed, dus ik denk niet dat dat het kan zijn.
Het is wel zod at de auto van zichzelf al vochtig is. Er zit een klein kiertje aan de onderkant van de kofferbak bijvoorbeeld. Daar gebeurd niets mee, maar wel als je de kofferbak niet helemaal goed dicht hebt, dan wordt het matje in de kofferbak zeiknat.
Maar ik ga vandaag eens kijken voor die vochtvreter achtige oplossingen, kijken of dat een beetje helpt.

En dat anti condens spray je er dus preventief op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:35

Geen ervaring met de anticondensspray maar ik smeer de binnenkant van de ramen in met een heel klein beetje afwasmiddel. De eerst dag lijkt het wat streperig maar in verloop van tijd neemt het beslaan echt drastisch af. Vochtvreter ligt hier ook in de auto, wordt wel allemaal minder op die manier.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:38

Als vochtvreters heb ik een paar maanden lang rondgereden met verschillende pantykousjes met kattenbakvulling erin := Deze lagen los door de auto (kofferbak, achter de stoelen, en 1 bij de bijrijdersstoel). Bleek echter niet te helpen... Ik had daadwerkelijk drúppels aan mijn raam hangen..

Er bleek een scheur in een stukje plastic te zitten bij mijn interieurfilter, en er liep dus gewoonweg water door de ruimte waarlangs lucht naar binnen geblazen moest. Dus ik blies water naar binnen :'). Kostte een randje kit en nu stook ik binnen 30 seconden compleet dichtgekoekte ramen schoon..

Moraal, misschien is er iets aan de hand waardoor je zo'n vochtprobleem blijft houden!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:41

En je hebt wel het schuifje van je luchtcirculatie de goede kant op staan? Dus lucht van buiten naar binnen in plaats van alleen binnen? :D

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 08:49

Dat laatste daar dacht ik ook aan, maar ik heb dat schuifje nog nergens gezien, en heb sterk mijn twijfels of ik die mogelijkheid wel heb. Er komt sowieso wel lucht van buiten naar binnen, gezien het feit dat ik alles ruik wat er buiten is, en op de snelweg blaast het harder dan in de stad (het waait gewoon altijd door, of ik de schuifjes nou open of dicht heb, het gaat alleen nog harder als ik ze open heb.

Er moet sowieso even naar gekeken worden, omdat hij ook een gek geluid geeft wanner ik de verwarming op 'warm' heb en die schuif open draai zodat ie harder blaast. Maar de voorruit maakt hij altijd snel schoon, het gaat meer om de ramen achteraan.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:52

Ik heb ook geen mogelijkheid om ''binnen de auto luchtcirculatie'' in te stellen. Heb een VW polo uit '90 :) Kan goed zijn dat je die niet hebt :)

Uit de tekst die is geplaatst zie ik overigens niet dat je een bekeuring kunt krijgen voor beslagen passagiersruiten? (Daar kijk je toch ook niet door tijdens 't rijden? :o )

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 09:15

Bedoel je de ruiten achter?
Op zich kan je zonder, maar ik gebruik ze wel. Tuurlijk heb ik wel spiegels, maar ik kijk altijd over mijn rechterschouder als ik rechts af ga op een rotonde. Het feit dat ik dat niet kan vind ik niet prettig. En de voorruit veeg ik wel schoon met een zeem, maar dat vind ik ook niet echt veilig. Dan let je toch minder goed op de weg, en bovendien kan ik er aan de rechterkant niet goed bij, dus heb ik daar ook een dode hoek.

Daar komt dan nog bij dat ik sowieso minder vocht in de auto wil omdat ik echt bang ben dat de bekleding gaat schimmelen ofzo :P .

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:20

oke het zijn dus niet alleen de achterruiten die dichttrekken. Ik vroeg ernaar omdat die 2 achter-zijruiten bij mij ook het minst goed schoon gaan. Maar ik gebruik ze dan ook echt niet. Dode hoek kijk ik door mijn eigen ruit, de rest kan ik in mijn spiegel zien namelijk. Heb een tijdje met een bus gereden die getint was in passagiersgedeelte, daar kon je in het donker zeker niet door de zijruiten kijken, dus afgeleerd :)

Kun je de spleet in de kofferbak niet laten dichten? Dus zoveel mogelijk beperken dat er water binnenkomt ;)
En opletten met wat je in de auto mikt.. Natte dekjes/jassen/dekens zijn een ticket tot dichtslaan :)

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:27

Ik heb ooit de tip gekregen dat je glansspoelmiddel (voor de vaatwasser) aan moet brengen of rain x :)

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:28

Zelfde probleem hier met een Honda op leeftijd, haha. Bij ons komt het omdat er ergens vocht binnen komt. Blijkt dus onderin de kofferbak te zetten. Ik heb nu dus een vochtvreter in de kofferbak, bevalt prima! Wel op tijd legen en goed vast zetten. Op de bodem van de kofferbak hebben we luiers, haha. Ja klinkt onnozel, maar het werkt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:59

panty vol met kattengrit in de auto leggen , van die kleikorrels.