Bokkers die geen vingerafdruk in hun paspoort willen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Bokkers die geen vingerafdruk in hun paspoort willen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 10:56

Ik kon er geen ander topic over vinden, excuus als dit wel het geval is :)

Het is zover, mijn paspoort is verlopen. Ik krijg gewoon de kriebels bij het feit dat ik dan mijn vingerafdrukken moet afgeven en wil dit dus eigenlijk niet :+ .

Ik heb nooit iets crimineels gedaan, dus ik ben niet bang dat er ineens een ME team klaar staat als ik in het systeem zit... Ik wil gewoon niet dat een instantie die niet eens in staat is Digi D te beveiligen mijn vingerafdrukken heeft :)

Ben ik de enige paranoide bokker :') ?

Zo nee, hoe lossen jullie dit op? Ik heb in NL een rijbewijs, maar voor reizen of belangrijke zaken heb ik er toch een nodig :+

BenaLaars

Re: Bokkers die geen vingerafdruk in hun paspoort willen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:58

ik heb het met mega grote tegenzin moeten doen afgelopen jaar, vanaf volgend jaar hoeft het niet meer voor id kaarten geloof ik.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:58

NM --> HTT

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:01

Heel herkenbaar ja, ik heb een paar maanden geleden m'n paspoort verlengd en toen kwamen dezelfde gedachten in me op. Maar toen dacht ik terug aan die tig keer dat ik m'n vingerafdrukken bij binnenkomst in de VS moest afgeven, dus met een beetje pech zijn ze dus al 3x de wereld rond geweest..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:02

Helaas ontkom je er niet aan, ik wilde ook weigeren maar kreeg ik geen nieuw ID of rijbewijs, en dat kan je weer flink geld gaan kosten
ik heb het dus met tegenzin gedaan.
Als je dat niet had kwam je meen ik de VS ook niet in zeiden ze, nu ben ik dat niet van plan, om zover te gaan reizen, maar dat was meen ik te herinneren dat hun excuus was

Mijn man had geluk, zijn vingertoppen waren te erg beschadigd door zijn werk dat ze zeiden, dan doen we dat volgende keer wel

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:06

Ik vind het juist goed dat ze vingerafdrukken nemen, het liefst ook nog dna van iedereen.
Als er dan eens een misdrijf gepleegd word hoeven ze maar in de computer te duiken en hoppa ze weten wie het is geweest.
Ik zou ook niet weten waarom je zou weigeren als je niets te verbergen hebt.....

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:07

Mijn werd verteld dat na het ophalen van je nieuwe paspoort/ID ze hem vernietigde maar dat zal dan wel niet kloppen...

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:08

Ja ze vertelde mij ook dat de vingerafdruk niet opgeslagen werd, jammer eigenlijk....

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:10

Beau_Myrthe schreef:
Mijn werd verteld dat na het ophalen van je nieuwe paspoort/ID ze hem vernietigde maar dat zal dan wel niet kloppen...

:j klopt helemaal!

De vingerafdrukken komen puur en alleen op je document te staan zodat bij twijfel gecontroleerd kan worden of jij de persoon bent die bij dat document hoort. Dit heeft te maken met look-o-likes, mensen die zich uitgeven als iemand anders met gestolen documenten.
Laatst bijgewerkt door zwanepol op 16-09-13 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:10

justdiesel schreef:
Ik vind het juist goed dat ze vingerafdrukken nemen, het liefst ook nog dna van iedereen.
Als er dan eens een misdrijf gepleegd word hoeven ze maar in de computer te duiken en hoppa ze weten wie het is geweest.
Ik zou ook niet weten waarom je zou weigeren als je niets te verbergen hebt.....

Ik heb hetzelfde gevoel daar over.

Hadden er laatst een discussie over met vrienden en toen gaf ik ook bovenstaande aan.
Waarom zou je het niet afgeven? Ik zie het 'probleem' niet.

TS, wat is de reden dan? Lees iets over beveiligd en zo maar zou het criminelen in de hand werken of zo?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 11:10

Ik weet dat ik dan inderdaad de VS niet in kom, jammer maar helaas dan, ik ben nog jong dus als in de toekomst blijkt dat het veilig is kan ik altijd nog mijn mening herzien en wel naar de VS.
Ik lees overal dat het 'binnenkort' voor een ID niet meer hoeft, maar als ik het goed begrijp willen ze dan dat dit geen identificatiemiddel meer is? Tja...

Omdat JustDiesel, ik geschiedenis gestudeerd heb, weet dat er maffe wereldleiders zijn en zullen komen en ik dus altijd bang ben zoiets in verkeerde handen valt ;) . In Nederland zijn tijdens Hitler zijn bezetting meer Joden gevonden dan in welk ander land omdat wij zo'n ' goed administratiesysteem' hadden....

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:14

Ik vroeg niet naar je reden hoor Ruitje, dat was MarliesV.
Dat er maffe wereldleiders zijn wist ik ook wel, maar ik denk dat als ze perse aan zoiets willen komen ze het toch wel lukt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:21

justdiesel schreef:

Jij hoeft ook niks te verbergen hebben, maar die crimineel die verschrikkelijke dingen doet wel, en hoe beter hij de identiteit van iemand kan stelen, hoe beter. Zeker in het geval van vingerafdrukken etc. Je moet er toch niet aan denken dat ze jouw vingerafdrukken ergens achter kunnen laten en jij opgepakt wordt voor bijv. moord of whatever.

Ze kunnen tegenwoordig meer dan dat wij denken en weten.

Ik heb ook gewoon vingerafdrukken op mijn paspoort.

Zo zei ik ook ooit: ik zou willen dat mensen ook gewoon een chip kregen als baby zijnde.
Stel je toch eens voor dat je ontvoert zou worden (iets teveel "taken" en "the call" gezien), of verdwaald, dan zou een chip die te traceren is toch makkelijk zijn.

Maar aan de andere kant, wat nou als je gestalkt wordt, of gezocht wordt door een criminele bende. Dan kun je je ook nooit meer verstoppen!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:22

justdiesel schreef:

Omdat privacy om meer gaat dan 'niets te verbergen hebben.' Er kan bijvoorbeeld enorm misbruik gemaakt worden van dergelijke gegevens. Door criminelen, door dubieuze politieke organisaties, door verzekeraars. Bovendien kunnen dergelijke lichaamsidentificaties voor veel meer doeleinden gebruikt gaan worden dan misdaadbestrijding. Wat als ze besluiten dat je straks een vingerafdruk nodig hebt om met het OV te reizen? Om te kunnen betalen in de supermarkt? Dat je je per vingerafdruk op school moet melden? Wat als je bijna overal een vingerafdruk voor nodig gaat hebben?

Is het dan nog zo wenselijk dat ze al die gegevens hebben? Dat ze álles wat jij doet kunnen controleren, ook zaken waarvan jij vindt dat zij er geen zeggenschap over hebben? En 'dat gebeurt heus niet' - nou, betalingen per vingerafdruk wordt druk over gekletst en er zijn al scholen waar leerlingen zich op die manier moeten identificeren. Geen goede ontwikkelingen, wat mij betreft.

justdiesel schreef:
Dat er maffe wereldleiders zijn wist ik ook wel, maar ik denk dat als ze perse aan zoiets willen komen ze het toch wel lukt.

Natuurlijk niet. Niet als dat nergens systematisch geregistreerd wordt, hoor. Van individuele personen kunnen ze er best aankomen maar niet van een heel land.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:29

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:35

Ik moet me op mijn vakantiewerk melden met vingerafdruk. Om eerlijk te zijn heb ik er nooit bij stilgestaan. Maar wat zouden ze specifiek met een vingerafdruk kunnen doen? Waarom is die vingerafdruk net de druppel die de emmer doet overlopen naast alle andere privacy-gegevens die waarschijnlijk toch al wel ergens opgeslagen zitten?

Hitler kon het ook zonder vingerafdrukken-gegevens, dus dat argument snap ik niet.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:37

ruitje schreef:
Omdat JustDiesel, ik geschiedenis gestudeerd heb, weet dat er maffe wereldleiders zijn en zullen komen en ik dus altijd bang ben zoiets in verkeerde handen valt ;) . In Nederland zijn tijdens Hitler zijn bezetting meer Joden gevonden dan in welk ander land omdat wij zo'n ' goed administratiesysteem' hadden....

En om diezelfde reden is Indonesië het grootste moslimland ter wereld, omdat Nederland zo'n beetje iedereen daar als moslim heeft geregistreerd, ook als ze dat niet waren. Maar ze waren geen christen, dus... :D

Ik ken de geschiedenis wat betreft de gevaren van registratie, maar ik neem het toch voor lief. Ik ben niet bang dat het snel fout zal gaan. Bovendien ben ik wie ik ben, dat ga ik niet verbergen, en ik zal de mogelijke consequenties daarvan dragen. Voor hetzelfde geld gaan ze me uitroeien om mijn bruine ogen. Dan kan ik wel uit voorzorg altijd een zonnebril dragen en geen foto in mijn paspoort willen.

Laatst (paar weken geleden) was wel op het nieuws dat ze het weigeraars makkelijker willen maken. Ik weet alleen niet precies meer hoe en wat.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:44

Het gaat er meer om dat er zoveel gegevens van ons worden opgeslagen, nu zelfs al vingerafdrukken. Waar houdt het op? Hoeveel waarde heeft onze privacy nog, als we al onze gegevens gaan afstaan zonder enig protest? Onder het argument 'preventie' geven we onze privacy weg? Een recht wat altijd zeer zwaarwegend is geweest.
De beveiliging van gegevens is daarnaast nog steeds om te huilen. Hoe kan je dan in godsnaam garanderen dat er voorzichtig met dit soort zwaarwegende (persoons)gegevens wordt omgegaan. De vraag is nog steeds niet of dit soort gegevens gekraakt gaan worden, maar wanneer.

De gevolgen als het misgaat met persoongegevens (en/of vingerafdrukken) kunnen enorm zijn. We weten niet eens wat er allemaal mis kan gaan. Dan ben je in mijn eigen toch wel erg dom bezig om zomaar je gegevens weg te geven. Er gaat nu al zoveel mis (verkeerde mensen opgepakt, levens verwoest) en we weten nog niet hoeveel erger het kan. Maar zolang we er geen last van hebben, klagen de Nederlanders niet? Tot het wel echt misgaat... Wordt wakker, realiseer je hoe belangrijk privacy is!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 12:23

LindyH schreef:
Ik ken de geschiedenis wat betreft de gevaren van registratie, maar ik neem het toch voor lief. Ik ben niet bang dat het snel fout zal gaan. Bovendien ben ik wie ik ben, dat ga ik niet verbergen, en ik zal de mogelijke consequenties daarvan dragen. Voor hetzelfde geld gaan ze me uitroeien om mijn bruine ogen. Dan kan ik wel uit voorzorg altijd een zonnebril dragen en geen foto in mijn paspoort willen.

Laatst (paar weken geleden) was wel op het nieuws dat ze het weigeraars makkelijker willen maken. Ik weet alleen niet precies meer hoe en wat.

Dat is het dus, er is geen keuze. Prima dat jij het ' voor lief' wil nemen, ik wil dat dus niet maar ik moet ;) . Je bent wie je bent en zal de ' consequenties' daarvan dragen? Is het vervolgen van bepaalde bevolkingsgroepen/ideologieen/geloofsovertuigingen/politieke stromingen een ' consequentie' die je dan maar moet dragen?

Er was inderdaad op het nieuws dat de ombudsman vond dat daar wat aan moest gebeuren, als antwoord heeft hij een brief terug van Plasterk dat dat ' M nie goat worden nie' :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 12:24

2005 schreef:
Niet direct over vingerafdrukken, maar wel een goede documentaire: http://panopticondefilm.nl/.

Ontzettend boeiend! En eng.....

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:35

Ik vind het wel goed, en als je niks verkeerd doet heb je niks te vrezen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:40

Ik was al tegen het overal ophangen van camera's (ik doel dan op winkelstraten en pleinen etc., niet op beveiligingscamera's in winkels) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:40

Moest afgelopen december er ook aan geloven. Bij mij is de 2WO eringehamerd. Dus heb wel wat problemen met overheid in het algemeen en vingerafdrukken in het bijzonder. Kan helaas niet zonder ID.
Je komt dan iets te veel practische problemen tegen.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:44

Urielle schreef:
Ik was al tegen het overal ophangen van camera's (ik doel dan op winkelstraten en pleinen etc., niet op beveiligingscamera's in winkels) :+

En zelfs dit heeft ook voordelen, denk maar eens aan de zg kopschoppers, dankzij de camera,s hebben ze die kunnen oppakken.

Ik denk dat het zelfs preventief werkt, criminelen denken wel twee keer na, om iets te doen, als justitie hun vingerafdrukken al hebben, of als er bewakingscamera's hangen.

Voor mij voelt het wel veiliger.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:47

Het heeft ook voordelen, dat begrijp ik wel, maar ik vind de incidenten die plaats vinden op het vlak van geweld en terrorisme geen rechtvaardiging voor de privacy schending van miljoenen onschuldige burgers.
(he, de spellingcorrectie zegt 'privacy schending' en ik dacht dat het 'privacyschending' was?)