justdiesel schreef:Ik vind het juist goed dat ze vingerafdrukken nemen, het liefst ook nog dna van iedereen.
Als er dan eens een misdrijf gepleegd word hoeven ze maar in de computer te duiken en hoppa ze weten wie het is geweest.
Ik zou ook niet weten waarom je zou weigeren als je niets te verbergen hebt.....
Omdat privacy om meer gaat dan 'niets te verbergen hebben.' Er kan bijvoorbeeld enorm misbruik gemaakt worden van dergelijke gegevens. Door criminelen, door dubieuze politieke organisaties, door verzekeraars. Bovendien kunnen dergelijke lichaamsidentificaties voor veel meer doeleinden gebruikt gaan worden dan misdaadbestrijding. Wat als ze besluiten dat je straks een vingerafdruk nodig hebt om met het OV te reizen? Om te kunnen betalen in de supermarkt? Dat je je per vingerafdruk op school moet melden? Wat als je bijna overal een vingerafdruk voor nodig gaat hebben?
Is het dan nog zo wenselijk dat ze al die gegevens hebben? Dat ze álles wat jij doet kunnen controleren, ook zaken waarvan jij vindt dat zij er geen zeggenschap over hebben? En 'dat gebeurt heus niet' - nou, betalingen per vingerafdruk wordt druk over gekletst en er zijn al scholen waar leerlingen zich op die manier moeten identificeren. Geen goede ontwikkelingen, wat mij betreft.
justdiesel schreef:Dat er maffe wereldleiders zijn wist ik ook wel, maar ik denk dat als ze perse aan zoiets willen komen ze het toch wel lukt.
Natuurlijk niet. Niet als dat nergens systematisch geregistreerd wordt, hoor. Van individuele personen kunnen ze er best aankomen maar niet van een heel land.