laptop kopen... Maar welke en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

laptop kopen... Maar welke en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 12:08

Okee, mijn oude laptop heeft het na 7 jaar echt wel bekeken. Geluidskaart overleden, 3 usb ingangen stuk en een stoomaansluiting die niet zo meer werkt.

Het is echt tijd voor een nieuwe. Maar ik heb geen idee wat ik zou moeten kopen en ik kom er ook gewoon niet uit. De gene hier in huis die verstand heeft van computers, het nogal druk. Dus ik kreeg als tip mee: Je moet niet minder kopen dan je nu hebt. Dus hou een duel core en tenminste 2.00ghz met 4gb ram.

Laat ik nou niet eens weten wat het betekend, laat staan hoe ik er een computer uit kan kiezen.

Wat ik wel weet is dat ik regelmatig 2 of 3 programma's naast elkaar gebruik. Vaak korte filmpjes bewerk en heel veel tekst verwerk (en filmpjes daar in verwerk). Ik heb geen mega capitaal ter beschikking. Rond de 450 houd het echt wel op.
Maar waar moet ik nou naar kijken? En wat zijn echte doe-niet-'s?

Per pb kreeg ik meteen deze tip: http://www.sicomputers.nl/mobiliteit/la ... ranty.html

Is dat wat en hoe zie ik dat dan?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:05

Veulen84 schreef:
Okee, mijn oude laptop heeft het na 7 jaar echt wel bekeken. Geluidskaart overleden, 3 usb ingangen stuk en een stoomaansluiting die niet zo meer werkt.

:') OMG... Is je PC écht ZO OUD???? (stom toetttsenbord...)

Ik zou voor Toshiba gaan... gaat superlang mee!

Veulen84

Re: laptop kopen... Maar welke en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 17:49

Ja, zo oud. Elke dag doe ik er nog kolen in stoken. Jullie niet dan?

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:55

hahahaha!
ik lees mee, wil misschien ook aan een andere laptop maar heb er de ballen verstand van :D

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:55

Ik heb een HP, iets met een i5 core wat helemaal geweldig moet zijn. Mij is verteld dat je met i5 gewoon digitaal kan tekenen of zware spellen kan spelen. i3 is voor normaal gebruik en i7 moet helemaal te gek zijn. Maar ik weet weinig van computers, al zou ik wel voor een bekend merk gaan. Die van mij was 450 dacht ik :j
Kan je niet naar de Media Markt toe gaan?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:00

Mijn docenten raden Toshiba heel erg sterk af. Eerder Asus, HP of Apple. Acer gaat trouwens ook nog prima.

Ik denk dat je met een dual core processor al een heel eind komt, ligt er wel weer een beetje aan wat voor filmpjes je maakt en met welk programma. Sony Vegas en 1080p filmpjes hebben weer een wat sterkere processor nodig dan gewoon movie maker. Verder zou ik kijken naar een goede videokaart van ongveer 1GB groot, de intel HD kaarten werken prima.

deze laptop bijvoorbeeld is al prima:
http://www.bol.com/nl/p/acer-aspire-e1- ... 012739474/

Of deze met een iets sterkere processor:
http://www.bol.com/nl/p/asus-f501a-xx50 ... 014950144/

Zelf heb ik een Asus met een i7 processor, 1000GB geheugen, 8GB werkgeheugen en een nvidia G-force videokaart van 2GB. Maar ik doe een opleiding waarbij ik heel veel foto en video bewerking moet doen :)

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:03

Waarom wordt Toshiba door je docenten afgeraden Lisa_H? Ik sta namelijk nu op het punt te vertrekken om een nieuwe laptop te kopen en had mijn oog laten vallen op een Toshiba (ook met i7 processor, 500GB geheugen en 8GB werkgeheugen als ik het goed heb)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:31

Veulen84 schreef:
Ja, zo oud. Elke dag doe ik er nog kolen in stoken. Jullie niet dan?

Hee. Het was een grapje hoor! :')

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:33

Geen! Zo negentienhonderd! Gewoon een tablet, evt met toetsenbord erbij.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:16

Eefke85 schreef:
Waarom wordt Toshiba door je docenten afgeraden Lisa_H? Ik sta namelijk nu op het punt te vertrekken om een nieuwe laptop te kopen en had mijn oog laten vallen op een Toshiba (ook met i7 processor, 500GB geheugen en 8GB werkgeheugen als ik het goed heb)

Beetje laat maar goed, dit omdat Toshiba schijnbaar zijn laptops niet erg goed monteert waardoor er gauw hardware fouten ontstaan. En onderliggende programma's die Toshiba zelf installeert naast het Windows pakket eisen zoveel geheugen op dat de laptop na een half jaar al zo traag is dat je er bijna niks meer mee kan.
Ik weet niet of het nog steeds zo is allemaal, maar mij raden ze af om er zo een te kopen.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:48

Jouw budget is helaas vrij beperkt.
Maar ik zou gaan kijken voor nvidia g-force videokaart, 4 gb of hoger werkgeheugen, i5/i7 dual core processor en minimaal 500 gb hard disk.
Dan heb je jaren plezier ervan.
Laatst bijgewerkt door Goldenflower op 23-08-13 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:52

een i5 met een ssd heb je meer aan als een i7 zonder ssd.
Laatst bijgewerkt door Wafel op 22-08-13 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:52

Apple werkt heel fijn en ook voor zo enkele video's te maken. Maar helaas ligt dat boven je budget!

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:55

Wafel schreef:
een i5 met een ssd heb je meer aan als een i7 zonder ssd.

Ik heb ook ssd naast hard disk, maar haar budget ligt lager. Dus houd je minder keuzes over

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 00:15

Lisa_H schreef:
Mijn docenten raden Toshiba heel erg sterk af. Eerder Asus, HP of Apple. Acer gaat trouwens ook nog prima.

Ik denk dat je met een dual core processor al een heel eind komt, ligt er wel weer een beetje aan wat voor filmpjes je maakt en met welk programma. Sony Vegas en 1080p filmpjes hebben weer een wat sterkere processor nodig dan gewoon movie maker. Verder zou ik kijken naar een goede videokaart van ongveer 1GB groot, de intel HD kaarten werken prima.

deze laptop bijvoorbeeld is al prima:
http://www.bol.com/nl/p/acer-aspire-e1- ... 012739474/

Of deze met een iets sterkere processor:
http://www.bol.com/nl/p/asus-f501a-xx50 ... 014950144/

Zelf heb ik een Asus met een i7 processor, 1000GB geheugen, 8GB werkgeheugen en een nvidia G-force videokaart van 2GB. Maar ik doe een opleiding waarbij ik heel veel foto en video bewerking moet doen :)

Videokaart... Daar had ik helemaal niet aan gedacht. Logisch dat die belangrijk zijn voor filmpjes. Niet geavanceerd gebeuren dat hoor. Maar wel belangrijk voor me klanten omdat ze dan kunnen zien wat hun paard doet en wat voor conclusie ik daaraan verbind.

Ik heb zelf trouwens ook heel slechte ervaringen met toshiba. Wel dus al 8 jaar geleden. Maar heb toen een laptop 4x moeten omruilen. Dus daar gaat me voorkeur niet echt naar uit.

Lottie84 schreef:
Geen! Zo negentienhonderd! Gewoon een tablet, evt met toetsenbord erbij.

Daar kan ik helaas niks mee :)

Goldenflower schreef:
Jouw budget is helaas vrij beperkt.
Maar ik zou gaan kijken voor nvidia g-force videokaart, 4 gb of hoger werkgeheugen, i5/i7 dual core processor en minimaal 500 gb hard disk.
Dan heb je jaren plezier ervan.

Zijn die er in mij budget? En wat is precies het verschil tussen die videokaart en die Lisa noemt?
Dat i5 en i7 is dat vergelijkbaar met dat 2.0 ghz? Zie soms bij de ene het eerste staan en bij de ander het ander.

Oh en ik heb een externe harde schijf, dus schijf grote maakt me niet zo veel uit :)

Ik ben trouwens al iets wijzer, ben echt blij met de hulp.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:20

Lisa_H schreef:
Eefke85 schreef:

Beetje laat maar goed, dit omdat Toshiba schijnbaar zijn laptops niet erg goed monteert waardoor er gauw hardware fouten ontstaan. En onderliggende programma's die Toshiba zelf installeert naast het Windows pakket eisen zoveel geheugen op dat de laptop na een half jaar al zo traag is dat je er bijna niks meer mee kan.
Ik weet niet of het nog steeds zo is allemaal, maar mij raden ze af om er zo een te kopen.

WAT IS DIT NOU VOOR ONZIN??? Ikzelf heb een Toshiba (ok, na 5 jaar wordt 'ie echt zo gaar als een klontje) maar qua hardwareproblemen heb ik totnutoe NIKS van gemerkt. OK, wel bij de laatste installatie van windows 8 dattie de dvd/cd speler niet meer kon vinden, maar dat bleek dus te komen door één klein updateje! Maar verder draait hij nog als een tierelier en als ik begin volgend jaar een nieuwe ga kopen wordt dit een TEST laptop. Dus ik doe 'm niet zomaar weg.

Toshiba is gewoon GOED. Ik ben het levende bewijs!!

En sorry dat ik zo de toshibafanboy uithang maarja...

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:28

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:30

Koop in ieder geval GEEN Acer. Asus is wel een aanrader!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:34

Acer zou ik ook afraden.
Mijn Toshiba ben ik wel heel blij mee, nog steeds. Ook i5 en ssd (de ssd hebben we er later in gezet trouwens) :j
Verder ook goede ervaringen met HP en Asus.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 12:00

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:50

MRIIIS schreef:
Koop in ieder geval GEEN Acer. Asus is wel een aanrader!

Zover ik weet komt Acer uit dezelfde fabriek als die van packard hell!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:17

Ik was niet blij met acer.
Twijfel nu zelf tussen een hp en toshiba.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:22

Ik ben wel heel blij met mijn Acer Aspire 5750. Gekocht voor 400 euro en het ding loopt als een tierelier, doet nooit moeilijk, kan eigenlijk alles aan.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:50

Ik heb mijn oog laten vallen op de Asus laptop uit de folder van de Mediamarkt, die van 599. Ik hoef er verder geen bijzondere dingen mee te doen, behalve surfen, wat tekstverwerking/ excel en de belastingaangifte. Af en toe een filmpje kijken en dan houdt het wel op. Heb nu tot 2x toe een hele goedkope lsptop van 300/400 euro gekocht, die na 2 al niet prettig meer werken (traag, ventilator kapot, etc).
Is dit een goede laptop?
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/AS ... langId=-11

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:54

Acer en Packard Bell zijn beide computers die er bij mij niet meer inkomen (Mijn Packard is letterlijk uit het raam gevlogen). Zelf heb ik een Samsung en daar ben ik na al die jaren nog ontzettend blij mee, deze komen in verschillende prijscategorien, ook Toshiba levert goed spul (al die extra dingen die er op zitten kun je er gewoon afhalen, lijkt wel bij een nieuwe laptop te horen, allerlei spul waar je niet op zit te wachten). Asus schijnt ook goed te zijn, maar weer een stuk duurder. HP kan goed zijn, al heb ik daar een aantal maandagmorgenmonsters van in mijn handen gehad.