Woning verhuren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rachel_x

Woning verhuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 11:55

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vragen aan jullie. Mijn vriend en ik kunnen een flatwoning van iemand huren. Dit zien wij helemaal zitten, omdat we er qua oppervlakte 3 keer op voor uit gaan.

De verhuurder is familie van ons. Het betreft een koopwoning (die niet te koop staat). De verhuurder woont niet meer op het adres, maar staat er nog wel ingeschreven. Zijn voorstel is dat wij ons daar bij inschrijven en maandelijks huur betalen. Hij blijft daar dus ingeschreven staan, samen met ons.

De verhuurder wil samen met ons een contract opstellen met wederzijds een redelijk opzegtermijn en dergelijke.

Nu heb ik al het één en ander gespeurd op internet, maar ik kom er nog niet helemaal uit hoe dit zit.

Weten jullie wat hier van de addertjes onder het gras kunnen zijn? Meerderen die het op deze wijze doen?

celano

Re: Woning verhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:57

Het enige addertje dat ik kan bedenken voor jullie: heb je recht op huur- zorg- of kinderopvangtoeslag? Dan kan het inkomen van je 'medebewoner' (de verhuurder) mee gaan tellen waardoor je dit niet meer ontvangt.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 11:58

celano schreef:
Het enige addertje dat ik kan bedenken voor jullie: heb je recht op huur- zorg- of kinderopvangtoeslag? Dan kan het inkomen van je 'medebewoner' (de verhuurder) mee gaan tellen waardoor je dit niet meer ontvangt.

Dit jaar nog wel, maar dat gaat per januari vervallen..

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:45

Je moet ook afspraken maken over de gemeentelijke belastingen. Deze wordt nu namelijk voor 3 personen gerekend en kan flink schelen met 2 personen.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 13:19

Dankje voor je tip, ik zou er naar kijken. :) Maar op deze manier wonen is dit wel wit? Ook al woont de verhuurder officieel niet meer op het adres?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:22

Zorg voor een goed contract.
Misschien kan je rechtsbijstand op de woonbond je daarmee helpen.

Je wilt niet weten hoeveel ruzies er zijn ontstaan, omdat vrienden en familie elkaar toch verkeerd bleken te begrijpen.
En echt, je wilt geen jarenlange familievete over de rioolrechten of zoiets stoms.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:23

Voor zover ik weet wel. Doordat ik op een wat apart adres woon waar ik niet kan inschrijven sta ik nog steeds ingeschreven bij mijn ouders. Dat geeft verder ook geen problemen.

Dat de verhuurder er niet woont lijkt mij, zolang het goed gaat, geen probleem. Wanneer er problemen zijn kan dat denk ik wel lastiger worden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:31

Aan de ene kant moet ik denken aan het gezegde 'Je kunt beter met je familie wandelen, dan handelen'.....
Maar aan de andere kant, als jullie netjes laten vastleggen een redelijke opzegtermijn en de huurprijs met een maximale verhoging per jaar!, dan zie ik niet echt redenen om het niet te doen?!
Ik ken toevallig een paar personen die járen bij de ouders waren ingeschreven (om verschillenden redenen), maar elders woonden en dat heeft nooit problemen gegeven.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 13:48

Bedankt voor jullie reacties! Ik vind het inderdaad een hele lastige keuze, met name omdat het familie is. Mijn voorwaarde is dus sowieso een heel duidelijk contact. Wij zien hem dan ook echt als huisbaas, en hij ons als huurders.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:55

:j
En er ook aan denken op te nemen wie verantwoordelijk is voor het opknappen van reparaties!
Of dat wanneer er een monteur ergens voor moet komen, voor wiens rekening dat is!?

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:56

Kentaro schreef:
:j
En er ook aan denken op te nemen wie verantwoordelijk is voor het opknappen van reparaties!
Of dat wanneer er een monteur ergens voor moet komen, voor wiens rekening dat is!?

maar dat verschilt niet van een 'gewone' huurovereenkomst met een onbekende...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:59

Uiteraard niet, maar wanneer er dan onenigheid is over een uit te voeren reparatie, kun je je mondje makkelijk roeren. Nu het om familie gaat, zou het wel extra fijn zijn als dat vastgelegd is!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:17

Ik ben altijd een beetje huiverig als het gaat om mensen die niet ingeschreven staan waar ze wonen. Stel deze persoon heeft schulden, leg jij dan de deurwaarder maar eens uit dat hij jouw tv niet mag meenemen. Misschien vergezocht maar dat soort rompslomp zit je echt niet op te wachten. Maar als dat soort dingen geen problemen kunnen geven (ik weet niet hoe goed je dit familielid kent natuurlijk), zou ik gewoon een duidelijk contract opstellen en dan zouden er verder geen problemen moeten ontstaan.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:18

Zoek even goed uit HOEVEEL personen er op het adres mogen wonen!

Mijn ouders hebben 1 van hun oude huizen in de verhuur gegaan, gaat allemaal via bemiddeling, dus zij hebben er niet zoveel mee te maken, maar zij hebben een boete opgelegd gekregen een aantal jaar terug omdat er 1 persoon meer bleek te wonen dan was toegestaan. Ze woonden er met 3 volwassenen, maar het mochten maar maximaal 2 volwassenen zijn. Als die 2 100 kinderen hadden gehad, had het weer niets uitgemaakt, beetje krom :?. Ging overigens om een bovenwoning van ruim 100m2 dus niet over een klein studiootje ofzo.

Zo ook mijn buurvrouw, die had haar oude woning in verkoop staan, maar gezien de markt, heeft ze 'm eraf gehaald en woonde haar zoon erin met een paar vrienden. Was dus ook 1 vriend teveel en daar gaat het om een eengezinswoning met 5 slaapkamers geloof ik (ze woonden er ook met zn 5en).

Volgens mij is de boete wel alleen voor de eigenaar van het huis, maar het was echt absoluut geen misselijke boete, dus zou het even uitzoeken :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:20

Ik ga mijn woning ook in de verhuur doen ( ik sta dan ook niet ingeschreven op dat adres) maar ik heb eerst een gesprek met een makelaar voor tips ed.
Ook al staan jullie aan de andere kant wellicht een idee?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:37

Ik zou eerst even navragen of dit wel mag! Wij hebben onze woning ook verhuurd gehad (stond wel te koop) maar daar zitten nog wat haken en ogen aan, omdat eigenlijk de woning (in ons geval dan) in principe van de bank was (hypotheek). Wij moesten vergunning aanvragen etc. maar in hoeverre dat te maken had met het te koop staan van de woning weet ik niet precies.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 22:40

Dat klopt WowAmigo, dat is ook de normale procedure. Echter wilt de verhuurder dit niet; hier zouden voor hem veel nadelen aanzitten, zoals belasting ed... Volgens hem zou hij volgens de normale procedure (opgeven bij makelaar en gemeente) enkele honderden euro's meer moeten vragen aan huur.

Hoe zit dat bij jou? Is dat erg nadelig?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:46

Er is inderdaad een vergunning nodig om te verhuren. Zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... huren.html

Overigens moet de hypotheekverstrekker ook toestemming verlenen om een woning te verhuren.

De honderden euro's extra huur wordt veroorzaakt doordat de hypotheek alleen bij de belastingdienst aftrekbaar is voor een woning voor eigen bewoning. Dit zal wellicht de reden zijn waarom de verhuurder op hetzelfde adres ingeschreven wil blijven staan.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:29

Laat het juridisch heeeeel goed uitzoeken!

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 15:39

We hebben inmiddels om de tafel gezeten en gaan nu kijken naar de mogelijkheden om het te verhuren onder de leegstandswet. :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:18

verhuren onder de leegstandswet mag alleen als het huis te koop staat en niet langer dan twee jaar :)

heb ook net gister de makelaar gehad en zij wist me dat precies te vertellen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:31

Alja schreef:
verhuren onder de leegstandswet mag alleen als het huis te koop staat en niet langer dan twee jaar :)

Dan mag de makelaar nog even gaan studeren want het is vijf jaar :Y) .

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:37

Rachel_x schreef:
We hebben inmiddels om de tafel gezeten en gaan nu kijken naar de mogelijkheden om het te verhuren onder de leegstandswet. :)

Wat zijn jullie plannen wanneer jullie er uit moeten?

Ik zou hier sowieso niet aan beginnen. Of je geeft iets aan je familie of niet. Wanneer er geld bij betrokken is, dan kan dit het slechtste in de mens naar boven halen. Niet aan beginnen dus!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:01

Ik zou ook niks van fam willen huren
Komt alleen maar gezeik van.

Beter gewoon iemand waarmee je verder niks hebt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:10

veerledec schreef:
Alja schreef:

Dan mag de makelaar nog even gaan studeren want het is vijf jaar :Y) .

Bij ons was het ook maximaal 2 jaar :j

Voor ons werd berekend wat we aan huur moesten/konden vragen en dat was imo een reeel bedrag (ong. gelijk aan de hypotheek)
Maar i heb me er zelf niet heel erg in verdiept moet ik bekennen :o