Onweer en brand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Onweer en brand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 01:20

Hallo

Hoe ontstaat er brand in huis als het onweer inslaat in je huis.
Ik ben echt bang voor onweer slaap nu ook echt niet.
Als kind was het in de straat ook eens ingeslagen ook brand.
Soms hoor je hele harde klappen dan is het ook weer ergens ingeslagen.
Is het gewoon pech dat het inslaat in je huis en brand ontstaat?

Groetjes

Gytrash24

Re: Onweer en brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:32

De kans dat er in de huizen van nu brand ontstaat is niet heel groot. Wij hebben overigens wel eens brand gehad. Dit was echter een ritten dak huis, en dit huis was ook echt heel naar getroffen. Het was een kurk droge tijd er zat geen afleiders op het dak en toen is het dak tijdens de bui dus geraakt. In 1ste instantie leek het gevaar geweken maar het bleef smeulen. De bewoners hebben rustig hun spullen kunnen pakken voor het daadwerkelijk tot brand uitliep. (ja de brandweer was ter plaatse maar er was niks aan te beginnen)

Maar goed terug op mijn 1ste punt. De kans is vrij klein dat er brand uit breekt. Vaak is het een combinatie van omstandig heden extreme droogte met een dak wat brandbaar materiaal bevat. En een zeer actieve buit. Die brand die wij bij ons in het dorp hadden was in 2011 toen er over heel nederland een gigantische storm over ging. Deze storm was erg geladen en heeft voor veel inslagen gezorgt. Dit zie je niet heel vaak. De meeste buien in nederland zie je voornamelijk weerlichting niet serieuze bliksem.
Maar goed ik snap de angst wel :) zelf was ik vroeger ook als de doods voor onweer. Oren stijf dicht kop onder mijn kussen en wachten tot het over ging. Tot pijnlijke oren toe hield ik ze dicht. inmiddels ben ik er overheen gegroeit ben zelfs geneigt snel naar huis te fietsen ipv te schuilen. Niet dat het heel verstandig is... onweer is niet iets wat geheel ongevaarlijk is. Maar persoonlijk vind ik het fasinerend om te bekijken vanachter een raam :') en binnen

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:40

Bij ons is het net op ons zonnescherm ingeslagen, helemaal afgebroken en kapot.
De tuin is een ravage, spullen vliegen ook alle kanten op en belanden bij onze buren.
De eerste brandweer rijd de wijk bij ons achter al in..

Ik maak me nu vooral zorgen om de paarden die allemaal buiten staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:42

Hier sloeg hij net in het spoor, 10 meter van huis vandaan. Ik trek uit voorzorg met heftige onweer alle stekkers eruit (stopcontact, maar ook de tv kabels en internetkabels) : blikseminslag in huis kan er voor zorgen dat de aardlek eruit klapt, maar kan ook je ingeplugde apparatuur slopen (hadden mijn oude buren, stekkers er niet uit, konden tv, koelkast, vriezer, computer allemaal nieuw kopen := )

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:46

hier in de buurt nog niks behalve veel brandweer , geen idee rolluiken naar beneden dus :')

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:51

In Nijmegen heeft het al flink gespookt... Dus ik zou lekker die rolluiken omlaag houden! Truste allemaal! Hopelijk is het de rest van de nacht rustig!

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:52

In nijmegen heeft het idd flink geonweert, in winkelcentrum hier vlakbij ingeslagen..

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:53

Hier ook Nijmegen, al vele brandweren gespot.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:54

Hier begint het nu net, idd alle stekkers eruit als ik ga slapen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:54

Noo hier moet het nog komen.. Ben ook als de dood voor onweer -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:55

Hier begint het nu ook te rommelen. Ik maak me doorgaans niet zo druk om blikseminslag: kans is zo klein, zeker in een gewoon rijtjeshuis in stedelijke omgeving. Als het echt hard gaat, trek ik op zijn hoogst wat stekkers eruit.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:57

Nouks,

Dachten wij ook, ik woon ook stedelijk, grote wijk in een rijtjeshuis. Bij ons is het ook ingeslagen op ons zonnescherm.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:58

Papegara schreef:
Nouks,

Dachten wij ook, ik woon ook stedelijk, grote wijk in een rijtjeshuis. Bij ons is het ook ingeslagen op ons zonnescherm.

Ze zegt toch ook niet dat het niet mogelijk is ?
Maar de kans is gewoon heel klein

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:59

Rustig maar, was niet zo bedoeld. :)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 02:01

Woow! Gaat het nu zo verschrikkelijk tekeer dan? Hier onweert het ook, maar ik probeer me zo goed als kan af te leiden, ik raak altijd heel gespannen van onweer.

TS, ik begrijp jouw angst wel hoor, ik heb eens een heel zeldzame vorm van inslag gezien, dat was net alsof er een bol uit de lucht kwam vallen (klinkt vaag, maar bestaat echt!). Van dat huis was niks meer over.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bolbliks ... rschijnsel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 02:04

Gets hier begint het nu ook echt... Dacht ga lekker met paps beneden zitten tot het over is, gaat ie naar bed -O-
Zit ik hier only lonely in mn eentje bang te wezen, bleh ;(

Mijn tante heeft ooit zo'n vuurbal tegen haar raam gehad. Mn moeder heeft dat toen ook gezien, scheen echt een harde klap te zijn. :(

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 02:06

Succes allemaal, hier is het al voorbij. Het onweer was niet zo erg (wel heftig, maar niet angstaanjagend) maar de regen was buiten alle proporties, zo veel, zo hard. En nu maar weer in slaap komen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 02:08

Papegara schreef:
Bij ons is het net op ons zonnescherm ingeslagen, helemaal afgebroken en kapot.
De tuin is een ravage, spullen vliegen ook alle kanten op en belanden bij onze buren.
De eerste brandweer rijd de wijk bij ons achter al in..

Ik maak me nu vooral zorgen om de paarden die allemaal buiten staan

We wonen in hetzelfde dorp.
We moesten met onze baby naar het spoedplein in Nijmegen (viel gelukkig heel erg mee) en onderweg naar huis kwamen we net Nijmegen uit op de graafseweg in een flinke hoosbui terecht. Nog nooit zoiets meegemaakt, in de auto in ieder geval. Veeeel regen en wind, het ging hard. Op de graafseweg moesten we heel goed kijken en langzaam rijden om te kunnen zien en omdat er zoveel water op de weg stond, maar op de oosterweg kon je gewoon niet zien waar de weg was. Daar zijn we direct omgekeerd, ook vanwege de vele bomen die er staan, en zijn helemaal omgereden door Wijchen en veilig thuisgekomen. Het was wel even spannend.

Ja die arme paarden. Ze kunnen wel tegen een stootje, maar dit was wel erg heftig. Gelukkig is het weer rustig.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 02:12

De bliksem is hier 10 jaar geleden wel vijf meter verderop ingeslagen in een boom, vorig jaar nog op het spoor hier. Ik woon heel afgelegen, wel veel bomen. Alleen regen en flitsen nu, beetje gerommel. Mss kunnen we elkaar hier een beetje moed inpraten haha :p

Wel vaak korte stortbuien hier.. Paarden hebben gelukkig een schuilstal :) Vorig jaar is het paardje van een manege kennis nog door de bliksem getroffen en overleden.. Vind ik dan toch wel eng!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 02:14

Heb ooit een koe gezien die door de bliksem was getroffen, vergeet ik nooit meer zie het nog zo voor me.
Kan mezelf wel voor mn kop slaan dat mn pony nog buiten staat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 02:19

Ik denk dat ze buiten nu eigenlijk wel beter staan amoj, als er hoge dingen in de buurt zijn zal de bliksem normaal eerder naar daar trekken. :(:)
Als de bliksem inslaat op stal, kunnen ze geen kant op.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 02:32

Precies, daarom vind ik schuilstal ideaal! Mogen ze lekker zelf bepalen met z'n vieren. Trouwens ook een spoorweg langs het land en hoogspanningsmasten. Maak me niet heel veel zorgen en slaap juist beter met regen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 02:33

Nou, zojuist rechtop in bed. Niet vanwege het onweer maar vanwege de regen. Het flitst flink, kilometers verderop in het westen. Krijgen hier net als vanmiddag (helaas) slechts een staartje mee.

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 02:46

ahum.. wie zei dat er weinig woningbranden ontstaan door onweer met de huizen van.nu? die heeft het namelijk verkeerd. onweer kan in iederhuis onderhand inslaan! wij doen uit voorzorg ook stekkers er uit. paps is brandweerman, dus veel binnenbranden e.d. zie ik zeker wel voorbii komen naar.blikseminslag

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 02:56

mag ik je de hand schudden? ik vind omweer ook heel erg eng!! en ben nu dus ook wakker er van geworden;(