Hondenvijver maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liejn

Hondenvijver maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 13:53

Zoals de titel al zegt: wij willen een hondenvijver in de tuin gaan maken.. De huidige vijver is lek en daar zitten al een tijd geen vissen meer in. Het leek ons wel een leuk idee aangezien er hier in de buurt zó weinig plekken zijn waar de hond even lekker kan badderen in de zomer..
het zwemparadijsje is voor 2 honden, een tibetaanse terrier(flush) en een stafford x rottweiler(Kyra).

de huidige vijver is rond, ongeveer 3meter doorsnede(denk ik) en een kleine 1,5 meter diep.. uiteraard moet dit minder diep worden om flush niet te laten verzuipen in haar eigen haren en ook om de waterkosten niet extreem te laten worden.
Er ligt nu zeil in de vijver maar dit kan natuurlijk niet in een hondenvijver, dat is dan om de haverklap lek, dus ik zat te denken aan zo'n voorgevormde plastieken bak..?

Is er hier iemand die al zoiets gemaakt heeft? of misschien wat ideetjes heeft over hoe wij dit het beste aan kunnen pakken? alle tips en ideeen zijn welkom!

Rintah

Re: Hondenvijver maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:01

ik denk niet dat die vijverbakken geschikt zullen zijn, omdat die bestaan uit verschillende niveaus en je dus en nog een diep stuk overhoud, en een groot stuk verliest omdat dit te ondiep is. ook zullen dergelijke bakken van het formaat wat jij wilt behoorlijk duur zijn.

als het mogelijk is zou ik gewoon vijverzeil gebruiken om het bad te vormen en waterdicht te maken, en vervolgens over het zeil nog een laag ander materiaal leggen wat wel bestand is tegen de nagels van je honden (+evt tanden?)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:03

Ik denk dat je beter een kinderbadje kunt kopen en af en toe met vers water kunt vullen. Een ondiepe vijver wordt een algenpoel. En een diepe vijver durf je niet aan, zeg je.
Zo'n hardplastic schelp dus bv, geen opblaasbadje natuurlijk.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:04

Wel bij mijn buurman is vroeger een vijver geweest waar nu gewoon een soort dik zeil inligt, wat je niet kapot kan trekken (echt niet :P). En daaronder dan het echte vijverzeil volgensmij. Nou, de hond geniet daar echt van! Beetje steentjes aan de kant en hij rent er als het dolle doorheen en springt er zo in, maar kan er ook zelf uitrennen. In het midden is het diep genoeg om te kunnen zwemmen en aan de zijkanten kan hij makkelijk staan :).

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 14:11

bedankt voor jullie reacties.. gewoon vijverzeil durf ik niet aan.. een opblaasbadje wil kyra niet in.. net als de tuinslang waar ze bang voor is en nat gras waar ze niet op wil lopen om te gaan plassen.. maar als ze een sloot of vijver ziet is ze niet te houden!

we zaten net even te overleggen en gaan eens kijken of niet zelf een geschikte vorm kunnen maken en dan waterdicht maken met epoxy..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:14

Ik zei ook, geen opblaasbadje :D
Je hebt van die schelpvormen, kun je ook als zandbak gebruiken en dan dichtklappen na gebruik. Veel mensen vullen 's zomers de dekselhelft met water, kunnen kinderen lekker knoeien met zand en water.

Als je een kleine ondiepe bak wilt maken kun je ook beton gebruiken. Alleen, nogmaals, een ondiepe vijver wordt een vieze algendrab bij warm weer.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:17

Wat een leuk idee.
Als je op Google op hondenbad zoekt vind je baden in een hondenbotvorm, wel leuk, denk alleen dat die best prijzig zijn

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:25

Ik heb ook van die schelpen.Perfect en makkelijk schoonmaken! 2 voor 10 euro :D

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:35

Wij hebben ook een schelp voor onze twee witte herders..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:38

Ik heb zo'n dubbele vlinder voor m'n varkentjes, werkt ook prima en is gemakkelijk schoon te maken en op te bergen 's winters !

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 15:14

oeps, zie net dat mn zin niet compleet was; k bedoelde opblaasbadjes en wasteiltjes.. alles wat niet 'ingegraven' is zegmaar ;)

en het idee is toch om iets groters te doen dan zo'n schelp.. de huidige vijver heeft een zelfreinigend systeem met een extra gedeelte waar speciale filterende planten in staan.. dat houden we ook zo; dan kunnen we als de honden er niet in spelen de vaste pomp gewoon aanzetten waardoor het geen smerig water word.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:38

:+ Het hangt er van af wat je honden de rest van de dag doen natuurlijk,maar ik zie 's avonds nauwelijks nog het verschil tussen schelp en mesthoop,dus het even snel zelf schoonmaken is geen overbodige luxe :=

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:42

Is het niet mogelijk zo'n schelp iets in te graven?

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:42

Kun je niet het zeil waar ze op lopen met stenen afzetten? Daar kunnen ze niet doorheen

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:44

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 19:14

Ludique96 schreef:
Je hebt wel dit soort bakken die je in moet graven. http://www.vijver-expert.nl/ubbink-lobelia

Ja zoiets is wel de bedoeling ja.. alleen ben bang dat als ik zo een bak pak dat ze daar in uitglijden.. nu kunnen die beesten wel tegen een stootje maar t moet natuurlijk wel zo veilig mogelijk zijn..

ik was toevallig vanmiddag bij de bouwmarkt en heb even gekeken voor zo'n schelp.. maar das echt véél te klein.. ze moeten wel een beetje kunnen spelen in het water met zijn 2en..

jodi schreef:
:+ Het hangt er van af wat je honden de rest van de dag doen natuurlijk,maar ik zie 's avonds nauwelijks nog het verschil tussen schelp en mesthoop,dus het even snel zelf schoonmaken is geen overbodige luxe :=

bedoel je dat ze er in poepen dan? ben met kyra regelmatig gaan zwemmen(das wel een stukje rijden met de auto) en heb haar nog nooit iets zien doen in het water wat dat betreft.. daar is ze dan weer net te diva voor zegmaar;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:40

En gewoon een stevig stuk (landbouw- of vijver-) plastic en dan op de bodem een laagje zand met daarop grindtegels ofzo ?

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 19:44

er komt een pomp in te hangen, dus zand/grind op de bodem zou betekenen dat die iedere keer verstopt.. grindtegels zijn nog wel een goede optie ja..

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:39

Waarom niet gewoon afwerken met cement/beton? Kan je zelf vorm diepte en afvoer bepalen. Ook is het lekker stroef en heb je weinig omkijken naar.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:30

Je kunt je hond toch ook leren om het niet eng te vinden om in een opblaasbad te gaan. Wij hadden hier voor onze buldog gewoon een opblaaszwembad staan. In de zomer kunnen ze slecht hun warmte kwijt. Hij ging er van zelf in. Onze jackrussel hebben we het echt moetn aanleren.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:39

Nee,ze poepen er niet in :+
Maar wat is heerlijker dan lekker nat op de mesthoop te gaan rollen en dan teug het water in :P

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 12:59

jodi schreef:
Nee,ze poepen er niet in :+
Maar wat is heerlijker dan lekker nat op de mesthoop te gaan rollen en dan teug het water in :P

Haha op die manier;) gelukkig hebben we hier geen mesthoop, alleen maar gras waar ze op kunnen rollen:)

@ulyse: dan zitten we nogsteeds met een lekke vijver hier die niet helemaal uit te tuin mag, maar geen vissen in mogen..

@renep: heb ik ook aan zitten denken, maar het schijnt dat dat héél duur is.. k weet t ook niet, moet er nog achteraan;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:05

Bij bv de cranenbroek heb je ook speciekuipen die een stuk groter zijn, die zijn ook groter dan een schelp en kun je evt ingraven
is dat niet iets?

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 20:03

Lynn_Nikita schreef:
Bij bv de cranenbroek heb je ook speciekuipen die een stuk groter zijn, die zijn ook groter dan een schelp en kun je evt ingraven
is dat niet iets?

bedankt voor de tip :) ik heb even op de site gekeken maar kon niets vinden.. het is dik 1,5 uur rijden naar daar dus dat is ook net iets te gek..
ik heb net een plannetje getekend voor als we het met beton gaan realiseren.. die kunnen we eens laten zien aan mijn schoonvader zodat hij een inschatting kan doen wat het gaat kosten.. ik ga eens proberen of t lukt om dat plannetje in paint te maken.. zal ook eens kijken of ik een foto geupload krijg van hoe het nu is..

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 20:13

ZEER schematisch in elkaar geknutseld.. ben niet zo'n tekenwonder;) de rode lijnen zijn de ondergrondse lijnen en de algemene vorm word een ovaal en geen vierkant.. ook de maten zijn nog niet helemaal zeker..
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-FJVFITQE.jpg