Rijles nemen, 10 daagse of toch maar normaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Je moet gaan voor het

normale
61 (66%)
10 daagse
31 (33%)

Totaal aantal stemmen: 92

Likemaaike

Rijles nemen, 10 daagse of toch maar normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 10:30

Hallo,

Ik zou graag willen weten wat jullie ervaring is en wat jullie het meest aanraden. Ik wil binnenkort beginnen met mijn rijlessen, maar nu is er ook iets dat je in 10 dagen je rijbewijs kan halen, dan moet je wel elke dag rijden, maar het voordeel is wel dat ik er dan niet mee zit als ik met mijn nieuwe studie zit. In mijn poll zien jullie mijn vraag; zouden jullie antwoord willen geven en een reactie in het topic over jou ervaring :)

Alvast bedankt ! :D

Iorrr

Re: Rijles nemen, 10 daagse of toch maar normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:32

Ik heb destijds zelf een 8 daagse 'geregeld'. Gewoon heel veel lessen ingepland en de aanvraag al gedaan. Ben met 18 lessen geslaagd in 6 lesdagen. Is mij heel goed bevallen. Echter moet je dan wel overtuigd zijn dat je je theorie haalt...

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:34

Ik lees ook even mee!
Wilde eerst in twee weken mijn rijbewijs halen, alleen volgens mijn ouders is dat te intensief.
Het nadeel hiervan is dat je het niet meemaakt om in het donker te rijden en in barre sneeuw/ijzel omstandigheden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:35

Ik wou precies hetzelfde maar helaas overal te druk.. Nu had ik afgelopen vrijdag mijn eerste rijles en 13 augustus examen.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:38

Ik wou het ook in 10 dagen doen maar ik heb het toch niet gedaan. Het is erg vermoeiend zo lang in de auto en bij mij was het ook overal te druk. Ben toch blij dat ik de mijne in een half jaar heb gehaald, 1x per week gelest, af en toe een weekje niet en dat is me prima bevallen. Je moet dan sowieso eerst je theorie hebben omdat je dan geen tijd daarvoor hebt. :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:41

ik zou gaan voor normale lessen. met zo'n spoedcursus is het heel erg belangerijk dat je daarna ook veel blijft rijden, omdat je kennis/vaardigheid anders weer heel snel wegzakt.
als je elke week1a2 keer rijd doe je er een paar maander/ halfjaar over (er van uit gaande dat je geen supertalent of enorme ramp bent :+ ) maar zit het rijden ook veel beter in je systeem.

wat je in jou geval ook kan doen is dat je niet de zpoedcursus doet. maar dat je bijvoorbeeld 3a4 keer per week gaat rijden zodat je alsnog voor je nieuwe studie je rijbewijs hebt (of er dan iig klaar voor bent) je rijbewijs in 60 dagen halen is toch al een stuk relaxter als datzelfde doen in 10 dagen

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:43

Ik heb in 10 dagen gedaan, is even doorzetten maar je leert er meer van dat komt omdat je vorige les dag nog in je hoofd zit.
Heb ook in 1 keer gehaald :)

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:45

Ik heb wel de 10-daagse gedaan bij de ANWB. Ik reed 4 uur per dag met tussendoor gewoon pauze etc. Ik heb het als erg prettig ervaren juist omdat je elke dag begint met wat je de dag ervoor hebt geleerd en zo steeds elke dag een beetje uitbouwt.

Als ik het over zou moeten doen zou ik weer voor de 10-daagse kiezen!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:47

ik heb mijn rijbewijs ook in een speedcurses gehaald. Wel iets meer verspreid. Heb het binnen 3 weken gehaald, dus erg vlot. Heb 30 lessen gehad ongeveer. Had alles heel snel in de gaten, maar wat extra lessen genomen zodat ik ook 200% zeker was dat ik mijn examen zou halen en deze ook met vlag en wimpel gehaald. :) Vind zelf het goed te doen om zo'n snelle curses tedoen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:53

Ik heb toch maar losse lessen genomen, bleek achteraf ook voordeliger te zijn. Ze nemen bij de ANWB eerst een test af om te kijken in welke categorie je valt en zo kunnen ze berekenen hoeveel het je gaat kosten.
Ook moet je het in 1 keer betalen, dat kan niet in termijnen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:19

Fira schreef:
Ik lees ook even mee!
Wilde eerst in twee weken mijn rijbewijs halen, alleen volgens mijn ouders is dat te intensief.
Het nadeel hiervan is dat je het niet meemaakt om in het donker te rijden en in barre sneeuw/ijzel omstandigheden.

Je rijdt met rijles niet in barre sneeuw/ijzel omstandigheden. Dan blazen ze de boel af en mag je het een andere keer weer proberen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:23

Nou ja ik heb wel zat vaak les gehad wanneer het goed gesneeuwd had hoor!

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:24

Bij mij zouden ze dat ook door laten gaan, lessen als het sneeuwt. Is juist goed om een keer te lessen in de sneeuw :)

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:25

Lous schreef:
Ik heb toch maar losse lessen genomen, bleek achteraf ook voordeliger te zijn. Ze nemen bij de ANWB eerst een test af om te kijken in welke categorie je valt en zo kunnen ze berekenen hoeveel het je gaat kosten.
Ook moet je het in 1 keer betalen, dat kan niet in termijnen.

Dit is niet waar hoor, wanneer de wegen gewoon goed zijn gaan de lessen gewoon door. Ik had mijn eerste rijles notabene in de schemer en het sneeuwde. Ook een keer weggegleden met de auto tijdens het autorijlessen. Heb ik wel heel veel van geleerd. Mijn vriend leste in de zomerperiode en had nog nooit in het donker gereden.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:30

Ik heb ook voor ik ging studeren een 10 daagse spoedcursus gedaan. 30 lessen in 10 dagen en op dag 10 afrijden. Paar maanden daarvoor heb ik mijn theorie gehaald.
Helaas gezakt door zenuwen, daarna nog geloof ik totaal 6 uur gelest op 3 zaterdagen, en een maand later had ik wel mijn papiertje.

Ik vond het erg fijn, zo had ik in minder dan 2 maanden mijn rijbewijs. Ja, de dagen zijn vermoeiend, maar het voordeel is dat je nog lekker aan het eind van de dag bij pappa en mamma op de bank kan ploffen. Ik zie bij mijn vriendinnen die tijdens hun studeren het doen heel vaak dat ze het moeilijk kunnen plannen met studie, vaak moet je 's avonds rijden, of als je heel moe bent bijvoorbeeld. Ook kan je door tentamenweken ineens 3 weken niet lessen of zo.

Maar goed, gewoon goed over nadenken, en vraag of je tussendoor een pauze mag als je spoedcursus doet. Ik moest 4 uur per dag lessen, en toen mocht ik van 10 tot 12 en dan weer van 2 tot 4. Is wel fijn, zo'n lange pauze er tussen! :j

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:34

Ik heb zo'n 7 jaar geleden een 10 daagse gedaan bij de ANWB, niet in een keer geslaagd maar wel tevreden over. Denk dat jouw voorkeur ook ligt aan je leer stijl. Ben je snel afgeleid of ben je bang om te gaan auto rijden?
Over het lessen in verschillende weer stijlen zou ik me niet zo druk maken. Je examen is ook overdag en waarschijnlijk dus binnen 10 dagen. Echt autorijden leer je toch pas wanneer jij je rijbewijs hebt! :)

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:35

Ik heb mijn rijbewijs jaren geleden in 3 maanden gehaald. Gewoon duidelijke afspraken gemaakt met de anwb. Het was toen een rustige tijd; Augustus, september, oktober. Is mij prima bevallen.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:38

Ik zou voor normale gaan. Hierdoor heb je toch net wat meer tijd en minder stress lijkt me :)
Ik heb zelf normaal gelest dus geen ervaring met spoedcursussen. :Y)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:35

Iorrr schreef:
Ik heb destijds zelf een 8 daagse 'geregeld'. Gewoon heel veel lessen ingepland en de aanvraag al gedaan. Ben met 18 lessen geslaagd in 6 lesdagen. Is mij heel goed bevallen. Echter moet je dan wel overtuigd zijn dat je je theorie haalt...

theorie kun je van te voren halen dus als je die al binnen hebt en dan gaat rijden maakt het niets uit.

Toch zou ik voor 'normaal' gaan, dan kun je ook veel lessen in een paar weken en ben je er ook zo doorheen. Zelf lijkt me dit beter dan een spoedcursus.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:39

Theorie moet je vaak al van te voren hebben. Ik ben gisteren begonnen met mijn 10-daagse, geloof dat ik het uiteindelijk over 12/13 dagen verspreid heb. Heb met mijn intake direct 100 min gereden en gisteren 150 min, vond het prima te doen. 31 juli afrijden ( nog 2 wk vakantie er tussen, doe het dus in 2 delen ). Ben benieuwd!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:40

Zelf heb ik gekozen voor normale losse lessen. Na 1,5 uur auto rijden was ik er vaak wel klaar mee en had ik moeite om me te concentreren. Op het einde heb ik een paar keer per week gelest (daarvoor paar maanden eruit gelegen omdat school niet goed ging en ik even flink moest leren. Toen 3x per week gelest en dat vond ik meer dan genoeg. Toen heb ik het wel binnen enkele weken gehaald.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:43

Heb hem toendertijd in 5 dagen gehaald, was super.
Ben zo blij dat ik het zo heb gedaan! :D
Theorie had ik al voor die tijd gehaald.

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:43

Aleeneh schreef:
Nou ja ik heb wel zat vaak les gehad wanneer het goed gesneeuwd had hoor!

Ik had ook gewoon lessen met sneeuw. Moest zelfs eerste keer afrijden in de sneeuw. Geen aanrader want was gezakt omdat de voorsoorteer strook niet meer te zien was door de sneeuw was erg flauw.

ontopic: ik zou gewoon 3 a 4 lessen per week nemen ik zelf.vond 2 uur rijden al erg lang(werd dan wagenziek) kon mijn concentratie er niet meer bij houden. In een grote stad rijden is ook geen aanrader haha

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:46

Fira schreef:
Ik lees ook even mee!

Dat ligt toch niet aan de spoedcursus :+ ? In juni heb je idd vrij weinig kans om in barre sneeuw/ijzel omstandigheden te rijden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:02

Ik heb gewoon normale lessen gehad, zou het zelf niet aanraden om het in 10 dagen te doen maar dat is persoonlijk.
Vond het erg fijn om regelmatig te lessen en tussendoor ook wat tijd te hebben om te verwerken wat ik geleerd had.

Als is het opnieuw zou moeten doen zou het me wel wat lijken om in 3 maanden mijn rijbewijs te halen.
3 maanden vrij intensief lessen maar toch genoeg tijd om de informatie te verwerken en rijervaring op te doen.

Als je voor normale lessen kiest zou ik persoonlijk wel adviseren om 2x in de week te lessen indien mogelijk, zelf had ik bij 1x in de week of minder snel het gevoel dat ik er helemaal uit was en een beetje opnieuw moest beginnen.