problemen met ex-huurder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

problemen met ex-huurder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 12:03

Hallo allemaal.
Aangezien er op internet van alles te vinden is over huren, maar weinig over verhuren, vraag ik hier maar eens of iemand er verstand van heeft of dat iemand hier mee te maken heeft gehad.

Het probleem is het volgende: Wij hebben een 2e woning die wij verhuren. De laatste huurder heeft inmiddels de huur opgezegd en is vertrokken, maar heeft een puinhoop achtergelaten, er is veel schade aan de woning. Deze schade willen wij op haar verhalen, maar hoe pakken we dit aan? We hebben een rapport gemaakt van de schade en deze haar toegezonden, met de mogelijkheid om de schade te herstellen. Ze heeft hier geen gebruik van gemaakt. We hebben ook foto's van de schade.

We hebben zelf de rotte, van maden vergeven, aardappels en uien verwijdert en vlees en vis uit de ontdooide vriezers gehaald. Voordat we de woning opnieuw kunnen verhuren zullen we de woning moeten opknappen wat zeker enkele duizenden euro gaat kosten. We hebben de politie gebeld, maar kunnen geen aangifte doen, dit zijn geen politiezaken.

Dus, wat is nu de volgende stap?

Prrrr

Re: problemen met ex-huurder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:05

Naar een advocaat. Met je rapport, de huurovereenkomst en de brieven die je al gestuurd hebt en eventuele reacties. Als ze weigert vrijwillig te betalen zal je dat via een civiele rechtzaak moeten verhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:05

Contact opnemen met het juridisch loketen vragen welke stappen je kunt ondernemen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:07

Ik moest ook direct aan het Juridisch Loket denken :j

Maar wat erg zeg :\ Asociaal dat mensen dit voor elkaar krijgen. Succes ermee!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 12:09

Advocaat word een duur grapje, we weten nog niet of onze rechtsbijstandsverzekering dit vergoed, en dan nog is de vraag of zij betaald, er van uitgaande dat we het proces winnen.

Juridisch loket doet niets voor verhuurders, alleen voor huurders.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:11

nynke55 schreef:
Advocaat word een duur grapje, we weten nog niet of onze rechtsbijstandsverzekering dit vergoed, en dan nog is de vraag of zij betaald, er van uitgaande dat we het proces winnen.

Juridisch loket doet niets voor verhuurders, alleen voor huurders.

Eerst je rechtsbijstandsverzekering bellen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:12

Rechtsbijstand bellen dan misschien?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:13

Wanneer jullie het proces inderdaad winnen wordt de huurder ook in de proceskosten veroordeeld, dus die zijn in principe gedekt. Met de uitspraak in de hand kun je in ieder geval iets, nu kun je alleen brieven sturen naar de huurder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:15

Wat voor schade heb je dan behalve vergaan voedsel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:17

Het lijkt me niet handig om de schade hier online te plaatsen als het een juridisch proces gaat worden.

Ik zou eerst je rechtsbijstand bellen om te informeren hoever dit in de kosten bij hun kan liggen; zij kunnen je dan ook een advocaat toewijzen. Mochten jullie het proces winnen (en met verzonden brieven en een waterdicht contract zullen zij je zeker goed kunnen helpen) dan worden ook nog eens de juridische kosten verhaald mits je dit wil.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:18

Een proceskostenveroordeling dekt over het algemeen nog geen twintig procent van de gemaakte kosten, dus maak je daar geen illusies over. Een rechtsbijstandsverzekering dekt meestal geen ondernemingsachtige kosten, dus die zal daar inderdaad dwars over liggen (en je moet je vaak afvragen of ze echt kwaliteit gaan leveren).

Je kan in elk geval even opzoeken welke huurrechtadvocaat in jouw omgeving aan gratis kennismakingsgesprekken doet - weet je in elk geval wat juridisch je mogelijkheden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:23

Jans schreef:
Het lijkt me niet handig om de schade hier online te plaatsen als het een juridisch proces gaat worden.

Ik zou eerst je rechtsbijstand bellen om te informeren hoever dit in de kosten bij hun kan liggen; zij kunnen je dan ook een advocaat toewijzen. Mochten jullie het proces winnen (en met verzonden brieven en een waterdicht contract zullen zij je zeker goed kunnen helpen) dan worden ook nog eens de juridische kosten verhaald mits je dit wil.

Aard van de schade, want ik lees alleen maar over achtergelaten bedorven voedsel, kan ik geen schade noemen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 12:25

Het bedorven voedsel is iets wat we direct verwijdert hebben. De echte schade bestaat uit kapotte ramen, deuren, kozijnen, muren, vloerbedekking, teveel om op te noemen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:35

STW > HTT

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 13:10

Net weer de verzekering gebeld, rechtsbijstandsverzekering dekt dit niet.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:34

Heb je bij het aangaan van de huur (oplevering) en bij het einde (sleutel inleveren) een rapport opgemaakt samen met de huurder?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:39

Wat waren de afspraken omtrent borg?

Hier zou je al een bedrag aan over kunnen houden. De woningstichting hier (grote organisatie) checkt alles enkele week voor vertrek geeft dan aan wat er allemaal moet gebeuren. Op de dag dat de sleutel wordt teruggegeven komt deze weer langs en checkt alles. Alles wat niet correct achter gelaten is, wordt in rekening gebracht. Dit kan per direct op die dag, maar ook dingen die zij achteraf gevonden hebben.

Deze rekening moet betaald worden (volledig onderbouwt wat niet goed is achter gelaten). Betaal je deze niet gaat hij naar een incassobureau. Hoe dan ook hier kom je niet onderuit..

Het is voor jou natuurlijk lastiger dan voor een organisatie die dit dagelijks meemaakt. Maar met een goed onderbouwde rekening kun jij net zo goed naar een incasso bureau stappen.

In jou schoenen zou ik eerst idd adviezen inwinnen bij oa juridisch loket, hoe je dit het beste aan kan pakken.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 15:12

Bij het aangaan van de huur zijn de huurster en ik door het pand gelopen, er zijn foto's gemaakt van hoe het pand er toen uitzag. Mevrouw was niet bij de sleuteloverdracht aan het eind, ze heeft een briefje achtergelaten met daarbij de sleutels.
Ze heeft 1 maand borg betaald, maar dit gaat al op aan de huurachterstand. We hebben haar een rapport gestuurd met de gebreken en haar 2 weken tijd gegeven om dit te herstellen.
Juridisch loket werkt niet voor verhuurders, helpt alleen huurders.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:14

Ik zou bij de ex-huurder langs gaan! Of weet je niet waar ze nu woont?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 15:15

Sabini schreef:
Ik zou bij de ex-huurder langs gaan! Of weet je niet waar ze nu woont?

Ja, en dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:04

Heb je op je opstal/Inboedel verzekering een aantekening laten maken dat je het pand ging verhuren??

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:07

nynke55 schreef:

Mag ik vragen op grond waarvan de rechtsbijstand dit niet aanneemt?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 20:10

Morganlefay schreef:
Heb je op je opstal/Inboedel verzekering een aantekening laten maken dat je het pand ging verhuren??

Ja, dat is bij hen bekend.
veerledec schreef:
nynke55 schreef:

Mag ik vragen op grond waarvan de rechtsbijstand dit niet aanneemt?

Omdat dit zakelijk is, zeggen ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:12

nynke55 schreef:
Morganlefay schreef:

Vraag eens of de Inboedel/Opstal dit vergoed??? ipv je RB

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 20:16

[/quote]

Vraag eens of de Inboedel/Opstal dit vergoed??? ipv je RB[/quote]

Sorry, even een vergissing, het pand is wel verzekerd, maar niet de inboedel. Dat was aan de huurster, het pand was ook "kaal" verhuurd.