Algemeen bezuinigen in en om het huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Algemeen bezuinigen in en om het huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 14:31

Er is al een 'bezuinigen op boodschappen' topic, maar ik vroeg me ook af waar jullie in het dagelijkse leven nou allemaal op bezuinigen? En besparen jullie er veel mee?

Wij gebruiken de droger bijvoorbeeld bijna nooit, alleen bij handdoeken en soms beddengoed. Gezien de droger een van de duurste apparaten van het huishouden is.

Waar bezuinigen jullie allemaal op?

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:34

Wij hebben vaak kaarsen aan, scheelt bij ons in zowel licht als warmte.
Ons huis is klein genoeg om dan de kachel uit te zetten.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:34

IK heb geen droger
probeer de tv minder te laten draaien
houtkachel ipv CV en daar koken we soms ook op

Yessy

Re: Algemeen bezuinigen in en om het huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:37

Hier ook geen droger en zo goed als overal spaarlampen :) Verder staat 's nachts de verwarming op 16 graden en overdag op 18. Dit huis is erg goed geïsoleerd en daardoor voelt 18 graden nu warmer dan 20 in m'n vorige (errug oude) huis.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:22

Ik heb ook geen droger.
Ik heb meer dan de helft van mijn lampen al vervangen door led-lampen..
De verwarming staat alleen 's morgens even aan voor een lekker warme badkamer en 's avonds op 17,5.. de rest van de dag staat ie uit. Op de slaapkamer staat hij sowieso uit.
Ik heb een kleine tv en een grote beamer, maar de beamer gebruiken we alleen nog voor films. Verder kijken we sowieso weinig tv.
Geen halve wasmachines wassen..
Niet het water laten lopen met afwassen/tanden poetsen enz.
Samen douchen (ook nog veel gezelliger :D )
Mijn vriend is trouwens wat erger dan ik.. er mag helemaal niks van eten weggegooid worden.. alle tubes en flesjes enz worden eerst helemaal open gemaakt voordat ze de prullebak in mogen.. Glazen en borden en bestek kan best twee/drie/vier keer worden gebruikt :Y)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:35

Ik vang het eerste water ook op als ik ga afwassen. Of in de fluitketel voor thee en als die al vol is in een klein emmertje die gaat of naar de paarden of voor de planten en de hond.
Ook hebben we buiten een regenton van ca 1200 liter staan. Hier vangen we water in op voor de paarden. Heb sinds vorige zomer maar 1 of 2x de paarden uit de kraan hoeven geven voor de rest red ik het altijd met regenwater. Oja en afgelopen winter ook uit de kraan ivm vorst

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 15:57

Dat is wel een goeie, dat water opvangen.. Als je bedenkt wat je eigenlijk wegspoelt gemiddeld, is dat best veel..

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:22

Ik ben er met onze verbouwing voor begonnen. Destijds spoelde ik ca 5 liter weg. Nu vang ik er 2 op. (boiler is verplaatst) maar ja elke liter is er een. Vooral de regenton ben ik blij mee. Die wij hebben lijkt wel een beetje op een kleine giertank, hij staat alleen niet op wielen.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:05

Niemand meer met tips? Aangezien we aardig moeten bezuinigen kan ik denk ik best om huis nog bezuingen op dingen. Moet alleen nog uitvinden waarop

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:18

Opladers uit het stopcontact halen, dat vergeet ik altijd :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:45

-alles is hier spaarlamp,
-was en vaatwasser alleen aan als het echt moet (dus vol)
-was alleen in de droger als het niet anders kan.
-tv etc echt uit , niet op standby .
-laders ook alleen in stopcontact als het bijbehorende apparaat er aan hangt,
-voedsel afmeten/wegen voor bereiding om zo niets weg te hoeven gooien.
-verwarming max 3,5 graad verschil tussen hoog en laag(dag/nacht) anders moet de ketel veel te -hard stoken om weer bij te komen kwa temp. staat hier eigenlijk max op 18 met zeldzame uitschieters naar 19 en 's nachts op 15

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:38

Wij zijn geswitcht van energieleverancier, van Main naar Eneco, scheelt een paar honderd euro per jaar.

Verder hebben we onze verzekeringen eens goed bekeken en ook daar zijn we van maatschappij veranderd. Auto van 5 jaar oud was All Risk verzekerd maar nu WA+.

En we hebben andere abo's voor mobieltjes, minder mb internet en simpeler mobiel.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 20:44

Verbruiken laders veel stroom als ze er nog inzitten, zonder het apparaat eraan dan..?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:05

Miracle_ schreef:
Verbruiken laders veel stroom als ze er nog inzitten, zonder het apparaat eraan dan..?

Er wordt toch meestal aangeraden om deze uit het stopcontact te halen.. Eigenlijk denk ik van wel, uiteindelijk zetten ze voltage om in die grote dingen en misschien blijven ze dat doen als ze in het stopcontact blijven zitten?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:11

Leuk topic :)
Laders uit het stopcontact halen vergeet ik altijd := Heb net mijn telefoonoplader eruit geplukt :Y)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:14

Ik haal vaak alles uit het stopcontact. Ook mijn waterkoker enz enz. Gehoord dat het per jaar wel 70 euro kan schelen. Of het waar is geen idee maar kan alles wel gebruiken.
Mijn kachel komt niet boven de 19 graden en doe hem vaak weer snel naar beneden. Meestal rond deze tijd naar 16 en dan blijft het vaak wel warm tot dat ik op bed ga. Overdag nog niet de kachel aan, ben aan het werk.
Heb vaak ook kaarsen aan in huis. Led lampen. tv helemaal uit. Enz enz.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:19

Wij hebben de thermostaat van de cv naar de badkamer laten verplaatsen. De gehele benedenverdieping verwarmen we dmv een houtkachel. De badkamer wordt mbv de programmering in de thermostaat 's morgens en 's avonds een uur opgewarmd. Verder wordt de cv niet gebruikt.
Droger hebben we wel, maar gebruiken we niet. In de zomer drogen we "ouderwets" buiten aan de droogmolen. In de winter hangt de was op zolder.
Na het douchen niet je handdoek in de was gooien, maar op een droogrek in de badkamer drogen. Onze handdoeken worden maar eenmaal per week gewassen (we zijn met zes personen).
Vlees uit de diepvries in de koelkast ontdooien, op die manier gebruikt de koelkast minder stroom om koud te blijven.
Inderdaad je telefoonabbo bekijken. Zelf heb ik een abbo van € 9,= per maand.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:22

Alle adapters eruit, lichten uit als je naar beneden gaat, tv uitklikken, niet te lang douchen. Die krijg ik hier dagelijks te horen :)) .

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:26

Miracle_ schreef:

Is vooral brandveiligheid..
Die adapters raken oververhit als er geen apparaat aan hangt.
Gaat in de meeste gevallen wel goed, maar hij staat wel ergens bovenaan de top 10 oorzaken van woningbrand.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:37

@liberia, Welke mobiel abbo heb jij nu?

Wij halen ook overal de stekkers uit, tv uit, verwarming gaat alleen 's avonds even aan, geen kleine wassen draaien en vaatwasser alleen aan als hij vol is.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:41

Vaatwasser staat bij mij al een tijdje niks meer te doen. Gebruik hem niet eens meer. Ben alleen thuis dus kan alles snel wel afwassen met de hand. En welja met een teiltje heet water, niet onder de stromende kraan

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 22:46

Mijn abbo is wel duur, zo'n 30 in de maand. En als ik mijn abbo wilde verlengen met een nieuw toestel en internet, zou ik dus 45 in de maand kwijt zijn.. Daar moet ik toch eens heel hard over denken..
Ik zou vooral graag op mijn benzine willen besparen, maar ik werk ver weg, en vriendlief ook.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:50

Besparen op benzine heb je rijstijlcursussen voor. Ander rijgedrag kan al gauw heel veel schelen.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:52

Wij halen altijd alle stekkers uit de stopcontacten als we dat aparaat niet gebruiken, zoals bij onze koffiezetapparaat. En 's nachts en overdag als we weg zijn halen we de stekkers van de tv's eruit enzo.
Deed mijn moeder ook, ze merkte wel verschil aan het einde van het jaar.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:37

LisaB schreef:
@liberia, Welke mobiel abbo heb jij nu?

Oei, ik ben een leek op dit gebied. Weet alleen dat het een abbo van KPN is.
Bij deze heb je geen recht op een gratis mobiel naar keuze. Maar ach, ik heb een Samsung van € 27,=.