Nieuwe auto. Welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Nieuwe auto. Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 10:01

Beste bokkers,

Vorig jaar november heb ik een renault twingo aangeschaft uit 2001 met toen nog geen 104.000 op de teller omdat mijn twingo uit 1994 toch echt wel op was. Ontzettend goede koop voor een heel leuk prijsje *\o/* Dacht ik... -O-
Nu nog geen jaar verder ben ik al 1600 euro lichter aan garagebezoeken. Toen vorige week ook mijn waterpomp nog eens kapot ging, was dat voor mij de druppel. Inruilen dat ding!
Aan mijn twingo uit '94 heb ik toen ook ontzettend veel kosten gehad.
Nu ben ik mij dus aan het oriënteren.. In eerste instantie koop ik het liefst een hele nieuwe. Je hebt tegenwoordig ontzettend veel leuke acties en financieringen. Maar toen ik een reparateur sprak vond hij het veel verstandiger om een jonge 2e hands te kopen (2/3 jaar oud) omdat een nieuwe auto veel waarde verliest wanneer je de deur uit rijd. Daar heeft die dan ook wel weer een punt.

Enkel heeft een nieuwe auto wel het grote voordeel dat er (per merk verschillend) vaak 3-5 jaar garantie aan vast zit en het dus wel erg prettig is om een paar jaar onbezorgd rond te rijden.

Nu dus eigenlijk aan jullie de vraag.. wat is jullie mening hier over?
Ik ben opzoek naar een leuke kleine wagen, maar iets groter als de aygo, 107 en c1. De nieuwe twingo vind ik leuk, de fiat panda, opel agila. Ik zie door de bomen het bos niet meer, zo ontzettend veel keus!
Wie heeft er een recente ervaring met het kopen van een hele nieuwe auto of een jonge 2e hands. Hoe zit het precies bij beide met de garantie als je bij een dealer koopt?
Ik weet dat ik naar een dealer kan om antwoorden te krijgen op m'n vragen, maar ik weet dat dealers het altijd mooier maken dan het is en ik hoor ook graag de minpunten van het kopen van een nieuwe auto / jonge 2e hands.

Alvast bedankt! :)

8nnemiek

Re: Nieuwe auto. Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:19

Ik volg het even :j
Ik ben aan het sparen voor een jonge tweedehandse Fiat 500 <3
Ik weet wel dat ik geen nieuwe auto wil, omdat die de eerste paar jaar zo veel in waarde zakken, dat vind ik zonde van het geld.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 10:25

Nou ik vond dat bij de fiat panda en renault twingo dus behoorlijk meevallen..
Bijvoorbeeld de renault twingo heb ik van de week een offerte voor laten maken. Het was een complete twingo met alles er op en er aan (airco ed.).
Toen ik op internet ging kijken voor een twingo van 2/3 jaar oud stonden er genoeg op van het model hiervoor met ruim 50.000 op de teller voor 8000,-. Terwijl ik voor een nieuwe 9300 zou betalen.... Daar hoef je het dan niet voor te laten denk ik?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:33

Sowieso zou ik niet een auto kopen met financieringen. Gewoon niet doen.... Als je het niet kan betalen moet je er niet voor gaan lenen is mijn mening. Je kan dan alleen maar in de problemen komen omdat je het niet meer kan betalen. Zelf zou ik voor een jonge auto gaan en geen nieuwe, vooral om wat ze in de garage zeggen. Gewoon goed kijken wat je kan betalen en dan op zoek gaan naar een auto in die prijsklasse.
Succes ermee :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:35

Gewoon uit nieuwsgierigheid: als je aan beide Twingo's zo veel kosten hebt gehad, waarom overweeg je dan weer een Twingo? Heb je dan niet zoiets van "zo'n ding koop ik nooit weer!" ?

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:36

KIA Picanto :j

Mijn vriend en ik hebben een nieuwe gekocht en we zijn er super tevreden over :)
Van binnen is ie best ruim, vooral voor een kleine auto.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 10:39

Financiering zou niet zijn voor de hele auto, gewoon een klein X bedrag waar ik niet genoeg voor heb. We hebben 2 vaste inkomens dus dat komt echt wel goed :)
Het gaat me er vooral om dat ik geen oudere auto wil kopen waarbij de kans op verslijten / niet netjes mee gereden hebben aanwezig is. Er staat nou eenmaal pechvogel op m'n voorhoofd :+

imd ; enerzijds wel, anderzijds heb ik nog nooit zo lekker gereden in een auto als in beide twingo's.
Die eerste was gewoon oud en op, daar heb je nou eenmaal kosten aan. ( Al baalde ik er wel behoorlijk van). De auto die ik nu heb is 11 jaar oud en er gaan nu dingen aan verslijten. Er is een kans dat degene voor mij 10 jaar zorgenloos heeft gereden en de auto precies op het juiste moment heeft verkocht.
Auto's zijn en blijven risico's. Ik denk dat je met een andere auto van die leeftijd dit net zo goed gehad had kunnen hebben, maar ik denk er inderdaad wel over na. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:39

Dat valt mee inderdaad, die prijs. Een (redelijk uitgebreide) Fiat 500 kost nieuw rond de 15.000, en tweedehands (rond de 2 jaar oud) kosten ze nog 8000 - 9000.. Dat is natuurlijk makkelijker kiezen :D

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 10:41

Kia picanto staat ook op mijn lijstje om eens te gaan bekijken ja :j Hij lijkt me alleen van buiten zo klein?

8nnemiek - serieus? *Gaat googlen op leuke 2e hands 500 :D

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:43

Ik heb nog een leuke auto te koop waar ik mijn handen voor in het vuur durf te steken dat ie 100% goed is: http://auto.marktplaats.nl/toyota/60384 ... eeset.html

De Yaris in de meest luxe uitvoering en met cruise control en handsfree.

Ik weet niet waar ze die 222 per maand vandaan halen, maar ik heb hem voor 32 per maand aan belasting en all risk 36.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 10:46

wwillemijn ; bedankt voor het delen van de link :j Zit er ook airco in?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:46

Tsja, ik zou toch echt voor de nieuwe Twingo gaan hoor, heb 'm zelf ook :D Nieuw gekocht in 2010 en echt geen spijt van gehad. Heb er ook nooit wat mee gehad (zou ook wat zijn na 2.5 jaar :+ ).
Verbruik is ongeveer 1 op 20, ik rij hem wel zuinig :j

En, ook niet onbelangrijk: echt heerlijk ruim!! Ook als je mensen achterin hebt is dat goed te doen voor hen, zitten echt niet met de knieën in de nek.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:47

geen frans/italiaans kopen!!! Koop duits, japans (of eventueel scandinavisch) voor meer betrouwbaarheid. De nieuwere kia's en hyundais zijn goed, met toyota zit je niet snel verkeerd net als honda.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:48

wwillemijn schreef:
Ik heb nog een leuke auto te koop waar ik mijn handen voor in het vuur durf te steken dat ie 100% goed is: http://auto.marktplaats.nl/toyota/60384 ... eeset.html

De Yaris in de meest luxe uitvoering en met cruise control en handsfree.

Ik weet niet waar ze die 222 per maand vandaan halen, maar ik heb hem voor 32 per maand aan belasting en all risk 36.

die 222 per maand zijn totale verwachte maand kosten (belasting, verzekering, onderhoud)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 10:49

Aranel ; ja ik ben ook echt verliefd op de nieuwe twingo <3 twingo is gewoon een heerlijke bak. Mijn ouders hebben vorig jaar een nieuwe ford fiesta gekocht maar mijn vader rijd veel liever in mijn auto. Ruilen wil die helaas niet, flauw he :D?

Qimm ja dat hoor ik dus heel vaak.. Waardoor ik weer ga twijfelen :P

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:51

Zelf heb ik recent een Chrevrolet Spark gekocht.
Twijfelde met de Twingo. Zijn qua grootte te vergelijken.
Maar hoorde toch veel problemen en kosten om mij heen met de Twingo. Dus heb voor de Spark gekozen. Met het grote voordeel dat hij op gas rijdt, dus ook nog eens super voordelig in brandstofkosten.

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:52

Kia? Fijne auto's, en als ik me niet vergis 7 jaar garantie :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:56

Probeer ook eens een andere auto, staar je niet blind op 1 auto

ik heb tot nu toe heel wat verschillende auto's gereden en elke keer als je denkt, nee, dit is de fijnste, doet een andere auto je weer versteld staan.

citroen BX (ontzettende oude bak overgekocht van mijn oom :D) (reparatiekosten werden te hoog)
hyundai lantra (helemaal opgereden tot hij het repareren niet meer waard was) - heel betrouwbare auto
mazda mx-5 (hebben we nog steeds!) - betrouwbaar, heeft me nog nooit laten staan, hopeloos onpraktische auto :D
ford focus (is aangereden, total loss :( ) - betrouwbaar, verschrikkelijk fijne auto voor alles
subaru legacy (sinds vorige week in ons bezit) - naar het schijnt erg betrouwbaar en tot nu toe kan ik nog geen slechte punten ondekken :D
Laatst bijgewerkt door Qimm op 12-10-12 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 10:56

Wat voor merk is Kia? Japans?

Ford heb ik ook naar gekeken, maar in mijn prijsklasse hebben ze alleen de ka en die vind ik echt te klein..

Hyundai heb ik een gevoel bij dat ze nog te onbekend zijn, maar dat is allang niet meer zo :P
Laatst bijgewerkt door Mallow op 12-10-12 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:56

koreaans

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:57

Ik zou voor een Tayota gaan meest betrouwbare auto die er is.

Ik heb net mijn 3 jarige tayota Aygo Dynamiek Blue ingeruild (en staat te koop bij de dealer) voor een nieuwe Yaris met alles erop en eraan, ik blijf Tayota rijden. Nog nooit en te nimmer problemen mee gehad en ze zijn ook nog eens zuinig.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 10:58

Is koreaans vergelijkbaar met Japans?
Hoorde dat de Seat dezelfde motor erin heeft liggen als de VW. Het allerliefst zou ik een VW willen maar die kan ik echt niet betalen...

Ik vind de aygo echt te klein.. Yaris vind ik nieuw ook erg prijzig...
Laatst bijgewerkt door Mallow op 12-10-12 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:58

Volgens mij wel :j
Wij hebben ook een kia gehad, prima auto, zoop wel als een malle := (maar dat was ook een SUV model). Vind het interieur wel aardig basic..

Ik zou nog steeds voor een Twingo gaan :)) Vind het echt zo'n heerlijke auto en iedereen die bij me instapt is dat met me eens :) Van die problemen heb ik nog nooit gehoord of ervaren trouwens.. Denk dat je dat soort verhalen bij elk merk wel hebt. Renault is gewoon een degelijk merk.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:00

toyota heeft ook ween eens steekjes laten vallen in de laatste jaren :+

Maar overall is dat een van de betrouwbaarste merken.

Oude koreanen zijn wat minder stabiel, maar van de laatste -pak em beet- 10 jaar zit je wel goed.

een vriend van mij heeft een seat toledo gehad en was daar erg over te spreken, stuurde fijn, nooit echte problemen me egehad.
Laatst bijgewerkt door Qimm op 12-10-12 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:00

Mallow schreef:
Kia picanto staat ook op mijn lijstje om eens te gaan bekijken ja :j Hij lijkt me alleen van buiten zo klein?

8nnemiek - serieus? *Gaat googlen op leuke 2e hands 500 :D

Ik vind 'm niet te klein. Het is natuurlijk heel persoonlijk maar waarvoor wij hem gebruiken is ie groot genoeg. We kunnen er goed boodschappen mee doen en we zijn toch maar met z'n tweeën. Achterin zit hij ook nog ruim en de kofferbak valt me ook echt niet tegen. Wij hadden een half uur voor we in de Picanto stapten een proefrit gemaakt in de nieuwe Aygo en dat was echt een wereld van verschil :j De Picanto is veel meer auto. Ik moet wel toegeven dat we de meest uitgebreide versie hebben dus we missen echt niks.

KIA is inderdaad Koreaans.