huis huren?kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tietse438

huis huren?kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 20:45

ik zit te denken om uit huis te gaan alleen weet ik niet goed wat ik beter kan doen huis huren of kopen?

tips altijd welkom ;)

doom

Re: huis huren?kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:50

Als het mogelijk is en je kan Iets vinden/ betalen waar je later met evt partner/gezin kan blijven zou ik zeggen ga kopen.
Gezien het volgend jaar op zijn kop gezet wordt en het voor vele starters haast niet meer mogelijk wordt om wat te kopen...
( daarom hebben wij zojuist een huis gekocht om nog in de oude regelingen te vallen)

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 20:56

doom schreef:
Als het mogelijk is en je kan Iets vinden/ betalen waar je later met evt partner/gezin kan blijven zou ik zeggen ga kopen.
Gezien het volgend jaar op zijn kop gezet wordt en het voor vele starters haast niet meer mogelijk wordt om wat te kopen...
( daarom hebben wij zojuist een huis gekocht om nog in de oude regelingen te vallen)

zou eerst moeten kijke wat ik kan lenen bij de bank voor een huis te kopen. in welke prijs klasse hebben jullie wat gekocht dan als ik vragen mag?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:58

Je kan altijd gratis en vrijblijvend informeren :j
Laatst bijgewerkt door doom op 31-05-12 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:00

Als je wilt kopen heb wel een vaste baan nodig, op een tijdelijk contract krijg je alleen een hypotheek als je er een intentie verklaring bij krijgt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:00

Als je uit huis wilt, en je kunt kopen, zou ik het doen.
Eenkamer appartementen zijn zo duur niet, en zijn zeer gewild.
En als je wilt huren en nog nergens bent ingeschreven, kon je weleens heeeeeeeel lang moeten wachten....

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:03

Maar eenkamer appartementen worden de komende tijd niet meer verkocht, omdat de hypotheek vormen gaan wijzigen en je dan beter een woning kan kopen waar je 10 jaar of langer inzit.
Een vriendin van mij zit ook al 1.5 jaar met vaste lasten omdat haar appartement niet wordt verkocht ( en die is echt super mooi) wordt straks alleen maar erger!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:04

En wie zegt dat je niet 10 jaar of langer in een eenkamer appartement kunt gaan zitten?

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:06

Dit staat niet helemaal goed ;) Ik TEM even

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:06

HUREN, voorlopig NIET kopen!!! De huizenprijzen gaan nog verder zakken.....

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:07

Tja dat is de gok/ afweging die je zelf maakt...
Maar de meeste onder ons hebben een toekomst met een partner en evt kinderen.
Is belangrijk om daar goed je beslissingen mee af te wegen omdat tegenwoordig huizen verkopen niet meer zo makkelijk gaat..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:08

Er past heel veel in een huur-appartement hoor als 't moet ;-)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:08

Arabesk schreef:

Maar de hypotheek vormen en opties worden een stuk minder.
Als je in de oude regeling kan vallen financieel gezien is echt verstandig om te doen :j

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:10

Arabesk schreef:

Maar je moet ook de afweging maken dat de huurprijzen omhoog zullen gaan, vooral het scheefhuren wordt tegengegaan alsmede dat het wonen in populaire steden flink omhoog zal gaan. Het is een afweging die je moet maken wat goedkoper is

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:16

Heel simpel.
Maximale hypotheek die je kan krijgen is ongeveer 4 tot 4,5 maal je bruto jaar salaris.
Heb je eigen geld, dan zit je wat voordeliger.

Met een bruto jaar salaris van 30.000 euro krijg je dus ongeveer een hypotheek van 120 tot 145 duizend euro.
Nog even wachten, de huizen prijzen gaan dalen en dan kan je een paleis kopen voor weinig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:19

In de prijsklasse van 120 tot 145 duizend euro is weinig knaps te krijgen.
En dat gaat echt niet veranderen met de jaren.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:21

Ik zou niet zo snel kopen als starter. Je kunt dan over het algemeen slechts een klein flatje kopen, waarin je misschien maar een jaar of 3 wil wonen. Zie het daarna maar eens verkocht te krijgen..

Ik wil dat risico iig niet lopen en ben daarom gaan huren.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:23

kopen, en dan zou ik naar groningen gaan als ik jou was..(zie onderschrift)

zo, voor zover de grappen. Ik ben er zeker van dat kopen nog altijd voordeliger is dan huren, simpelweg omdat je met huren je geld 'weggooit' en je met kopen elke maand geld voor een groot deel opspaart. zeker met de nieuwe regels waarin zoveel mogelijk afgelost moet worden! toch is het wel zo: juist omdat de economische toekomst nu even een beetje onzeker is: dat je inderdaad goed moet afwegen hoe lang je ergens zult kunnen blijven wonen.
wellicht kun je van iemand een beetje bijlenen oid en dan iets kopen dat iets te groot is voor jezelf (nog) en dat voorlopig verhuren om de lasten te splitsen? als je over een paar jaar een partner oid hebt 'schop' je de huurder eruit en zit je heerlijk in je eigen huisje!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:27

m_ss schreef:
kopen, en dan zou ik naar groningen gaan als ik jou was..(zie onderschrift)

zo, voor zover de grappen. Ik ben er zeker van dat kopen nog altijd voordeliger is dan huren, simpelweg omdat je met huren je geld 'weggooit' en je met kopen elke maand geld voor een groot deel opspaart.

Ben ik het niet mee eens. Een (groot) deel gaat op aan rente, daarnaast betaal je bij aankoop notariskosten en overdrachtsbelasting. Verder komt ook (groot) onderhoud voor je eigen rekening. Dus zeker als je ergens maar een paar jaar woont, geloof ik niet dat kopen goedkoper is.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:42

niet zozeer goedkoper als wel dat het meer voldoening geeft. bovendien doe je de uitgaven die je doet om je eigendom meer waard te maken. dat is een fijn gevoel. ( bij een appartement met een goede vve valt groot onderhoud wel mee, wij hebben een hele kleine bijdrage in de maand en een hele rijke vve;))

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:47

Kopen zou ik zelf alleen maar doen als ik een flink gedeelte van de aankoopprijs heb gespaard en zo min mogelijk hoef te financieren.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:58

MW => HTT

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:25

Tiggs schreef:
Ik zou niet zo snel kopen als starter. Je kunt dan over het algemeen slechts een klein flatje kopen, waarin je misschien maar een jaar of 3 wil wonen. Zie het daarna maar eens verkocht te krijgen..

Ik wil dat risico iig niet lopen en ben daarom gaan huren.

Het hangt volledig van de salarissen af. Wij hebben 3 jaar samen gehuurd en zijn starters in de aankoop van een huis.
Maar wij mogen flink lenen en hebben nu een huis met alles erop en eraan wat de komende jaren/ons leven aan soms onderhoud kan kosten.

Ik weet dat vele het anders hebben en wij ons geluk kunnen prijzen maar met een duurder huis zijn er ook weer hogere maandlasten.
Ik zou alleen een huis kopen in onze/mijn situatie, een huis waar ruimte genoeg is en je inprincipe heel je leven zou kunnen wonen.
Het is gewoon gissen wat de woningbouw de komende jaren allemaal gaat doen..

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:40

Als het kan zou ik kopen, al zei de makelaar tegen ons als je nog 2 jaar kunt wachten dan zijn de huizen nog iets goedkopen. Wij werken samen en huren nu (particulier) een vrijstaand huis met 1500 m2 tuin zitten dus prima voorlopig. En kosten daarvoor vallen reuze mee...

byloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:46

oke.. ik wil ook graag huren.. is 750inc voor 3 kamers woonkeuken en woonkamer groot balkon veel?? en krijg je ook huirtoeslag als jeparticulier huurt?!?