Tips om slaapkamer warm te houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kana

Tips om slaapkamer warm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 16:12

Hallo! :)

Sinds 3 maand woon ik samen met mijn vriend in ons mooie huisje.
De benedenverdieping heeft overal dubbelglas, boven is het helaas allemaal nog enkel glas.

Dat verwarmingaanzetding(?) zit beneden in de woonkamer die staat overdag als we thuis zijn altijd op 21 graden en dan is het beneden in de kamer ook lekker warm. Boven hebben we alle verwarmingen uitstaan ivm niet gebruik van de kamers.
Nu is het alleen echt super koud als we naar bed gaan. We hebben al allebei nu een eigen winterdeken als maatregel maar het is gewoon geen pretje als je 's ochtends je bed uit moet en het is ijskoud op de kamer :\ Mijn hoofd voelt ook altijd koud aan als ik wakker word.
De ramen zijn 's ochtends ook gewoon helemaal nat, geen condens nee echt kletsnat.

Nu hebben we dan overdag de verwarming aan op de slaapkamer en de gordijnen ook overdag dicht om warmte in de kamer te krijgen en te houden. Al werkt dit natuurlijk niet optimaal want als dat verwarmingsdraaiding in de woonkamer 21 graden meet zet hij alles vanzelf stil en dan is het in de slaapkamer nog lang niet echt warm...

Maar als we naar bed gaan gaat de verwarming terug naar 17 graden. door het enkel glas waait alle warmte zo uit de slaapkamer en worden we alsnog bibberend wakker. :+

Ik ga niet elke nacht ook nog stoken dan betaal ik me blauw elke maand. Dus ik was benieuwd of Bokt mischien handige doe-het-zelf tips had om de slaapkamer beter te isoleren?

Volgend jaar gaan we er dubbelglas in laten zetten, maar eerst willen we wat andere projectjes afhebben in huis.

Kana

Re: Tips om slaapkamer warm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 16:13

Ik heb dit op het verkeerde forum gepost, ik tem zelf wel even :Y)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:15

zit je in een huurhuis?

Als je ramen echt kletsnat zijn, zou ik gewoon contact opnemen met de woningbouw en vragen wat zij er aan kunnen doen (misschien ook boven dubbelglas laten zetten)..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:17

hoi ik heb dat ook koop een goede fohn en blaas daar onder de dekens de boel warm en koop een paar kruiken een bij je tenen en een om op je benen en je billen te leggen dus warmen en verplaatsen en dan ben je moe en leg je hem in je rug bij de blokker van rubber, vul niet met heet water maar met goed warm water de kruik is kouder dand e temperatuur van het water dus een beetje gokken . die blijven lang warm en heb je een koude plek hup kruik erop. echt het werkt prima al vries mijn neus eraf, wat ook goed helpt is warm douchen en dan meteen je bed in dan moet je afkoelen onder de dekens en is je bed warm. het hoort niet kletsnatte ramen.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 16:19

Koopwoning helaas, dus kan geen woningbouw bellen.

Zon kruik is heerlijk maar helpt niet tegen een koude kamer 's ochtends, helaas..

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:20

Hmm... wat je misschien ook nog zou kunnen proberen is dik tapijt voor de ramen? want naast enkel glas zitten er misschien ook kleine kiertjes en dergelijke! en hou je de slaapkamerdeur overdag ook dicht? (als je alleen de slaapkamer verwarmt en de rest van de bovenverdieping niet, misschien wel een goed idee nog)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:21

Electrisch kacheltje van rowenta.
Dingen kosten 20 euro en zijn ideaal! Die van ons kan een hele slaapkamer (met deur dicht) warm krijgen en warm houden.

Oh, en in de zomer fungeert hij ook als ventilator. :D
Laatst bijgewerkt door Pentax op 11-11-10 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:21

is het dan geen idee om er wel dubbelglas in te laten zetten? scheelt je uiteindelijk ook echt enorm in de stookkosten.

http://www.subsidiedubbelglas.nl/
er worden ook subsidies gegeven volgens mij.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 16:21

Ja! de deur is altijd dicht!! Ik dacht zelf aan piepschuim ofzo ervoor te plakken? Ik heb er geen verstand van en mooi is het niet maar wellicht werkt het hahaha

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:22

Is een elektrisch kacheltje met timer geen optie? Niet de hele nacht aan laten staan, maar hem bijvoorbeeld met de timer een half uur tot een uur voor de wekker gaat aan te laten gaan?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:23

Pentax schreef:
Dingen kosten 20 euro en zijn ideaal! Die van ons kan een hele slaapkamer (met deur dicht) warm krijgen en warm houden.

Ik ga dat kacheltje wat ik ooit kocht heb voor op mijn werk maar nooit gebruikt is, eens op mijn andere slaapkamer zetten waar ik me altijd aankleed....tis zoow koud daar..

Ik heb een jaren 30 woning, niet geisoleerd, ik heb wel dubbelglas laten zetten maar dat helpt maar een klein beetje. Want ook bij mij staat er gewoon condens op de ramen smorgens.

@Fjordnina: Bestaan die dingen met timer?
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 11-11-10 16:24, in het totaal 3 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:23

[MW] >> [HTT]

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 16:25

Eleionomae schreef:
is het dan geen idee om er wel dubbelglas in te laten zetten? scheelt je uiteindelijk ook echt enorm in de stookkosten.

http://www.subsidiedubbelglas.nl/
er worden ook subsidies gegeven volgens mij.

Ja dit gaat zeker volgend jaar komen!! Eerst moeten we gewoon wat andere dingen eerst doen in het huis helaas.

Zo'n elektrisch kacheltje is denk ik ook wel een goede oplossing. Een moderne goedkope zal ook wel niet meer energie vreten als een gek, toch? :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:25

je kunt toch gewoon een timer er tussen zetten die ook wel gebruik wordt voor lampen?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 16:26

Zonnetje81 schreef:

Ja, de hele nacht is denk ik te duur in de electriciteitskosten. En het gaat inderdaad vooral om als ik wakker word.
Nu is vriest het nog niet echt buiten dus ik wil niet weten hoe mijn slaapkamer over 2 maand is. :=

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:27

Ik zou toch gewoon kijken of je wat met dubbelglas kunt doen. Je bespaard jezelf een hele hoop geld, want de warmte van de woonkamer beneden trekt ook omhoog. Als je boven dubbelglas hebt blijft die warmte hangen: dat scheelt je dus geld en je hebt een warme slaapkamer.
En iets anders interessants: de waarde van je koopwoning gaat omhoog met dubbelglas.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:28

Wij hebben boven ook alleen maar enkel glas en nooit de verwarming aan maar ik vind het niet echt heel erg koud. Wel als je idd aan gaat kleden, maar wij hebben de badkamer naast onze slaapkamer, en die gaat wel aan met de timer van de verwarming beneden. Dus ik race met mijn stapeltje kleren naar de badkamer, plak mezelf tegen de verwarming en klaar. Ook zou je je kleding in de avond al over de verwarming kunnen leggen, dan heb je voorverwarmd goed.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:28

Zonnetje81 schreef:
Pentax schreef:

Ik ga dat kacheltje wat ik ooit kocht heb voor op mijn werk maar nooit gebruikt is, eens op mijn andere slaapkamer zetten waar ik me altijd aankleed....tis zoow koud daar..

Ik heb een jaren 30 woning, niet geisoleerd, ik heb wel dubbelglas laten zetten maar dat helpt maar een klein beetje. Want ook bij mij staat er gewoon condens op de ramen smorgens.

Wij hebben wel zo'n ding met timer voor op het stopcontact, daar kun je dan de stekker van een lamp, kacheltje of iets anders in doen. De tijd instellen, en om die tijd gaat de stroom zeg maar aan ;)
Zo'n ding is niet zo duur en je kunt hem volgensmij voor alle elektrische apparaten gebruiken :) (wij hebben er een van de action :D )

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:29

Dubbelglas is betrekkelijk als je woning sowieso niet geisoleerd is.

Ik ga offertes maken om mijn spouw te laten vullen met van die bolletjes + zolder aftimmeren. Dat zou een HOOP moeten schelen zegt men.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:29

Eleionomae schreef:
je kunt toch gewoon een timer er tussen zetten die ook wel gebruik wordt voor lampen?

haha same :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:30

Die timer is een idee!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:32

Als je enkelglas ramen hebt, kun je zelf denken aan voorzetramen , of idd dubbel glas
Verder zou je even naar de isolatie van het huis kunnen kijken, hebben jullie een zolder? Kijk je daar tegen de pannen aan?
Iig het dak isoleren met glas of steenwol, en als je een enkelsteens muurtje hebt, zou je kunnen kijken hoe je ook de muren van binnenuit kunt isoleren.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 16:38

We hebben een zolder, die is helemaal afgetimmerd. Het huis is koop.
De zolder wordt niet gebruikt en die is ook helemaal afgesloten met een houten luik. We hebben 3 slaapkamers waarvan we er 2 gebruiken de kleinste slaapkamer die we niet gebruiken is altijd dicht en staat de verwarming uit. De andere slaapkamer staan onze kledingkasten daar zijn ook alle verwarmingen uit. En die deur is ook altijd dicht.
Onze slaapkamer is zoals eerder genoemd, deuren dicht verwarming aan en ook overdag rolgordijnen naar beneden.

Badkamer heeft verwarming die ook altijd uitstaat en heeft een klein enkelglas raampje. De badkamer verwarm ik altijd heel tactisch met de droger als ik ga douchen :+ En dat raampje gaat heel even open na het douchen ivm vocht.

We houden eigenlijk dus alle deuren dicht en de zolder is ook 'dicht' plus die is al afgetimmerd (was vroeger een 4e slaapkamer)
et enige wat we boven proberen te verwarmen is de slaapkamer.

Huis stamt uit de jaren 50

Dubbelglas gaat zeker weten komen dus ik zoek nu naar een tijdelijke oplossing.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:39

Een verwarmingaanzetding(?) heet een thermostaat ;). Je zou een thermostaatkraan op je slaapkamerverwarming kunnen zetten, zodat die onafhankelijk is van de thermostaat in je woonkamer. Da's overigens ook nog best een investering, dus dat moet je wel willen.

Verder: alle kieren in de ramen afdichten, misschien voor tijdelijk een plaat perspex er voor zetten zodat die afdicht, en inderdaad: zo snel mogelijk dubbel glas erin.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:40

Kana schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ja, de hele nacht is denk ik te duur in de elektriciteitskosten. En het gaat inderdaad vooral om als ik wakker word.
Nu is vriest het nog niet echt buiten dus ik wil niet weten hoe mijn slaapkamer over 2 maand is. :=

Ik zou hem ook niet de hele nacht aan willen hebben ivm hoofdpijn krijgen van de warmte, maar ook ivm veiligheid. Ze zijn wel veilig, maar het blijft elektriciteit en dus een risico. Daarom ook maximaal een uurtje voordat je wakker wordt aanzetten. Tegen die tijd slaap je al wat minder diep dus als er dan wat aan de hand is kun je veel sneller handelen.