Vloeren: Laminaat, tapijt of iets anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iepke

Vloeren: Laminaat, tapijt of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 23:51

Mijn vriend en ik zijn sinds kort bezig ons huis op te knappen. Over de kleuren en dergelijke zijn we het al helemaal eens, alleen over de vloer komen we nog niet echt uit. Misschien dat jullie kunnen helpen? :D

We zijn van plan om over een heel aantal jaren het huis echt grondig te verbouwen, qua indeling ook, maar daar gaan we eerst maar eens voor sparen. De vloer die we erin willen leggen moet dus niet heel erg duur zijn, omdat we uiteindelijk graag tegels en vloerverwarming willen en het zonde is de dure vloer weer te vervangen.

We blijven nu een beetje steken bij laminaat of tapijt. Ik wil graag laminaat, omdat dat naar mijn idee beter schoon te houden is.
Mijn vriend wil heel graag tapijt/vloerbedekking, en de belangrijkste reden daarvoor is dat hij van laminaat koude voeten krijgt. Hij weigert sloffen aan te doen zegt-ie :Y) Nou hebben we een vrij koud huis, dus hij heeft wel een punt..
Nu ben ik zelf licht allergisch voor stof en had ik het (na het verslepen van meubels die er al 15 jaar stonden) heel erg benauwd, dus nu twijfelen we weer. Is tapijt echt heel erg stoffig of is het wel aan te raden? Of kunnen we beter voor laminaat kiezen? Wat zijn voor- en nadelen?

En dan de belangrijkste vraag: Is er een vloer die warm aanvoelt, maar niet ontzettend duur is?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 00:32

In verband met je stofallergie zou ik echt niet voor tapijt gaan. In jullie geval zou ik kiezen voor laminaat met op een plek waar je veel zit een kleed, zodat als je vriend bijvoorbeeld lekker op de bank zit toch lekker warme voetjes houd. Een voordeel van een (mits niet al te groot) tapijt is dat je het nog een keertje buiten kan hangen en het stof eruit kan kloppen.
En dan moet die voor 's nachts toch maar slippertjes nemen zodat ie naar de wc kan zonder koude voetjes ;)
Enne, als je al weet welke kleur vloer je er over een paar jaar in wil hebben kan je een mooi bijpassend kleed uitzoeken voor met de nieuwe vloer ;)

Ik heb zelf ook laminaat en ook niet echt een warm huis (zit boven een schuur) maar zo koud is het laminaat niet hoor :) tegelz zijn veel kouder :j

Vjestagirl

Re: Vloeren: Laminaat, tapijt of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 00:33

Ik zou een laminaat vloer nemen. Is véél minder stoffig (ik merk het hier ook aan mijn allergie), en veel makkelijker schoon te houden

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 00:36

:D Neem je tegellaminaat met een mooi kleed. Of zeil, dat is ook niet zo koud aan de voeten vind ik.
Tapijt met astma is geen goeie combinatie.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 00:38

Anne_GTI schreef:
:D Neem je tegellaminaat met een mooi kleed. Of zeil, dat is ook niet zo koud aan de voeten vind ik.

tegellaminaat heeft alleen het nadeel dat het wat duurder is als normaal laminaat }:0

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 00:43

Rintah schreef:
Anne_GTI schreef:

tegellaminaat heeft alleen het nadeel dat het wat duurder is als normaal laminaat }:0

Bij Kwantum ofzo hebben ze het toch regelmatig in de aanbieding; even goed speuren en dan kun je daar ook wel tegen een geschikte prijs aankomen.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 04:16

Ik zou inderdaad ook voor laminaat en eventueel zeil gaan.
Wij hadden thuis eerste ook vloerbedekking boven, maar toen is alles gesaneerd voor mij en dat was een wereld van verschil.
Dus ik zou voorkomen dat je straks alles opnieuw kan doen, vanwege je stofallergie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:13

Kliklaminaat vind ik echt ideaal! Ziet er veel mooier uit dan vloerbedekking, makkelijker schoon te houden.. En zó koud is het niet. Zeker als je er een beetje isolatie onder legt. En dan een leuk tapijt erbij :j

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:24

Wij hebben tegels en ik wil nooit meer iets anders!

Idd de tegels zijn koud, maar dan kun je lekker sloffen aan doen :D .
Bij de bank hebben we trouwens een tapijtje (Zo een met kort ''haar'') liggen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:47

Jou vriend wil later graag tegels, maar nu geen laminaat omdat dat koud is aan de voeten?
Rare vogel. Tegels zijn ijskoud en laminaat "lauw".

Wij hebben beneden tegels. Boven hadden we vloerbedekking welke we een paar weken geleden vervangen hebben door laminaat.

De vloerbedekking stond ik altijd eeuwig op te stofzuigen, maar dat werd nooit schoon genoeg naar mijn zin.
Voordat we het eruit trokken had ik het nog gestofzuigd zodat het niet zou gaan stoffen bij het verwijderen, maar suprice suprice er kwam me toch een berg "zand" uitzetten.
Dan schrik je wel hoor, dat ondanks dat je dacht dat je het goed schoon had, dat er nog zo'n berg bah uitkomt.

De laminaat ben ik dus heeeeel blij mee. Bezem erdoor, dweil (microvezel met schoonmaakazijn) erachter aan. 15 minuten werk hooguit, tegenover een halve middag stofzuigen.

Schoonmaken wordt zo weer leuk, dus als ik jou was....

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 09:55

holly schreef:
Jou vriend wil later graag tegels, maar nu geen laminaat omdat dat koud is aan de voeten?
Rare vogel. Tegels zijn ijskoud en laminaat "lauw".
Haha, maar later willen we ook graag vloerverwarming, dus dan zijn de tegels weer warmer dan het laminaat ;)

Bedankt allemaal voor de reacties tot nu toe! :D Dat tegellaminaat is ook wel heel gaaf, is er iemand van jullie die dat toevallig heeft?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:56

Je kunt dan toch gewoon de tussenvorm leggen? Zeil! Vroeger alleen als goedkoop en lelijk, maar tegenwoordig in allerlei kleuren, diktes en soorten te koop.

Ik weet niet of je dieren hebt, maar bij laminaat blijft stof en haren los liggen en stuift het door je huis heen en dat is zeker ook niet prettig voor een allergie. Dan heb je meer aan een beetje structuur op de vloer waar het stof blijft liggen, een dunne vloerbedekking is vaak minder stoffig dan een glad laminaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:01

Ik heb een Metroflor-vloer en wil nooit anders meer. Dat zijn pvc-stroken die op de kale vloer verlijmd worden. Toch voelt het niet koud aan, is het niet gehorig en klinkt het ook niet al te hol als je er met hakken overheen loopt zoals laminaat dan wel doet.
Het is makkelijk te reinigen en kan strak tegen de muren gelegd worden. Het is er in alle denkbare designs, van effen tot hout tot tegels tot reliëfeffecten dus voor elk wat wils.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 10:08

@Sonja: Ik zat inderdaad even rond te kijken in andere topics en daar zag ik ook jouw reactie staan. Metroflor-vloer klinkt inderdaad ideaal, maar is het ook betaalbaar zeg maar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:10

Ik geloof dat het ergens rond de 60 euro per vierkante meter gekost heeft en dat was inclusief leggen. Klinkt misschien duur, maar vergis je niet; het is materiaal EN arbeidsloon (ligt heel snel als die ervaren kerels het doen :) ) en je hoeft GEEN afwerkingsranden ed te hebben en daar gaat bij laminaat stiekum heel veel geld in zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:12

O manlief heeft een beter geheugen, het was 65 euro per vierkante meter maar dat was wel zeven jaar geleden hoor.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:12

Wij hadden in het begin een hele mooie vloer van zeil!!! Super stevig en toen we onze tegelvloer kregen hebben we het zeil nog op zolder kunnen gebruiken :D
Je hebt tegenwoordig hele mooie en zeker stevige!
Voelt ook zeker warmer aan dan laminaat!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:22

Wij hebben huisdieren en mijn vriend heeft astma/allergie Fantic en vloerbedekking is dan eigenlijk niet slim, dus snap niet waarom je dat dan juist aanraad?

Heb je katten of honden ofzo? Dan is zeil weer niet slim, omdat de nagels mooie sneetjes en zelfs hele japen kunnen maken in het zeil. Ook iets om over na te denken.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 10:29

Vroeger hadden we zeil in huis en dat vond ik nooit echt mooi. Maar zeil zal door de jaren heen ook wel stukken mooier zijn geworden. Is het goed te zien dat het zeil is?
We hebben wel katten, maar die komen niet in de woonkamer. Dus dat is geen probleem.

Op zich gaat het misschien wel goed met tapijt, pas als er veel geschoven wordt, of flink gestofzuigd (waardoor het stof weer los komt) dan krijg ik er last van. Het is dus de vraag of ik er zoveel last van krijg dat het niet prettig is, want het kan dus ook gewoon goed gaan...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:37

Ik heb het zeil genomen door een wel wat vieze reden.... mijn hond had epilepsie en bij een zware aanval liep hij leeg..... met laminaat gaat dat altijd in de randjes zitten terwijl ik het zeil altijd erg makkelijk schoon kreeg! Plus dat er dus minder herrie is als met laminaat en van scheurtjes door nagels heb ik nog nooit meegemaakt..... juist op laminaat hebben ze geen grip en gaan ze wel eens klauwen.....

Afijn het ligt nu 4 jaar en alleen de plekken die ik zelf helaas van een verfnevel heb voorzien..... blijft het gewoon mooi, goed, warm en schoon!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:41

Dat van ons wat zeg maar houtenplanken idee! Erg mooi en bleef echt heel mooi ondanks rennende hond :D

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:45

Laminaat is in jullie situatie geschikt. En als je het los legt en niet verlijmd, kan je bij de grote verbouwing straks weer hergebruiken in een andere kamer, bijv. slaapkamer, zodat het een 2e leven krijgt elders in het huis.
Gemakkelijk in onderhoud en met een goede vloerisolatie juist helemaal niet koud.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:59

Ik heb ook zeil maar dan een dikke kwaliteit van Novilon, heb ook 4 katten en niks last van haaltjes of scheurtjes. Het koude valt ook reuze mee. Maar je vriend vindt zijn niet-sloffen-hoeven-dragen dus belangrijker dan jouw gezondheid? Ik zou m inruilen! :D

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 15:13

Haha, hij is eigenlijk wel heel lief hoor, soms wat eigenwijs :P Maar het was meer omdat ik nooit echt extreem last had van benauwdheid, het viel wel mee (er ligt al jaren tapijt).
Moet zeggen dat ik het nu wel (erg) kan merken, maar er is veel van z'n plek gehaald.
Maar ben net even bij de Leen Bakker geweest, ik kwam er toevallig langs. Wel even mooi wat verschillen kunnen zien, tegellaminaat is wel heel mooi! En prijs valt wel mee!
En wat is tapijt eigenlijk lelijk, haha.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:36

zou dus echt nooit tapijt in de woonkamer leggen. Iedereen loopt erover, en als je wat laat vallen ( drinken en eten) is eht lastig eraf te halen.
Wij hebben zelf laminaat vind het ideaal
Op 1 slaapkamer zeil en voor de rest laminaat
Kijk gewoon bij aanbiedingen of internet voor een restparty.