Huisdieren in huurhuis, rechten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:02

Ianthe schreef:
Als je je huis wil houden, zou ik niet moeilijk gaan doen en het lekker erbij laten. Je kan met wat gedoe vast een hond nemen, maar als hij duidelijk nu zegt dat hij het niet wil en je doet het toch, dan zou ik als verhuurder ook denken, dikke doei!

Plus je studeert, ik neem aan dat je niet elke dag de hele dag thuis bent? Die honden moeten alles nog leren en kunnen dus de hele boel bij elkaar gaan blaffen als je ze eventjes alleen thuis laat, plus niet zindelijk in huis, dat soort dingen.

Lekker wachten tot je een huis hebt waar het wel gewoon mag.



Wat wou die verhuurder doen dan? Als die verhuurder moeilijk gaat doen kan zij als huurder nog eens een tijdelijke huurverlaging eisen ook wegens verstoring van het woongenot. :')

Die man kan haar helemaal niks maken.

Ze kwamen bij mij ook met een hoop bla bla en we zetten je het huis uit etc. En dit is niet toesgestaan om een hond te nemen. Uiteindelijk toen het puntje bij paaltje kwam en ik juridisch loket gebeld had en ik er achter kwam dat ik zoiezo al tijdelijke huurverlaging kon opvragen wegens achterstallig onderhoud van het gebouw durfden ze niets meer.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:02

Absolem schreef:
Fellow schreef:
emilyslaluna, Daar heb je inderdaad gelijk in.. Als hij het ons echt moeilijk wil maken kan hij alles gaan aankaarten als overlast..

Ista, die kwam ik inderdaad ook net tegen. :D Duidelijk stuk en misschien ook goed om te printen en laten lezen bij een eventueel gesprek met de huisbaas.

Polly, ik snap wat je bedoelt.
Toen we het huis kwamen bezichtigen stond 1 slaapkamer vol met een konijnenren. Ik bedoel dan letterlijk een ren van minimaal 4 a 5 m2. Paste net nog een bureau en bed naast. Het rook op de gang al naar hooi. :') Huisbaas vertelde dat de konijntjes in de zomer buiten kwamen in de tuin. In het huis ernaast (wat ook van onze huisbaas is, identiek huis, gedeelde tuin) was op dat moment ook een hond aanwezig. In de woonkamer van ons huis stond een levensgrote kattenpaal voor de 'huiskat' van de bewoners voor ons. Hij vertelde vrolijk over alle dieren (varkens, kippen, honden, katten, konijnen) die het huis al gepasseerd hebben. Het huis wordt dus ook enkel verhuurd aan diergeneeskunde studenten. Al met al hadden wij niet verwacht dat hij er dus een probleem van zou maken. Zeker omdat er in het contract staat dat het even in overleg moet, en dus niet in het contract al verboden. Wij hebben (onterecht) vernomen dat dit overleg meer nodig was voor als je een duitse dog, een slang of iets anders geks in huis wilde halen.
Je hebt wel gelijk hoor, maar wij hebben er al met al gewoon een ander beeld van gevormd.

Bigone & SolarHertog, Ja.. Nee hij komt niet onze kamers binnen gelukkig. (hoop ik. :') ) Ik heb er inderdaad moeite mee. Hoorde hem vandaag weer binnenkomen. Had de deur van binnenuit op slot, is hij achterom gegaan. :x
Ben naar mn kamer gevlucht in schijterige bui, terwijl ik gewoon had moeten zeggen dat hij niet zomaar binnen moet komen.. Volgende keer beter lol. Bedankt voor jullie advies in ieder geval, fijn om te weten dat ik voluit in mn recht sta als ik er iets van zeg.

RoyceMack, haha ja daar zijn zat onderzoeken naar gedaan idd. Thanks voor de tip, zal het zeker meenemen als we met hem gaan praten!



Goed, punt 1, die huisbaas moet jij idd jouw medewerking verlenen als hij iets komt aanpassen in het huis. Echter mag hij NIET onaangekondigd binnenwandelen als jullie dat niet willen en al helemaal niet zonder duidelijke reden.

Dus nogmaals als hij tegen jou zegt ik kom een nieuwe thermostaat installeren kan ik langskomen? Moet jij hem toegang verlenen. Maar Jij bepaalt dus wanneer!

Loopt hij toch zonder aankondigen het huis binnen is dat gewoon inbreuk van privacy.

Punt 2. En hier ben ik echt expert in want ik heb een hoop gezeik gehad toen ik op kamers/gesplitste woonboerderij zat in een soortgelijke constructie als die van jou. Hij kan van alles in het contract zetten over huisdieren.
Maar wettelijk gezien heeft die vent geen poot op te staan. Jij huurt en hoe jij woont in het gehuurde is jouw zaak en niet het zijne. Pas als de honden echt een half jaar zonder verbetering overlast veroorzaken kan hij middels een rechter dingen gaan afdwingen.


Dus jij kan gewoon rustig een hondje nemen hoor.


Als je dergelijke adviezen geeft (punt 2), kan ik me voorstellen dat je indd al heel wat gezeik hebt gehad en inmiddels expert bent.

TS, je hebt een contract getekend met een bepaling over huisdieren en nu wil je toch huisdieren en is de huisbaas de grote slechterik. Want hoe kun je zo’n nobel plan als dat van jullie dwarsbomen.... Nou, waarschijnlijk omdat hij als huiseigenaar/verhuurder al genoeg heeft meegemaakt.

Waarom er zelfs al wordt gesproken over een “gang naar de rechter” vind ik volkomen onbegrijpelijk. Je bent samen iets overeengekomen, hou je er aan.

Je privacy is wel een ander punt en daarover zou ik zeker in gesprek gaan.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:06

Absolem schreef:
Ianthe schreef:
Als je je huis wil houden, zou ik niet moeilijk gaan doen en het lekker erbij laten. Je kan met wat gedoe vast een hond nemen, maar als hij duidelijk nu zegt dat hij het niet wil en je doet het toch, dan zou ik als verhuurder ook denken, dikke doei!

Plus je studeert, ik neem aan dat je niet elke dag de hele dag thuis bent? Die honden moeten alles nog leren en kunnen dus de hele boel bij elkaar gaan blaffen als je ze eventjes alleen thuis laat, plus niet zindelijk in huis, dat soort dingen.

Lekker wachten tot je een huis hebt waar het wel gewoon mag.


Wat wou die verhuurder doen dan?


Het contract niet verlengen?

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:28

chevax schreef:
Als je dergelijke adviezen geeft (punt 2), kan ik me voorstellen dat je indd al heel wat gezeik hebt gehad en inmiddels expert bent.

TS, je hebt een contract getekend met een bepaling over huisdieren en nu wil je toch huisdieren en is de huisbaas de grote slechterik. Want hoe kun je zo’n nobel plan als dat van jullie dwarsbomen.... Nou, waarschijnlijk omdat hij als huiseigenaar/verhuurder al genoeg heeft meegemaakt.

Waarom er zelfs al wordt gesproken over een “gang naar de rechter” vind ik volkomen onbegrijpelijk. Je bent samen iets overeengekomen, hou je er aan.

Je privacy is wel een ander punt en daarover zou ik zeker in gesprek gaan.



Ja nou het waren ook wel heel aparte mensen die een aparte situatie creërde. Iedereen mocht namelijk huisdieren hebben die stonken en lawaai maakten maar ik was daar komen wonen toen die woning onderverhuurd werd en toen ze er achter kwamen dat ik best aardig lag met de onderverhuurder vonden ze mij niet meer zo leuk. Toen de onderverhuurder vertrok kregen we een heel simplistisch contract (ik heb dat nooit getekend simpelweg omdat de voorwaarden belachelijk waren maar ik heb wel altijd netjes de huur betaald).

Maar afijn toen ik vervolgens een hond wilde nemen is het meisje wat een ontzettend luidruchtig stinkend konijn had naar de verhuurder gegaan want zij was bang voor overlast. ( meisje was enorm zwaar en sliep op zolder dus als ze op haar kamer was kraakte het hele huis bijna.Het was een Heeeeeeel oude boerderij met vrijwel geen isolatie tussen de muren in huis. En haar konijn stampte constant en verschoof zijn ren. Dus ja wij hadden meer overlast van haar dan wij naar haartoe hadden..


Maarja een ander meisje had axelottes dan stonkt het huis als ze aquarium weer schoon had gemaakt weer een meisje een hamster die maakte herrie snachts.

Maar mijn hond zou wel een probleem zijn? Ja naja dat ging er bij mij dus niet in. Dus vandaar dat het even zo extreem werd.

Diezelfde mensen lieten het drukvat ook niet maken. Waardoor de ketel tot twee keer aan toe stuk ging midden in de winter. Want ik vertikte het om elke week de ketel bij te vullen na al zes weken gevraagd te hebben wanneer er een loodgieter kwam. Officieel mocht ik die ketel al niet vullen dat mag alleen een loodgieter maar dat terzijde.

Geen actie ondernemen terwijl ik al vijf keer had gezegd dat de riolering verstopt zat en ik het niet weg kreeg. Uiteindelijk moest de hele grond opengebroken worden omdat alles beneden in de keuken steeds omhoog kwam en bleek dus gewoon de afvoer pijp van het huis naar de riolering helemaal dicht te zitten.

Dus ja na dat soort geintjes wordt je het wel zat zeg maar.


Waarom ik daar bleef wonen? Het was de goedkoopste kamer in barneveld. En het huisje zelf was wel echt heel schattig. Ik woonde er wel met plezier verder. Maar die rare fratsen waren gewoon vervelend.

Lukasje
Berichten: 11334
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:55

Ik lees dat je in België huurt ... Indien je een alleenstaand huis huurt, sta je vrij sterk hoor. Zelfs indien het in je huurcontract zou staan dat het houden van huisdieren verboden is en zelfs indien je dat ondertekend hebt, kan de verhuurder het houden van een hond je niet verbieden. Of dit de verstandhouding ten goede komt, is een andere zaak. En, hij mag natuurlijk wel alle schade op jou verhalen.

Huur je in een appartementsgebouw moet eigenlijk wel de meerderheid van de eigenaars akkoord gaan. Daar kan overlast (geluid, geur, ..) altijd ingeroepen worden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23502
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Huisdieren in huurhuis, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 01:16

Poeh ik schrik wel van sommige reacties hoor. Als betreffende mensen echt zo met de verhuurder omgaan zoals hier gesteld word dan snap ik het kamertekort voor studenten wel. Ik zou als ik dit zo lees iig niet snel een kamer meer verhuren.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 03:36

Polly schreef:
Poeh ik schrik wel van sommige reacties hoor. Als betreffende mensen echt zo met de verhuurder omgaan zoals hier gesteld word dan snap ik het kamertekort voor studenten wel. Ik zou als ik dit zo lees iig niet snel een kamer meer verhuren.

Nou dat dus. Waar ik nu woon, staat er normaal in het huur contact ook dat honden niet zijn toegestaan, maar voor mij hebben ze dat veranderd. Heb voordat ik hier kwam wonen gevraagd of het mocht, anders was ik hier niet gaan wonen. En toen ik nog op kamers woonde, heb ik ook eerst toestemming gevraagd of ik een hond mocht nemen. Mocht het niet, tsja, dan kwam de hond gewoon niet.

Je kan er lekker tegen in gaan en doen, want tsja het mag toch wel? Maar dan schat ik zo in dat je op zoek kan gaan naar een nieuw huis als je contract is afgelopen.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 06:02

wij verhuren een paar appartementen, en we willen daar geen huisdieren. staat netjes in contract. en t gaat ook niet gebeuren :+ , en dat is niet voor niks.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Huisdieren in huurhuis, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 06:18

Wie zijn huis is het? Van je huurbaas toch? Waarom dan toch zin willen doordraven? Jij huurt, maar het huis is van je huurbaas. Kan je gewoon zijn mening niet respecteren? Niet zo moeilijk doen joh. :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110762
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 08:18

Mee eens met het bovenstaande. Je kunt wel zo stug blijven volhouden, maar je hebt je huurbaas ook nog nodig bij onderhoud etc. Een goede relatie lijkt me veel belangrijker. Geloof me, je wilt geen huurbaas tegen je hebben. Een beetje respect voor elkaar is ook wel zo fijn.. Met doordrammen bereik je echt niets.

Pikeur

Berichten: 6311
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 08:48

Vealosz schreef:
Wie zijn huis is het? Van je huurbaas toch? Waarom dan toch zin willen doordraven? Jij huurt, maar het huis is van je huurbaas. Kan je gewoon zijn mening niet respecteren? Niet zo moeilijk doen joh. :n

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn

En zeker als student diergeneeskunde zou je je toch bewust moeten zijn van de risico’s om maar zo veel mogelijk straathonden hierheen te halen, maargoed dat is weer een andere discussie. Ik kan me er iets bij voorstellen dat het feit dat het straathonden zijn ook niet echt de voorkeur van de huurbaas heeft.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 18-11-18 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 08:54

Evelien_vp schreef:
In België kan je huurbaas je niet verbieden om 1 huisdier te houden, dat heeft onlangs nog in de krant gestaan. Zit je toevallig in België?

dit klopt niet helemaal,als je het huisdier al hebt,dat is in dit geval niet.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 09:06

sassefras schreef:
wij verhuren een paar appartementen, en we willen daar geen huisdieren. staat netjes in contract. en t gaat ook niet gebeuren :+ , en dat is niet voor niks.

Ik verhuur ook,en juist omdat ik zelf gek op dieren ben,had ik bedacht aan mensen met dieren.Ik heb er 2x verhuurd,maar er ook een half opgegeten veranda er aan over gehouden en vernield houtwerk bij de deuren.Je mag dan de borg houden,maar die dekt de kosten niet en je hebt altijd een boel gezeur er rond.Dus dat mensen niet aan huurders met dieren willen verhuren snap ik.Zeker de roemeense hondjes zijn enorme slopers,bovendien zitten in belgie de asiels vol met buitenlanders.Dus hoewel het er niks mee te maken heeft snap ik de verhuurder haar punt wel.

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 10:43

beatje schreef:
sassefras schreef:
wij verhuren een paar appartementen, en we willen daar geen huisdieren. staat netjes in contract. en t gaat ook niet gebeuren :+ , en dat is niet voor niks.

Ik verhuur ook,en juist omdat ik zelf gek op dieren ben,had ik bedacht aan mensen met dieren.Ik heb er 2x verhuurd,maar er ook een half opgegeten veranda er aan over gehouden en vernield houtwerk bij de deuren.Je mag dan de borg houden,maar die dekt de kosten niet en je hebt altijd een boel gezeur er rond.Dus dat mensen niet aan huurders met dieren willen verhuren snap ik.Zeker de roemeense hondjes zijn enorme slopers,bovendien zitten in belgie de asiels vol met buitenlanders.Dus hoewel het er niks mee te maken heeft snap ik de verhuurder haar punt wel.



In Nederland geld te regel dat je het huis dient achter te laten zoals je er in bent komen wonen. Dus als de borg dat niet red dan moet je het gewoon vergoeden.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Huisdieren in huurhuis, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:41

Dat is heel leuk Absolem,maar dat is een heel juridische touwtrekkerij waarbij het spreekwoord van een kale kip valt niks te plukken in het nadeel van de verhuurder is.
Een huis verhuren blijft gewoon heel tricky vooral als het voor een jaar of zo is.
Het blijft natuurlijk wel jammer dat mensen die het wel allemaal goed bedoelen zo uit de boot gaan vallen.

Lukasje
Berichten: 11334
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 22:30

beatje schreef:
Evelien_vp schreef:
In België kan je huurbaas je niet verbieden om 1 huisdier te houden, dat heeft onlangs nog in de krant gestaan. Zit je toevallig in België?

dit klopt niet helemaal,als je het huisdier al hebt,dat is in dit geval niet.


Nee hoor, ik verhuur zelf, in Belgie, en ook al zou mijn huurder geen huisdier hebben maar er eentje willen, en zou ik in het contract gezet hebben dat dit niet mag, dan ga ik -en zeker bij een vrijstaand huis- aan het kortste eind trekken hoor.

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 15:04

Veel reacties weer, bedankt! Zal proberen op jullie allen te reageren. :j

tengeltje11 schreef:
maar als ik het goed begrijp hoor je dan een kot?waar meerdere studenten wonen en met gezamelijke keuken ed?
of is het echt een huis die helemaal enkel voor jullie is?

Een beetje beide. Het is een 'normaal rijtjeshuis', maar het wordt inderdaad als studentenkoten verhuurd. Met gebruik van de gemeenschappelijke ruimtes. Begin dit jaar kwamen alle kamers van het huis vrij en ben ik er samen met mijn vriendinnen gaan wonen.

Absolem schreef:
Goed, punt 1, die huisbaas moet jij idd jouw medewerking verlenen als hij iets komt aanpassen in het huis. Echter mag hij NIET onaangekondigd binnenwandelen als jullie dat niet willen en al helemaal niet zonder duidelijke reden.

Dus nogmaals als hij tegen jou zegt ik kom een nieuwe thermostaat installeren kan ik langskomen? Moet jij hem toegang verlenen. Maar Jij bepaalt dus wanneer!

Loopt hij toch zonder aankondigen het huis binnen is dat gewoon inbreuk van privacy.

Punt 2. En hier ben ik echt expert in want ik heb een hoop gezeik gehad toen ik op kamers/gesplitste woonboerderij zat in een soortgelijke constructie als die van jou. Hij kan van alles in het contract zetten over huisdieren.
Maar wettelijk gezien heeft die vent geen poot op te staan. Jij huurt en hoe jij woont in het gehuurde is jouw zaak en niet het zijne. Pas als de honden echt een half jaar zonder verbetering overlast veroorzaken kan hij middels een rechter dingen gaan afdwingen.


Dus jij kan gewoon rustig een hondje nemen hoor.

Een rechter gaat sowieso niet in het spel komen.. Zonde van mn geld en tijd. :D Wil het graag op een nette manier oplossen waarbij beide partijen tot een akkoord kunnen komen. Anders blijft het hoe dan ook een probleem.. En wrs zijn wij als huurders daar vroeg of laat te dupe van. Bovendien wil ik gewoon helemaal niet al die drama in de lucht hebben hangen.

Ianthe schreef:
Als je je huis wil houden, zou ik niet moeilijk gaan doen en het lekker erbij laten. Je kan met wat gedoe vast een hond nemen, maar als hij duidelijk nu zegt dat hij het niet wil en je doet het toch, dan zou ik als verhuurder ook denken, dikke doei!

Plus je studeert, ik neem aan dat je niet elke dag de hele dag thuis bent? Die honden moeten alles nog leren en kunnen dus de hele boel bij elkaar gaan blaffen als je ze eventjes alleen thuis laat, plus niet zindelijk in huis, dat soort dingen.

Lekker wachten tot je een huis hebt waar het wel gewoon mag.

Logistiek en financieel zit het goed. ;) Honden zijn in het toeristische seizoen tijdelijk opgevangen in een woonhuis, waar geen problemen zijn voorgekomen. Blijven dieren, dus ze hebben het nodige te leren, maar daar zijn we van op de hoogte.

En er is idd eigenlijk altijd wel iemand (of meerdere) thuis, omdat we voornamelijk thuisstudie doen.


Vealosz schreef:
Wie zijn huis is het? Van je huurbaas toch? Waarom dan toch zin willen doordraven? Jij huurt, maar het huis is van je huurbaas. Kan je gewoon zijn mening niet respecteren? Niet zo moeilijk doen joh. :n

Cayenne schreef:
Mee eens met het bovenstaande. Je kunt wel zo stug blijven volhouden, maar je hebt je huurbaas ook nog nodig bij onderhoud etc. Een goede relatie lijkt me veel belangrijker. Geloof me, je wilt geen huurbaas tegen je hebben. Een beetje respect voor elkaar is ook wel zo fijn.. Met doordrammen bereik je echt niets.

Heeft twee kanten natuurlijk. Want zijn mening respecteren over het hier in huis wandelen, omdat het 'zijn huis' is vind ik dan wel weer lastig. Doordrammen en stug volhouden is tot zover nog helemaal geen sprake van geweest. Dat is ook niet mijn bedoeling want ben verder hartstikke vredelievend hoor. :))

Ik informeer slechts naar mijn/onze rechten, zodat ik dit mee kan nemen in een gesprek met hem. Als het niet gaat dan gaat het niet, maar wanneer onze rechten helder zijn dan zou dat kunnen helpen om zijn mening wat bij te kunnen vormen.

Pikeur schreef:
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn

En zeker als student diergeneeskunde zou je je toch bewust moeten zijn van de risico’s om maar zo veel mogelijk straathonden hierheen te halen, maargoed dat is weer een andere discussie. Ik kan me er iets bij voorstellen dat het feit dat het straathonden zijn ook niet echt de voorkeur van de huurbaas heeft.

Hoewel het offtopic is wil ik toch even reageren hierop. Ik ben op de hoogte van de discussie over straathonden, heb er zelf niet echt een directe mening over. Zou persoonlijk sneller voor een Nederlands (of in dit geval Belgisch) asiel hebben gekozen denk ik.
Stalgenoot van me kent de achtergrond van deze 2 specifieke honden. Ze is gehecht aan ze, en heeft een weloverwogen beslissing gemaakt om over te laten komen en in huis te nemen, maar zoekt voor 3 maanden overbrugging. Dus in haar situatie begrijp ik haar keuze. Vind het (ook ivm privacy) niet nodig om het gehele verhaal erachter te vertellen..

beatje schreef:
Ik verhuur ook,en juist omdat ik zelf gek op dieren ben,had ik bedacht aan mensen met dieren.Ik heb er 2x verhuurd,maar er ook een half opgegeten veranda er aan over gehouden en vernield houtwerk bij de deuren.Je mag dan de borg houden,maar die dekt de kosten niet en je hebt altijd een boel gezeur er rond.Dus dat mensen niet aan huurders met dieren willen verhuren snap ik.Zeker de roemeense hondjes zijn enorme slopers,bovendien zitten in belgie de asiels vol met buitenlanders.Dus hoewel het er niks mee te maken heeft snap ik de verhuurder haar punt wel.

Snap jouw punt hier zeker. Ronduit k.u.t als er zo met je verhuurde woning om wordt gegaan..
Wij staan erop dat, mochten de hondjes wél komen, dat we dan zwart op wit hebben staan wie opdraait voor de kosten van eventuele schade. We willen graag onze verantwoordelijkheid hierin nemen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Huisdieren in huurhuis, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 15:26

Je klinkt verstandig en als ik het verhaal goed begrijp hebben de hondjes eigenlijk al een huis en fungeren julie als ruime vakantie opvang.Ik vind dat een iets ander verhaal.
Wel jammer dat die vriendin ze zelf niet direkt kan nemen ,want die dieren hebben best last van het steeds weer een ander huis verhaal.

Ik zou zelf gewoon nog eens duidelijk maken dat het echt maar tijdelijk is aan je huisbaas.En mischien een back-up hebben voor als het echt niet gaat.

Gowlan
Berichten: 4977
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 15:54

Verhuurder heeft geen poot om op te staan, zelfs al heeft hij bv in het contract opgenomen huisdieren in volledigheid te verbieden. Dit is inbreuk op jouw woongenot.
Ik heb een zelfde soort situatie gehad, huisdieren volledig verboden volgens contract en heb een kat die mishandeld werd opgevangen (die is uiteindelijk dan wel gebleven) en later een slang gekregen van mijn beste vriendin (zij zat in benarde situatie waardoor deze weg moest en ze had hem van haar overleden opa gekregen).
Verhuurder kwam langs voor reparatie van iets dus heb hem toen ingelicht dat ik kat en slang had.
Toen zei hij 'maar daar overtreed je de regels mee'. Ik zei dat hij daarmee inbreuk maakte op mijn woongenot en hij antwoordde toen dat ik daar gelijk in had. Ik mocht probleemloos dieren houden vanaf dat moment, zolang er geen geur, geluid of andere overlast door ontstond. :D

anjali
Berichten: 15167
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 16:57

Gowlan schreef:
Verhuurder heeft geen poot om op te staan, zelfs al heeft hij bv in het contract opgenomen huisdieren in volledigheid te verbieden. Dit is inbreuk op jouw woongenot.
Ik heb een zelfde soort situatie gehad, huisdieren volledig verboden volgens contract en heb een kat die mishandeld werd opgevangen (die is uiteindelijk dan wel gebleven) en later een slang gekregen van mijn beste vriendin (zij zat in benarde situatie waardoor deze weg moest en ze had hem van haar overleden opa gekregen).
Verhuurder kwam langs voor reparatie van iets dus heb hem toen ingelicht dat ik kat en slang had.
Toen zei hij 'maar daar overtreed je de regels mee'. Ik zei dat hij daarmee inbreuk maakte op mijn woongenot en hij antwoordde toen dat ik daar gelijk in had. Ik mocht probleemloos dieren houden vanaf dat moment, zolang er geen geur, geluid of andere overlast door ontstond. :D

Ik denk ook wel dat sommige dieren absoluut geen overlast kunnen veroorzaken,zoals dieren die in een terrarium of aquarium gehouden worden,en dat er geen reden is die te verbieden.Maar honden kunnen door hun geblaf wel het woongenot van anderen verpesten.In een kleine stadswoning gaat dat niet altijd.

Gowlan
Berichten: 4977
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 17:46

anjali schreef:
Gowlan schreef:
Verhuurder heeft geen poot om op te staan, zelfs al heeft hij bv in het contract opgenomen huisdieren in volledigheid te verbieden. Dit is inbreuk op jouw woongenot.
Ik heb een zelfde soort situatie gehad, huisdieren volledig verboden volgens contract en heb een kat die mishandeld werd opgevangen (die is uiteindelijk dan wel gebleven) en later een slang gekregen van mijn beste vriendin (zij zat in benarde situatie waardoor deze weg moest en ze had hem van haar overleden opa gekregen).
Verhuurder kwam langs voor reparatie van iets dus heb hem toen ingelicht dat ik kat en slang had.
Toen zei hij 'maar daar overtreed je de regels mee'. Ik zei dat hij daarmee inbreuk maakte op mijn woongenot en hij antwoordde toen dat ik daar gelijk in had. Ik mocht probleemloos dieren houden vanaf dat moment, zolang er geen geur, geluid of andere overlast door ontstond. :D

Ik denk ook wel dat sommige dieren absoluut geen overlast kunnen veroorzaken,zoals dieren die in een terrarium of aquarium gehouden worden,en dat er geen reden is die te verbieden.Maar honden kunnen door hun geblaf wel het woongenot van anderen verpesten.In een kleine stadswoning gaat dat niet altijd.

Ben ik het met je eens, maar een ieder moet de kans krijgen om dit te proberen. Als dit niet werkt omdat je zo'n onrustige hond hebt dan zul je een andere oplossing moeten zoeken. Bij mijn onderburen geldde die regel immers, van hun hond heb ik nooit last gehad.
De huurder die voor mij in het appartement zat was regelmatig van huis en de hond jankte en blafte de hele boel bij elkaar als ze maar even weg was.
Hierop heeft ze korte periode mogelijkheid gekregen van de verhuurder om een oplossing te zoeken voor de hond (heropvoeden of anders herplaatsen). Uiteindelijk heeft die bewoner ervoor gekozen te verhuizen met hond, die begreep ook wel dat het geen doen was voor de buren.

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 20:16

beatje schreef:
Je klinkt verstandig en als ik het verhaal goed begrijp hebben de hondjes eigenlijk al een huis en fungeren julie als ruime vakantie opvang.Ik vind dat een iets ander verhaal.
Wel jammer dat die vriendin ze zelf niet direkt kan nemen ,want die dieren hebben best last van het steeds weer een ander huis verhaal.

Ik zou zelf gewoon nog eens duidelijk maken dat het echt maar tijdelijk is aan je huisbaas.En mischien een back-up hebben voor als het echt niet gaat.

Dat klopt inderdaad! Ja zeker jammer, maar we proberen een middenweg te zoeken die voor de hondjes het minst belastend is.. Op deze manier kunnen ze in ieder geval samen blijven en hebben ze nog steun aan elkaar in een vreemde omgeving.. Helaas is het huis van de echte eigenaresse tegen die tijd nog niet hond-proof.

Gowlan schreef:
Verhuurder heeft geen poot om op te staan, zelfs al heeft hij bv in het contract opgenomen huisdieren in volledigheid te verbieden. Dit is inbreuk op jouw woongenot.
Ik heb een zelfde soort situatie gehad, huisdieren volledig verboden volgens contract en heb een kat die mishandeld werd opgevangen (die is uiteindelijk dan wel gebleven) en later een slang gekregen van mijn beste vriendin (zij zat in benarde situatie waardoor deze weg moest en ze had hem van haar overleden opa gekregen).
Verhuurder kwam langs voor reparatie van iets dus heb hem toen ingelicht dat ik kat en slang had.
Toen zei hij 'maar daar overtreed je de regels mee'. Ik zei dat hij daarmee inbreuk maakte op mijn woongenot en hij antwoordde toen dat ik daar gelijk in had. Ik mocht probleemloos dieren houden vanaf dat moment, zolang er geen geur, geluid of andere overlast door ontstond. :D

Fijn dat je verhuurder niet moeilijk ging doen! Ik vind het persoonlijk een te groot risico om het op deze manier aan te pakken.
Wat je zegt over dat iedereen de kans moet krijgen om het te proberen kan ik me wel in vinden. We hebben bij voorbaat al beschuldigingen gekregen over dat we het niet zouden kunnen betalen en dat binnen no-time de hele tuin vol zou liggen met hondenstront. Tsja vooral heel vervelend dat hij dat in eerdere gevallen heeft meegemaakt, maar wil nog niet zeggen dat iedereen zo is..






Overigens heb ik nog steeds geen reactie gestuurd op de mail van hem, ik vind het erg moeilijk om op een nette en directe manier mijn mening te verwoorden. Wil hem niet beledigen, maar ook niet zomaar met alles wat hij zegt instemmen. Lastig. -O-

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Huisdieren in huurhuis, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:25

Heb je een jaar contract?En wil je het volgend jaar nog verder huren?Als dit niet zo is kan je het natuurlijk gewoon doen,voordat je dan met waarschuwingen en mails en brieven over en weer ben zijn die drie maanden om.

En anders misschien in een nette mail nog eens duidelijk maken dat het echt maar tijdelijk is en jullie echt niet van zinnes zijn ze daar te houden.
Kunnen Jullie niet met een stel vrienden het huis aanpakken en hond proef maken? Ik kan gewoon niet begrijpen dat je honden neemt en die niet kan houden?

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Huisdieren in huurhuis, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:47

Wij hebben een soortgelijke situatie gehad en de huurder zat toch wel degelijk fout... wij hebben regels en daar hoort een huurder zich alle tijden aan te houden doen ze dat niet wordt er contract breuk gepleegd en kunnen ze op staande voet op straat worden gezet... dit is zelfs voor de rechter geweest en we hebben de zaak gewonnen.

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Re: Huisdieren in huurhuis, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 21:21

Beatje,
Ja ik heb een jaarcontract. Zou graag de optie open willen houden om het volgend jaar verder te huren, omdat het huis op zichzelf wel erg fijn is. Ja het is een wat gecompliceerde situatie, zeker omdat de honden in eerste instantie heel wat later zouden overkomen naar België. Aan de huis-situatie wordt gewerkt nu. :j

Candalisa, bedankt voor je informatie. Zeker weer een bevestiging dat ik niet maar gewoon eigenwijs moet zijn en mn gang moet gaan. :D