[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:42

Bonna: ik vind de foto's niet zo gek, wc en CV foto's zouden wel wat meer mogen laten zien, maar misschien dat je er niet genoeg afstand van kan nemen voor een goede foto. Wat mij nog opvalt is dat het verder goed onderhouden lijkt, totdat je de achterkant van het huis ziet (en dan heb ik het over de vies vergeelde dakkapel). Dat is wel jammer. Misschien kan er trouwens nog een foto van de garage worden gemaakt (binnen/buiten)?

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 22:23

Petrichor schreef:
Esirene schreef:
nemen jullie altijd iemand mee op bezichtiging, of kun je de 1e x ook alleen gaan? En wat is dan goed om op te letten en te vragen aan de makelaar?

Op de site van eigenhuis hebben ze een checklist voor de bezichtigingen, super handig om even te kijken wat je belangrijk vindt om te weten!

Ik ga zelf donderdag 2 appartementen bekijken (in dezelfde flat) en we zijn vanalles aan het uitzoeken maar vind het spannend. Niet de eerste bezichtiging maar wel een plekje waarvan we erg enthousiast zijn.
Stel we vinden het echt wat willen we natuurlijk proberen om een 2e bezichtiging te doen, maar als we het zouden willen hebben jullie nog tips voor het onderhandelingsproces? Wanneer/met hoeveel begin je?

WOZ waarde is 40k lager en vergelijkbare huizen in dezelfde flat zijn ook voor +-10k minder verkocht.

Ik hoor graag ervaringen haha :)

Bedenk eerst voor je zelf wat je maximaal kwijt wilt zijn. Ik heb geen idee wat het appartement kost waar jij gaat kijken.

Maar stel voor dat de vraagprijs 130.000 euro is en jij zoiets heb van mwah ik vind 122.500 euro wel de max, doe dan eerst een bod van 115.000 zodat je uiteindelijk na het onderhandelen op die 122.500 euro uitkomt.

Bied je direct 122.500 euro kun je niet veel meer doen met een tegenbod en zul je altijd meer gaan betalen.

Maar goed dit zijn hele leuke theorieën van mij, maar zo werkt het op het moment bijna niet meer in de huizenmarkt. Tenzij de appartementen toch al even te koop staan of niet zo heel geliefd zijn.


Bedankt voor jullie reacties! :j

Lisa__Beau
Berichten: 173
Geregistreerd: 21-02-14

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:28

Ik kom even binnenvallen met een vraag.
We hebben, na enige tijd zoeken, een huis gekocht. Beetje ellende met de hypotheker op dit moment, en daaruit komt dus ook mijn vraag.

Ik heb op dit moment geen vast contract op mijn werk. Wel heb ik een intentieverklaring gekregen en deze netjes met mijn laatste loonstrook ingeleverd. Nu zeggen ze alleen dat ik een verklaring moet hebben waarom mijn loonstrook afwijkt van mijn intentieverklaring. Ik heb die maand Meer verdiend ivm vakantie collega (en dus meer uren gemaakt). Is dit altijd zo?

We lopen mede hierdoor waarschijnlijk de datum van de sleuteloverdracht mis. Dus ik baal er ontzettend van... :(

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:40

Nog wat loonstroken inleveren die wel overeenkomen plus verklaring waarom die ene hoger is?

Lisa__Beau
Berichten: 173
Geregistreerd: 21-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:44

Prairy schreef:
Nog wat loonstroken inleveren die wel overeenkomen plus verklaring waarom die ene hoger is?


Ja dat is nu dus ook de bedoeling. Maar ik vroeg mij dus af of dit normaal is. Ik heb namelijk alleen mijn eerste maand alleen mijn uren gewerkt van mijn contract. (Ben in juni begonnen) juli en augustus zijn afwijkend omdat ik dus meer heb gewerkt.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:51

Ja, als het niet overeenkomt, kunnen ze niet beoordelen of je inkomen goed is (ook al heb je meer verdiend). Dus best logisch.
En anders misschien nog een verklaring van je werkgever erbij ofzo, voor die extra uren.

En als de overdracht iets uitgesteld wordt, is misschien vervelend, maar meestal is daar toch wel een mouw aan aan te passen?

Lisa__Beau
Berichten: 173
Geregistreerd: 21-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:55

Prairy schreef:
Ja, als het niet overeenkomt, kunnen ze niet beoordelen of je inkomen goed is (ook al heb je meer verdiend). Dus best logisch.
En anders misschien nog een verklaring van je werkgever erbij ofzo, voor die extra uren.

En als de overdracht iets uitgesteld wordt, is misschien vervelend, maar meestal is daar toch wel een mouw aan aan te passen?


Klinkt zo inderdaad wel logisch. De verklaring is ook al onderweg!

Is in zekere zin ook geen 'probleem'. Het is alleen onze eerste woning samen (überhaupt de eerste keer het huis uit) dus het is allemaal spannend genoeg. Hebben er samen een week vrij voor gevraagd enzo, dus het is gewoon vervelend.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:48

Als je loonstrook afwijkt van je werkgeversverklaring dan komen daar vragen over :j Vaak kunnen die goed uitgelegd worden, maar dat moet je dan wel even doen. Dus door andere loonstroken of een verklaring van je werkgever. Maar als je daardoor je sleuteloverdracht mist dan heb je of een hele strakke (te strak?) termijn gepland, of er wordt wel heel traag gewerkt. Of bedoel je niet de sleuteloverdracht maar het aflopen van de termijn voor de ontbindende voorwaarden?

Lisa__Beau
Berichten: 173
Geregistreerd: 21-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:12

Berdien schreef:
Als je loonstrook afwijkt van je werkgeversverklaring dan komen daar vragen over :j Vaak kunnen die goed uitgelegd worden, maar dat moet je dan wel even doen. Dus door andere loonstroken of een verklaring van je werkgever. Maar als je daardoor je sleuteloverdracht mist dan heb je of een hele strakke (te strak?) termijn gepland, of er wordt wel heel traag gewerkt. Of bedoel je niet de sleuteloverdracht maar het aflopen van de termijn voor de ontbindende voorwaarden?

Ik bedoel de sleuteloverdracht ja. Er zijn helaas slordige fouten gemaakt bij de hypotheker tijdens de vakantie van onze adviseur waardoor nu dus alles op het aller laatste moment moet...

Maar het is allemaal duidelijk! Bedankt :)

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:47

dat heb ik al vaker gehoord van de hypotheker. het is natuurlijk allemaal uit te leggen van jullie kant en het gaat ook wel goed komen maar het kost natuurlijk ook extra stress en zo. en dat is het hele huis kopen proces toch al.

Lisa__Beau
Berichten: 173
Geregistreerd: 21-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 14:42

NenaC schreef:
dat heb ik al vaker gehoord van de hypotheker. het is natuurlijk allemaal uit te leggen van jullie kant en het gaat ook wel goed komen maar het kost natuurlijk ook extra stress en zo. en dat is het hele huis kopen proces toch al.


Net maar even opnieuw de hypotheker gebeld, half uur aan de telefoon gehad met als eind conclusie in de laatste 3 minuten advieseur: Ik heb een rekenfout gemaakt. We hadden wel al veel eerder de hypotheek aan kunnen vragen want een hoger loon dan de intentieverklaring is voor de bank meestal geen probleem.

Ik ben deels ontzettend opgelucht uiteraard, maar god wat baal ik :x

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:58

NenaC schreef:
dat heb ik al vaker gehoord van de hypotheker. het is natuurlijk allemaal uit te leggen van jullie kant en het gaat ook wel goed komen maar het kost natuurlijk ook extra stress en zo. en dat is het hele huis kopen proces toch al.

Kan ik helaas over meepraten.
Wij hadden al een advocaat ingeschakeld die in de startblokken klaar stond om in actie te komen.
Echt maar last last minute niet nodig gehad :')
En volgens die advocaat waren wij lang niet de enigen...

Ook van die verhalen als dingen laten liggen (na 5!! weken werd er eens gemeld dat iets niet juist op de werkgeversverklaring stond), iets niet goed uitleggen, verkeerd aanvragen, noem het maar op....

Al met al zijn we drie maanden bezig geweest met de financiering 8)7

Lisa__Beau
Berichten: 173
Geregistreerd: 21-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:12

Sassy schreef:
NenaC schreef:
dat heb ik al vaker gehoord van de hypotheker. het is natuurlijk allemaal uit te leggen van jullie kant en het gaat ook wel goed komen maar het kost natuurlijk ook extra stress en zo. en dat is het hele huis kopen proces toch al.

Kan ik helaas over meepraten.
Wij hadden al een advocaat ingeschakeld die in de startblokken klaar stond om in actie te komen.
Echt maar last last minute niet nodig gehad :')
En volgens die advocaat waren wij lang niet de enigen...

Ook van die verhalen als dingen laten liggen (na 5!! weken werd er eens gemeld dat iets niet juist op de werkgeversverklaring stond), iets niet goed uitleggen, verkeerd aanvragen, noem het maar op....

Al met al zijn we drie maanden bezig geweest met de financiering 8)7


Dit is bij ons dus precies het geval. Terwijl alles wel gewoon klopt...

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:20

Anna79 schreef:
Succes vandaag Saul!!!



Wat lief!!

Wat is een 2e bezichtiging anders zeg. Had ik niet verwacht. Daar waar het vorige week nog oeeeh en ahhhh was. Was het nu, hmm en hmmmm haha.

Maar nog steeds weg van het huis. De 2 vaders waren wat minder enthousiast en zagen vooral een bult werk haha.
Maargoed geen dingen die we nog niet wisten. Ketel moet vervangen worden (makelaar zegt van niet, maar beestje is 26 jaar oud) er moet een tweede ketel bij voor het "gastenverblijf" want die is nu kapot.
De meterkast moet vervangen worden, zijn nu nog oude stoppen. De stal staat illegaal.. de voortuin hoort officieel niet bij het huis etc etc.

Dus we gaan toch onderbieden, net de laatste vragen gemaild aan de makelaar en morgen een bod uit brengen. Ben benieuwd, de huidige mensen hebben nog geen ander huis maar wel al 1 op het oog.


Dat huis hier in het topic mooi huis! Maar inderdaad wel duur voor een tussenwoning. Althans dat vind ik.
Maargoed prijzen verschillen toch echt enorm per regio.




Edit
Volgens mij mogen we de bak niet groter maken bij het huis wat we willen....
Er zit een archeologische bestemming op er mag dus geen drainage aangelegd worden en zelfs niet gegraven worden (omzetten)

Iemand daar verstand van?

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:27

Sjonge wat een papier werk en gedoe is dat een huis kopen, ben er wel een beetje klaar mee nu. :+

Mijn baas heeft de werkgeversverklaring ingevuld en ondertekend. Echter is er geen bedrijfsstempel en moet je dus op origineel brief papier vertellen dat je geen bedrijfsstempel hebt. Maar, wat is origineel brief papier? Mijn baas is namelijk ouderwets en heeft ook geen eigen brief met logo etc er op. Wat te doen?

Wel wil mijn baas een stempel bestellen, maar welke gegevens moeten er dan allemaal in staan?

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:51

Bij mij stond er alleen de naam van het bedrijf op met adres :')

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:55

Tiggs schreef:
Bij mij stond er alleen de naam van het bedrijf op met adres :')

En dat was dus prima? Niet dat je hem weer terug krijgt ofzo. :+

Want ik las ook al dat er b.v. op moet staan en NAW KVK btw etc....

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:57

Hier was bij hypotheker de hypotheek in 2 weken rond :j

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:59

Petrichor schreef:
Tiggs schreef:
Bij mij stond er alleen de naam van het bedrijf op met adres :')

En dat was dus prima? Niet dat je hem weer terug krijgt ofzo. :+

Want ik las ook al dat er b.v. op moet staan en NAW KVK btw etc....


Bij mij wel (Florius).
Qua gegevens heeft mijn werkgever het standaard NHG formulier ingevuld, maar op onze stempel staat echt niet meer informatie dan het adres. Een loonstrook heb je denk ik ook al op moeten sturen?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:18

Bonna schreef:
Wat vinden jullie van dit huis? Nog verkooptips? Het is mijn ouderlijk huis en mijn ouders vinden de verkoop lang duren.

https://www.funda.nl/koop/zutphen/huis- ... straat-85/



Prijs vind ik ook wel aan de hoge kant :j
Verder een net huis, zo goed als af. Lampen aan op de foto's is een beetje raar, maar dat zou mij niet weerhouden om te bezichtigen.
Enige wat ik zou kunnen bedenken wat je zou kunnen doen om het aantrekkelijker te maken is die zwarte muur, wit sauzen.

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:52

Ben benieuwd hoe het loopt Saul :)

Ben vandaag ook bij een huis wezen kijken maar dat gaat het ook niet worden..
Huis was verschrikkelijk slecht afgewerkt..
Vind het niet erg als nog het een of ander moet gebeuren, maar vond het voor een klein huis met bieden vanaf 175.000 net even teveel..

Morgen nog bij twee andere woningen kijken :)

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:38

@Saul spannend hoor! Dat van die vaders herken ik hoor, hahaha, wij hebben eerder een klushuis bezichtigd, dat zagen ze echt niet zitten :+
Wij gaan vrijdag voor de tweede keer bij ons huis kijken, hopelijk valt het niet tegen want ja we hebben het al gekocht := . We gaan even wat dingen opmeten en met de huidige bewoners praten over over te nemen zaken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:25

Uit frustratie even niet meer meegelezen. Zit nog steeds in onzekerheid over wel of niet kunnen blijven wonen. Opnieuw gezeik over convenant. Reageren op huurhuizen, kansloos nummer 16 nummer 23 nummer 45 enz. Of allimentatie wordt niet geaccepteerd door verhuurder.

Nu zowaar opeens een lotingwoning 50 plus. Verhuurder heeft al eerder me geweigert omdat ze mijn geld niet wilden. Nu andere beoordeler die geen probleem ziet. Zou het dan nu met mij erbij 6 reacties en nog vier dagen te gaan. Hoekwoning bad en slaapamer begane grond en nog officiele kamer boven en een bovenberging en zolder. Genoeg ruimte om te kunnen prutsen.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:28

Wauw dat zou super zijn Karuna! Weet je op welke plek je staat van de zes?

Ninus
Berichten: 1716
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:03

Saul schreef:
Volgens mij mogen we de bak niet groter maken bij het huis wat we willen....
Er zit een archeologische bestemming op er mag dus geen drainage aangelegd worden en zelfs niet gegraven worden (omzetten)

Iemand daar verstand van?


Hier ervaring met een archeologische bestemming :j en met een beschermd dorpsgezicht :+ Wij vallen dus dubbel in de prijzen :D


Spannend Karuna!