Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:11

palousa_boy schreef:
ikke schreef:
@Corelli: Hoe bevalt die indeling van het blad?
Wij hebben ook ongeveer dit idee van de indeling, maar dan zonder de hoge kasten omdat we maar goed 4mtr hebben.

Daarvoor willen we aan de tegenover liggende wand een volledige kastenwand. Dat stuk is goed 3mtr (plus een deur :D )
Die muur zit tussen de keuken en de kamer en we denken erover om daar een soort dubbelzijdige kast te maken, zodat ie aan twee kanten bereikbaar is maar dan iets minder diep per kant, bijvoorbeeld 40cm.
Iemand dat ooit gemaakt of gezien?


Al eens aan bovenkastjes gedacht? Die zijn minder diep dan onderkasten maar passen dan wel goed bij de keuken.

Ja. Bij de Ikea is het zelfs een soort standaard maat. Je kunt daar een hele wand samenstellen van kasten die minder diep zijn. Zo'n wand is ook niet het punt, daar zijn voorbeelden te over van. Maar wij willen de kasten als scheiding tussen de keuken en de kamer en dan dus twee ondiepe kasten ruggelings tegen elkaar met dan de mogelijkheid om enkele kasten volle diepte te hebben voor zaken als de koelkast, een vriezer en nog zo een en ander.[/quote]

Dan zet je ze toch met hun rug tegen elkaar :+ achterwand eruit laten en dan kun je er van 2 kanten in.
Je moet ze dan wel goed vastzetten zodat het geheel stabiel staat.

Op de plaats waar de koelkast dan komt (zal 60 diep zijn gok ik) maak je aan de andere kant gewoon een boekenkast oid van 20 diep.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:06

palousa_boy schreef:
ikke schreef:
Ja. Bij de Ikea is het zelfs een soort standaard maat. Je kunt daar een hele wand samenstellen van kasten die minder diep zijn. Zo'n wand is ook niet het punt, daar zijn voorbeelden te over van. Maar wij willen de kasten als scheiding tussen de keuken en de kamer en dan dus twee ondiepe kasten ruggelings tegen elkaar met dan de mogelijkheid om enkele kasten volle diepte te hebben voor zaken als de koelkast, een vriezer en nog zo een en ander.


Dan zet je ze toch met hun rug tegen elkaar :+ achterwand eruit laten en dan kun je er van 2 kanten in.
Je moet ze dan wel goed vastzetten zodat het geheel stabiel staat.

Op de plaats waar de koelkast dan komt (zal 60 diep zijn gok ik) maak je aan de andere kant gewoon een boekenkast oid van 20 diep.

Zoiets ja. Dat beeld hadden wij ook ongeveer maar ik ben het in de praktijk eigenlijk nog nergens tegen gekomen. Vandaar de vraag of iemand dit idee al eens in de praktijk gebracht heeft.

Iets maken is geen punt. Een gewaardeerde neef van me is meubelmaker; als ik niet kan krijgen wat ik zoek, laat ik 'm door hem op maat maken. Word ik ook al niet warm of koud van.

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:14

Afbeelding

Afbeelding

Even een plaatje van internet, want onze keuken staat nog niet.
Een showroomkeuken van superkeukens. Het gasstel vervangen wij door inductie en we hebben een upgrade gekregen op de afzuigkap. Koelkast zit erbij en oven, weet alleen het merk even niet.. We willen nog wel een kleine inbouwvriezer erbij, maar dat is niet direct nodig.

We hebben €2000 betaald. De keuken zullen we een paar jaar gebruiken tot we een eigen huis kopen.

Moon10
Berichten: 372
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:23

Wij hebben onze keuken ook bij I-Kook vandaan. Zeer tevreden over de service, ze hebben ook goed meegedacht. Incl. koel-vriescombi, combi-oven en combistoomoven, vaatwasser, brede kookplaat, afzuigkap en quooker-flexkraan. Deurtjes zijn hoogglans zandkleur en het blad is kunststof. Voor deze keuken waren we iets minder dan € 12.000 kwijt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:31

Ik ben bij keukendepot geweest, 3500 betaald excl plaatsen dit hebben we zelf gedaan. Werd erg goed geholpen en verkoper nam echt de tijd. Koelkast wilde ik bewust los hebben
Het 'gat' tussen het raam en blad is inmiddels een vensterbank geworden in dezelfde kleur als het blad alleen even geen recente foto van

Afbeelding

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:29

Tip, ga voor een verzonken gootsteen.
Kan je makkelijk je kruimels in de gootsteen vegen zonder een opstaand randje te hebben.

Zusje had geen verzonken in vorige huis en die baalde flink.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:28

Ik lees en kijk lekker mee
Had een keuken in mijn hoofd voor na de verbouwing , maar helaas zijn die frontjes uit hey assortiment bij de ikea en hebben ze verder niks wat ons aanspreekt
Dus van ellende maar weer verder kijken

(We hebben nu een hoogglans wit gedrocht van de ikea welke door de plaatser nogal vernaggeld is , Door de laatste huurder geplaatst een paar jaar voor we het kochten)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:55

Ikke, dat het niet met grote letters op internet staat, zegt niet dat het niet mogelijk is ;)

Zeg nou zelf, als je de keuze hebt uit een dure op maat gemaakte kast verkopen of een paar op elkaar gestapelde, aan elkaar geschroefde bovenkasten die een stuk minder opbrengen..

Onze keuken zal ongeveer zoiets gaan worden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die "muur" naast het gasfornuis is eigenlijk een grote schouw maar die kent het programma niet :+

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:56

Dit is onze keuken.

Afbeelding

Gekocht bij onze plaatselijke keukenboer.
Heeft net iets meer dan € 10.000 gekost incl. Apparatuur, excl. plaatsen.
Zit een aparte koelkast en vriezer in.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:39

ikke schreef:
@Corelli: Hoe bevalt die indeling van het blad?
Wij hebben ook ongeveer dit idee van de indeling, maar dan zonder de hoge kasten omdat we maar goed 4mtr hebben.

Daarvoor willen we aan de tegenover liggende wand een volledige kastenwand. Dat stuk is goed 3mtr (plus een deur :D )
Die muur zit tussen de keuken en de kamer en we denken erover om daar een soort dubbelzijdige kast te maken, zodat ie aan twee kanten bereikbaar is maar dan iets minder diep per kant, bijvoorbeeld 40cm.
Iemand dat ooit gemaakt of gezien?


Ik heb het even aan mn vriend gevraagd voor je, hij is de kok van ons twee haha, en het bevalt hem goed! Voldoende werkruimte :j

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:54

palousa_boy schreef:
Ikke, dat het niet met grote letters op internet staat, zegt niet dat het niet mogelijk is ;)

Als ik het kan bedenken, kan ik het ook maken.

Ik ben gewoon heel simpel op zoek naar praktijk ervaring. Is er hier iemand die dat al eens gebouwd heeft?

@Corelli: deze indeling met de spoelbak links en fornuis rechts is dat een bewuste opstelling vanuit gebruik?
Wij hebben daar weleens over nagedacht maar daar niet echt argumenten voor kunnen bedenken, dus als jullie daar een bewust idee bij hebben, leer ik daar graag van.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:00

Veel werkruimte rondom het fornuis en een beetje ruimte aan de linkerkant van de spoelbak voor een afdruiprek en koffie apparaat. Dat was de overweging geloof ik!

Zou jij ze anders dichter bij elkaar willen hebben?

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:09

Afbeelding

Afbeelding

Onze keuken heeft 2 combi ovens, een espresso koffie apparaat een speciale kraan vaatwasser 5 pits inductie kookplaat ingebouwde afzuiging in plafond en een twee compartimenten wijnkoeler
Groot natuursteen aanrechtblad groot kookeiland met bar en apart spoelaanrecht
Gekocht bij nuva keukens
We zijn er zeer tevreden over. Zijn bij verschillende keuken zaken geweest. Werden niet overal prettig geholpen. Ik denk dat kleinere plaatselijke ondernemers meer hun best doen dan de grote keukrnboeren
Kostte ongeveer 20000 EUR
Ruimte is 7 bij 8 m. Eiland is ongeveer 2 bij 4 m

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:09

Corelli schreef:
Veel werkruimte rondom het fornuis en een beetje ruimte aan de linkerkant van de spoelbak voor een afdruiprek en koffie apparaat. Dat was de overweging geloof ik!

Zou jij ze anders dichter bij elkaar willen hebben?

Nee, wij vroegen ons vooral af of je dan, zoals jij, de spoelbak links en fornuis rechts wil, of juist andersom.

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:28

Wij hebben het fornuis links en mijn ouders rechts en eigenlijk vind ik het ene niet handiger als het andere.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:31

ikke schreef:
Corelli schreef:
Veel werkruimte rondom het fornuis en een beetje ruimte aan de linkerkant van de spoelbak voor een afdruiprek en koffie apparaat. Dat was de overweging geloof ik!

Zou jij ze anders dichter bij elkaar willen hebben?

Nee, wij vroegen ons vooral af of je dan, zoals jij, de spoelbak links en fornuis rechts wil, of juist andersom.

Ah zo! Bij ons hebben we hiervoor gekozen omdat de koelkast helemaal rechts zit en daar wilden we de kookplaat in de buurt hebben en niet perse de spoelbak.
Bij de spoelbak zit nu de vaatwasser ook (niet er onder, maar 1 naar rechts).
De rechterkant van de keuken staat bij ons meer in de kamer, de linkerkant zit bij de achterdeur. Koelkast zit in de kamer, dus dan kun je daar vanuit de keuken gemakkelijk bij zonder achter de kokende persoon langs te hoeven.

Het ligt dus ook erg aan de rest van je huis/indeling.

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:58

De tip die ik ooit ergens las is, teken op de plattegrond die je hebt, de route die je maakt voor je favoriet recept.
Dis van koelkast en gootsteen en fornuis. Als dat elkaar veel kruist, heb je niet de meest handige indeling. Kruisen de weggetjes weinig, heb je een ideale looproute in je keuken.

We hebben een keuken van de plaatselijke keukenboer. Inclusief plaatsen was dat 500€ duurder dan een Ikea keuken. Fornuis is van M systems en dat was de combimagnetron ook. Die stopte er na net geen 10jaar mee. Nu heb ik andere inbouw combimagnetron en helaas met een klep ipv deurtje. Nadeel is dat de combi nu voor mij te hoog zit. Ik kan niet makkelijk iets zwaars warms uit de oven tillen en om hem schoon te maken moet ik een kruk pakken...

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 23:58

Bloemetje75 schreef:
De tip die ik ooit ergens las is, teken op de plattegrond die je hebt, de route die je maakt voor je favoriet recept.
Dis van koelkast en gootsteen en fornuis. Als dat elkaar veel kruist, heb je niet de meest handige indeling. Kruisen de weggetjes weinig, heb je een ideale looproute in je keuken.

We hebben een keuken van de plaatselijke keukenboer. Inclusief plaatsen was dat 500€ duurder dan een Ikea keuken. Fornuis is van M systems en dat was de combimagnetron ook. Die stopte er na net geen 10jaar mee. Nu heb ik andere inbouw combimagnetron en helaas met een klep ipv deurtje. Nadeel is dat de combi nu voor mij te hoog zit. Ik kan niet makkelijk iets zwaars warms uit de oven tillen en om hem schoon te maken moet ik een kruk pakken...

Dat route gebeuren is voor mij totaal onbelangrijk. Ik heb een L keukentje van 2 meter bij 1,80. _O-
Als ik bij de koelkast sta, sta ik ook bij de wasbak en het fornuis en de oven :=

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 00:44

Wij hebben nu 6,5jr deze IKEA keuken en zijn er zeer tevreden over. Voorheen huizen gehad waar al keukens in zaten en hier moest het echt vervangen.
We hebben echt overal gekeken, maar toch voor IKEA gekozen. Mijn ontwerp kon niet helemaal, maar toch doorgezet en past prima. We hebben dus zelf gemeten, ontworpen en alles in elkaar gezet en geplaatst.

Dubbele wasbak met links en rechts ruimte. Schuin rechts de vaatwasser. Dat vind ik makkelijk dichtbij de spoelbak.

Een hoekkast met uittrek plateau.
90cm vrij gasfornuis met links en rechts nog stuk aanrecht.
We hebben een losstaande Amerikaanse koelkast. Daarnaast hebben we de tussenstukken extra besteld als plankjes, zodat je mooie afgewerkte randen hebt en zelfde kleur als deurtjes.
We hebben een houten werkblad waar ik erg blij mee ben.

Enige nadeel is dat ik de knoppen van het gasfornuis en afzuigkap mindere kwaliteit vind en de kraan is al even weg, want die was ook niet geweldig van kwaliteit. Die hadden we ook met andere hals in badkamer, maar ging ook stuk. Wel tegoed card gekregen daarvoor.

Ik denk dat we in totaal 5000 kwijt waren. We hebben wel veel voorbereiding zelf gedaan zoals extra stopcontacten, gas iets verplaatst, extra water voor koelkast etc. Dat kost normaal ook, nu alleen benodigdheden.

Mijn moeder kocht bij nieuwbouw huis een keuken waar ze zogenaamd dan een deal mee hadden voor dat nieuwbouw project. Kreeg je korting en een kado.
Haar keuken was groter dan die van ons maar ook wel erg duur. Kwaliteit van de kastjes en zeker de deurtjes is echt minder.
Voor 1 extra stopcontact heeft ze alleen al 200 euro moeten betalen. Er was familie mee met uitkiezen helaas en de zaak heeft haar ook nog een ouder model/type weten aan te smeren, want ach...oud vrouwtje.
Ze heeft een combi magnetron en oven boven elkaar en veel te hoog voor een klein oud vrouwtje. Daarbij is de combi exact hetzelfde als mijn niet zo dure LG, maar dan met ander merkje erop ( en andere prijs )
Hij is zeer slecht geplaatst en mijn man heeft daarna al veel verandert. Maar mijn moeder dacht een goede deal en kwaliteit te kopen en niks aan ons te hoeven vragen.

We gaan over een tijd weer verhuizen en misschien weer klussen. Dan kiezen we weer IKEA. Als we geen frontjes naar onze smaak vinden, omdat het vaak erg straks en glimmend is, nemen we de gehele keuken zonder frontjes en maken zelf deurtjes. Dat hadden we hier eerst ook willen doen, maar dit was snel, makkelijk en we vinden ze prima.

Nu hebben we zelf gekozen voor een dubbele wasbak die op het aanrechtblad rust en dat zou ik niet snel weer doen. Het is geen groot probleem, maar daar denk ik de volgende keer over na. Maak het goed schoon en heb voor afwasjes een ding met opvang bak en matje. Anders zou het te vochtig blijven.
IKEA kastjes zijn wel diep vergeleken bij sommige keukens. Maar onze buren hebben bijv boven kastjes als onderkastjes op de andere wand vanwege de ruimte.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:55

Corelli schreef:
ikke schreef:
Nee, wij vroegen ons vooral af of je dan, zoals jij, de spoelbak links en fornuis rechts wil, of juist andersom.

Ah zo! Bij ons hebben we hiervoor gekozen omdat de koelkast helemaal rechts zit en daar wilden we de kookplaat in de buurt hebben en niet perse de spoelbak.
Bij de spoelbak zit nu de vaatwasser ook (niet er onder, maar 1 naar rechts).
De rechterkant van de keuken staat bij ons meer in de kamer, de linkerkant zit bij de achterdeur. Koelkast zit in de kamer, dus dan kun je daar vanuit de keuken gemakkelijk bij zonder achter de kokende persoon langs te hoeven.

Het ligt dus ook erg aan de rest van je huis/indeling.

Dat klopt, maar op deze manier geeft het wel stof tot nadenken :j Ik ben niet uit op goed of fout maar ik lees graag argumenten, die je dan af kunt zetten tegen je eigen situatie.

Dat van die spoelbak op het aanrecht wist ik al dat dat een slecht idee was; wat zit er in onze huidige keuken? Juist, opgelegde spoelbak...... Dat komt dus echt niet terug. De malloot die dat bedacht heeft, moeten ze naar de maan sturen of zo.
Deze keuken zat erin, was verder van goede kwaliteit en we hadden op dat moment andere prioriteiten maar nu die aan de beurt is, maken we er iets fatsoenlijks van.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:21

Ik vind van bijvoorbeeld IKEA of zelf maken ook een voordeel dat je 1 ding zou kunnen veranderen zonder de hele keuken te vervangen. Ik zou een ander blad kunnen nemen, andere frontjes of een andere wasbak als ik wil. Onze frontjes staan niet meer online, maar als het goed is, is het x aantal jaren nog wel te bestellen.

Ik wil per se links en rechts naast gasfornuis ruimte en niet tegen een muur aanzitten met pannen. In de standaard opstelling in deze huizen heb je dan links een koelkast naast je gasfornuis, maar wij hebben hem aan de andere kant staan vrijstaand. Koelkast naast gasfornuis lijkt me ook niet handig qua warmte/kou.

Vanwege vensterbank boven spoelbak ook beperkt met welke kraan mogelijk was, maar uiteindelijk toch vrij hoge kraan die prima te bewegen is.

Wij hadden diverse keukens gehad en als je gaat rondkijken wordt je echt doodgegooid met wat op dat moment modern is. Dan moet je vooral niet vergeten wat je prettig vindt werken, want gebruiksgemak blijkt na eerste o, wat mooi, toch wel erg belangrijk.

Wij hebben bijv het grootste model inbouw vaatwasser van de Ikea genomen, is stil en past genoeg in. En dus vrijstaande koelkast.
Mijn moeder heeft dure inbouw, maar veel kleinere vaatwasser en ondiepe koel/vriescombinatie. Maar de kasten zijn ook minder diep.
Zij heeft een duur kunststof zwart marmer blad, maar die krijgt op den duur toch wat vlekken. Wij hebben hout, schuren het een keer licht op na 2 jaar en smeren het in met olie en is als nieuw. Dat vind ik dan wel een voordeel bijv.
Omdat we over hielden, nog veel aan rest van de 2 bladen gehad als planken.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:50

Niet ikea keukens kun je ook heel makkelijk andere frontjes of een ander blad op doen hoor
Mijn ouders Hebben een half jaar terug het blad en de frontjes vervangen van hun keukenzaak keuken
No problem

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:24

Ja natuurlijk, maar ik denk als je prijstechnisch kijkt en alles zelf kan doen, het fijn is dat je elk onderdeel los kan bestellen en relatief snel.
De maten zijn wel heel verschillend, want zoals ik al benoemde, zijn onze IKEA onder kastjes echt veel dieper dan de dure kastjes van mn moeder. Zij heeft daardoor ook een kleinere koelkast en vaatwasser bijv.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:32

Klopt
Maar frontjes en bladen is allemaal prima los overal te bestellen

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:56

Superpony, hoe groot is die keuken?
Prijs valt nl heel erg mee, maar ligt er natuurlijk aan hoe groot hij is.

Heeft iemand enig idee wat de prijzen ongeveer zijn van het inbouwen?

Ik ben mij namelijk aan het orienteren voor een nieuwe keuken.
zou gaan om 2x 3m lengte met alles inbouw.
Maar kan hem zelf niet plaatsen