[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lessie

Berichten: 1396
Geregistreerd: 02-12-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:27

We zitten bij De Hypotheker. Maar omdat we willen opbouwen, moesten we offertes aanvragen voor taxatie enz. En dat duurde allemaal verschrikkelijk lang. -O-

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:34

O ja, dat kan de boel aardig vertragen... Hopelijk schiet het op!

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:39

Balen! Ik heb m'n hypotheek (via tussenpersoon) bij Florius aangevraagd en die hadden binnen 1 a 2 dagen alles beoordeeld, dat was fijn!

ScarOfWars
Berichten: 2543
Geregistreerd: 04-01-15

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 22:59

Mag ik mij hier ook melden?
Sinds vandaag sta ik ingeschreven bij een woningstichting en ik hoop ergens volgende jaar uit huis te gaan.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 23:08

Hier ook op zoek naar een geschikt huis, maar dat is nog niet zo makkelijk. Oude huis wel verkocht en huur nu tijdelijk iets.

Ik ga binnenkort wel naar wat huizen kijken en ben afgelopen week naar HypotheekVisie geweest voor een oriënterend gesprek. Was verhelderd. Ze vertelden mij daar, dat mijn hypotheek die ik hiervoor had, gewoon nog meegerekend wordt qua looptijd, ook al is het vorige huis helemaal afgehandeld en verkocht. Heeft iemand daar ervaring mee? Dit scheelt mij 20.000 euro in het te krijgen hypotheek bedrag. Had er nog nooit van gehoord. Vorige huis is na 1 januari 2013 gekocht.

Hebben jullie verschillende oriëntatiegesprekken voor en hypotheek afsluiten gehad? Of van te voren al uitgezocht?

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:43

@Fleda; wij hebben een voorgesprek gehad bij onze bank. Dat was inderdaad verhelderend, de berekeningen op internet kloppen bijvoorbeeld lang niet altijd, ook al vul je al je gegevens in. Wij wisten dus precies waar we aan toe waren toen we huizen gingen bezichtigen. Toen we ons huis gekocht hebben was de hypotheek binnen twee weken rond, dat vond ik heel prettig, mede omdat ze onze gegevens al hadden ging het heel vlot.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:55

Fleda schreef:
Hier ook op zoek naar een geschikt huis, maar dat is nog niet zo makkelijk. Oude huis wel verkocht en huur nu tijdelijk iets.

Ik ga binnenkort wel naar wat huizen kijken en ben afgelopen week naar HypotheekVisie geweest voor een oriënterend gesprek. Was verhelderd. Ze vertelden mij daar, dat mijn hypotheek die ik hiervoor had, gewoon nog meegerekend wordt qua looptijd, ook al is het vorige huis helemaal afgehandeld en verkocht. Heeft iemand daar ervaring mee? Dit scheelt mij 20.000 euro in het te krijgen hypotheek bedrag. Had er nog nooit van gehoord. Vorige huis is na 1 januari 2013 gekocht.

Hebben jullie verschillende oriëntatiegesprekken voor en hypotheek afsluiten gehad? Of van te voren al uitgezocht?


Bedoelen ze niet je renteaftrek?
Dat zou namelijk wel kunnen kloppen. Hebben wij ook en dan wordt je draagkracht inderdaad minder omdat je van de belasting minder krijgt, dus kun je minder lenen.

Edit; lekker veel minder in een zin haha

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:02

Heeft niet zozeer te maken met de renteaftrek an sich, maar meer dat je als je na 2013 een huis hebt gekocht (en daarvoor geen eigen huis had) je de hypotheek binnen 30 jaar mag aflossen. Stel je hebt op 1 januari 2013 een hypotheek van € 100.000 afgesloten, dan moet je die minimaal annuitair en in maximaal 360 maanden aflossen. Verkoop je het huis in 2017 en heb je nog een schuld van € 80.000, dan moet je in je volgende hypotheek die € 80.000 alsnog afgelost hebben op 1 januari 2043. Je mag dus niet die € 80.000 opnieuw voor 30 jaar afsluiten. Doe je dat wel, dan valt de gehele € 80.000 in box 3.

Laat je hier goed over voorlichten :j

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:23

Ik meld me hier!

Woon nu samen met mijn vriend in zijn koophuis, ons plan was om vanaf 2019 te gaan zoeken naar iets van ons samen. Echter afgelopen weekend een, vanaf de foto’s, perfect huis gevonden op funda dus daar gaan we zometeen kijken. :) Ben erg benieuwd, vind het wel een beetje spannend. :') :=

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 19:06

Veel plezier Boemklatsch!

Ik heb vandaag een rondje gedaan in twee wijken in Alphen a/d Rijn.
De plaats heeft niet mijn voorkeur maar in mijn eigen gemeente zal ik niet snel iets betaalbaars vinden..

Zag dus twee huisjes op Funda en zagen er beide leuk uit.
Een huis trekt mij het meest en heb ik voor volgende week dinsdag een bezichtiging staan.
Voor de andere woning moet ik nog bellen :)

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:36

Spannend Lieszje! Slim om wel buiten je eigen gemeente verder te kijken in deze situatie!

Huis waar we zijn wezen kijken was énorm leuk. Zo op het eerste gezicht geen minpunten. Morgen bellen we onze eigen makelaar voor advies en om een tweede bezichtiging met hem samen te plannen om aansluitend een bod te doen. *\o/*
Vind het wel spannend, volgens de verkoopmakelaar kwamen er direct na ons nog mensen kijken dus ik ben een beetje bang dat het voor onze neus weg wordt verkocht, dat was bij ons huidige huis nl meerdere malen het geval. :=

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:59

Leuk Bloemklatsch! Heb je een linkje van de huizen?

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 23:20

Wat leuk Boemklatsch :D
Hoop dat het gaat lukken!

Ninus
Berichten: 1716
Geregistreerd: 10-07-04

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 07:59

Spannende en vooral leuke ontwikkelingen allemaal! :D Ik ben blij dat wij inmiddels zijn verhuisd, maar kan me de voorpret en spanning of het gaat lukken nog goed herinneren, leuke tijd, geniet er dus ook vooral van.

@Lieszje, ik zie dat mijn iPad 'jaar' in 'maar' heeft gewijzigd. Maar we zijn nu dus ongeveer een jaar bezig :j

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:07

Een jaar is een flinke tijd Ninus!
Was het wel te doen?

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:08

Morgen hebben wij een afspraak bij de hypotheker om financieel alles in orde te maken, best even spannend ondanks je weet dat alles zou moeten kunnen!

Dan gaan we vrijdag al tekenen voor het huis! :D

Ninus
Berichten: 1716
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:19

Alles is te doen :D Zeker als je de financiële vrijheid hebt om langere tijd dubbele lasten te dragen en daardoor ook af en toe een rustdag kunt pakken (al komt dat in de praktijk er nauwelijk van omdat het veel te leuk is allemaal :D).

Maar ik moet wel zeggen dat wij wisten met wie we gingen werken en wat we konden verwachten van ze en daarnaast is mijn man echt gruwelijk handig en heeft hij heel veel zelf kunnen doen. Hij heeft zelfs zijn baan opgezegd om 4 maanden fulltime te verbouwen. Dat heeft ons zeker €30 à €40k opgeleverd in dit hele traject.

Spannend Petrichor! :)) Ik vond het financiële deel echt ontzettend stom, ook omdat wij een bijzonder project wilden financieren. Als je afwijkt van alles wat standaard is dan duurt het lang en kom je terecht in een enorme bureaucratie. Maar dat zijn we gelukkig al lang weer vergeten :D en onze adviseur was geweldig en heeft ons echt veel zorgen uit handen genomen.

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 19:59

:wave: Hallo mag ik hier mee buurten?

Wij zijn nu ruim een half jaar rustig aan het zoeken naar een eigen huisje. Wij huren nu nog dus hebben geen haast.

Inmiddels zon 4 huizen bekeken. De laatste die we bekeken hebben daar zijn we allebei verliefd op geworden.
Het staat sinds vorige week vrijdag op Funda, toen ook direct gebeld. Op dat moment waren ze nog bezig met mensen en zouden ze ons laten weten als we konden komen kijken.
Maandag was daar het verlossende telefoontje we konden komen kijken en donderdag was het zo ver.
Beide echt compleet gevallen voor het huis, dus over gehad samen en besloten dat we een poging gaan wagen.

Maandag hebben we de 2e bezichtiging en nemen we wat mensen mee. Wij hebben echter geen aankoopmakelaar.
Maar dan? De vraagprijs is echt netjes, dus wat doen we. Toch er onder bieden? Of gewoon de vraagprijs?
Ik wil het huis zo graag hebben .. ben er gewoon een beetje misselijk van :o

De bank zijn we geweest en financieel moet het geen probleem zijn.
Nu alleen dus de angst dat iemand anders het voor ons weg kaapt. We waren overigens de eerste nadat het op funda stond, maargoed dat wil natuurlijk (helaas) niets zeggen.

Zo en zal nu het topic eens doorbladeren, genoeg meer mensen in spanning denk ik :))

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:29

Is de Prijs realistisch?
Als die gewoon goed is en je vind het huis ook gewoon zijn geld waard dan zou je idd gewoon de vp kunnen Bieden
Lager bieden is geen verplichting.

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:32

De prijs is realistisch, maargoed vraagprijs bieden wil nog niet zeggen dat je het hebt. We zijn immers de eerste en er hebben al meerdere mensen gebeld.

Probleem als er over geboden wordt, dan gaan wij de hypotheek niet krijgen. Zodra er over marktwaarde geboden wordt wil de bank niet verstrekken.

Man man ik ben zo zenuwachtig ik wil het zo graag hebben.

Mijn vriend kwam vandaag met deze link: https://www.deleeuw.nl/blog/nieuws/604- ... verstanden werd er gewoon akelig van :')

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:04

@Saul; wij zaten ongeveer in dezelfde situatie, alleen waren er bij ons huis meerdere gegadigden. De makelaar liet over drie dagen mensen bezichtigen en er werd gezegd dat iedereen een bod kon doen voor een bepaalde datum en tijd. Dit kwam puur door de vele belangstelling die er was, het was niet eens bieden vanaf maar gewoon een bod doen. Wij vonden het heel spannend, want wat doet een ander en het huis stond scherp in de markt. We hebben uiteindelijk 7500 boven de vraagprijs geboden en waren daarmee de hoogste. Je kan het altijd wagen onder voorbehoud van financiering. Ons huis werd uiteindelijk op tweeduizend meer getaxeerd dan ons bod, dus geen probleem voor de financiering. Marktwaarde is niet perse gelijk met de vraagprijs, bij ons zat daar 10.000 tussen...
Succes! Spannend hoor!

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:24

oh jee dit maakt het nog moeilijker :7

Voor zover ik weet zijn er nog geen andere mensen wezen kijken. Denk dat we dan (nog) niet boven de vraagprijs hoeven te gaan zitten. Neem aan dat als ze niet akkoord gaan met de vraagprijs we dit wel te horen krijgen en alsnog hoger kunnen bieden?
Al vind ik het raar dat je een vraagprijs op geeft en er dan meer voor wilt hebben maar wie ben ik.

Fijn dat jullie het huisje hebben!

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:31

Is het een huis in een gewilde prijsklasse? Worden de huizen snel verkocht in jouw woonplaats? Je kan altijd even polsen bij de makelaar of er meer bezichtigingen gepland staan en of er al anderen serieuze belangstelling getoond hebben.
Als het je droomhuis is zou ik niet schromen, een beetje boven de vraagprijs voel je op een looptijd van 30 jaar immers nauwelijks. Wel afwachten hoe het dan getaxeerd wordt uiteraard, maar je kan uiteraard onder voorbehoud van financiering bieden.

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:35

Ja het is een huis in een gewilde prijsklasse, en huizen worden snel verkocht.
Er staan nog geen bezichtigingen gepland met anderen. Wij zijn donderdag wezen kijken en heeft ons tot vrijdag avond gegeven om er over na te denken.
Hierop hebben wij vrijdag gebeld dat we er mee verder willen en daarom maandag dus de 2e bezichtiging.
Heb het idee dat er dus in de tussen tijd niemand komt kijken.

Wij mochten immers ook pas komen kijken als het spaak zou lopen met de eventuele koper die ons voor was. Hij heeft wel al verscheidene telefoontjes gehad, maar volgens mij planned hij niemand in omdat wij dus hebben aangegeven verder te willen.

We waren eigenlijk mede daarom ook niet van plan om boven de vraagprijs te bieden, imo kan dat altijd nog?

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 23:14

Pfff, lastig. Het is inderdaad netjes dat jullie eerst een kans krijgen maar niet gebruikelijk. Wij hebben niet eens de kans gehad voor een tweede bezichtiging. Huis stond donderdag op Funda, vrijdag, maandag en dinsdag waren er bezichtigingen Tot woensdag konden we een bod uitbrengen. Woensdagmiddag werden we gebeld. Ging me ook snel genoeg, heb een huis gekocht dat ik maar een half uurtje heb bekeken :=