Ijzer in bronwater

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Ijzer in bronwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 13:15

Ik heb vorige week een bron laten spuiten bij ons. Dit voor sproeien van de tuin, de moestuin en het water geven van de beesten en bijvullen van de eendenvijver.
Nu blijkt dat er veel ijzer in het bronwater zit.
Als ik Google, vind ik heel veel verschillende filters.
Hebben jullie ervaring met een ontijzeringsfilter? Ik hoor graag jullie ervaringen.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Ijzer in bronwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:17

een ontijzeringsfilter bestaat niet, je komt dan uit bij een ontijzeringsinstallatie wat een best wel complex apparaat is. Wel zijn er van die magneten in de handel die je in je leiding kunt bouwen. Deze schijnen de ijzerdeeltjes zwevend te houden zodat ze niet neerslaan in de leidingen, drinkbakken etc. Maar dan is het er nog niet uit.

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Re: Ijzer in bronwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:25

hier ook veel ijzer in bronwater, het is oranje.
Gebruik het alleen voor beregening.
Dus ik lees even mee.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ijzer in bronwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:35

Een simpelere oplossing is je bron dieper laten spuiten. Maar dan heb je wel een vergunning nodig (als je die al niet nodig had)

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Ijzer in bronwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 13:18

Mijn bron zit 15 m diep. Daar was geen vergunning voor nodig.
Dieper boren doe ik niet. Als ik er zelf ook van zou drinken was het een ander verhaal maar voor alleen tuin en beesten wordt het dan wel een heel duur grapje.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Ijzer in bronwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:20

Ik lees mee, heb dadelijk misschien niet veel keuze meer maar ik dacht dat te veel ijzer een sluipmoordenaar was dus kan wel wat info gebruiken :o

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ijzer in bronwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:21

Je kunt dit ijzerhoudende water ook niet aan je dieren geven, dus dan blijft de tuin sproeien over. En ik kan je vertellen dat je groene planten dan allemaal bruin worden. Niet omdat ze dood gaan, maar van de roest. Dus of je tuin er dan zoveel beter uit gaat zien :D

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:49

Je kan eigenlijk niks met het water als je het zo oppompt. Ja misschien de bak mee sproeien als je geen witte vlokken hebt liggen.
De goedkoopste en makkelijkste manier is het beluchten dus het oppompen en zorgen dat het via een fontein in een bassin/vijver komt. Daar kan je (niet op de bodem) een pomp inhangen en het water weer oppompen. Dan is het ijzer neergeslagen.