vergoeding gebruiksderving

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

vergoeding gebruiksderving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 10:24

Iemand die hier iets over kent?

Ik had op vrijdag 10/8 een aanrijding, een vrachtwagen reed mij aan. We hebben het aanrijdingsformulier ingevuld, ik heb mijn eigen auto afgezet in de garage, heb daar een gratis vervangwagen gekregen en heb het aanrijdingsformulier meteen afgeleverd bij mijn verzekeringsagent.

Ik ben afgelopen zaterdag 25/8 mijn eigen wagen gaan ophalen. Ik heb de factuur reeds moeten betalen, aangezien de veroorzaker van het ongeval een buitenlander is (Nederlander en ik ben Belgische) en hierdoor alles langer duurt ivm expertise en dergelijke.

Nu had ik online gelezen én had mijn verzekeringsagent mij verteld dat ik recht had op een vergoeding van €20/dag omdat ik dus geen beschikking had over mijn wagen.

Plots krijg ik nu een mail van mijn rechtsbijstand dat aangezien mijn vervangwagen gratis was, ik ook geen recht heb op die vergoeding.
Ik ben hier niet mee akkoord:
- ik heb tijd verloren (dag van het ongeval 3,5u, wagen ophalen 1u, alle administratie)
- ik had op zich geen vervangwagen nodig, wij hebben een 2e wagen die nagenoeg niet gebruikt wordt, maar mijn verzekeringsagent had mij dus foute info gegeven, nl niet gezegd dat ik die vergoeding niet kreeg als ik een vervangwagen had
- ik heb de herstelling reeds moeten betalen (€2200) en ik heb nog geen idee wanneer ik dat bedrag terug zal krijgen van de verzekering.

Ik heb al veel gegoogeld, maar lees nergens concreet dat je OF de vergoeding krijgt OF de vervangwagen. Iemand die dit weet en mij graag ook kan zeggen waar ik dit kan teruglezen?

Goof

Berichten: 28884
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: vergoeding gebruiksderving

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:30

Ik had anderhalf jaar geleden een aanrijding en heb 2 weken een vervangende auto gehad. Ik heb nooit van de verzekering gehoord over een eventuele vergoeding. Ik snap persoonlijk dat probleem ook niet zo; alles is netjes geregeld, ik had een auto ter beschikking (mij om het even of dat mijn eigen of een geleende is) en ik kreeg uitgekeerd wat ik wilde om een nieuwe auto te kunnen kopen. Prima toch.

Jouw argument dat je die vergoeding wil (die dus zou staan voor het niet kunnen gebruiken van eigen auto) omdat je op de 2e dag tijd verloren hebt gaat wat mij betrwft niet op. Daar is die vergoeding kennelijk niet voor

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 10:32

Nou ik vind het niet netjes geregeld.
Ik ben veel tijd verloren en ik heb nu €2200 betaald voor een herstelling, en er is nog geen nieuws wanneer ik dit geld terug krijg. Ze weten namelijk nog niet of de tegenpartij verzekerd is.
Dus in het slechtste geval is hij niet verzekerd en moet ik wachten op mijn geld uit een speciaal fonds, en dat kan maanden duren.
Dus ja, ik meen hiervoor wel recht te hebben op een vergoeding.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:34

Citaat:
Nu had ik online gelezen én had mijn verzekeringsagent mij verteld dat ik recht had op een vergoeding van €20/dag omdat ik dus geen beschikking had over mijn wagen.

Plots krijg ik nu een mail van mijn rechtsbijstand dat aangezien mijn vervangwagen gratis was, ik ook geen recht heb op die vergoeding.

Euh ja, dat lijkt me nogal logisch :') .


Citaat:
ik had op zich geen vervangwagen nodig, wij hebben een 2e wagen die nagenoeg niet gebruikt wordt, maar mijn verzekeringsagent had mij dus foute info gegeven, nl niet gezegd dat ik die vergoeding niet kreeg als ik een vervangwagen had

Dat doet er niet toe, je hebt hem er immers gebruik van gemaakt. Daarnaast, als je hem toch niet nodig had (en je eigen auto dus ook niet eens miste) dan is er natuurlijk al helemaal geen sprake van gebruiksderving.

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:35

Als ik het zo lees, krijg je een vergoeding om een andere auto te huren of je reiskosten van het OV o.i.d. te "dekken". Aangezien je een
gratis vervangauto krijgt, is het dan toch logisch dat je die vergoeding niet meer krijgt?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:36

Antonius schreef:
Ik ben veel tijd verloren en ik heb nu €2200 betaald voor een herstelling, en er is nog geen nieuws wanneer ik dit geld terug krijg. Ze weten namelijk nog niet of de tegenpartij verzekerd is.
Dus in het slechtste geval is hij niet verzekerd en moet ik wachten op mijn geld uit een speciaal fonds, en dat kan maanden duren.
Dus ja, ik meen hiervoor wel recht te hebben op een vergoeding.

Dat heeft niets met gebruiksderving van je auto te maken. Je houdt er wel een bijzondere gedachtengang op na hoor.

upendo

Berichten: 22297
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:37

Je had toch een vervangende auto? Dat jouw verzekeringsagent jou niet goed voorgelicht heeft wil niet zeggen dat je nu opeens wel recht hebt op die 20 euro per dag.

Het zou wat zijn.. :=

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: vergoeding gebruiksderving

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:39

Ik denk dat het ofwel een vergoeding voor gebruiksderving is, ofwel een gratis vervangwagen. De 2 samen is onwaarschijnlijk. De verloren tijd tgv het ongeval gaat niemand jou vergoeden.

kraakte
Berichten: 3077
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:40

Je hebt toch al gebruik gemaakt van een leenauto? waarom zou je daar nog geld bovenop krijgen dan?
Dit staat natuurlijk ook geheel los van het feit dat het eventjes kan duren eer je je 2200,-krijgt.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:41

Dubbelop vangen, wil iedereen wel... Je had de beschikking over een auto, je argumenten van niet akkoord hebben niks te maken met wel of niet recht hebben op de vergoeding..

_Inga
Berichten: 2796
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: Sappemeer

Re: vergoeding gebruiksderving

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:56

Als je al ergens je 20 euro nog wilt halen, moet je zijn bij degene die jou foutief heeft voorgelicht..?! Zou er persoonlijk niet eens achteraan gaan, maar dat is een ander verhaal.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:05

Goh, als mensen ook geld ruiken. :+

Al je argumenten houden helemaal geen stand. Want die 2200 reparatiekosten hebben niets te maken met je dervingskosten.
Als je geen leenauto nodig had gehad, heb je een mond om dat aan tegen toen je de leenauto meekreeg.
En je tijd verloren: tja, we zullen het er maar op houden dat we die ff vergeten. Nogal flauw.

Je gaat dit niet winnen, dus steek je energie in wat anders en wees blij dat je gezond en wel bent na zo 'n ongeval en dat er verzekeringen bestaan.

Apple

Berichten: 76210
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: vergoeding gebruiksderving

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:09

Tijd verloren dat hou je helaas altijd bij een ongeval :\

Persoonlijk vind ik het meer bijzonder dat je die 2200 zelf hebt moeten voorschieten. Misschien dat dit in Belgie anders werkt dan in Nederland, maar wij (Nederlands) hadden een aanrijding met een Engelsman. Onze verzekering heeft toen gewoon alles voorgeschoten zonder dat helder was of zijn verzekering ooit over de brug zou komen.

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:11

Je gedachten gang van gebruiksdelving kan ik eerlijk gezegd ook niet volgen je hebt gratis een auto tot je beschikking gehad waarom zou je dan ook nog 20 euro per dag moeten hebben?? Vreemde gedachten gang.

Dat je die 2200 euro zo snel mogelijk terug wilt kan ik helemaal volgen. Zou er bij je eigen verzekering op aan sturen dat hun het bedrag aan je over maken en dat hun het regelen met de tegenpartij. tenminste als je all risk verzekerd bent.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 11:16

Sunnda schreef:
Goh, als mensen ook geld ruiken. :+


Flauwe opmerking, want het kost mij alleen maar geld, terwijl ik niet in fout ben.

Jullie hebben uiteraard wel gelijk allemaal dat die gebruiksderving hier niet voor bedoeld is.

Ik heb intussen wel contact gehad met mijn verzekeringsagent die mij verkeerd heeft ingelicht.
Dit kan natuurlijk niet meer rechtgezet worden, maar mijn jaarlijkse premie wordt wel herberekend, en ik zal hierover korting krijgen.

En dan maar hopen dat ik mijn herstellingskosten ook snel terug zal krijgen.

Ik vind het ook vreemd dat ze 2 weken na datum nog niet eens weten of die vrachtwagen verzekerd is. Hoe moeilijk kan het zijn, het is België-Nederland...
Soit, ik heb wel zowel van mijn verzekeringsagent als van mijn rechtsbijstand op mail dat indien de vrachtwagen niet verzekerd is, zij mij zullen vergoeden. Ik ga er dus maar vanuit dat dit in orde komt...

MallyBelly

Berichten: 3543
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:20

Je kunt niet met twee totaal verschillende vergoedingen met elkaar gaan opvullen.


1. Is je vergoeding, maximaal 20euro per dag, voor ov of huur auto. Vaak moet je bonnetjes of kaartjes kunnen tonen en op basis daarvan krijg je geld terug.
Dit krijg je terug omdat je kosten hebt gemaakt.

Jij hebt geen kosten hoeven maken dus ook geen recht op de vergoeding.

2. Is je verzekering, deze moet samen met de verzekering van de tegenpartij gaan uitvechten hoe en wat. Dat jij die 2200 euro hebt moeten betalen staat los van alle andere vergoedingen.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 27-08-18 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:21

Als de vrachtwagen onverzekerd is heeft hij in NL sowieso een groot probleem, want verzekering (Wettelijke Aansprakelijkheid) is verplicht. En een bedrijf zal sowieso verzekerd zijn gok ik.

Ik spreek uit ervaring dat het echter heel lang kan duren voor verzekeraars er uit zijn. In Nederland moeten er ook (door de verzekeraar erkend) schade-experts bij je auto en alles komen kijken. Dit kan zomaar een paar werkdagen duren. Is er bij jou geen schade-expert komen kijken? Want dan heb je nog grote kans dat verzekeraar Nederland moeilijk gaat doen nu de schade al hersteld is.

Kan je niet met je eigen verzekering kortsluiten dat zij jou die 2200 euro alvast voorschieten / terugstorten. En dan afhankelijk van de uitkomst incasseren zij het voor zichzelf bij de tegenpartij.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:22

Wat TS in feite wil is een vergoeding voor inkomstenderving. Want tijd verloren = niet kunnen werken. In theorie. En daar zal ongetwijfeld niets over opgenomen zijn in de verzekering, want dan zouden de premies wel héél hoog worden :D

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:29

Antonius schreef:
Sunnda schreef:
Goh, als mensen ook geld ruiken. :+


Flauwe opmerking, want het kost mij alleen maar geld, terwijl ik niet in fout ben.

Jullie hebben uiteraard wel gelijk allemaal dat die gebruiksderving hier niet voor bedoeld is.

Ik heb intussen wel contact gehad met mijn verzekeringsagent die mij verkeerd heeft ingelicht.
Dit kan natuurlijk niet meer rechtgezet worden, maar mijn jaarlijkse premie wordt wel herberekend, en ik zal hierover korting krijgen.

En dan maar hopen dat ik mijn herstellingskosten ook snel terug zal krijgen.

Ik vind het ook vreemd dat ze 2 weken na datum nog niet eens weten of die vrachtwagen verzekerd is. Hoe moeilijk kan het zijn, het is België-Nederland...
Soit, ik heb wel zowel van mijn verzekeringsagent als van mijn rechtsbijstand op mail dat indien de vrachtwagen niet verzekerd is, zij mij zullen vergoeden. Ik ga er dus maar vanuit dat dit in orde komt...

Wat was dan het doel toen je dit topic opende?
Als ik even snel google open en zoek op derving, belgie en ongeval, vindt ik meer dan genoeg info die duidt op dat derving inderdaad bedoeld is als je kosten hebt voor je leenauto. Niet als je een gratis huurauto meekrijgt.

Je lijdt geen schade. Want als hij niet verzekerd is, komt het gewoon uit een ander potje in NL.

Dus waar gaat het dan nog om?
Dat de verzekeringsadviseur an sich het het juiste zegt, behalve dat hij niet doorhad dat je een gratis leenauto voor de deur had staan en dat de rechtbijstsandverzekering daar dus (zeer terecht) uiteindelijk niet voor gaat betalen.
Ik zou dan zeggen: duidelijk verhaal.
Maar nu moet er toch weer centjes verdient worden want iemand zei iets niet goed. Nou, drama. Als het je nou nog iets gekost had. Maar dat ding staat gratis voor je deur.

Sorry, je mag het flauw vinden.
Maar ik krijg veel met dit soort dingen te maken en kan het alleen maar kinderachtig vinden en imo gaat het altijd om geld.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 11:44

[quote="Hanafubuki"]Ik spreek uit ervaring dat het echter heel lang kan duren voor verzekeraars er uit zijn. In Nederland moeten er ook (door de verzekeraar erkend) schade-experts bij je auto en alles komen kijken. Dit kan zomaar een paar werkdagen duren. Is er bij jou geen schade-expert komen kijken? Want dan heb je nog grote kans dat verzekeraar Nederland moeilijk gaat doen nu de schade al hersteld is.
quote]

Even een stukje uit mail van mijn verzekeringsagent gekopieerd:
"Er was een expert gelast, (ik heb naam hier weggehaald), die zou al moeten langsgekomen zijn, maar ik heb vanmiddag vernomen dat ze geannuleerd is door (naam weggehaald)= verzekeraar tegenpartij.
Blijkbaar zou de tegenpartij niet bij (verzekering)verzekerd zijn.

Ik zoek dit verder uit en heb ondertussen reeds een dossier rechtsbijstand opgestart, een eigen expert, (naam), aangesteld en die komt morgenvroeg al langs.


Een expert rechtsbijstand betekent dat we nog niet zeker zijn van vergoeding door tegenpartij, dus ALS je al iets laat herstellen, dan zal het voorlopig op eigen kosten zijn. Ik hoop dat dit allemaal niet te lang duurt, ik doe alleszins mijn uiterste best om het zo snel mogelijk op te lossen."

Die expert van mijn eigen verzekering is dus langs geweest, gaat akkoord met het prijsbestek dat mijn garage opgesteld heeft. Mijn garage heeft vervolgens de herstelling uitgevoerd en ik heb dit dus betaald en mijn auto afgehaald.