Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:47

Als de leibomen net boven de schutting uit komen nemen ze nog niet het zicht weg. Moeten wel wat hoger daarvoor worden. Maar je tuin is breed genoeg en met de positie waar je je terras wil maken dat je daar nog zon houdt. Zelf hebben wij ook een tuin op het noord/noordwesten, een beetje vergelijkbaar qua grootte. Alleen hebben wij zelf een schuur aan de kant van de schutting staan (21,5 meter lang) en achter de schuur een bos. Maar wij hebben aan de andere kant in de zomer (oostkant) toch de hele dag zon.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:02

Heb een vraagje.

We willen een klimmer langs de schutting planten en zaten aan blauwe regen te denken.

Is dit een beetje een snelle groeier?

Het is een tuin op het zuiden dus heel veel zon en bijna geen schaduw.

Is dit een geschikte klimmer. Vind de bloemen zo mooi en lekker ruiken

De schutting is ongeveer 10 meter.

Of andere snel groeiende klimmers met mooie bloemen maar geen passiebloem daar hebben we er al 2 van.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:14

De blauwe regen van mijn buren groeit in elk geval super snel... mij te snel.
Als het ding in bloei is, en dat is het nogal lang, dan geven de bloemblaadjes heel erg veel rotzooi doordat ze eraf vallen.
Ook vond ik dit jaar enkele blauwe regens midden in mijn tuin.

Als ik jouw buurvrouw was, dan zou ik je dus zeggen om geen blauwe regen te kopen :P

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:19

Scheeld hebben geen buren of heel ver weg (platteland wonen we)

Maar bedankt voor het delen van je ervaring.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 20:30

is een hele snelle. zowel boven als onder de grond :+ . Tilt je tegels zo omhoog naarmate hij ouder wordt. En je moet hem regelmatig trimmen. Daar moet je dus wel rekening mee houden. Maar verder schitterend stukje groen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:51

Ja inderdaad, van de vele planten die ik heb is dit de snelst groeiende. Houdt er alleen wel rekening mee dat ze niet allemaal bloeien! Ik heb er 4 en die staan nu 5 jaar. Alle 4 bloeien ze helaas niet. Ik meen dat dat verschil mannetje vrouwtje was. Maar dat zie je niet van te voren.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:41

Ik heb ooit de tip gelezen om altijd een blauwe regen te kopen die in bloei staat. Dan weet je zeker dat hij al bloeit.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:44

Ceetje_bokt schreef:
Ik heb ooit de tip gelezen om altijd een blauwe regen te kopen die in bloei staat. Dan weet je zeker dat hij al bloeit.


Dat is een hele goede tip. Ik had de gok genomen met 4 die nog niet in de bloei stonden. Daar zou er vast wel één of twee tussen zitten die zouden gaan bloeien :')
Ik dacht alleen dat ze soms pas na één of twee jaar gingen bloeien, maar dat weet ik niet zeker.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:45

soms pas na 10 jaar..

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 08:11

Da’s best balen als je idd 10 jaar moet wachten. Het gaat bij deze plant toch vooral om de bloemenpracht. Ik dacht eigenlijk dat deze tip wel algemeen bekend was, maar mensen in de intratuin kon ik ook blij maken hiermee. De niet-bloeiende en kleinere exemplaren waren ook veel goedkoper trouwens.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 08:52

Hello! Mag ik jullie om advies vragen voor het herinrichten van mijn nieuwe tuin? Ik heb namelijk geen idee wat ik ermee moet!

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:07

Kom maar op

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:35

Naast (Wisteria) Blauwe Regen zou je kunnen kiezen voor Hop(humulus lupulus) of anders Cobea= eenjarig.
Campsis wil ook lekker uitgroeien. Klimrozen(Rosea) geven als extraatje ook nog geurende bloemen.
Wil je eens een leuke proberen. Dicentra Scandens. niet alledaags maar je hebt iets heel speciaals.
Afbeelding

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:16

Vjestagirl schreef:
Kom maar op


Hier een hele mooie tekening :+

Het gaat om de voortuin. Het blauwe gedeelte is nu een half overleden bosje, het groene gedeelte is gras en het grijze is een terras. Het terras is tegen het voorhuis aan. Hier zit geen voordeur (zit aan de zijkant van het huis).
Om de tuin heen liggen bielzen. De voorkant zit tegen een stoep aan en de rechterkant tegen mijn oprit. De linkerkant tegen de voortuin van de buren.

Ik ben dol op tuinieren en planten dus het mag wat mij betreft alles wel zijn, ik hoef geen onderhoudsarme tuin, liever iets creatiefs!


Afbeelding

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:22

Wat is de ligging van de tuin? Wat voor grond heb je? En zijn er nog elementen die veel schaduw geven of die zorgen voor luwte?

En welke functies moet de voortuin hebben? Mag de oprit er ook bij betrokken worden?

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:39

Malenka schreef:
Wat is de ligging van de tuin? Wat voor grond heb je? En zijn er nog elementen die veel schaduw geven of die zorgen voor luwte?

En welke functies moet de voortuin hebben? Mag de oprit er ook bij betrokken worden?


De tuin ligt op het westen, het is veengrond. Het is half in een woonwijk dus er is veel luwte. Geen bomen o i d die schaduw kunnen geven.

De oprit moet zo blijven omdat de carport achter het huis zit. De voortuin wil ik graag in kunnen zitten, verder mag het een kunst projectje zijn!

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 22:34

Waarom maak je er niet deels een eetbare tuin van, met vaste planten? Bijvoorbeeld fruit struiken zoals framboos, een paar mini appel, peren, perzik boompjes, die zijn er ook die echt zo ongeveer aan de stam groeien, dus de hoogte in, niet in de breedte. Een slinger paadje richting de voordeur maakt het interessant.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 22:41

Prairy schreef:
Waarom maak je er niet deels een eetbare tuin van, met vaste planten? Bijvoorbeeld fruit struiken zoals framboos, een paar mini appel, peren, perzik boompjes, die zijn er ook die echt zo ongeveer aan de stam groeien, dus de hoogte in, niet in de breedte. Een slinger paadje richting de voordeur maakt het interessant.


Daar heb ik ook overna gedacht maar omdat de tuin direct op de weg staat, zijn fruit bomen denk ik niet handig. Ook vanwege de wortelgroei + dat de uiteindelijk erg hoog en groot worden wat het licht in mijn woonkamer belemmert. Slingerpaadje naar de voordeur kan niet want de voordeur zit aan de zijkant van het huis aan de oprit. Wel bedankt voor je input!

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 22:48

liespower94 schreef:
Prairy schreef:
Waarom maak je er niet deels een eetbare tuin van, met vaste planten? Bijvoorbeeld fruit struiken zoals framboos, een paar mini appel, peren, perzik boompjes, die zijn er ook die echt zo ongeveer aan de stam groeien, dus de hoogte in, niet in de breedte. Een slinger paadje richting de voordeur maakt het interessant.


Daar heb ik ook overna gedacht maar omdat de tuin direct op de weg staat, zijn fruit bomen denk ik niet handig. Ook vanwege de wortelgroei + dat de uiteindelijk erg hoog en groot worden wat het licht in mijn woonkamer belemmert. Slingerpaadje naar de voordeur kan niet want de voordeur zit aan de zijkant van het huis aan de oprit. Wel bedankt voor je input!


Dat groot valt mee, zoek maar eens op zuilfruitboom of patio fruit boom. Die blijven laag (max 1,5m hoog) en worden ook niet breed.

Verder zou ik wel een paar hogere dingen erin zetten voor het lijnenspel, je hebt gras wat wat hoger wordt, maar wat niet zo dicht groeit, zodat je er wel nog doorheen kunt kijken. Lampepoetsers heet dat geloof ik. Dat blijft in de winter ook mooi, 1 of 2x per jaar knip je het af en verder staat het mooi.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:50

conejo schreef:
Heb een vraagje.

We willen een klimmer langs de schutting planten en zaten aan blauwe regen te denken.

Is dit een beetje een snelle groeier?

Het is een tuin op het zuiden dus heel veel zon en bijna geen schaduw.

Is dit een geschikte klimmer. Vind de bloemen zo mooi en lekker ruiken

De schutting is ongeveer 10 meter.

Of andere snel groeiende klimmers met mooie bloemen maar geen passiebloem daar hebben we er al 2 van.

hop ? Mooie bellen.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:59

Ik heb weer een tuin vraagje :D

Wij zijn aan het rond kijken voor de voortuin, prijzen opgevraagd etc. Maar wordt toch wel heel erg duur voor de voortuin. Dat vind ik het niet waard, en met die prijzen is het nog niet helemaal naar mijn zin :+

Nu denken we eraan om alles maar gewoon vol te gooien met grind in plaats van alleen de oprit. Wel een pad met tegels van de straat naar de voordeur. En dan een paar grote leuke potten met planten erin.
Nu lees ik alleen overal dat je voor de oprit gebroken puin eronder moet laten leggen. Is dit echt noodzakelijk? We willen een klein laagje zwart zand weghalen. Onze 'tuinman' zegt dat er witzand onder moet.

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:02

Wij hebben er op onze 'uitbouw' aan de oprit geen puin gegooid.
Heel dun laagje zand. En daaronder ligt harde kleigrond.
En is nu na 2 jaar nog niet verzakt.

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:09

Hier ook aan het puzelen op ons toekomstige terrein. Ik heb nog nooit een erf van 4000m2 ontworpen. En het moet aan heel veel eisen voldoen. Maar wat is het leuk!

Afbeelding

Het linker blok is ons toekomstige huis. Het blokje er schuin boven de werkplaats (en hopelijk winkel). De rechter blokjes zijn het toekomstige huis en de b&b van vrienden. Ten noord-oosten van het terrein komt bos. De strook aan het noorden en oosten is de weg.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:24

Wat leuk Malenka :) heb je nog tips? Ik ga dit najaar waarschijnlijk aan de slag :)

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:32

Flinke klus Malenka, maar hoe gaaf!