Wat voor hypotheek hebben jullie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Wat voor hypotheek hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 20:08

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik willen samen ons eerste huis gaan kopen.

Echter willen wij voordat wij wat gaan kopen onze hypotheek mogelijkheden heel goed uitgepluist hebben, wij zijn al bij de hypotheker geweest en we weten wat zo ongeveer de mogelijkheden zijn. Echter kwam ik met iemand aan de praat en die heeft mij bang gemaakt. Nu denk ik achteraf is het ook niet te mooi om waar te zijn?

Het zit namelijk zo: De hypotheker adviseerde ons om voor 30 jaar lang een hypotheek af te sluiten omdat de rente zo extreem laag is. Daarnaast adviseerde hij ons om 50% af te gaan lossen en 50% aflossingsvrij te doen zodat de maandelijkse kosten niet zo hoog zijn.

Echter zijn de kosten behoorlijk laag. Een vriendin van mij heeft net een huis gekocht, zij heeft 55.000 euro minder hypotheek opgenomen als dat wij gaan doen het enige verschil is dat zij wel alles gaat aflossen op den duur, ik schrok toen ik hoorde dat zij 150 euro in de maand meer moeten betalen dan mijn vriend en ik voor een veel mindere lening.

Is het nou echt zo dat de helft aflossingsvrij zoveel voordeliger is, of zie ik echt iets over het hoofd?

En voor wat voor hypotheek hebben jullie gekozen en waarom?
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 21-08-18 20:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:13

Wij gaan nieuwbouwen en nemen een hypotheek voor 10 jaar rente vast. Verschil in percentages tussen 10, 20 en 30 jaar is best groot. Voor ons is het belangrijk dat de eerste jaren de lasten zo laag mogelijk zijn en daarom gaan wij voor 10 jaar vast. Wij nemen de gok en verwachten eigenlijk dat de rente niet heel extreem gaat stijgen.
50% aflossingsvrij heb ik nog niet van gehoord. Volgens mij mag dat juist niet eens meer, want je moet in 30 jaar aflossen.
ook geen enkele bank komt bij ons met 30 jaar rentevast. Wordt volgens mij weinig gedaan.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Wat voor hypotheek hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:15

Ik kan je adviseren bij een onafhankelijke adviseur te gaan kijken. Ik weet niet uit welke buurt je komt maar mijn stiefmoeder is hypotheekadviseur en heeft zowat de halve familie aan de hypotheek geholpen alsook hun eigen.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:15

Niet aflossen is nu voordeliger, maar aan het eind van de rest hou je dus nog een schuld over. Dus ja dat scheelt wel behoorlijk in je maandlasten nu.

Verder is er op deze info vrij weinig te zeggen of het wel of niet normaal is en wat het beste is. Het verschilt per periode heel erg welke soort hypotheek het beste is.

Ben je alleen bij de Hypotheker geweest of ook bij andere hypotheekadviseurs?

Met zo’n lage rente als nu zou ik inderdaad ook voor 30 jaar vast gaan denk ik :=

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 20:17

MissBambi schreef:
Ik kan je adviseren bij een onafhankelijke adviseur te gaan kijken. Ik weet niet uit welke buurt je komt maar mijn stiefmoeder is hypotheekadviseur en heeft zowat de halve familie aan de hypotheek geholpen alsook hun eigen.

Ik ben bij de hypotheker geweest die is onafhankelijk.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:17

Heel apart. Mijn vriend en ik zitten in hetzelfde schuitje. Wij gaan ook ons eerste huis kopen. Wij zijn ook even bij de Hypotheker gaan kijken maar ik weet niet wat er allemaal wel of niet klopt bij hen.

Wij zijn hierna naar een onafhankelijke adviseur gegaan in de woonplaats, hij heeft ons alles uitgelegd (de intake was 1,5 uur lang) en ook op alle andere vragen rondom ons huis had hij antwoord. Dit voelde veel beter en was voor een eerlijkere prijs dan bij de Hypotheker. Als het te mooi is om waar te zijn, is dat het vaak ook. Tip: vraag op nog 1/2 plekken een intake gesprek aan. Succes!

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:18

Petrichor schreef:
Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik willen samen ons eerste huis gaan kopen.

Echter willen wij voordat wij wat gaan kopen onze hypotheek mogelijkheden heel goed uitgepluist hebben, wij zijn al bij de hypotheker geweest en we weten wat zo ongeveer de mogelijkheden zijn. Echter kwam ik met iemand aan de praat en die heeft mij bang gemaakt. Nu denk ik achteraf is het ook niet te mooi om waar te zijn?

Het zit namelijk zo: De hypotheker adviseerde ons om voor 30 jaar lang een hypotheek af te sluiten omdat de rente zo extreem laag is. Daarnaast adviseerde hij ons om 50% af te gaan lossen en 50% aflossingsvrij te doen zodat de maandelijkse kosten niet zo hoog zijn.

Echter zijn de kosten behoorlijk laag. Een vriendin van mij heeft net een huis gekocht, zij heeft 55.000 euro minder hypotheek opgenomen als dat wij gaan doen het enige verschil is dat zij wel alles gaat aflossen op den duur, ik schrok toen ik hoorde dat zij 150 euro in de maand meer moeten betalen dan mijn vriend en ik voor een veel mindere lening.

Is het nou echt zo dat de helft hypotheek vrij zoveel voordeliger is, of zie ik echt iets over het hoofd?

En voor wat voor hypotheek hebben jullie gekozen en waarom?


Dit klopt. Aflossingsvrij is logischerwijs voordeliger omdat je niet aflost maar alleen rente betaalt.
Het heeft voor en nadelen. Voordeel is lage maandlasten. Nadeel is dat je van dat deel niks aflost en dus of met een schuld blijft zitten na 30 jaar, of zelf tussentijds moet gaan aflossen.
Ik heb ook 50 50 zoals jij voorstelt en ik los elk jaar zelf iets af op de aflossingsvrije. Het andere deel is uiteraard na de looptijd vrij.

kelliiee1993

Berichten: 5836
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:19

Wij hebben gekozen voor een hypotheek 30 jaar vast.
Vanwege dat de rente nu laag is en geen idee hoe die over een paar jaar is.

50% aflossingsvrij ken ik niet.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:21

Ben je van België of Nederland?

aflossingsvrij klinkt leuk, maar dan is je rente niet aftrekbaar bij de fiscus.

Er zijn meer onafhankelijke adviseurs dan de hypotheker.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:22

Ik weet er niet heel veel van, maar met een gedeelte aflossingsvrij houd je na 30 jaar volgens mij alsnog een bedrag over.
Zonder aflossingsvrij heb je het hele huis na 30 jaar afbetaald.

Maar waarom ik eigenlijk wou reageren, ga astjeblieft ook naar een andere adviseur. Wij zijn bij onze vorige hypotheek bij de hypotheker geweest, we zijn daar heel slecht voorgelicht en toentertijd bleek de hypotheker niet onafhankelijk te zijn. Ik weet niet hoe dit nu is.

We hadden aangegeven niet lang in het huis te willen wonen, maar toch heeft hij ons een hypotheek 'verkocht' met een boete bij vroegtijdig beëindigen. Ook niet slim van ons, we hadden misschien beter het contract moeten door spitten.
Daarnaast vond ik het allemaal ingewikkelde taal en snapte ik er weinig van. Nu we vorige maand een andere hypotheek hebben afgesloten bij een 2 mans zaak in het dorp, ben ik er achter gekomen dat het best begrijpelijke en verstaanbare taal kan zijn.
De advieskosten waren ook nog eens 1000 euro goedkoper deze keer, terwijl we 5 jaar verder zijn.

Ik weet niet of je alleen orienterend gesprek hebt gehad of al verder bent? Ik zou de hypotheker in ieder geval niet aanraden.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 20:23

manonutjuh schreef:
Ben je van België of Nederland?

aflossingsvrij klinkt leuk, maar dan is je rente niet aftrekbaar bij de fiscus.

Er zijn meer onafhankelijke adviseurs dan de hypotheker.

Nederland!

Dat klopt, maar naar 30 jaar wil ik met mijn eigen geld elke keer een deel gaan aflossen.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:23

manonutjuh schreef:
Ben je van België of Nederland?

aflossingsvrij klinkt leuk, maar dan is je rente niet aftrekbaar bij de fiscus.

Er zijn meer onafhankelijke adviseurs dan de hypotheker.


Nou als je nog onder een oude regeling valt wel. Of zoiets. Bij mij in ieder geval wel.
Maar sowieso gaat die aftrek op de schop dus ik weet niet of dat nou echt een nadeel moet zijn.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:23

Wij hebben half annuïteiten
Half lineair
Op die manier betalen we vrijwel de hele looptijd dezelfde maandlasten en lossen we alles af
Op het minieme beetje wat hij maandelijks daalt lineair is net iets meer dan annuïteiten deel , juist om dat mini beetje wat hij maandelijks daalt
(Gewoon omdat het kan ;) )

Nadeel van aflossingsvrij (naast de al genoemde) is dat je over dat deel ook geen rente aftrek krijgt bij de belastingdienst volgens mij


(Oude regelingen daar gelaten , maar dat is niet van toepassing op nieuw af te sluiten hypotheken )

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:26

Ik heb een tijdje bij een onafhankelijk adviesbureau gewerkt. Aflossingsvrij en beleggingshypotheek is echt niet slim. Bij aflossingsvrij betaal je alleen de rente, en kom je over 30 jaar bedrogen uit omdat je dan in 1x alles moet ophoesten. Tenzij je denkt dat je over 30 jaar dat bedrag wel in 1x kunt betalen, dan moet je het vooral doen. Ik zou gaan voor een annuiteitenhypotheek of een lineaire hypotheek, hierbij los je af en kan je ook vastzetten, maar kom je niet aan het einde bedrogen uit met een enorme hypotheek die je nog moet betalen.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 20:26

Is er misschien iemand hier met een helft aflossingsvrije hypotheek die mij (via pb) wil vertellen hoeveel hypotheek zij heeft en hoeveel dat maandelijks kost? Zodat ik kan vergelijken of het ongeveer klopt met wat wij moeten betalen.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 21-08-18 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:27

Petrichor schreef:
manonutjuh schreef:
Ben je van België of Nederland?

aflossingsvrij klinkt leuk, maar dan is je rente niet aftrekbaar bij de fiscus.

Er zijn meer onafhankelijke adviseurs dan de hypotheker.

Nederland!

Dat klopt, maar naar 30 jaar wil ik met mijn eigen geld elke keer een deel gaan aflossen.


Dat moet je niet na 30 jaar gaan doen. Maar voor die tijd. De bank is niet verplicht om jouw aflossingsvrije lening na 30 jaar opnieuw af te sluiten. Als je net in een vervelende situatie zit dan kan het zijn dat je het niet meer kan lenen en dat deel, de hele schuld die je nog hebt, in 1 x moet aflossen. Als dat hoog is dan is er een kans dat je je huis moet verkopen. Ik loop dat risico niet en los dus zelf af en wil deze aan het einde van de looptijd ook vrij hebben, net als het andere deel. Enige voordeel is dat je zelf kan bepalen wanneer en hoeveel je aflost. Ene jaar kan meer dan het andere jaar bijvoorbeeld.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:28

Petrichor schreef:
Is er misschien iemand hier met een helft aflossingsvrije hypotheek die mij (via pb) wil vertellen hoeveel hypotheek zij heeft en hoeveel dat maandelijks kost? Zodat ik kan vergelijken of het ongeveer klopt met wat wij moeten betalen.


Daar heb je helemaal niks aan :n Het verschilt zo erg per jaar en per rentestand en hoeveel er aflossingsvrij is wat mensen moeten betalen... Is niet te vergelijken.

Maar als je het maandbedrag laag vindt, en meer kan betalen, kun je toch gewoon een groter deel van de hypotheek aflossen?

Ik vind 50% aflossingsvrij wel erg veel. Maar wij hebben ook een deel aflossingsvrij. Een kwart ofzo geloof ik.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 20:30

SuzanneF, ik heb het er inderdaad verkeerd neergezet maar het is inderdaad de bedoeling om al zo snel mogelijk te gaan beginnen met aflossen. Zodat mocht de rente opeens 8% zijn na 30 jaar dat wij geen problemen hebben.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 20:33

verootjoo schreef:
Petrichor schreef:
Is er misschien iemand hier met een helft aflossingsvrije hypotheek die mij (via pb) wil vertellen hoeveel hypotheek zij heeft en hoeveel dat maandelijks kost? Zodat ik kan vergelijken of het ongeveer klopt met wat wij moeten betalen.


Daar heb je helemaal niks aan :n Het verschilt zo erg per jaar en per rentestand en hoeveel er aflossingsvrij is wat mensen moeten betalen... Is niet te vergelijken.

Maar als je het maandbedrag laag vindt, en meer kan betalen, kun je toch gewoon een groter deel van de hypotheek aflossen?

Ik vind 50% aflossingsvrij wel erg veel. Maar wij hebben ook een deel aflossingsvrij. Een kwart ofzo geloof ik.

Het is eigenlijk meer dat ik bang ben dat er misschien een addertje onder het gras zit. Niet zozeer dat ik het zelf te laag vind, want vaste lasten kunnen natuurlijk nooit laag genoeg zijn. De andere 50% willen wij ook gaan aflossen maar dat willen we 'zelf' doen en niet maandelijks.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:33

Ik heb nog een spaarhypotheek met een aflossingsvrij deel, scheelt inderdaad veel...

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wat voor hypotheek hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:35

Je kunt het ook gewoon zelf uitrekenen wat je per maand moet betalen. Bedrag is gewoon opgebouwd uit afloshypotheekbedrag + rente + rente van aflossingsvrije hypotheek en dat dus delen door het aantal maanden dat je hypotheek loopt. Dan weet je of het klopt.

Babsiej

Berichten: 6237
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:36

Wij hebben vorig jaar een stuk aflossingsvrij meegenomen in de hypotheek.

Wij betalen voor een hypotheek van 247000, 773 bruto per maand. krijgen ongeveer 150 euro aftrek per maand. hiervan is 100.000 aflossingsvrij.

Het aflossingsvrije deel zijn we wel aan het sparen maar met een spaarverzekering, waardoor wij meer rente krijgen, dan de hypotheek is, dus het meer oplevert.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:36

Er zijn wel verschillende site' s waar je een proefberekening kunt maken hoor ts.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:40

Wij hebben lineair. Zodat we op het hoogst begonnen en dan alleen maar zakken. Per jaar zakken we zo'n 10 euro. Dat voelt gewoon erg goed.

Ik zou geen aflossingsvrij willen hebben. Nu fijn, maar je moet erg goed op de centen zijn om het bedrag wat je af moet betalen nog te sparen. Bv. je koopt voor 200.000€. je lost 100.000 af en 100.000 moet je dus zelf sparen. Waarom dan niet 200.000 direct afbetalen. Onder de streep lijkt het mij om het even. Als je die €150 per maand spaart moet je heel veel discipline hebben om daar niet bijvoorbeeld in nood iets anders van aan te schaffen.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:45

Ik kocht op mijn 21ste mijn eerste huis met mijn (inmiddels) man. Ben nu 36 en twee huizen verder. Wat ik je adviseer is: ga met verschillende hypotheekadviseurs praten!
Een hypotheek afsluiten is niet zomaar iets. Laat je goed voorlichten.