Screens of rolluiken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Screens of rolluiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 20:01

Graag zou ik van mensen willen weten die al jaren screens hebben hoe dit bevalt.
Waarom heb je voor screens gekozen en geen rolluiken of andersom?

Voordeel lijkt ons dat je dan nog naar buiten kunt kijken bij screens, maar houden ze de zon genoeg tegen, want daar gaat het uiteindelijk om bij ons.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Screens of rolluiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:09

mijn schoonouders hebben rolluiken en dat bevalt erg goed, naar mijn inzien houdt het de zon toch beter uit. De nacht goed luchten en dan optijd sluiten dan blijft het lekker koel binnen.

Zodra wij een eigen huis hebben nemen we ook rolluiken

Miekelien

Berichten: 503
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Twente

Re: Screens of rolluiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:20

Wij hebben screens, die zaten al op de ramen toen wij ons huis kochten. Het is hier in de zomer binnen heerlijk koel terwijl we nog wel wat daglicht hebben en naar buiten kunnen kijken, ik vind het ideaal!

marschwood
Berichten: 455
Geregistreerd: 25-08-08

Re: Screens of rolluiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:39

we hebben jaren screens gehad en was fijn dat je nog enigszins naar buiten kon kijken,maar toch nu rolluiken ivm de warmte en ik zou niet meer anders willen.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Screens of rolluiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:43

Ik had laatst via mijn werk BHV...brandweer gaf aan dat mochten er op eerste verdieping allemaal rolluiken zijn en er breekt brand uit hun door de rolluiken niet naar binnen kunnen. En er zo gewonden zijn gevallen terwijl dat niet nodig was. Reden dat ik geen rolluiken heb genomen

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Screens of rolluiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:45

Rolluiken houden de warmte wel beter buiten dan screens.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 23:08

Hier screen in zitkamer. Wij kijken uit op weiland en bos, heb vogelhuisje voor raam staan en waterbak!
Ik geniet hier nu iedere dag vd vogeltjes in het water enzo; met rolluik zou ik dit missen :o
Wij hebben plat dak, nu alles overdag dicht maar zo zie ik iig nog iets van buiten ipv weken in het donker te zitten met rolluik :D !

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Screens of rolluiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 23:30

Wij hebben een screen op zolder, maar daar hadden we achteraf liever een rolluik gehad. Die houden de warmte veel beter tegen en het is lekker donker in de kamer.

Maar om de dakkapel te verbouwen zodat het rolluik gaat passen zijn we 5000 euro verder. Dus blijft het screen zitten en kopen we binnenkort een airco oid

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 23:31

Boven rolluiken, beneden screens. Ik ga in de woonkamer niet in het donker zitten.
Lichte screens houden nog meer warmte tegen dan donkere screens.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:21

Hoe en waar kan je die screens bestellen?? Kan ze wel gebruiken in de trimsalon.. Moet je die handmatig los en vastmaken?? Of kan dan ook met een soort van rolsysteem??

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:38

dito schreef:
Ik had laatst via mijn werk BHV...brandweer gaf aan dat mochten er op eerste verdieping allemaal rolluiken zijn en er breekt brand uit hun door de rolluiken niet naar binnen kunnen. En er zo gewonden zijn gevallen terwijl dat niet nodig was. Reden dat ik geen rolluiken heb genomen

Ik heb hier nog nooit van gehoord en hier in Duitsland is vrijwel elk huis uitgerust met zware, ingebouwde rolluiken.
Nu naar jouw reactie ga ik toch eens kijken of ik er wat van kan vinden, maar aangezien hier echt alles aan bepaalde eisen moet voldoen en er ook een brandverzekering op het huis zit, lijkt me niet dat het een probleem geeft.
Het kan natuurlijk dat er een verschil in rolluiken of uitrusting van de brandweer zit tussen Duitsland en Nederland.

Edit: Ik heb even snel gezocht en wat ik zo kan vinden is dat de brandweer ze gewoon sloopt als ze dicht zitten, geen probleem. Maar ik ga het nog wel even bij de plaatselijke brandweer navragen :)
Een groter probleem is het voor de mensen die binnen zitten met elektrisch aangedreven rolluiken. Doordat de stroom vaak ook uitvalt bij een brand, is het van belang dat je weet hoe je die dingen in nood open krijgt.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:54

Ik heb screens. Heb ik samen met nieuwe kozijnen laten plaatsen. Niet nagedacht over rolluiken. Screens bevallen goed, idd omdat je nog een beetje naar buiten kan kijken. Moet je je ook niet teveel bij voorstellen hoor. Volgens mij houden die van mij 80% van het licht tegen. Dus bij mijn screens is het meer een schimmenspel waar je dan naar zit te kijken. Aan de binnenzijde heb ik nog lamellen of een rolgordijn. Gezamenlijk hou ik het zo goed dicht en relatief koel in huis.

Ik heb screens die je van binnenuit handmatig moet bedienen. Achteraf had ik, zeker voor de bovenverdieping, graag een electrische bediening gehad. Dus als er ooit nog iets anders komt, dan wil ik dat.

rainbow8 schreef:
Hoe en waar kan je die screens bestellen?? Kan ze wel gebruiken in de trimsalon.. Moet je die handmatig los en vastmaken?? Of kan dan ook met een soort van rolsysteem??

Screens worden gemonteerd in een “bak” aan de buitenkant en bovenzijde van het kozijn met geleiderails naar beneden toe. Is een rolsysteem. Bediening van het rolmechanisme zijn meerdere mogelijkheden voor.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:54

Roodvos:
- Dankjewel.. Dan ga ik eens snuffelen bij de plaatselijke zonweringman..

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:30

Aan de voorzijde van ons huis hebben we screens.
Dit omdat we op de bovenverdieping een dakkapel hebben waar geen ruimte was voor de kast van een rolluik en we boven beneden wel gelijk wilde houden.
Aan de zijkant en achterzijde (boven bij de slaapkamer) hebben we rolluiken.
De rolluiken houden de zon absoluut beter tegen dan de screens.

Screens boven zijn 90% dicht en beneden bij de keuken 80% zo dat we wel naar buiten kunnen kijken.
Beneden aan de achterzijde hebben we een groot zonnescherm met knikarmen, deze valt grotendeels over het terras en we kunnen er heerlijk onder zitten terwijl het de zon in huis goed blokt.

Elk ding heeft dus zijn voor en nadelen...
Voordeel rolluik: verduisterd compleet en weert de warmte, is bovendien inbraakwerend.
Nadeel: kast heeft meer ruimte nodig.

Voordeel Screen: je kunt nog naar buiten kijken, is zeker warmte werend en neemt minder ruimte in.
Nadeel: is niet compleet verduisteren.

Voordeel scherm met knikarm: je kunt er lekker onder zitten en is goed warmte werend.
Nadeel: je moet echt de ruimte hebben om een mooie grote te laten plaatsen.

Nog wat overwegingen:
Rolluik boven is op afstandsbediening, echt ideaal.
Screens zijn elektrisch maar dan via een knop bij de screens, makkelijk maar niet zo handig als met een afstandsbediening.
Zonnescherm moeten we handmatig omhoog en beneden draaien...ook dat had ik liever automatisch gehad.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 13:53

Bedankt voor al jullie ervaringen en het is idd al wel zoals ik had verwacht, dat rolluiken dus toch wel meer tegenhouden.
Ik denk toch dat we ondanks alles wel voor de screens ga. Net wat ik hier ook las, dan kun je iig nog naar buiten kijken. We hebben gelukkig al wel overal een plisse voor hangen, dus dat scheelt ook al wat.
Wij hebben al offertes opgevraagd incl een elektrisch bedienbaar systeem waarmee je ze dan allemaal tegelijk aan kunt zetten. Nu even afwachten wat het gaat kosten en anders nog maar even tijdelijk uitstellen. Ook willen we graag de versie die niet klappert tegen het raam, want dat is wel vervelend.
We doen het liever goed dan dat we later spijt krijgen, want alles met de hand bedienen zien we niet zitten.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Screens of rolluiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 09:30

Wij hebben buitenjaloezieën omdat die de inbraakwerendheid van rolluiken hebben en toch licht door kunnen laten als je ze iets schuin zet. Ook houden ze goed het licht van de ramen waardoor die minder warmte door geven de kamer in. Best of both worlds... :)

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 10:08

Ik heb vorig jaar voorjaar screens laten plaatsen ( gekocht bij de gamma en geplaatst door hun aannemer) en wil nooit anders meer. Heerlijk!! Ik heb ze met buitenbediening omdat anders de Glazewasser een probleem heeft. Ik hou ze dag en nacht naar beneden houdt namelijk ook de muggen tegen. Tegen het raam aan lopen is niet aan de orde omdat ze door een rails lopen.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 12:48

DubbelDun schreef:
Wij hebben buitenjaloezieën omdat die de inbraakwerendheid van rolluiken hebben en toch licht door kunnen laten als je ze iets schuin zet. Ook houden ze goed het licht van de ramen waardoor die minder warmte door geven de kamer in. Best of both worlds... :)


Wat moet ik me hier bij voorstellen? Heb je er een foto van?

Ik twijfel ook nog of ik voor screens ga of wat anders. Nu een zonnescherm (zo'n knikarm), maar de muur is niet zo heel stevig (oud huis), en hij vangt nogal veel wind. Dus screens lijken mij ideaal, maar ja, ook die schijnen gevoelig voor wind...

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:08

Lees hier dat men bang is dat screens windgevoelig zijn :? .
Hoe bedoelen jullie dat dan :o ?
Hier nu al weken dag en nacht dicht en net zoals afgelopen weekend waaide het best wel.
Wij zitten op open vlakte maar screen lijdt er niets van, zit nl geen speling op!
Enne... als het windkracht 10 is (bwv) is het vaak niet zonnig en is screen dus opgerold !
Dus ik snap die angst echt niet id :o? Maar ik heb er ook nog niets met mee gemaakt!
Dus ik ben benieuwd waar dat vandaan komt? Vertelvertelvertel
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 07-07-18 13:11, in het totaal 2 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Screens of rolluiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:10

In ons vorige huis hadden we ook screens, echt ideaal!
Hield de warmte goed buiten, niet gevoelig voor wind etc

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Screens of rolluiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:18

Wij hebben sinds kort voor de dakkapel en de zijramen screens heerlijk, had het zonlicht tegen en je zit niet compleet in het donker.

Heb bij een brand staan te kijken waar boven de rolluiken dicht waren, de brandweer ging het met een koevoet te lijf, maar die kregen ze niet open hoor. Er waren gelukkig geen mensen in het pand meer aanwezig ze wilde dat raam open hebben om te blussen en er werd grof geweld op ingezet.

BelgenGek

Berichten: 2242
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: Screens of rolluiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:26

wij hebben screens en kunnen dan nog iets zien buiten, dat vinden we prettiger.
we hebben ze zonder zij-geleiding maar daar zou ik niet meer voor kiezen!!
ze klapperen bij veel wind toch wel wat.
ik zou dan voor de variant gaan die aan de zijkant vast in de rails zit.
ook vind ik screens veiliger wanneer er iets gebeurd,
bijvoorbeeld met brand, mes erdoor en ze zijn Open.
dat lukt je met rolluiken niet...!

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Screens of rolluiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-18 13:45

Het gaat er meer om dat screens continue klapperen als het waait en niets is zo vervelend dat als je binnen zit en de boel de hele tijd klappert (weet wat het is want we hebben het ook op het werk).

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:16

TinGu schreef:
Wat moet ik me hier bij voorstellen? Heb je er een foto van?

Die heb ik :)

Van binnen naar buiten kijkend..

Afbeelding

En vanaf buiten

Afbeelding

En ze zijn zowel elektrisch met afstandbediening als handmatig te bedienen en ik elke stand te zetten.

Fitzroy

Berichten: 25108
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Screens of rolluiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:25

In ons vorige huis hadden wij screens en nu rolluiken. Rolluiken werken mijns inziens echt veel beter dan screens qua isolatie en om de warmte buiten te houden.

In het donker hoef je toch niet te zitten? De zon staat altijd maar aan 1 kant. Wij wonen vrijstaand en de zon draait rond ons huis. Maar als de rolluiken aan de voor- en zijkant dichtzitten zitten ze achter weer open en vice versa. Dus er komt altijd ergens licht binnen.