Ons hoornaarsnest in de tuin...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:22

Ik ben dan wel benieuwd naar het nut van teken voor het ecosysteem?

Laurora

Berichten: 2642
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:27

Cayenne schreef:
Ik ben dan wel benieuwd naar het nut van teken voor het ecosysteem?

De teek is wanneer volgezogen met bloed een onwijs voedzame hap voor vogels die ze van het vee afplukken.
Daarnaast zorgen ze voor de verspreiding van ziektekiemen die, hoe hard ook, zorgen voor een gezonder ecosysteem doordat reeds zwakke dieren die ziektes niet overleven.

https://dier-en-natuur.infonu.nl/insect ... esten.html

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:33

Tazzey schreef:
Magrathea schreef:
Het is wel de mensgecentreerde visie van de mensen dat ervoor heeft gezorgd dat het nu zo slecht gaat met alle (!) insecten :n
Ik begrijp heus dat sommige mensen erge last kunnen hebben van insecten, echt. Maar ik denk dat er meer mensen sterven door auto-ongelukken dan door een heftige reactie op een insectenbeet. Helaas vinden we de auto nuttiger dan insecten, wat m.i. behoorlijk onterecht is maar goed :(


"Erge last" is nogal een understatement, mensen kunnen eraan komen te overlijden. Maar goed, het standpunt is duidelijk. Sterf lekker, zolang een nest met wespen maar mag blijven hangen. +:)+


Fijne verdraaiing van mijn woorden +:)+
Heb je gelezen wat er na die zin kwam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:39

Ik moest net wel grinniken. Ik dacht, laat ik weer eens wat foto's gaan maken. De hoornaars zijn onverstoord bezig met bouwen, nog geen 1 keer hebben ze me gewaarschuwd of aangevallen of iets.
Toen dacht ik, laat ik mn grondhommelnest even snel op de foto zetten. Nou, dat was rennen, want moeder hommel kwam net aan en was ernstig boos :') bromde harder dan ooit om me heen. Even kneep ik m, maar na gewaarschuwd te hebben, ging ze er weer van tussen.

Mevrouw hommel is dus minder blij met mijn aanwezigheid dan de hoornaars tot nu toe :')

Afbeelding
Afbeelding

Christiene
Berichten: 7724
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:45

Ik ben benieuwd als ze larven hebben en het straks vroeger donker is of je er nog steeds geen last van hebt.

Wespen nest in de grond heb ik ook wel eens ontdekt met de grasmaaier. Niet fijn

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:30

prugelpiet schreef:
Little_Gift schreef:

Goh zoooo prachtig dat ik ze maar geplet heb... onbegrijpelijk! ;(

En euh wat als ze ineens wel agressief worden? Nou euh wat als die ene vluchteling net wel een terrorist blijkt? Wat als mijn auto plots niet meer remt? Wat als mijn paard plots een stamp uitdeelt die ik verkeerd vang... kom nou zeg ;(


Het is maar een wesp hoor :')
Voor mijn part moord ze ze allemaal uit, die vervelende dieren kunnen we wel missen :=


Je hebt blijkbaar geen flauw idee hoe hard we insecten nodig hebben, die al op grote schaal uitgeroeid worden >;)

Typisch dit... Als dieren ons niet aanstaan en we weten toch niet waar ze goed voor zijn, dan moorden we ze maar uit :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:41

Hier hebben een aantal boeren bewust grassen en bloemen op het land staan voor bijen en andere insecten.
Echt een super initiatief!

Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:12

Are u fücking kidding me?!

Is dit een nest?!

Mn broertje zegt dat ie dit al enige tijd in de schuur zag hangen en ik heb nooit wat gezien. HELP ME.

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:14

Ja, maar ik weet niet wat voor een nest het is. Hier is het een perfect rond bolletje.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:20

Knap de je ze een kans geeft.ik zou uit voorzorg voor mijn paarden en honden laten weghalen, maar ben wel nieuwsgierig naar meer updates. Intressant zijn ze wel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:21

SavannahNx schreef:
Are u fücking kidding me?!

Is dit een nest?!

Mn broertje zegt dat ie dit al enige tijd in de schuur zag hangen en ik heb nooit wat gezien. HELP ME.

[ [url=m/f0skOd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/i2BXeO.jpg]Afbeelding[/url] ]


Lijkt er wel erg op. Vergelijk maar met dit filmpje.
(Doorspoelen naar het einde voor het eindresultaat. Die is ook echt rond.)

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:23

Hij lijkt wel verlaten, we hebben nog nooit beesten gezien zowel geen gewone wespen als hoornaars... Wat moeten we doen?!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:24

Als ie verlaten is hoef je niets te vrezen. Wel opletten dat ze niet terug komen want hoornaars hebben die neiging nog weleens.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:25

Cayenne schreef:
Als ie verlaten is hoef je niets te vrezen. Wel opletten dat ze niet terug komen want hoornaars hebben die neiging nog weleens.


We hebben t nog nooit gehad en had nog nooit van een hoornaar gehoord totdat ik op dit topic stuitte dus ik vind t wel heel bizar dat mn broertje zegt dat dit er al een paar weken hangt en ik niets heb gezien.. heb hem verteld niks aan te raken. Toen ie het laatst zei dacht ik dat ie een spinnennest bedoelde maar niet dit. Jeeetje.

Laurora

Berichten: 2642
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:54

SavannahNx schreef:
Are u fücking kidding me?!

Is dit een nest?!

Mn broertje zegt dat ie dit al enige tijd in de schuur zag hangen en ik heb nooit wat gezien. HELP ME.

[ [url=m/f0skOd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/i2BXeO.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is een nest van een "gewone" papierwesp.
Die krengen die aan het eind vd zomer in je limonade gaan zitten enzo.
Ik weet niet hoeveel tijd er zat tussen het ontdekken door je broertje en nu? Die dingen bouwen ze vrij snel uit, dit is echt nog een beginnetje.
Als het nest op een plek zit waar je er last van hebt (in een schuur waar je vaak moet zijn bijvoorbeeld, op een looproute, vlak bij het terras of in huis) dan zou ik een verdelger bellen. In deze staat is het nest eventueel nog te verhuizen, al moeten het minstens 1,5 km verder weg gebracht worden anders komen ze gewoon lekker terug.

Mocht je er geen last van hebben dan kun je ze heel best laten zitten.
Je zegt overigens dat er geen wespen bij zitten. Het kan zijn dat dit een leeg nest is. Houdt het in dat geval wel in de gaten, want een andere koningin kan besluiten dit nest te betrekken en verder uit te bouwen, en dan kan het alsnog problemen veroorzaken.


Edit: het verschil tussen het nest van een papierwesp en die van een hoornaar valt met name te zien aan de kleur. Een hoornaar kauwt houtpulp voor het nest, en deze zal dan ook gelig tot bruin zijn, en voelt een beetje aan als leem. Een papierwespennest is grijs en lijkt alsof hij aan het vervellen is. Het is ook wat pokdaliger en minder "netjes"
Papierwespen kauwen niet alleen hout voor het nest, maar ook papier en karton, vandaar de naam papierwesp.
Een papierwespennest begint vaak een beetje knolvormig, terwijl een hoornaarsnest meer rond is.

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:29

Daar hoef je echt geen verdelger voor te bellen hoor. Die haal je zo met een bezem weg, zit totaal niet stevig vast. Ik heb ze ook vaak in mijn schuur. Wel even kijken of er niks in zit natuurlijk.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:32

Laurora schreef:
SavannahNx schreef:
Are u fücking kidding me?!

Is dit een nest?!

Mn broertje zegt dat ie dit al enige tijd in de schuur zag hangen en ik heb nooit wat gezien. HELP ME.

[ [url=m/f0skOd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/i2BXeO.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is een nest van een "gewone" papierwesp.
Die krengen die aan het eind vd zomer in je limonade gaan zitten enzo.
Ik weet niet hoeveel tijd er zat tussen het ontdekken door je broertje en nu? Die dingen bouwen ze vrij snel uit, dit is echt nog een beginnetje.
Als het nest op een plek zit waar je er last van hebt (in een schuur waar je vaak moet zijn bijvoorbeeld, op een looproute, vlak bij het terras of in huis) dan zou ik een verdelger bellen. In deze staat is het nest eventueel nog te verhuizen, al moeten het minstens 1,5 km verder weg gebracht worden anders komen ze gewoon lekker terug.

Mocht je er geen last van hebben dan kun je ze heel best laten zitten.
Je zegt overigens dat er geen wespen bij zitten. Het kan zijn dat dit een leeg nest is. Houdt het in dat geval wel in de gaten, want een andere koningin kan besluiten dit nest te betrekken en verder uit te bouwen, en dan kan het alsnog problemen veroorzaken.


Edit: het verschil tussen het nest van een papierwesp en die van een hoornaar valt met name te zien aan de kleur. Een hoornaar kauwt houtpulp voor het nest, en deze zal dan ook gelig tot bruin zijn, en voelt een beetje aan als leem. Een papierwespennest is grijs en lijkt alsof hij aan het vervellen is. Het is ook wat pokdaliger en minder "netjes"
Papierwespen kauwen niet alleen hout voor het nest, maar ook papier en karton, vandaar de naam papierwesp.
Een papierwespennest begint vaak een beetje knolvormig, terwijl een hoornaarsnest meer rond is.


Dank voor al je info. Hij zit er al minstens een paar weken ik denk een week of 5.. Er zijn idd geen wespen te bekennen. Hij hangt in het midden van de schuur waar onze fietsen en scooter staat. Ik dacht ook van een gewone wesp maar ik twijfelde een beetje.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:18

Ik zag hier net weer een hornaar in de boom vliegen waar vorig jaar het grote nest zat. De eerste die ik zie, maar ze zijn misschien toch weer terug dus.

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:46

Little_Gift schreef:
Jessix schreef:
Toch kwam ik enkele weken geleden 's avonds met de laatste ronde op stal een koningin tegen. Zeker wel 5cm groot, prachtig om te zien. Vooral de kop was super duidelijk. Ik heb haar toch doodgetrapt tegen de muur... Ik voelde me echt een moordenaar, maar wil nesten toch echt niet stimuleren. Wat als ze ineens wel agressief worden?


Goh zoooo prachtig dat ik ze maar geplet heb... onbegrijpelijk! ;(

En euh wat als ze ineens wel agressief worden? Nou euh wat als die ene vluchteling net wel een terrorist blijkt? Wat als mijn auto plots niet meer remt? Wat als mijn paard plots een stamp uitdeelt die ik verkeerd vang... kom nou zeg ;(

_O- Ieder z'n ding zou ik maar zeggen! :D

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:50

prugelpiet schreef:
Het is maar een wesp hoor :')
Voor mijn part moord ze ze allemaal uit, die vervelende dieren kunnen we wel missen :=

Dat zal ik ook zeker blijven doen als ze bij mijn paarden in de stal (box!) zitten. :j

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 07:55

Nou hopelijk denkt dan niemand ooit zo over jouw paarden... echt gek hoe mensen met 2 maten meten!

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 08:06

Ik moet er ook niks van hebben hoor! Maar toch mooi hoe zo'n nest gebouwd is.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 08:11

Jessix schreef:
prugelpiet schreef:
Het is maar een wesp hoor :')
Voor mijn part moord ze ze allemaal uit, die vervelende dieren kunnen we wel missen :=

Dat zal ik ook zeker blijven doen als ze bij mijn paarden in de stal (box!) zitten. :j


Little_Gift schreef:
Nou hopelijk denkt dan niemand ooit zo over jouw paarden... echt gek hoe mensen met 2 maten meten!


Als iemand zijn paard besluit dat mijn slaapkamer wel een mooi plekje is, laat ik hem ook weghalen hoor :+

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:44

Weghalen... Juist!
Het gaat over doodmaken, pletten, uitmoorden... Lees Jessix eigen woorden maar eens na!

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:49

Little_Gift schreef:
Weghalen... Juist!
Het gaat over doodmaken, pletten, uitmoorden... Lees Jessix eigen woorden maar eens na!

Wat jij doet moet jij weten. Ik maak ze dood als ze in mijn stal zitten. Zoals je in mijn originele post hebt kunnen lezen heb ik het nest vorig jaar in een boom gewoon met rust gelaten.

Maar jij slaat misschien nog geen mug dood? :)