De experimentele zaaier

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:56

Dat er meerlingen uit één zaadje ontstaan kan. Maar dat maakt nog niet dat er eetbare vruchten aan komen. Die meerlingen zijn nl net zo hard bastaardplanten als wanneer er één plant uit een zaadje komt.

En over het zaaien van bananen: doe geen moeite, de huidige bananen die verkocht worden zijn allemaal steriel. Er is geen eetbaar bananenras meer over dat vruchtbaar zaad maakt. Wat een enorm probleem is, omdat er een ziekte rondwaart in de bananenplantages, en het is niet meer mogelijk daar resistentie tegen te krijgen door te kruisen, omdat er dus geen bananen meer zijn die kiemkrachtig zaad hebben. Wel wilde bananen, maar die zijn vanwege hun oneetbaarheid niet echt bruikbaar om bestaande rassen te veredelen.
De voorspelling is, dat we over 20-30 jaar geen bananen meer zullen hebben.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:30

Oké weer wat geleerd,thanks :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:11

Er zijn ook bananenplanten maar ik weet niet wat dat dan zijn :oo Of dat dat een bijnaam is of dat ze in de tropen er daadwerkelijk bananen mee groeien

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:31

Magrathea schreef:
Er zijn ook bananenplanten maar ik weet niet wat dat dan zijn :oo Of dat dat een bijnaam is of dat ze in de tropen er daadwerkelijk bananen mee groeien

Ik weet niet of ik je bericht goed begrijp, maar die bananenplanten zijn die waarover Ibbel schrijft.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:33

Ik heb een citroen gehaald voor in het drinkwater, maar nu wil ik eigenlijk kijken of ik (als ze er in zitten) zaadjes/pitjes kan planten. Iemand tips hoe je dat het beste kunt doen, met grootste kans op succes? :))

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 23:39

Quir schreef:
Ik heb een citroen gehaald voor in het drinkwater, maar nu wil ik eigenlijk kijken of ik (als ze er in zitten) zaadjes/pitjes kan planten. Iemand tips hoe je dat het beste kunt doen, met grootste kans op succes? :))


Pitten even afspoelen en dan in potjes met gewone potgrond planten.zo licht mogelijk zetten als de plantjes opkomen.grond niet laten uitdrogen.en lekker buiten zetten met mooi weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 23:57

Quir schreef:
Ik heb een citroen gehaald voor in het drinkwater, maar nu wil ik eigenlijk kijken of ik (als ze er in zitten) zaadjes/pitjes kan planten. Iemand tips hoe je dat het beste kunt doen, met grootste kans op succes? :))



Ik heb eerst op de pit gezogen tot hij niet meer naar citroen smaakte, en 'm daarna ongeveer een cm diep gezaaid. Ook heb ik hem in een kasje gezet. :)

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 00:36

Magrathea schreef:
Er zijn ook bananenplanten maar ik weet niet wat dat dan zijn :oo Of dat dat een bijnaam is of dat ze in de tropen er daadwerkelijk bananen mee groeien


Er zijn inderdaad ook best nog wel rassen die gewoon pitten maken en dus via zaad te kweken zijn, maar meestal worden die volgens mij ook via 'pups', jonge planten onderaan een oudere plant, vermeerderd. Ze maken allemaal bananen (wat een rotwoord om te typen :P ) maar de meeste niet lekker/goed eetbaar door de grote hoeveelheid pitten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 07:01

oomens schreef:
Magrathea schreef:
Er zijn ook bananenplanten maar ik weet niet wat dat dan zijn :oo Of dat dat een bijnaam is of dat ze in de tropen er daadwerkelijk bananen mee groeien

Ik weet niet of ik je bericht goed begrijp, maar die bananenplanten zijn die waarover Ibbel schrijft.

Nee meer van, bij het tuincentrum kun je ook bananenplanten kopen :D

Omdat ik nu wel heel veel paprikaplanten heb ga ik er een aantal doneren aan de stadsmoestuin in Rotterdam *\o/*

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 07:14

Wat als kamerplant verkocht wordt is inderdaad ook gewoon Musa banana, maar dat zijn geen eetbare cultivars.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 07:56

Aha, wel dezelfde soort dus :j

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:21

Magrathea schreef:
Aha, wel dezelfde soort dus :j

Zelfde genus. Soort is wat lastig te benoemen bij de steriele cultivars, die vaak ontstaan zijn uit meerdere kruisingen en alleen nog vegetatief vermeerderen.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:02


Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:11

Thanks! Ga zo kijken of er pitjes in de Citroen zitten en ze dan planten!

Mijn appelpitjes zijn ook aan het kiemen. :))

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:35

Oké, maar 1 pitje haha. Maar hij ligt in keukenpapier om te ontkiemen!

En de appel haha
Afbeelding

Eigenlijk heel benieuwd wat die gaat doen. :+
Zit nu in de grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:32

Ibbel schreef:
Dat er meerlingen uit één zaadje ontstaan kan. Maar dat maakt nog niet dat er eetbare vruchten aan komen. Die meerlingen zijn nl net zo hard bastaardplanten als wanneer er één plant uit een zaadje komt.

En over het zaaien van bananen: doe geen moeite, de huidige bananen die verkocht worden zijn allemaal steriel. Er is geen eetbaar bananenras meer over dat vruchtbaar zaad maakt. Wat een enorm probleem is, omdat er een ziekte rondwaart in de bananenplantages, en het is niet meer mogelijk daar resistentie tegen te krijgen door te kruisen, omdat er dus geen bananen meer zijn die kiemkrachtig zaad hebben. Wel wilde bananen, maar die zijn vanwege hun oneetbaarheid niet echt bruikbaar om bestaande rassen te veredelen.
De voorspelling is, dat we over 20-30 jaar geen bananen meer zullen hebben.




Moet ik die citroenplantjes ook uit elkaar halen? :)

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:06

Knoflook kiemt goed, g eeft ook planten, maar geen vruchten. Helaas.

Mosterdzaadjes ontkiemen, en als de plantjes 3 cm groot zjin, zijn ze ineens dood. Jammer.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:06

Een teentje knoflook geeft wel zeker vruchten! Ik heb het al eens gedaan

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:11

Mossel schreef:
Een teentje knoflook geeft wel zeker vruchten! Ik heb het al eens gedaan

Dat is ook mijn doel, maar ik heb 2 plantjes die al 12 maanden in een potje staan. Maar het blijft bij plantjes. :+

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:14

Mossel schreef:
Een teentje knoflook geeft wel zeker vruchten! Ik heb het al eens gedaan


Inderdaad, gaat heel goed zelfs.

De bollen komen trouwens onder de grond. :+

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:24

germie schreef:
Mossel schreef:
Een teentje knoflook geeft wel zeker vruchten! Ik heb het al eens gedaan

Dat is ook mijn doel, maar ik heb 2 plantjes die al 12 maanden in een potje staan. Maar het blijft bij plantjes. :+

Het is een bolgewas, groeit onder de grond.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:29

Resistance schreef:
Ibbel schreef:
Dat er meerlingen uit één zaadje ontstaan kan. Maar dat maakt nog niet dat er eetbare vruchten aan komen. Die meerlingen zijn nl net zo hard bastaardplanten als wanneer er één plant uit een zaadje komt.

En over het zaaien van bananen: doe geen moeite, de huidige bananen die verkocht worden zijn allemaal steriel. Er is geen eetbaar bananenras meer over dat vruchtbaar zaad maakt. Wat een enorm probleem is, omdat er een ziekte rondwaart in de bananenplantages, en het is niet meer mogelijk daar resistentie tegen te krijgen door te kruisen, omdat er dus geen bananen meer zijn die kiemkrachtig zaad hebben. Wel wilde bananen, maar die zijn vanwege hun oneetbaarheid niet echt bruikbaar om bestaande rassen te veredelen.
De voorspelling is, dat we over 20-30 jaar geen bananen meer zullen hebben.




Moet ik die citroenplantjes ook uit elkaar halen? :)
Ja, maar wel voorzichtig.
Citrussen zijn niet zo blij met verpotten en beschadigen wortels.

Heb mij trouwens verstout aan deze 2

Afbeelding

Afbeelding


Lapageria Rosea en Strelitzia

Zijn nu een jaar oud en ben er erg zuinig op.
Staan buiten maar uit de zon.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:47

Nou,ik ga ook maar weer een poging wagen met citroen pitten. Eén potje heb ik gedroogde en ander potje verse citroen pitten in geplant.ik denk dat de verse zaden sneller kiemen.(jaren geleden had ik aardig wat mini citrus boompjes opgekweekt. Helaas zijn die toen erg beschadigd door kleine rotvliegjes. Spint of tripsen o.i.d.) maar door dit topic en jullie enthousiasme ga ik het weer proberen!Afbeelding

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:10

Mossel schreef:
Het is een bolgewas, groeit onder de grond.

klopt, maar hier nog niets (al aantal keren stiekem gekeken).

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:16

Als je wilt kunnen spieken: 2 gelijke plastic potten nemen, verticale stroken snijden uit een van de twee en die in de ander zetten. Werkt ook als je aardappeltjes wil telen :) Ook handig om te oogsten zonder het overige wortelstelsel al teveel te beschadigen