Autolease, hoe werkt dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Autolease, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 22:56

Hier zitten vast ook een hoop leasers... Ik probeer me er wat in te verdiepen.

Een jaar geleden een eigen huis gekocht, waar ik nog flink plannen mee heb. Spaargeld is dus voornamelijk daarvoor bestemd.

Daarbij heb ik natuurlijk een eigen auto, inmiddels 10 jaar oud en 178.000km op de teller. Waar ik 'm twee jaar geleden met 125 op de teller kocht... Autsch... Het is ook nog eens een benzine auto... Waarom? Op het moment dat ik de auto kocht waren mijn woon-werk kilometers niet voldoende voor een diesel en tevens mijn baangarantie minimaal. Ik was uitzendkracht. Dat ben ik nog steeds, maar op dit moment heb ik wel een baan waar ze mij mogelijk vast willen aannemen. (dit was vanaf het begin de intentie, maar het bedrijf werkt daarin samen met Randstad)

Helaas maak ik op dit moment nog steeds aardig wat kilometers. Mijn werk zit op 35km afstand (enkele reis) en ik probeer zoveel mogelijk op de terugweg naar mijn paard te gaan. Doe ik dat niet, komt er nog 2 x 20km bij. Nu vind ik dat op zich niet zo'n probleem...

Maar veel kilometers betekenen dito slijtage... En slijtage betekent kosten...
Ik ben heel blij met mijn auto en hij heeft me nog geen enkel probleem opgeleverd. Glansrijk door de keuring, dus ik ben meer dan tevreden. Maar je weet het nooit met auto's. En mocht ik een andere auto moeten kopen om wat voor reden dan ook (de huidige moet dan wel echt total loss zijn hoor), dan weet je niet wat je koopt. Aangezien ik echt wel tweedehands moet kopen :+

Anyway, hierdoor ben ik me aan het oriënteren op leaseauto's. Ik betaal liever wat meer per maand, dan dat ik een enorme aanslag op mijn spaargeld moet plegen op den duur :+
Maar het bedrijf waar ik voor werk (erg groot bedrijf) heeft maar weinig medewerkers met een leaseauto.

Wat voor gevolgen heeft dit voor mij? Ben ik dan automatisch aangewezen op private lease?
Als het bedrijf inderdaad geen leaseplan heeft, wat kan ik dan voorstellen tijdens onderhandelingen?

Wie o wie kan mij hierover informeren? :)

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Autolease, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 23:03

Ik heb er niet veel ervaring mee maar heb toevallig een tijdje geleden wat rond gekeken naar private lease. Ook ivm verder weg gaan werken. Wat mij toen enorm tegenviel is dat je maar heel weinig km mag rijden per jaar (vaak maar 10000) en wil je daar overheen dan stijgen de kosten echt ontzettend hard.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 23:09

0000 schreef:
Ik heb er niet veel ervaring mee maar heb toevallig een tijdje geleden wat rond gekeken naar private lease. Ook ivm verder weg gaan werken. Wat mij toen enorm tegenviel is dat je maar heel weinig km mag rijden per jaar (vaak maar 10000) en wil je daar overheen dan stijgen de kosten echt ontzettend hard.


Daarom zie ik Private lease inderdaad ook niet zitten :n
Misschien is zoiets met een occassion nog wel te doen, dit wordt namelijk ook veel gedaan.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 07:48

Ik heb een leaseauto van mijn werk en mag hiermee ook privé rijden, zowel in binnen- als buitenland. Mijn vriend mag er ook zonder mij mee rijden, anderen alleen als ik erbij ben.
Het kost wel flink geld, bij het eerste salaris na de levering van de auto moest ik echt even slikken.
Ik heb het wel eens uitgerekend en als ik een vergelijkbare auto (het is een auto uit de klasse Polo/Clio) zou private leasen was ik goedkoper uit geweest, maar dan zou ik privé niets met de auto kunnen doen. Ik rijd bijna 400 km in een week, dus met een contract van 20.000 km zou ik nét uitkomen qua woon-werk verkeer.

Mijn werk is minder ver weg dan het jouwe, dus ik vrees dat private lease voor jou echt onbetaalbaar wordt, want zoals hierboven al genoemd: hoe meer km je wilt rijden, hoe duurder, en bij de meeste aanbieders waar ik heb gekeken was 25.000 km ook echt wel de max... Als je nu 53.000 in twee jaar hebt gereden, wordt het voor jou wel echt knijpen met de kilometers.

Ik zou er eens een dag echt voor gaan zitten, een paar auto’s voor de geest halen die je wel wat lijken (wat voor iets zoek je eigenlijk? Ik ben wel benieuwd :) ) en verschillende aanbieders en hun voorwaarden gaan vergelijken.
Tweedehands private lease kende ik helemaal niet, wat grappig dat zelfs dat tegenwoordig een ding is :P

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Autolease, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 07:53

Ik doe private lease omdat ik een nieuwe job kreeg zonder auto en geen eigen wagen had. Vind het best makkelijk. Heb een contract met 25 000km. Kon ook meer zonder bizarre kosten.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Autolease, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 07:57

Het valt of staat er mee hoeveel km je rijdt.

Vaak loopt de lease tot 35.000 km per jaar. Ik weet niet of je daar in de buurt komt?

Wij hebben het destijds wel uitgezocht maar het is vooral heel leuk als je niet teveel km maakt.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:02

Ik rij dagelijks ook zo n 75 km. Ik heb wel voor lease gekozen. Ik reed een oudere diesel berlingo, maar ik denk dat ik overall nu goedkoper uit ben (uitgerekend). Ik rij nu een kia picanto benzine, die een stuk zuiniger is. Betaal iets van 280 in de maand, alleen bezine komt er nog bij. Ik lease via zo n collectief van de consumentenbond, dat scheelde weer bijma 100 euro met de dealer en de voorwaardes zijn goed. Na een jaar kan ik zonder opgaaf van reden het contract weer opzeggen, zonder boetes en derg. Misschien dat ik in de toekomst nog overga op elektrisch. Enige is dat ik nog geen koophuis zit en je dus met een bkr zit, maargoed alle spaargeld op is ook geen optie. In elk geval super tevreden tot nu toe. Ik heb trouwens contract tot 25.000 km. Tot 30.000km was dit het goedkoopste

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Autolease, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:06

Ik rijd zakelijke lease, heb gelukkig nog 14% bijtelling maar alle nieuwe auto’s zijn 22% ik moet ook een bedrag per maand betalen voor privégebruik naast de bijtelling. Ben nu zon 180 euro aan bijtelling kwijt plus 45 euro aan privé. Daarvoor heb ik een Peugeot 308 station diesel met tankpas. We gebruiken hem ook veel voor priveritten

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:15

Janine1990 schreef:
0000 schreef:
Ik heb er niet veel ervaring mee maar heb toevallig een tijdje geleden wat rond gekeken naar private lease. Ook ivm verder weg gaan werken. Wat mij toen enorm tegenviel is dat je maar heel weinig km mag rijden per jaar (vaak maar 10000) en wil je daar overheen dan stijgen de kosten echt ontzettend hard.


Daarom zie ik Private lease inderdaad ook niet zitten :n
Misschien is zoiets met een occassion nog wel te doen, dit wordt namelijk ook veel gedaan.

Maar met occasion lease zijn alle reparatiekosten e.d. wel gewoon voor jou..

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:18

Janine1990 schreef:
0000 schreef:
Ik heb er niet veel ervaring mee maar heb toevallig een tijdje geleden wat rond gekeken naar private lease. Ook ivm verder weg gaan werken. Wat mij toen enorm tegenviel is dat je maar heel weinig km mag rijden per jaar (vaak maar 10000) en wil je daar overheen dan stijgen de kosten echt ontzettend hard.


Daarom zie ik Private lease inderdaad ook niet zitten :n
Misschien is zoiets met een occassion nog wel te doen, dit wordt namelijk ook veel gedaan.


Dan is het gewoon koop op afbetaling.
Lease met een 2e hands auto wordt niet veel gedaan, of deze moet heel nieuw zijn. Anders worden de kosten veel te hoog in verhouding.

Private lease ben ik zelf geen voorstander van, het wordt BKR geregistreerd (lening) en je betaalt een erg groot deel de nieuwprijs van de auto, terwijl je geen eigenaar bent. Dat is een voordeel bij hoge reparatie kosten, maar een nadeel dat je na de contracttermijn niks te verkopen hebt en al het geld dat je erin hebt gestoken, gewoon weg is.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:25

Financial lease komt evengoed duur uit want bovenop je maandelijkse bedrag aan afbetaling komt er inderdaad ook nog verzekering + benzine bij. Daarop ben ik toen afgehaakt. Private lease vond ik ook niks. Je betaalt een flink bedrag voor een auto die niet van jou is. Verder heb je je ook nog aan de afgesproken km's te houden. Als je eroverheen gaat betaal je flink bij. Heb je eindelijk een auto, moet je je nog aan regels houden >;)
Voordeligst vind ik nog steeds een eigen auto. Voorbeeld: mijn ford KA uit 2010 (incl. winterpakket, dus stoelverwarming, verwarmde voor- en achterruit etc.) aangeschaft voor 6100 euro met nieuwe velgen + 3 maanden verzekering betaal ik 19 euro wegenbelasting + 65,44 verzekering (duurste pakket + minder dan 5 jaar mijn rijbewijs) kom ik uit op 84,44 excl. 2 x tanken a ongeveer 45 euro per keer = 174,44 p/maand. En dan ben ik overal voor verzekerd :) Enige kosten die ik nu heb gehad is dat mijn antenne gebroken was a 75 euro

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:29

Ik zou voorlopig geen diesel nemen met de komdende plannen van de regering. Er komen steeds meer restricties en gedoe mee.

Verder is lease maar net wat je wilt. Ik heb het er wel vaker met mijn man over gehad. Hij is automonteur en ziet het bij hem op de zaak steeds meer voorkomen. Het is uiteraard aan het einde van de rit wat duurder dan wanneer je zelf een auto koopt, maar ik als totale auto leek zie er wel de voordelen van in. Je hebt nooit meer onverwachte kosten, als er wat is bel je de lease maatschappij en het wordt opgelost. Maar kijk vooral goed rond en vergelijk. Er is zoveel aanbod tegenwoordig.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:33

Je moet gewoon even rondneuzen voor leuke aanbiedingen :j er is nu zoveel private lease op de markt dat het met een goede aanbieding echt te betalen is.

Wij hebben drie jaar een VW Up geleast, 25000 km per jaar voor €200 P/m. Als je dat omrekent naar als je hem zelf zou kopen ben je niet eens zoveel meer kwijt.

Je kunt bij veel dealers ook gewoon occasions leasen en daar maken ze dan een prijs voor in overleg met jou. Is ook best onderhandelbaar :j

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:36

Wij doen private lease en betalen zo’n €275pm voor een nieuwe Toyota yaris hybride.
Dit is incl onderhoud, belasting en verzekering, het enige wat we zelf extra betalen is de benzine.
We mogen uit m’n hoofd 25.000 op jaar rijden.
Mij bevalt het echt prima :j

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:43

M'n vriend heeft zakelijke lease, maar voor ons niet heel voordelig (overstap van detachering naar midlance) en maakt teveel kilometers, dus zit je weer met een extra bijdrage op het eind. Daarbij komt dat overstap naar een baan zonder auto vrij lastig wordt tijdens je leaseperiode, dan moet je de auto afkopen.

Geen idee hoe het zit met private lease en het aantal kilometers, ik dacht ook dat dat ging om max 10.000 per jaar. Mijn vriend rijdt er nu ruim 1000 per week zakelijk, wat dus ook zijn zakelijke lease niet dekt en je dus flink moet bijbetalen.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:44

Wij rijden een zakelijk lease-auto van mijn man. Die kost ons een €400 schat ik in aan bijtelling, maar kunnen we onbeperkt gebruiken incl diesel. Ook onderhoud en schades zijn geregeld.

Maar, hij heeft 'm ook nodig voor zijn werk uiteraard, dus is er 5 dagen per week mee weg. Dat is oha een voorwaarde voor een werkgever om een lease-auto beschikbaar te stellen.

Jaren hebben we het met één auto (en een bakfiets) gered, maar sinds een jaar niet meer. Daarom nu ook middels private lease een kleiner autootje erbij. Max 10.000 km is voor ons voldoende. Kost ons ruim €200 pm excl benzine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:48

verootjoo schreef:
Je moet gewoon even rondneuzen voor leuke aanbiedingen :j er is nu zoveel private lease op de markt dat het met een goede aanbieding echt te betalen is.

Wij hebben drie jaar een VW Up geleast, 25000 km per jaar voor €200 P/m. Als je dat omrekent naar als je hem zelf zou kopen ben je niet eens zoveel meer kwijt.

Je kunt bij veel dealers ook gewoon occasions leasen en daar maken ze dan een prijs voor in overleg met jou. Is ook best onderhandelbaar :j


200 per maand en daar komt de brandstof nog bij?

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Autolease, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:58

Ja dat is leasen. Maar daar zit verzekering, onderhoud en alles bij in. Na een tijd breng he hem weer terug en zoek je weer iets anders.

Ik betaal iets meer per maand maar heb dan een C-HR hybride met redelijk wat opties. Voor mij was het een uitkomst. Ik heb 0,0 verstand van auto’s dus een tweedehandse zoeken is een risico en ik zit achteraf niet met verkopen. Als er iets kapotgaat breng ik hem binnen en krijg ik geen rekening.
Vanuit het werk krijg ik een vaste vergoeding. Wat verblijft kan ik compenseren met mijn km vergoeding. Die is in BE 0,33 euro. Aangezien ik 4l op 100km rijdt door de hybride komt dit ruim uit.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:02

Ik betaal bijna 300 euro bijtelling en nog 50 euro eigen bijdrage voor de auto. Ik hoef het contract niet af te kopen als ik weg ga; het is een standaardmodel met reclame. Ik had ook liever een hybride gehad (zo’n leuke tweekleurige Yaris <3 ) maar ik had weinig te kiezen haha.
Gisteren toevallig de maandlasten uitgerekend voor een leuke auto die ik te koop zag staan, dat kwam wel lager uit, maar ja, die aanschaf hè...
Wij hebben trouwens gewoon een tweede (eigen) auto die behoorlijk lijkt op mijn leaseauto. Als ik ander werk zou gaan zoeken zou ik die gewoon weer gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:05

Ik vind dat nogal wat (bizar veel :wow: ) voor slecht een Up.. En dan mag je er ook nog maar 25.000 mee rijden..

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 09:08

MarjanB schreef:
Ik rijd zakelijke lease, heb gelukkig nog 14% bijtelling maar alle nieuwe auto’s zijn 22% ik moet ook een bedrag per maand betalen voor privégebruik naast de bijtelling. Ben nu zon 180 euro aan bijtelling kwijt plus 45 euro aan privé. Daarvoor heb ik een Peugeot 308 station diesel met tankpas. We gebruiken hem ook veel voor priveritten


Dat is niet duur!!!

Ik ben er intussen achter dat het bedrijf waarvoor ik werk wel een leaseplan heeft. Maar met een max van 12.000 prive kms. Wat kantjeboord wordt voor mij.
Aangezien ik alleen ben moet ook dat uit kunnen natuurlijk. Maar zoals bovenstaande constructie is misschien ook wat te regelen.

Weet niet meer wie het vroeg. Maar ik zou kijken naar een auto vergelijkbaar aan mijn huidige auto. Een Opel Astra. Het liefst met trekhaak, maar dat zal wel duur leasen worden. Niet voor trailer natuurlijk.

En is er nog een minimum aan schadevrije jaren?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:11

Relaxed schreef:
Ik vind dat nogal wat (bizar veel :wow: ) voor slecht een Up.. En dan mag je er ook nog maar 25.000 mee rijden..


Valt toch wel mee?
Ik heb via private lease een nieuwe citroen c1 voor 4 jaar, 15.000 km per jaar (kom ik niet aan denk ik, maar liever te veel dan te weinig) en betaal 180 euro per maand. :) En dat was een aanbieding, haha.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 09:15

Frummels schreef:
Relaxed schreef:
Ik vind dat nogal wat (bizar veel :wow: ) voor slecht een Up.. En dan mag je er ook nog maar 25.000 mee rijden..


Valt toch wel mee?
Ik heb via private lease een nieuwe citroen c1 voor 4 jaar, 15.000 km per jaar (kom ik niet aan denk ik, maar liever te veel dan te weinig) en betaal 180 euro per maand. :) En dat was een aanbieding, haha.


Ik vind het ook duur... kijk wat MarjanB voor bak heeft voor hetzelfde geld inclusief kms...

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:15

Bij 6 of meer schadevrije jaren werd het bij de meeste aanbieders wel veel goedkoper haha, maar het kan ook met minder schadevrije jaren. Hoe het zit als je schade hebt gehad weet ik niet. Neem aan dat het dan duurder wordt, omdat de verzekering duurder is.

Op MarjanB ben ik ook jaloers, dat is echt een goede deal!

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:25

Ik heb er ooit naar gekeken toen mijn vorige autotje leek te gaan overlijden.. Die was 12 met 225000 km op de teller ..
omgerekend naar reparatiekosten, afschrijving, verzekering, wegenwacht etc zat ik nog niet op de 180 euro per maand. En hij heeft best een aantal keren dure reparaties gehad zoals distributieriem etc..

Ik heb dus weer gekozen voor een eigen auto en die rij ik weer helemaal op.
ja als je luxe wilt rijden is het niet alles, maar heb nu een autotje van 6, niet zo duur in aanschaf en nog onder de ton qua kms, dus dat vind ik echt weinig :=

Lease vond ik teveel aanslag plegen op mn kosten, en je kunt er niet heel makkelijk vanaf als je krap zit..