Welke laptop voor een student?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Welke laptop voor een student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:38

Zo langzamerhand moet ik toch maar op zoek naar een nieuwe laptop.... Ik begon met zoeken maar zie door de bomen het bos niet meer met alle werkgeheugens, processoren, diverse merken en soorten.... -O-

In augustus 2015 heb ik mijn huidige laptop gekocht, een HP Pavilion 13-A221ND X360. Binnen een jaar was accu nummer 1 stuk, deze is kosteloos vervangen door HP. Inmiddels heeft deze accu ook weer problemen, de laptop moet continu aan het stroom en valt soms zelfs uit met de stroomkabel er nog in.. Frustratie alom, want het is erg lastig werken met zo'n laptop. Volgens mij heb ik een maandagochtend laptop gekocht, gezien de problemen die ik er al mee heb gehad... ;(
Aangezien ik nog een jaar te gaan heb met mijn studie ben ik op zoek naar een fijne laptop, maar wil ik er niet al te veel aan uitgeven omdat ik hem na mijn studie niet meer zoveel zal gebruiken.

Wat zoek ik?
- 13,3 tot max 15,6 inch
- Maximaal 2,5 kilo
- Voor 'gewoon' dagelijks gebruik; meestal maak ik alleen tegelijk gebruik van een webbrowser, word, webwhatsapp. Verder af en toe foto's bewerken o.i.d., geen gekke dingen dus
- Liefst een mat scherm, maar dit is geen harde eis
- Laptop moet wel redelijk snel zijn, ik heb een hekel aan vastlopers :o
- Geen voorkeur qua merk
- Budget tot circa €600 (indien dit haalbaar is :7 )

Wie heeft er goede tips of ervaringen met een bepaalde laptop? Ik hoor het graag :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-05-18 10:59, in het totaal 2 keer bewerkt

lies_sparkle

Berichten: 6133
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Welke laptop voor een student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:41

Ik heb altijd laptops van het merk Asus.
HP functioneert heel vaak niet, sommige andere merken minder.
Ik gebruik voor mijn studie nu een asus met i5.
Dit moet meer dan snel genoeg zijn voor jou.
Ik heb ook nog een asus van 8 jaar liggen en die doet het nog prima 3 uur zonder lader.
Succes met je zoektocht!

SUSANNEx

Berichten: 829
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Welke laptop voor een student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:49

Ik heb de vorige versie van deze: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_h ... 48349.html
Vind het persoonlijk echt een top ding, gebruik hem voornamelijk voor school maar foto- en videobewerking doe ik er ook regelmatig mee. :) Is na 1,5 jaar nog zo als nieuw, dus ben heel tevreden. Heeft een mat scherm, accu doe ik met internet en word/excel ongeveer 6/7 uur mee. Nog nooit vastgelopen en lekker snel.

Zou inderdaad kijken naar een laptop met een i5 processor!

Nyaleti

Berichten: 6285
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Welke laptop voor een student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:54

Ik ben zelf ook aan het rondkijken voor eenn nieuwe, gelukkig heb ik een broer met veel verstand er van. Wij zijn uitgekomen bij de Acer spin S5 als ik het goed zeg. Wel 700 euro maar je hebt er eentje die er heel erg op lijkt (oudere versie) voor 500/600.
I5 processor is zeker aan te raden, als je meerdere dingen tegelijk wilt doen en de laptop snel moet blijven zou ik kiezen voor 8GB werk geheugen.
Tegenwoordig staat als op een SSD kaart, waardoor je je bestanden voornamelijk extern opslaat (harde schijf, USB). Ik zelf wil dat niet dus veel geheugen ( 256 ) is belangrijk voor mij. Vindt je dat niet vervelend dan kun je voor minder kiezen.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Welke laptop voor een student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:56

Een Dell student laptop misschien? Ik heb een chromebook ervan maar ze hebben ze ook als niet-chromebook. Je kunt er zelfs een glas water overheen gooien, het elektronische gedeelte is heel goed afgesloten van het toetsenbord. Aanrader :) hij is echt ontzettend snel en start binnen 5 seconden volledig op.

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke laptop voor een student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:25

Ik weet niet hoe gehecht je bent aan Windows, maar refurbished macbooks zijn ook te koop binnen jouw budget:
https://leapp.nl/macbook/pro/macbook-pr ... age=Star+3
Voordeel van Macbooks is dat ze heel lang mee gaan, heel waardevast, geen gedoe met vastlopen of virussen.. alles werkt gewoon.. makkelijk, snel en stabiel. En de accu van een macbook gaat láng mee en weegt veel minder.
Enige nadeel is dat je er alleen windows programma’s op kan zetten als je windows ernaast installeert (stel dat je vanuit school van die vage programmaatjes moet installeren)

mavantos

Berichten: 3617
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:30

Laatst bijgewerkt door mavantos op 17-05-18 11:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:32

Ik zou iig kiezen voor een notebook (bij Apple heet het een Macbook). Dit zijn dunne laptopjes, zijn super snel en blijven vaak ook snel.
Ik wilde zelf graag een Macbook omdat ik er super veel goede dingen over hoor. Het is echter wel een ander besturingssysteem en daar moet je écht aan wennen... Ik heb dus toch voor een windows-laptop gekozen: hp spectre.
Ik zou in ieder geval investeren in een goed merk. In mijn ogen zijn de volgende merken goed: Apple, Hp, Dell. Verschillende goedkopere laptops van deze merken zijn een stuk minder en totaal niet te vergelijken met de notebooks daarvan.
Ik heb zelf ronduit slechte ervaringen met Asus en Acer. Ik heb alleen geen idee hoe de notebooks ervan zijn.. Ik ken maar 1 persoon met een Asus notebook, en dat was niet zo'n succes, dit kan natuurlijk ook toeval zijn.

Yesterday
Berichten: 2602
Geregistreerd: 16-06-05

Re: Welke laptop voor een student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:01

Ik heb zelf een asus zenbook gehad tijdens mijn school periode. 5 jaar trouwe dienst, kon prima een hele dag mee met colleges zonder afhankelijk te zijn van stroom.
Omdat ik nog een driejarige opleiding erachteraan ben gaan doen heb ik een MacBook gekocht zodat ik niet halverwege de opleiding een nieuwe hoef.

Ik kan ze beiden aanraden maar voor het budget kom je toch sneller op een asus uit.

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:04

Ik heb de acer swift 3. super fijn ding. wel ietsjes duurder (740 voor betaald vorig jaar januari).

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:06

Ik ben heel tevreden over mijn laptop (gekocht in januari dit jaar), maar ik zie dat deze nu niet meer leverbaar is. :+

Misschien heb je er alsnog iets aan om iets vergelijkbaars te kunnen vinden: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_asus-vivobook-r541ua-dm1805t-1515178.html

Snel, 2 kg en draait moeiteloos verschillende programma's naast elkaar. Met mat glas en naar mijn mening een prima accuduur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:53

Zo veel keuze....

Bedankt voor alle ervaringen! Maakt de keuze niet veel makkelijker gezien alle wisselende ervaringen die ik ook op internet tegen kom :+

Wat betreft merken heb ik niet echt voorkeur, maar asus en hp spreken mij wel aan. Bijvoorbeeld de asus van mavantos spreekt mij wel aan (hoewel die nu niet meer leverbaar lijkt te zijn :+ )

Een macbook heb ik niet wat op tegen, ik houd alleen niet zo van refurbished.

Naast de Asus notebook heb ik op het moment deze die mij wel aanspreekt:
https://www.bol.com/nl/p/hp-15-bs183nd- ... 089113976/

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:57

Ik heb mijn Dell twee zomers geleden gekocht via de Microsoft online sale. Het is niet de allerbeste laptop, maar daar had ik het budget ook niet voor. Hij is wel erg snel en doet alles wat ik nodig heb op de TU. Hij houdt het ook al twee jaar vol en ik ben niet altijd de allervoorzichtigste :')

Ik vind een laptop met touchscreen en tabletmode ook erg handig om via OneNote direct op de PDFs te kunnen schrijven als ik in de les zit :)

Laura_
Berichten: 5386
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:00

Ik heb een Lenovo ideapad 520S. Fijne laptop. Lekker ligt en dun! Snel genoeg voor mijn studie! Ligt geloof ik in je prijsklasse, anders zou je ook voor de 520 of de 320(s) kunnen kijken. Weet niet precies wat de verschillen zijn, maar geloof wel goedkoper!

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Welke laptop voor een student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:18

Ik heb hier 3 HP laptops gehad die ik allemaal wel een keer terug heb moeten sturen, een keer voor het koelsysteem en 2 keer voor de accu. Al moet ik zeggen dat alles wel steeds netjes gemaakt is onder de garantie.
Daarna een Asus met i3 processor gehad die het 5 jaar zonder problemen heeft volgehouden, de volgende wordt dus weer een Asus voor mij.

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Welke laptop voor een student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:24

Ik ben fan van Lenovo. weet niet of die in de prijscategorie vallen. Maar zijn sterke laptops waar je veel mee kan (vind ik)

Nielojram

Berichten: 7833
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:11

Luniek schreef:
Ik heb hier 3 HP laptops gehad die ik allemaal wel een keer terug heb moeten sturen, een keer voor het koelsysteem en 2 keer voor de accu. Al moet ik zeggen dat alles wel steeds netjes gemaakt is onder de garantie.
Daarna een Asus met i3 processor gehad die het 5 jaar zonder problemen heeft volgehouden, de volgende wordt dus weer een Asus voor mij.


Hier precies hetzelfde met HP, iedere keer weer wat.. Voor mijn laatste heb ik zo ongeveer 6 adapters gekocht.. Iedere keer kapte hij er weer mee..

Sinds 3 jaar apple, refurbished... Ga NOOOOOOOOIT meer terug naar windhoos... Wat een verademing, aanzetten, en je hoeft geen cursus Spaans, ramen lappen, tuin vegen, katten kammen, te doen, voordat je beeld krijgt... Hij doet het gewoon meteen! ( en geen gezeik met batterijen, adapters, undsoweiter)

Anoniem

Re: Welke laptop voor een student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:37


Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Welke laptop voor een student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:56

Ik zie nu verschillende dingen over refurbished, dus wil ik mijn ervaring even delen! Ik ken twee mensen die een refurbished Apple MacBook hebben en beide problemen mee gehad... zij hebben er achteraf een beetje spijt van..

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Re: Welke laptop voor een student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:02

Asus zenbook gekocht laatst met een beetje gelijke eisen die ik bij jou lees en zeer blij mee :j

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:31

Mirjam1202 schreef:
Ik zie nu verschillende dingen over refurbished, dus wil ik mijn ervaring even delen! Ik ken twee mensen die een refurbished Apple MacBook hebben en beide problemen mee gehad... zij hebben er achteraf een beetje spijt van..

Dat kan natuurlijk wel eens gebeuren, maar over het algemeen lees ik toch vooral goede ervaringen.
Ik heb zelf ook een refurbished macbook, en daar ben ik enorm blij mee <3
Bij de meeste betere refurbished winkels krijg je ook nog eens twee jaar garantie erbij, dus áls er al iets mis is met de hardware dan wordt dat ook opgelost.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:38

Nielojram schreef:
Hier precies hetzelfde met HP, iedere keer weer wat.. Voor mijn laatste heb ik zo ongeveer 6 adapters gekocht.. Iedere keer kapte hij er weer mee..

Sinds 3 jaar apple, refurbished... Ga NOOOOOOOOIT meer terug naar windhoos... Wat een verademing, aanzetten, en je hoeft geen cursus Spaans, ramen lappen, tuin vegen, katten kammen, te doen, voordat je beeld krijgt... Hij doet het gewoon meteen! ( en geen gezeik met batterijen, adapters, undsoweiter)

Met de SSD schijven die je nu in de meeste laptops hebt heb je dit ook hoor. Mijn laptop is in 5 seconden op het inlogscherm. Is voor mij ook tip nr 1; zorg dat je een laptop hebt met SSD schijf. Met jou budget moet dat zeker lukken.

HP heb ik gehad, een stream x360, een hele goedkope en daar was hij ook naar. Zou ik niet zo snel weer doen.

Ik heb nu bijna 2 jaar een lenovo yoga en ik kan hem zeker aanraden. Ik was al fan van het 2-in-1 principe dus dat wilde ik sowieso weer hebben. Hij is 14 inch dus niet een klein scherm wat ik bij mijn 12 inch erg had maar hij past nog in mn laptopvak van mijn tas. ong 2 kilo gewicht. 256 GB geheugen en 4 GB ram werkend met intel core I3, ik ben iemand die altijd alles tegelijk open heeft en dat kan hij prima handelen :D
Hij heeft mij +/- 600 gekost toen er 10% studentenkorting af ging bij mediamarkt, dat was toen de hele maand september. Ik weet niet of ze mijn specifieke model nog hebben, maar de nieuwere versies van de yoga zijn hier alleen nog maar verbeteringen op.

Macs

Berichten: 7646
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:45

Ik heb een acer en ik raad het iedereen af :')
Had ooit een samsung, helaas is het beeld na jaren losgekomen van het toetsenbord. Dat was een geweldig ding.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:47

Voor mij ook nooit meer HP. Die van mij is nog geen jaar oud en is al een keer terug geweest, ze hebben er iets mee gedaan, maar ik weet niet wat. Hij staat nu af en toe al op standje windhoos, daarom heb ik juist een nieuwe laptop gekocht want mijn vorige ging dat na een jaar of 5 ook doen. Het is een model van 500-600 euro, dus ook niet echt budget. Volgende keer kijk ik wel voor een Apple, HP moet ik niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:16