Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:02

Wat een mooie vijver! Super mooi die witte stenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:03

Fee_ schreef:
Dankjewel! Ik heb dit zelf gemaakt.
De kappen zijn dus eigenlijk een theelicht. Als je dan in de onderkant een gat maakt en daar een fitting doorheen doet, heb je een lamp. :)

Zo zit je niet vast aan de standaard lampen. Ik ben er erg blij mee :)

Het snoer zit gewoon met een nietje vast aan het hout. Van een afstandje ziet het er zo uit (beetje donker op deze foto, maar voor het idee)
[ [url=m/n5HdGL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Yeu3iT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie vijver zeg, neon. Snap dat je er blij mee bent!!


Wat een fijne overkapping, ziet er heel chique uit met de gemêleerde tegels!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:04

Onze hond weet al heel goed dat ze er niet in mag (ze zou er trouwens ook niet uit kunnen, want de wanden gaan heel stijl naar beneden) maar ze probeert er iedere keer wel haar bal in te gooien. :')
Donderdag komen er ook meer visjes in. *\o/* Zitten er nu een paar in voor de bacteriën in leven te houden, maar het is nu nog behoorlijk saai met maar een paar visjes.

Stenen zijn creme-kleurig met rode gloeden erin. Hadden we ook geluk mee, we gingen zaterdag kijken voor stenen, en 1,5 uur later werden ze al gebracht.

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:23

Dankjewel!
Ben er zelf ook echt heel erg blij mee. Iets waar ik minder blij mee ben is de heermoes/paardestaart die door heel de tuin tussen de tegels en in de borders staat. Wat een klote onkruid is dat.....
Kan ze zo naar boven zien poppen. _-:( -:(-

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:42

Wat een ontzettend mooie vijver is dat geworden!

Heermoes/paardestaart staat bij mij eigenlijk alleen in de voortuin. Stuk uit blijven trekken helpt, tis bij mij echt al veel minder geworden.
Waar ik dan dus echt een hekel aan heb is zevenblad... Man wat een rotspul is dat zeg!

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:57

WoW neonlight die is bijzonder goed gelukt.

Ik ben dol op vijvers, hopelijk gaan we volgende week aan de voortuin beginnen, dan krijg ik weer een vijver Boven de grond om van te genieten *\o/*

Leuk idee van die lampen zeg +:)+

Zevenblad moet je verbranden , anders kom je er nooit vanaf.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:24

Ik ben ook gek op vijvers.
Dit is de vijver in de voortuin, lag er al toen wij hier kwamen wonen.

Afbeelding

En onze lievelings bodembedekker, phlox.

Afbeelding

Hier stond eerst een enorme bos hedera. Daarna was het een stuk met veel onkruid, maar de phlox werkt goed. Achter de vijver is ook een stuk waar veel onkruid staat, daar ga ik morgen phlox planten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:24

Zevenblad moeten de wortels er wel uit , ik heb ook een plaag bij de voordeur door de buurman

Malenka

Berichten: 7568
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:51

Heermoes kun je gebruiken om ther van te zetten en het schijnt te helpen tegen spierklachten.

Zevenblad kun je als salade eten. Het heeft een vochtafdrijvende werking.

Sinds ik het onkruid opzoek en de functies leer kijk ik er minder geergerd naar als het ergens verschijnt.
Het is alleen vervelend als de planten die je wilt hebben geen kans krijgen. Maar anders is het toch ook mooi groen?

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:17

Oooo, is Phlox sterker dan Hedera? Dan ga ik ook dat planten, ik word gek van de Hedera.



*sorry, ik lees al tijden mee, maar mijn tuin is al 12 jaar hetzelfde dus heel saai, haha*

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:34

Ik heb in de voortuin juist Hedera staan, vind dat zo'n mooie plant om de afzetting dicht mee te laten groeien.

Ploxen heb ik ook, om in de achtertuin n bordertje van 30cm breed mee dicht te laten groeien.

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:37

Zevenblad... praat me er niet van. Ik dacht laatst: kom ik maak er eens een stamppot van met spekjes erdoor. Niets tegen vriendlief gezegd, gewoon voorgeschoteld. Vraagt hij na twee happen: wat is dat groene spul? Ik vind het niet te eten. _O- jammer.... dan maar voor de kippen.
@neonlight: weet je soms de Latijnse naam van die bodembedekkende phloxen? Vind ze prachtig.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:31

Prachtige vijver Neon!

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:32

Overigens vind ik het onkruid niet 'mooi groen'. Ik heb mn planten zelf uitgekozen, bewust, en ik vind t zonde om dat te laten overwoekeren door iets wat hier toevallig groeit.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:41

Het meeste onkruid verwijder ik ook. Maar soms komt er iets op wat best mag blijven staan. Zoals het speenkruid wat al vroeg in het jaar voor wat kleur in de tuin zorgt en de stinkende ooievaarsbek heb ik ook, maar vind ik ook mooi. Ik heb een lelijke muur waar ooit spontaan hedera tegenop kwam, die mag ook blijven staan.

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:49

Neonlight wat is dat prachtig geworden zeg! Die stenen horen er ook echt helemaal bij zo :)

Kwa onkruid ga ik mee met Vjestagirl, ik hoef niks in mijn tuin dat ik niet zelf heb gekozen erin te zetten. Maar ja, daar denkt de tuin anders over :P

KayC

Berichten: 3822
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:18

Neonlight, mooie vijver! Staat erg sjiek met die stenen er omheen.

Fee, welke tegels hebben jullie in de tuin liggen?
Lijkt heel erg op de tegel die wij net uitgezocht hebben.
Staat prachtig trouwens met die mooie overkapping!

Wij zijn nu begonnen met de achtertuin op te knappen.
Er komt een hokje met overkapping in van 6x3 meter en 2 lange bloembakken van 5 en 6 meter met wat leuke bochten erin.



Afbeelding


Afbeelding

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:33

Ik heb echt geen idee welke tegels wij hebben liggen. Weet echt niet hoe ze heten. :)) Sorry!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:02

Wij hebben eerst de hedera uit moeten roeien. :)) Daarna heeft er een jaar niets gestaan, en toen kwam er zoveel onkruid dat we het jaar erop phlox hebben geplant. <3
Phlox heeft heel veel soorten, voor latijnse namen kun je ook kijken op https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlambloem.

Jettie

Berichten: 5571
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:58

Ik kom ook weer meepraten hier, altijd erg leuk om inspiratie op te doen!

Een tip trouwens voor wie zich regelmatig afvraagt wat voor plant hij/zij voor zich heeft: de app PictureThis. Je maakt een foto en dan zoekt 'ie een match in een database. Werkt best goed is mijn ervaring tot nu toe! :D

Leuke lamp-ideeën kwamen er voorbij. Ben benieuwd wat het gaat worden MarliesV!
Malenka, die bloeit erg mooi inderdaad.
De vijver is prachtig geworden Neonlight!
KayC, lekker ruimte tuin! Leuk ook die speelse border, hou ik wel van :)

In onze tuin is ook weer het een en ander gebeurd de laatste weken. Terras weer schoon, nieuwe schutting geplaatst (oude was nogal verrot) en antracietkleurig gebeitst, paar nieuwe plantjes erin... heerlijk! De border mag van mij nog wel wat gevulder, maar misschien moet ik eerst maar even wachten hoe alles weer groter groeit de komende tijd.

Afbeelding
Plantjes. De sering en de viburnum zijn zo mooi vol nu <3

Afbeelding
Ik zag laatst ook een vraag voorbij komen over de overkapping wel/niet aan het huis vast. Die van ons staat achterin de tuin (nou is onze tuin ook niet mega groot hoor) en wij zitten er heel vaak! Superfijn plekje!

Afbeelding
Uitzicht vanaf het tuinhuis

Afbeelding
Vroeg me nog af of iemand hierover advies heeft? Mijn amandelboompje had al weinig bloei dit voorjaar, maar zag nu dat er een soort witte draden op komen :\ Wat kan dit zijn? En is er nog iets aan te doen?

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:09

Eerste gedachte is spint en daar is wel wat aan te doen. Huis-, tuin- en keukenoplossing is een mengsel van water, spiritus en afwasmiddel (verhoudingen moet je even opzoeken) erop spuiten en elke 3 dagen herhalen. En anders zijn er ook wel bio oplossingen in de handel.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 08:23

Ik volg het hier even want heb nog heel veel te doen. Een verwilderd stukje grond en een weilandje moeten nog wat worden. Er komt ieder geval een boomgaard eind dit jaar .

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 09:24

Ik ben ook heel benieuwd naar jouw tuin Kohtje. Jouw huis is geweldig en de omgeving nog meer, alleen wel arme zandgrond.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:59

Ceetje_bokt schreef:
Ik ben ook heel benieuwd naar jouw tuin Kohtje. Jouw huis is geweldig en de omgeving nog meer, alleen wel arme zandgrond.

zal een foto maken.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 11:10

Afbeelding
Afbeelding het verwilderde stuk wat grenst aan mijn eetkamer

Afbeelding
Afbeelding
Het weilandje , de bomengroep gaat weg . Ook de struiken achteraan gaan weg . Daar komt een boomgaard met 8 bomen .
Wil graag een beetje onderhoud arm met mooie bloemen . Evt wat gemaaide graspaden er tussen. Die naast het huis heb ik werkelijk nog geen idee voor.