Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:27

Rebecca schreef:
Bollen verwacht het onverwachte soms met ze :+

Ben druk alweer , het moestuin stuk blijft leeg dit jaar . En moet nog een stik afgraven ervan zodat het allemaal even hoog is en de tegels bij de schutting eruit .

En het stokje herbergt ook een bol :+

[ [url=m/8Ks5Xl.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de bloem :

[ [url=m/QioQSQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Effe wachten met scheppen tot ie dood is :P

Konijnen zijn overleden en de tuin is weer stukje groter erdoor haha , is voornamelijk schaduw dus wat ik daar planten ga .
Moet even zien of ik geld voor planten heb , poes heeft in anderhalve maand 400 euro gekost en ben bezig met rijles het gaat allemaal veel te hard erdoorheen :')



[ [url=m/N3FG32.jpg]Afbeelding[/url] ]

Grotendeels rest van de grond :+ , alles van de konijnen moet nog weg

Niet vermoorden.
Bewaren in een potje met grond uit de wind of zon, gewoon ergens onder een tafel.
Vermeerderen zichzelf namelijk. Is een Scilla.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:29

-googelt-


Dat zou tof zijn als die zich vermeerderd !

Edit : oeh die mag blijven :j , zal even potje zoeken ervoor

Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:46

Mag ik ook mee praten? :)

Wij hebben in december de sleutel gekregen van ons eerste koophuis en we hebben in totaal 630m2 grond, tuin zal totaal zo’n 550m2 zijn en is behoorlijk verwaarloosd.

We hebben veel overlast van bamboe van de buren, dus vandaag is er een geul gegraven van ongeveer 60 cm diep en 20 meter lang met plastic om de wortel groei tegen te gaan. Hopelijk kunnen we het zo stoppen.

Achtertuin hebben we al ongelofelijk veel gesnoeid en overig onkruid verwijdert, voortuin hebben we nog helemaal niks aangedaan.

Hier wat foto’s:

Voortuin
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Achtertuin
Vanuit de eetkamer
Afbeelding

Naar rechts terras buiten bij eetkamer
Afbeelding

Vanuit het midden richting het terras bij de eetkamer
Afbeelding

Vanuit het midden richting de keuken
Afbeelding

Tuinhuisje (zijn we aan het opknappen, wordt helemaal groen)+ grasveldje daarbij. Achter de bosjes is de oprit met de auto’s
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb heel veel ideeën en een heel Pinterest bord ( https://pin.it/rxwpls7yweqkwp ) vol, maar ik heb geen idee hoe ik het moet aanpakken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:51

Rebecca schreef:
-googelt-


Dat zou tof zijn als die zich vermeerderd !

Edit : oeh die mag blijven :j , zal even potje zoeken ervoor


Schaduw rodondendron doet het meestal wel ok. Groenblijvend en de aldi heeft ze komende week voor weinig in de aanbieding, hortensia kan ook wel trouwens. Ook vaak te koop bij de supermarkt oid :j .plantje niet vermoorden maar tijdelijk in de wacht zetten in een pot en daarna terugplaatsen. :)

Ceetje_bokt
Berichten: 5170
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:55

Ik zou het echt stap voor stap doen, tenzij je een heel ruim budget hebt. Dan een hovenier een ontwerp laten maken en het laten uitvoeren. Zeker als je al een pinterest bord vol hebt en dus een aardig beeld hebt van wat je mooi vindt.
Anders voor dit jaar: heel veel snoeien en goed om je heen kijken wat je ziet... qua zonlicht ed om te kunnen bepalen waar welke planten het mooist en best tot zn recht komen. En wat je waar wil. Daar steeds aantekening van maken. Eventueel je tuin op schaal tekenen en alle elementen die je wil behouden erin tekenen en die tekening 50 x kopiëren. Daarna steeds schetsen wat je leuk lijkt totdat je denkt: ja ! Dat wordt het. Vooral geen haast hebben.
Ontzettend balen dat ze zo’n last hebt van de bamboe van de buren.

@ iedereen: ik ben heel groot fan van de hortensia’s van de Lidl. Goedkoop en bloeien heel lang én overleven de winter *\o/*

Ceetje_bokt
Berichten: 5170
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:00

Vandaag verder gegaan met klussen en moestuinieren: heide matten achter de rekken, de klimop moet het uiteindelijk helemaal volgroeien, het vogelhuisje annex voerhuisje hangt eindelijk (had m al drie jaar) en weer diverse vakken ingezaaid, gras voor het eerst gemaaid en kale plekken ingezaaid én het kippenhok verschoond.
Afbeelding
Afbeelding
Wat een heerlijk weer was het weer.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:14

Veel nieuwe tuinen gezien waar nog wat werk in zit. Ben benieuwd hoe ze gaan worden.

Hier vandaag ook weer flink bezig geweest. Mijn man is achter in bezig geweest naast de schuur met schutting plaatsen (en 1 paneel vervangen.) En begin van kleine overkapping voor berging en klein zitje. Ik heb de tegels met de bladblazer gedaan en heb de zithoek weer neer gezet. En heb mijn man geholpen waar nodig was.

Foto's van de schutting en overkapping.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo was het.

Afbeelding


En dit word de volliere voor de parkieten.

Afbeelding

En waarschijnlijk word een van deze net geboren parkietjes een van de bewoners.
Afbeelding

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:26

@phylos suggestie: clematis voor tegen de schutting? En let op of planten wintergroen zijn. Een hele tuin in de winter zonder wintergroene planten is een treurig gezicht.

Flinke projecten zie ik hier!

In Boskoop bij Esveld kun je trouwens een hovenier "inhuren" voor het ontwerp. Per half uur betaal je 50 euro en deze krijg je terug in tegoed om planten van te kopen. Dat besteed je zo.

Wij zijn ook lekker bezig geweest. Het is nog niet af maar het ziet er al heel anders uit!

Voor het weekend:
Afbeelding

Na het weekend:
Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5170
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:46

Hard gewerkt allemaal!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:47

Lolacabana
Heb je al echt planned verder voor de tuin of?
Wel een heerlijke stek van te maken denk ik
zou in eerste instantie de komende 1 a 2 maanden afwachten en kijken wat er allemaal tevoorschijn komt aan planten etc

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:48

Karuna thanks voor de tips ! Zal de folder even in de folder app zoeken !

Goed bezig allen !

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:01

Wij zijn een paar maanden terug ook verhuisd en hebben nu echt een enorme tuin. We willen vooral even kijken hoe het er in de zomer uit ziet, maar we hebben de oude moestuin helemaal strak laten trekken om daar tuin van te maken. Tussen de tuin en dat stuk staan enorme beukenhaagstruiken ( :+ ) we willen die 1. Verplaatsen en 2. In hoogte halveren. In welke volgorde en wanneer kan ik dit het beste doen?

Ceetje_bokt
Berichten: 5170
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 06:58

Ben geen deskundige, maar wij hebben de uit de hand gelopen beukenhaag gehalveerd eind april en dat is goed gegaan. Verplaatsen: eentje hebben we verplaatst in augustus en die is weer aangeslagen. Maar daarvoor zou ik echt deskundig advies voor inwinnen.

Eleionomae

Berichten: 19599
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 07:16

Wat leuk om te zien hoe iedereen weer met zn tuintjes in de weer is! En een aantal flinke projecten ook!
Hier staat de tuin op een laag pitje. Vind het vreselijk want het is een kale bende maar ben inmiddels bijna 32 weken zwanger en mijn soepele dagen zijn wel voorbij :')
Heb de passiebloem drastisch terug gesnoeid omdat hij door de schutting de clematis van de buren overnam maar ben bang dat hij de vorst niet heeft gered... net als mijn olijf boompjes, ik hoop dat ze bijtrekken.
Vorig jaar en trompetboom geplaatst die helaas al vrij vlot tekenen van verwelkings ziekte begon te vertonen. Als die eind mei nog niks doet trek ik m er uit (nouja vraag ik mijn man wel of hij dat wil doen) en haal ik de restanten planten ook uit het perk en gooi ik er gras in.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:35

Afbeelding
Afbeelding
Waren ooit een paar verdwaalde bolletjes

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:10

Ceetje_bokt schreef:
Ben geen deskundige, maar wij hebben de uit de hand gelopen beukenhaag gehalveerd eind april en dat is goed gegaan. Verplaatsen: eentje hebben we verplaatst in augustus en die is weer aangeslagen. Maar daarvoor zou ik echt deskundig advies voor inwinnen.


Bedankt, dan moet dat snoeien wel goed komen dus! Heel eerlijk, als hij het niet overleefd, vind ik het ook geen drama :o maar wil hem wel een kans geven

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:10

Iemand verstand van Buxus? Wij hebben op onze oprit een buxusafacheiding met de buren. Door achterstallig onderhoud door vorige bewoners is hij naar onze kant flink breed geworden. We hebben hem al een paar keer wat meer in mosel gesnoeid, maar ik erger me flink eraan, vooral omdat ik er met de kinderwagen moeilijk langs kan terwijl de ruimte er wel is als hij binnen proportie zou zijn. Gaat hij dood als we hem drastisch halveren, is nu denk ik wel een cm of 60/70 breed.
En anders eruit, iemand een leuke tip als afscheiding tussen de opritten die niet teveel ruimte inneemt en redelijk low budget te plaatsen is?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:15

Nou ervaring hier, al zou je ze helemaal afsnoeien je komt er moeilijk vanaf. Ik heb heel veel heel grote bollen hier gehad oude verwaarloosde struiken op een rotplek. Die steeds opnieuw helemaal afgezaagd in de hoop dat ze dan niet meer groeien. Maar helaas werkt niet. Uitgraven ia op die plekken niet te doen, ze zitten half onder de fundering geworteld. Dan maar steeds opnieuw bij de eerste groene sprietjes de boel er weer afhalen. Ben er al drie jaar mee bezig met de eerste daarvan

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:18

Gewoon snoeien, zolang ze geen last van buxusmot hebben schieten ze gewoon weer vrolijk uit

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:28

Naarmate mijn klussen meer vorder, begin ik me meer en meer te ergeren aan mijn voortuin:
Afbeelding

Aangezien er zeer weinig parkeerplaats in de straat is, vind ik het prettig om mijn auto in de tuin te kunnen parkeren. Echter vind ik de tegels erg lelijk, en zoals je kan zien is er niet echt iets van een trilplaat gebruikt om de boel recht te krijgen :+ Tevens zit de border bijna voor de voordeur.

Wat zouden jullie hiermee doen, zonder dat de auto uit de tuin moet?

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:34

Misschien een verhoogde border.
Basalt split er deels in en misschien wat meer groen en plantjes.

Cabelona

Berichten: 1699
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:08

Afbeelding
Een bakje voorjaar

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:09

Weet iemand hoe deze heet?

Afbeelding

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:29

(Bever) Magnolia Stellata
Wordt een meter of 2 a 3 hoog.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:35

Gezellig cabelona!