Klimplant voor op gevel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Klimplant voor op gevel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 21:10

Ik kom er niet uit en hoop dat jullie kunnen helpen :D Ik wil graag een (semi-)snelgroeiende klimplant die langbloeiend en wintergroen is. Plant mag wel snelgroeien, maar zich niet massaal door de hele tuin verspreiden als onkruid.

Zover ik weet bestaat die niet dus ik heb nu bedacht om voor een hedera te gaan en deze dan te combineren met denk ik verschillende clematissen. Maar er zijn ook andere opties mogelijk en ik lees ook weer tegenstrijdige berichten overal..

Belangrijk is dat dit jaar gewoon een stuk van de muur al echt bedekt raakt en niet eens over 5 jaar. Verder vind ik een plant die 1 maand bloemen heeft wel erg kort.

Ze komen te staan op het noordoosten maar er staat best wel veel zon op.

Wat zijn jullie suggesties? Brand los :D

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:15

Denk goed na voordat je iets tegen je gevel zet. De meeste klimplanten hechten zich aan de gevel en beschadigen daarmee je steen en voegen, wat natuurlijk de stevigheid van je huis op den duur niet ten goede komt...

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Klimplant voor op gevel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:17

Een huis vol met klimop zou ik niet kopen. Hou tevens rekening met vochtproblemen die daardoor kunnen ontstaan

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Klimplant voor op gevel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 21:50

Er staat nergens dat ik een volledig bedekt huis wil he. Nee dankje..

Kan niet echt een goede foto vinden, maar het idee is een beetje zoals op deze foto. Een strook dus.

Afbeelding

Karlijnxxx
Berichten: 1421
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Klimplant voor op gevel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:55

Een druif? Daarvoor dan een rek maken. Geeft ook nog iets lekkers laat in de zomer? Moet je dan wel een frame voor maken waarop deze kan groeien.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:57

Blauwe regen! (die is niet wintergroen }:0 maar wel mega awesome en prachtig als hij in bloei staat <3 ) #blauweregenfan

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:57

Toscaanse Jasmijn? Die heb ik over de balustrade van mijn balkon

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Klimplant voor op gevel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:32

Dat komt meer over als iets van een wijnrank?

Pas ieder geval op met hedera, die kleeft net als klimop overal aan dacht ik. Groeit snel dus tig keer snoeien en loopt en woekert keer op keer uit richting gevel/ kozijnen etc.

Anoniem

Re: Klimplant voor op gevel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:36

Hedera zou ik ook niet doen, wat een klerezooi geeft dat zeg :n

Corneeltje

Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:41

kleinvosje schreef:
Denk goed na voordat je iets tegen je gevel zet. De meeste klimplanten hechten zich aan de gevel en beschadigen daarmee je steen en voegen, wat natuurlijk de stevigheid van je huis op den duur niet ten goede komt...


Wij hebben een klimop aan één kant van het huis en bij ons valt het enorm mee. Hij staat er nu zo'n 30 jaar. Een aantal jaar geleden is wel één van de planten volledig weggehaald, om dat 'ie te groot werd en verder wordt hij bijgehouden met een jaarlijkse snoeibeurt. En voor zover ik weet geen last van vocht. Aan de voegen kun je het een heel klein beetje zien, als je er met je neus boven op staat, maar niet verontrustend en al helemaal niet als je weet dat dat pas naar 30 jaar klimop is.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Klimplant voor op gevel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:44

Hedera is troep. Echt, blijf er ver van weg. Buiten dat het slecht is voor de gevel voor je huis groeit het als een malle. Ik heb het (helaas!) En moet het echt wel 3x per jaar helemaal snoeien. Ziet er leuk uit als het net gesnoeid is maar daar blijft het dan ook bij.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Klimplant voor op gevel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 23:05

Kijk eens naar wilde wingerd. Blijft weliswaar niet de hele winter vol blad maar draagt wel lang door en vind hem zelf erg decoratief.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8303
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 23:31

lizy29 schreef:
Kijk eens naar wilde wingerd. Blijft weliswaar niet de hele winter vol blad maar draagt wel lang door en vind hem zelf erg decoratief.


Als ik dat spul toch eens uit mijn tuin kon krijgen :n
De buurvrouw vond het ook leuk spul maar mijn hele tuin zit nu onder.
Ts, mijn ouders hebben twee wilde rozenstruiken tegen het huis aan staan, omdat die op het rek zitten beschadigen ze het huis niet zo en ze zien er leuk uit. Of ze in de winter blad hebben weet ik niet.

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:03

Je geeft aan dat je geen woekeraar wil maar eigenlijk alle soorten hedera's zijn extreme woekeraars.. Ze kruipen overal tussen en je hebt er een berg onderhoud aan als je dat wilt voorkomen.

Ik zou kijken naar toscaanse jasmijn, deze is wintergroen en geeft over een lange periode witte bloemetjes..
Van de clematis zijn er ook wel wat winterhart maar deze blijven eigenlijk allemaal niet groen in de winter.

Je zou ook kunnen kijken naar de Lonicera henry kamperfoelie. Die blijft ook groen in de winter.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Klimplant voor op gevel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 20:04

Thanks voor het meedenken! We zijn voor een klimop, toscaanse jasmijn en clematissen gegaan. Klimop een "speciaal" type die niet super snel groeit en clematissen snelgroeiend en langbloeiend afgewisseld.

Nu maar hopen dat het uitpakt zoals we willen!