[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 08:42

Prairy. Geen van allebei. De huizen waar wij de afgelopen maanden interesse in hadden waren heel snel weg en we hopen met een aankoopmakelaar eerder te mogen bezichtigen voordat een huis op funda komt.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 08:46

Heb je al wat grotere makelaars op Facebook toegevoegd? Daar worden woningen soms een paar dagen eerder opgezet, voordat ze op Funda komen.Als een makelaar een huis aanmeldt op Funda, duurt het soms een dag voordat het zichtbaar is.

Welke regio zoek je?

Heb je je ook als zoeker ingeschreven bij de wat grotere makelaars (of overal)?

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:19

Jeetje Prairy, wat een saga. Ik zou er ook absoluut niet tegen kunnen dat ze je aan het lijntje houden. Maar net daarom begrijp ik ook wel dat je niet wil opgeven als je al zo lang volhoudt.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:22

Welkom Tigress!

Jemig Prairy wat een gedoe zeg :roll:
Ik zou er geloof ik klaar mee zijn :o

Hier nog 2 weken tot de sleuteloverdracht :):)
Het gaat ineens snel. Ik leef echt tussen de dozen momenteel :=

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:29

Ja dat is het weet je, we zijn er al zo lang mee bezig, dat ik niet zomaar wil opgeven. Plus dat er gewoon niks op Funda in de buurt komt van wat we hier zouden kunnen realiseren, voor de prijs die we ervoor betalen (er even vanuit gaande dat het allemaal mee valt met de kosten, zoals we berekend hebben).

We kunnen hier ons huis met dubbele garage zetten, een kantoorpand voor mijn man (45m2), onze saunahut met relaxruimte, (30-35m2), zwemvijver, en een B&B (45-50m2) (in due time), een stalletje voor de kippen/geiten/honden/ misschien paarden, en dan hebben we nog een lap grond van iets van 3000m2 over :') Plus nog een stukje weiland iets verderop gelegen van 2660m2. (Ik heb het dan nu even niet over budget en of dat te betalen is, alleen wat er op het perceel mogelijk is)

En het zelf kunnen bouwen van ons huis lijkt me ook ontzettend gaaf (en tegelijkertijd ook echt super eng :+) Ben al druk aan het tekenen en ontwerpen, dat vind ik wel erg leuk om te doen. En het ziet er best goed uit al zeg ik het zelf hahaha.

Kom zo gaandeweg dan ook achter dingen, waarvan ze plat op papier echt leuk eruit zien, maar als je ze dan 3D bekijkt denkt, hmm. Een afzuigkap hangen onder een 5m hoog plafond (eigenlijk dus geen plafond) is misschien niet zo handig :+ Of een douche plaatsen terwijl het nog te schuin loopt op de verdieping, ook niet handig.

Ik gebruik SweetHome3D, deze week mee begonnen en heb het huis al bijna klaar :) Erg geschikt ook voor beginners dus.

Is ook een leuke aanrader als je een bestaand huis koopt, je kunt ook foto's of andere jpg bestanden inladen van een plattegrond en dan je eigen indeling maken. Er zijn standaard niet heel veel meubels, maar die kun je goed downloaden. Ik heb zelfs 2 katten ingetekend _O-
Laatst bijgewerkt door Prairy op 13-12-17 12:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:31

Jeetje prairy, ik heb even terug zitten lezen. Wat een gedoe zeg!

En dankje voor de tip :D Partner en ik zitten graag te fantaseren hoe iets zou kunnen passen, of zou kunnen lijken als we iets zouden veranderen. Geeft misschien leuke inzichten :D

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:34

hier wil ik een afzuigkap die gewoon in het plafond verwerkt zit, dus helemaal vlak qua zicht
maar als je een mooi hoog plafond hebt en je wil daar geen kap in of onder hangen
er zijn verschillende afzuigkap systemen die in het fornuis geïntegreerd zitten of in het kastje van het fornuis gebouwd kunnen worden
kan de moeite zijn om daar eens naar te kijken

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:35

Wij nemen onze huidige keuken mee, dus aan die indeling zit ik vast (is net een jaar oud dan, beetje zonde), ik vind het nog steeds een hele fijne keuken. Die heeft dus een eiland met afzuigkap aan het plafond en een grote kastenwand.

Bank, tafel en stoelen nemen we ook mee van ons huidige huis. Is allemaal net nieuw :)

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:41

@prairy: even een vriendelijke waarschuwing. Eerder in het topic heb ik wel eens beschreven hoe de aankoop van ons huis is verlopen. In die situatie waren er ook problemen rondom een erfenis (zat totaal anders in elkaar dan bij jou hoor). Uiteindelijk heeft de overdracht pas anderhalf jaar na de geplande datum plaats gevonden.
Het punt is dat niemand eigenlijk dit soort trajecten kan overzien, er veel partijen bij betrokken zijn etc.
Het kan zomaar ontzettend lang duren.
Als wij er niet al hadden gewoond, dan hadden we de hele rit nooit uitgezeten :n
Het was echt een traject met een enorm lange adem wat heel veel energie en frustratie heeft gekost.
Natuurlijk is niet gezegd dat dit bij jullie ook gaat gebeuren, maar bedenk écht goed waar je aan begint. Zeker omdat er in jullie geval helemaal niets onder ligt, zelfs geen voorlopig koopcontract. Je hebt echt geen enkele zekerheid en in die periode staat je leven echt stil.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:48

Wij gaan wel al een voorlopig koopcontract op laten stellen, en daar wil ik ook in hebben staan dat ze voor een bepaalde datum moeten leveren omdat we ons anders alsnog terug trekken.

Daar komt ook in te staan dat het kort geding dan een opschortende voorwaarde is.

N.a.v. jouw verhaal zal ik er ook in laten zetten dat we totdat de opschortende voorwaarde (dus dat de andere erfgenamen eruit gekickt zijn), nog onder de verkoop uit kunnen, mochten we iets anders vinden dat naar onze gading is (even kijken hoe dat te formuleren is).

Het voordeel dat wij hebben (denk ik) is dat we nu in principe goed wonen, en huren, wat dat betreft zijn we dus heel flexibel. We moeten het alleen in 2018 hebben i.v.m. de hypotheek (recht meenemen aflossingsvrij), en ik wil het uiterlijk eind van de zomer hebben i.v.m. grondwerk wat we moeten doen.

Zal ook onze rechtsbijstand alvast eens checken, of we die nou wel of niet hebben en hoe dat zit.

Dus tnx voor de waarschuwing :) We blijven Funda in de gaten houden, maar zoals ik zei, tot nu toe nog niks gevonden wat hiermee te vergelijken is, beter is, of in de buurt komt...

En mocht het inderdaad allemaal heel lang duren, dan kopen we misschien in de tussentijd wel iets om op te knappen en weer te verkopen :) Dat is ook nog een tussenoptie.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:10

Dat er geen huis was wat hiermee vergelijkbaar is/was, was bij ons ook zo :j Het past gewoon zo ontzettend goed bij wat wij zochten en dan ook nog eens voor de juiste prijs.
Ik heb in het traject prepaid rechtsbijstand gebruikt van DAS, vond ik echt een aanrader. wij hadden ook geen rechtsbijstandverzekering, maar op deze manier hebben we toch op de juiste momenten het advies kunnen inwinnen. Ik zou dat zeker nu al inschakelen, ook om te checken of het überhaupt mogelijk is om met deze kennis een voorlopig koopcontract op te stellen en het formuleren van ontbindende voorwaarden.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:27

Wendy schreef:
Dat er geen huis was wat hiermee vergelijkbaar is/was, was bij ons ook zo :j Het past gewoon zo ontzettend goed bij wat wij zochten en dan ook nog eens voor de juiste prijs.
Ik heb in het traject prepaid rechtsbijstand gebruikt van DAS, vond ik echt een aanrader. wij hadden ook geen rechtsbijstandverzekering, maar op deze manier hebben we toch op de juiste momenten het advies kunnen inwinnen. Ik zou dat zeker nu al inschakelen, ook om te checken of het überhaupt mogelijk is om met deze kennis een voorlopig koopcontract op te stellen en het formuleren van ontbindende voorwaarden.

Ik denk eigenlijk dat de ruzie gaande is tussen de erfgenamen onderling,en dat je als potentiele koper nog geen partij bent.Alleen dat ze het aan jou zouden kunnen verkopen,maar er is toch nog niets getekend daarover?Dus ik denk,maar weet natuurlijk niet hoe het precies zit,dat de erfgenamen er eerst onderling uit moeten komen.Is het nu zo dat een van de erfgenamen nog in het huis woont?Dan kan het helemaal lang gaan duren.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:34

Er woont niemand (al 40 jaar niet meer), dus dat is het probleem niet.

Er liggen er 2 dwars, en de woordvoerder (ook 1 van de erfgenamen) weet niet waarom en wat nou het probleem is. Hij gaf aan dat die 2 gezegd hebben dat er een brief onderweg zou zijn, dat ze een deskundige ingeschakeld hadden, maar wat dat dan voor deskundige is, of waar de brief is, dat is nog onduidelijk.

We wachten dus maar af...

Heb net mail van makelaar voor opstellen koopovk, wat daar volgens ons in moet komen staan. Eens even rustig over nadenken hoe we dat gaan verwoorden.

Die DAS is handig, tnx voor de tip. Volgens mij hebben we nog ergens een verzekering (bedenk ik me ineens). Eens even checken wat daaronder valt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:37

over het algemeen (en dat klinkt misschien hard) gaat het gewoon om geld en dat mensen bang zijn minder dan de rest te krijgen , of minder dan dat mogelijk is
mijn gok zou zijn dat de dwarsliggers er een eigen taxateur bij hebben gehaald die een hoger bedrag heeft bedacht wat zou betekenen dat ze extra centen kunnen harken
wtf zouden ze anders nog moeten of kunnen of willen doen ?

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:05

@Prairy:Als dat huis al 40 jaar niet meer bewoond is,dan zal het wel enorm veel achterstallig onderhoud hebben!

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:49

Prairy schreef:
Ik gebruik SweetHome3D, deze week mee begonnen en heb het huis al bijna klaar :) Erg geschikt ook voor beginners dus.

Is ook een leuke aanrader als je een bestaand huis koopt, je kunt ook foto's of andere jpg bestanden inladen van een plattegrond en dan je eigen indeling maken. Er zijn standaard niet heel veel meubels, maar die kun je goed downloaden. Ik heb zelfs 2 katten ingetekend _O-

Zo'n website gebruiken wij ook, heel handig inderdaad! Wij hebben er eerst ons huidige appartement in uitgetekend, alle meubilair enz opgemeten. Als we dan naar een huis gingen kijken, namen we een lasermeter mee en konden we (als we interesse hadden) het huis "nabouwen" om te kijken in dat programma of al ons huidige meubilair erin past.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 15:08

anjali schreef:
@Prairy:Als dat huis al 40 jaar niet meer bewoond is,dan zal het wel enorm veel achterstallig onderhoud hebben!


Klopt, daarom gaat het ook plat :+

Sweethome3D is inderdaad online te gebruiken, maar ook gratis te downloaden (open source software), dan gaat het schijnbaar allemaal wat sneller en makkelijker.

Straks eens even rustig met de baas kijken, waarschijnlijk dat we ze 2 maanden ofzo gaan geven om het op te lossen en dat we er anders vanaf kunnen mochten we dat willen (herberaden). Even kijken hoe we dat goed verwoord op papier krijgen.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 15:12

Klinkt als een goed plan Prairy!

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 18:28

Nou, wij hebben de bezichtiging gehad. Zeer positief beeld van het huis gekregen!
Ruim genoeg voor wat wij zoeken :j Nu verdere stappen gaan ondernemen, want we zien het echt wel zitten! Rustig gelegen, dicht bij een parkje en er is al vrij veel aan onderhoud gedaan.
Mijn schoonvader was ook mee te kijken, en ook hij had er een positief beeld van. Echter vind ik zijn suggestie qua bod wat aan de lage kant. Huis moet 132.500 kosten, en hij stelde voor 115.000 te bieden. Ik vind bijna 20.000 verschil in bod nogal wat :oo
Nu kan het zijn dat ik daar gewoon vrij naïef in ben en dat het wel een normaal iets is, maar ik vond het toch te weinig klinken :P Dus we gaan nog even goed in overleg qua hoe en wat :j

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 18:31

Hoe lang staat het al te koop Tigress?

Hier vandaag de taxatie en bouwkundige keuring gehad. Taxateur zei dat ik strak had onderhandeld :D bouwkundige keuring ook prefect. Hij had niets aan te merken...

Ikke dus blij *D

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 18:36

Haha, mijn schoonouders zijn ook zo :D Zij hebben jaren geleden een herenhuis gekocht aan enkele tienduizenden euro’s onder de vraagprijs. We hadden deze zomer ook enkele huizen waarin we interesse hadden maar die al een hele tijd te koop stonden. Toen raadden ze ons ook ruim €50.000 onder vraagprijs aan.

Het hangt van veel dingen af, vooral hoe lang het te koop staat en hoe de markt is. Bij een huis dat al lang op de markt is zou ik ook lager bieden om te openen. Bij een huis in een gewilde markt waar je veel andere kopers hebt, zou ik het niet doen.

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 18:50

Huis staat zon 2-3 maanden te koop inmiddels. Degene die er nu in woont, is niet vaak thuis. Hij woont er alleen, en wil er om die reden eigenlijk wel van af. Wellicht heeft dat meegewogen in de richtprijs van mijn schoonvader? :j

Altijd fijn bericht FatCat :D

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 18:52

Als hij er vanaf wil, dan lijkt me dat wel een reden om lager te beginnen :j 20.000 vind ik persoonlijk zo gek niet. Als hij er niet akkoord mee gaat, kan je nog altijd wat hoger gaan.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:00

En hoe lang staat de huizen in je regio ongeveer te koop. Voor hoeveel staan vergelijkbare panden te koop? Als je wil mag je de link via PB sturen - ben zeker geen expert, ik geef graag mijn mening :)

Je kan trouwens op kadaster.nl een rapport opvragen van verkoop prijzen van huizen in de buurt. Vond ik erg handig bij het bepalen van mijn bod.

Ik raad iedereen aan om te onderhandelen zelfs in deze markt. Maar ik vind dat een opening bod ook echt niet te laag mag zijn. Dan gaan ze niet in onderhandeling en nemen ze je mss niet serieus.

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:04

Ik doe je even een pb :D
Dan is het denk ik mede mijn gedachte dat het prijsverschil zo groot lijkt :j Ben benieuwd :)